از گوشه کنار سیاست گیلان

«چوکا نخواهد مرد»/ نظر آیت الله قربانی درمورد تغییر مدیرکل صداو سیما تا قمه زنی و سیزده بدر/هنر نزد گیلانیان است و بس!/نمایی از «چال اسکندرون» شفت + تصویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

«چوکا نخواهد مرد»
در سومین روز از هفته دولت صبح امروز با حضور استاندار گیلان در شهرستان رضوانشهر ۲۲ طرح عمرانی با ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه به بهره برداری رسید.
استاندار گیلان در رضوانشهر باردیگر بر لزوم حل مشکلات چوکا تأکید کرد و افزود : همانگونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشتند حضور ما در چوکا یعنی «چوکا نخواهد مرد» وقطعاً از این کارخانه حمایت خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت مشکلی برای آن ایجاد شود.

 نظر آیت الله قربانی درمورد تغییر مدیرکل صداو سیما تا قمه زنی و سیزده بدر

۶آیت الله قربانی گفت : گرچه از رفتن آقای نصرپور که یک برادر انقلابی و مومن و کاردان است بسهم خودم بعنوان یک برادر همسو متاسفم ولی بنای عالم بر حرکت بسمت کمال است.

نماینده ولی فقیه در گیلان در دیدار با حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما – علی طلوعی مدیر شبکه جام‌جم که بعنوان مدیر کل جدید صدا و سیمای مرکز گیلان با بیان این مطلب افزود :رفتن آقای نصر پور خدمت امام رئوف، علی بن موسی الرضا (ع) که در حقیقت مرکز ثقل ایران است و از آنجا باید فرهنگ رضوی و علوی و اسلامی به دنیا منتقل شود ما از این لحاظ خوشحالیم که سیر کمالی کرده اند به قطب عالم امکان نزدیک شده است ، گرچه بنظر من انجام کار در اینجا برای ایشان راحت تر بود.

وی افزود : مردم گیلان ولائی هستند و سبقه عمومی گیلان سبقه فرهیختگی است؛ مردم آزادی دارد و ظلم وتعدی و تجاوز را بر نمی تابند و چون صداقت را در وجودشان تجربه کرده­اند میل دارند مدیران و مسئولان صادقانه با آنان برخورد کنند .

وی ادامه داد : علیرغم اینکه در گیلان برحسب دیدگاهها فکورها و دیدگاههای مختلفی و در عین حال کاردانی وجود دارد کار کردن با مردم گیلان بسیار آسان است.

نماینده ولی فقیه گفت : من خودم را در خدمت مردم استان هستم و اگر ببینم ظلم و ستمی بر آنان می رود شدیدا در برابر آن می ایستم چون خواسته های آنان زیاد نیست سعی می کنم تامین نمایم .

وی ادامه داد : البته کسانی هم هستندکه یک سویه عمل می کنند و می خواهند خواسته هایشان را بر همه تحمیل کنند و این مورد حتی در صدا و سیما هم وجود دارد که می خواهند خواسته هایشان را حتی بر مدیریت صدا و سیما تحمیل کنند و ما در گذشته مشکلاتی در این زمینه داشته و داریم .

وی افزود : در زمان آقای ضرغامی که من ایشان را بعنوان یک مدیر خوب می شناسم با دیجیتال شدن صدا و سیما در استان زمینه خوب فرهنگی وجود آمد از اینجهت ما می توانیم در ۵۲ کشور که صدا و سیمای ما را دریافت می کنند خیلی تاثیر گذار باشیم .

آیت الله قربانی گفت : بعضی ها در صدا و سیما به فرهنگ بومی توجه می کنند حتی اگر این فرهنگ ریشه عقلانی نداشته باشد؛ مثل : چهارشنبه سوری که می خواهند آن را ترویج کنند در حالیکه نظام جمهوری ما بر مبنای عقلانیت است . البته هرچه قدیمی است خوب نیست و از سوی دیگر هم همه چیزهای قدیمی هم بد نیست .

وی گفت : قدیمی هائی داریم که عقلانی نیست یا باید حذف شود و یا اینکه تبدیل شود ؛ مثل : سیزده بدر که الآن به روز طبیعت تبدیل شده است و عقلانی است مردم به دامن طبیعت رو کنند و با طبیعت آشتی نمایند و بهره ببرند البته عزاداری های ما هم اگر چه قدیمی است ولی حرف و حدیث وجود دارد .

وی ادامه داد : در بعضی از مناطق ما نوعی عزاداری داریم که هیچ مفهوم عقلانی ندارد ، مثل (کرب زدن) که در بعضی مناطق گیلان و خوزستان رواج دارد و بعضی ها می گویند این مورد ثبت شده است ، خوب ثبت شده باشد! ممکن است بجهت قدیمی بودن این کارها بعضی ها خوششان بیاید که حفظ و ترویج شود ولی ما به دنیا چه باید عرضه کنیم ؟

وی همچنین گفت : قمه زنی و زنجیر زنی با آن تیغ هائی در انتهای زنجیر تعبیه می کنند در افکار عمومی جهانی ما را آدم های وحشی و بی رحم معرفی می کند ؛ بر سر بچه دو ساله قمه زدن و پشت عزاداران را مجروح کردن و خون جاری کردن چه مناسبتی دارد ؟ چه جایگاهی در دین دارد ؟

نماینده مردم گیلان در خبرگان رهبری گفت : امروز صدا و سیما یک دانشگاه بزرگی است و باید فررهنگ دینی و انقلابی خودمان را بوسیله صدا و سیما به دنیا معرفی و القاء کنیم.

وی افزود : مدیریت در اینجا خیلی نقش دارد ؛ خواسته های شرقی و غربی و سنتی ممکن است اصطکاک داشته باشد و من با توجه به سبقه علمی و اجتماعی می دانم چه چیزهائی نیاز به تبلیغ دارد از این رو ممکن است برخی صحنه ها از صدا و سیما پخش می شود ، می بینم بلافاصله تماس می گیرم و تذکر می دهم.

وی ادامه داد : امیدوارم همانطوریکه با برادر خوب ما آقای نصر پور تعامل داشتیم با آقای طلوعی هم تعامل داشته باشیم، وی گفت : بچه های صدا و سیما همه بچه ها و رفقای من هستند، من با اینها تعامل فرهنگی دارم .

آیت الله قربانی گفت : سعی می کنم بعنوان یک همکار صدا و سیمایی شما فرهنگ غنی اسلام را که غریب مانده از طریق این دانشگاه به دنیا معرفی کنم وگرنه بهیچ وجه درخواست شخصی ندارم و فکر می کنم در سن ۸۲ سالگی آن هواها باید فروکش کرده باشد و خواست ما باید خواست اسلام و انقلاب و نظام و رهبر و شهدای ما باشد که آنها این زمینه را برای ما فراهم کرده اند بخصوص با این مسئول جدیدی که صدا و سیمای کشور پیدا کرده ، همشهری ماست پدر جناب آقای سرافراز از همدوره ای ما در قم بود و از خانواده معظم شهداست امیدواریم نمایندگان ایشان هم این عرقی که من در مورد انقلاب و رهبر استان دارم داشته باشند ، من با تمام وجود در خدمت شما هستم

هنـر نزد گیلانیان است و بس!

۶۳۵۷۶۱۱۷۷۲۱۵۳۵۸۹۳۸پخش سریال «خط قرمز» در ابتدای دهه ۸۰ موج جدیدی در مجموعه‌های تلویزیونی به‌وجود آورد و فضایی را نشان داد که تاکنون در کمتر سریال ایرانی نظیرش را دیده بودیم. مهم‌ترین ویژگی کار، حضور جوان‌هایی بود که به معنای واقعی کلمه جوانی می‌کردند.
اما آن کسی که بیشتر از بقیه در آن سریال گل کرد، ناصر بود که نقش‌اش را جوانی ناشناخته به نام شهرام حقیقت‌دوست بازی می‌کرد؛ بازیگری که اگرچه باوجود ظرفیت‌هایی که داشت هیچ‌گاه ستاره نشد، اما همواره در عرصه‌های تئاتر، تلویزیون و سینما سعی کرده نقش‌هایش را تماشایی و باورپذیر بازی کند.
حقیقت دوست به سوالات جام جم اینگونه پاسخ می دهد.

شما فقط متولد رشت هستید یا آنجا زندگی هم کرده‌اید؟

من سال ۷۳ در رشته تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی قبول شدم و به تهران آمدم. درواقع تا مقطع دیپلم و خدمت سربازی در رشت بودم.

آنجا کار تئاتر می‌کردید؟

خیلی کم. متاسفانه چون فضا در شهرستان محدود و بسته بود، خیلی جذبم نکرد. البته به این معنا نیست که در تهران همه چیز خیلی عظیم و ایده‌آل است.

به هرحال جدا از کمبود امکانات و گاهی بسته بودن فضا، شمال کشور خطه‌ای هنرپرور است و هنرمندان مشهور بسیاری بخصوص در عرصه سینما و تئاتر از آنجا آمده‌اند.

بله، ما همیشه یک شوخی با بچه‌های همشهریمان می‌کنیم و می‌گوییم هنر نزد گیلانیان است و بس. (می‌خندد)

نمایی از «چال اسکندرون» شفت + تصویر

 

Image_025-281x375ورس نوشت:میدان انقلاب ، میدان اصلی شهر شفت است. این میدان در نزد مردم شفت به چهار راه معروف است . چهارراهی که شفت از این جا جان گرفت و به کمک بازار پر رونقش در گذشته اندک اندک به شهرستان تبدیل شد. ایستگاه مسافربری برون شهری فومن و رشت نیز در دو سوی این میدان قرار دارد. دو سوی دیگر نیز رهگذران را به امامزادگان ابراهیم و اسحاق (ع) و بازار شفت هدایت می کند.

میدان انقلاب شفت میدان بانک ها است. جایی که  چهار سویش را بانکها و موسسات مالی احاطه کرده اند. شهرداری هم نزدیک این میدان ساخته شده است.

ادارات دولتی نیز در نزدیکی این میدان کم نیستند و در هر چهار طرف نمایندگانی دارند. در گوشه ای از این میدان موتورسوارن جمع می شوند و در کنار تاکسی های زرد رنگ قسمتی را از آن خود خود کرده اند.

حاشیه میدان پاتوق میوه فروشان است و دست فروشان و کارگران روز مزدی که به این سو و آن سو می دوند… غلغله ای است اینجا!

اما موضوع  این ها نیست. درد چیز دیگری است. اتفاق تازه ای افتاده است و حدود یک ماه از آن می گذرد.

 حرف بسیار است و وقت اندک . فرقی نمی کند برای چه کنده اند ؛ مهم این است که چرا این گودال های خوش تیپ را پر نمی کنند. شاید باز هم قیر ندارند و شاید گیر بوقی باشد که نتوان زد!

  اگر یادتان باشد در سریال طنز  “شبهای برره” نزدیک خانه ی یکی از اهالی برره  گودالی قرار داشت که آن را چال اسکندرون نامیده و به اسکندر مقدونی نسبت می دادند و برای آن روایتها و حکایتهای بیشماری نقل می کردند. ولی در جهت دفاع از حقانیت شهرمان و دوست داشتن میراث فرهنگی و اثبات تاریخی بودن این شهر باید بگوییم که چال اسکندرون نه تنها در برره قرار ندارد ؛ بلکه همچون گذشته در مکان سابق خود در وسط  آسفالت میدان اصلی شهر شفت قرار دارد و  این گودال  طویل و تاریخی آماده بازدید و  ناقص کردن خودروهای شما شهروندان است. ضمنا بنا به لطف مسوولین شهرداری شهرمان بازدید از این اثر تاریخی رایگان است ولی خرج دوا و درمان پای لنگتان و کمک و جلوبندی ماشینتان با خودتان است. یکبار بازدید از این اثر تاریخی به خرجش می ارزد. اگر تا کنون نتوانسته اید به چال اسکندرون شفت سری بزنید فرصت را از دست ندهید و حتما از این اثر تاریخی دیدن کنید.

Share