از گوشه کنار سیاست در گیلان

واکنش عضو شورای شهر به اظهارات فرماندار/روایتی از شباهت لهجه رشتی و فرانسوی/مقایسه کارخانه چوکا با اتوبوس های مرسدس بنز دماغ دار در تلویزیون/نظر مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در مورد ابلاغیه جنجالی وزیر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

روایتی از شباهت لهجه رشتی و فرانسوی

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» عصر روز جمعه ۱۳ شهریورماه با حضور لیلا حاتمی بازیگر، علی مصفا بازیگر، فرامرز روشنایی بازیگر، کریستف رضاعی آهنگساز؛ روزبه رخشا خواننده، رامین صدیقی ناشر و نیما جوان پخش کننده در کافه-گالری تازه تاسیس «وی» برگزار شد.

۱۸۱۹۳۴۲روزبه رخشا خواننده کار گفت: به پیشنهاد صفی یزدانیان چند کار گیلکی برای این کار آماده کردم و تقدیم کریستف رضاعی کردم. من برای این اثر زحمتی نکشیده و بار اصلی روی دوش آهنگساز و دیگر عوامل آن بود. خوشحالم که پشت این کار سوپراستارهایی مانند خانم حاتمی و همسر گرامی‌شان وجود دارند.

این خواننده در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین درباره شباهت لهجه گیلکی به فرانسوی بیان کرد: با حرف شما کاملا موافقم و آنرا تکذیب نمی‌کنم. جالب است برای شما یک خاطره تعریف کنم: چندی پیش من با یکی از دوستانم در نیویورک بودیم و مشغول صحبت به زبان مادری‌مان (گیلکی) بودیم. خانمی فرانسه زبان با تعجب رو به ما گفت شما به کدام بخش فرانسه صحبت می‌کنید که من متوجه نمی‌شوم؟ ما با خنده گفتیم این زبان گلیکی است. او در پاسخ گفت کجای فرانسه می‌شود؟ ما نیز گفتیم این زبان شمال ایران است نه فرانسه. (با خنده)

لیلا حاتمی بازیگر این موسیقی فیلم در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین و خطاب به دست اندرکاران اثر گفت: لهجه رشتی و فرانسوی کاملا با هم در تشابه هستند.

مقایسه کارخانه چوکا با اتوبوس های مرسدس بنز دماغ دار در تلویزیون

rahnamayi drبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، دکتر محمدتقی رهنمایی با حضور در برنامه مثبت و منفی پنج در شبکه تهران با بیان اینکه در استان گیلان پارک علم و فن آوری تشکیل شده است اظهار داشت: یک مرکز رشد گردشگری به عنوان شعبه ای از پارک در تالش تشکیل شده است و بنده عضو این مرکز رشد هستم و الان سه ماه است که می خواهم یک جلسه بگذارم تا ایده های رسیده را مطرح کنم اما نمی توانیم جلسه بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه مخالف توسعه صنعت در استان گیلان است افزود: کارخانه چوب و کاغذ را با تکنولوژی ۵۰ سال پیش در تالش ادامه فعالیت می کند. این تکنولوژی ۵۰ سال پیش درست مثل اتوبوس های مرسدس بنز دماغ دار بود که در آن سالها با سرعت ۵۰ کیلومتر حرکت می کردند. آیا امروز سیاست حمل و نقل ما می پذیرد که چنین اتوبوسهایی وارد سیستم حمل و نقل ما شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دستگاههای تصفیه فاضلاب کارخانه چوکا کار نمی کند گفت: این کارخانه در حال از بین بدن جنگلهای ماست. من وقتی درختان تنومند را که با تریلی می آورند و جلوی این کارخانه می ریزند دلم آتش می گیرد. ۱۰۰ سال طول می کشد که یک درخت به اینجا برسد.

رهنمایی افزود: این کارخانه توجیه اقتصادی ندارد. حالا ۱۲۰۰ نفر هم در این جا شاغل هستند. بنابراین نکته اساسی این است که راه توسعه گیلان ابتدا اصلاح محیط زیست آن است. شهرهای استان گیلان هیچ کدام تصفیه فاضلاب و جداسازی و بازیافت زباله را ندارند.

نظر مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در مورد ابلاغیه جتجالی وزیر

khavari_6781مدیرکل راه و شهرسازی گیلان درخصوص ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع حضور کارکنان شهرداری‌، شورای شهر و وزارت کشور در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی بیان کرد: صدور این ابلاغیه اقدامی بسیار هوشمندانه بود چراکه ناظران به دلیل وظایفشان نمی‌توانند در هیئت اجرایی نیز مشغول به کار باشند.
شعبانعلی خاوری در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این خصوص بیان کرد: این ابلاغیه اقدامی بسیار خوب و بدون نقص بود که وظایف ناظران و مجریان در سازمان نظام مهندسی یساختمان را به طور کامل از یکدیگر تفکیک کرد، این تصمیم قطعا موجب ارتقای کیفیت سازمان در روزهای آتی خواهد شد.

وی در ادامه رعایت قوانین در برگزاری انتخابات را مهمترین عامل برای داشتن انتخاباتی سالم دانست و گفت: اگر همه براساس قوانین عمل کنند و از سوی دستگاه های حاکمیتی عمل کنند انتخابات نهم مهر ماه بدون هیچ مشکلی برگزار خواهد شد.

به گفته خاوری چگونگی برگزاری انتخابات و برگزیدن محل رأی‌گیری و هماهنگی نهادهای اجرایی یکی دیگر از عوامل مهم در برگزاری این امر خواهد بود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی گیلان در پایان تعداد کل ثبت نام کنندگان در انتخابات را ۱۰۷ نفر اعلام کرد و افزود: پس از بررسی های انجام شده از سوی هیئت اجرایی و تشخیص صلاحیت نامزدها ۹۳ نفر به طور رسمی به عنوان کاندیدا اعلام شدند که پس از صدور ابلاغیه وزیر راه هشت نفر که بیشتر از اعضای شورای شهر و وزارت کشور نیز بودند تحت تأثیر قرار گرفته و انصراف دادند. درحال حاضر نیز تنها ۸۵ نفر در لیست کاندیداتوری استان گیلان حضور دارند.

واکنش عضو شورای شهر به اظهارات فرماندار

shoraبه گزارش صبح شفت ، علی مهدوی عضو شورای اسلامی شهر شفت طی ارسال نامه ای امضاء شده به صبح شفت، جوابیه ای در راستای گفتگوی صبح امروز فرماندار شهرستان ارائه داد.

وی در این جوابیه اظهار کرد: باستحضار شهروندان شفتی می رسانم اینجانب علی مهدوی عضو شورای اسلامی شهر شفت بنا به دعوت رئیس محترم شورای شهر شفت برای تعیین هیئت رئیسه سال سوم دعوت شدم که براساس ماده ۱۱ آیین نامه داخلی شوراها این جلسه باید در محل شورا تشکیل گردد نه در محل فوق (دفتر معاونت فرمانداری شهرستان) لذا به دلیل عدم آشنایی با ابتدایی ترین قانون داخلی شوراها توسط رئیس شورا و همچنین عدم پاسخگویی مناسب به درخواست های مکرر اینجانب در راستای نظارت برحکم اجرای قوانین و به عنوان اعتراض در این جلسه حضور نیافتم و از فرماندار محترم انتظار است که از ادبیات مناسب در جهت رفع اختلافات مورد اشاره استفاده نموده و بدون اطلاع از موضوع به تهمت و افترا که خود می تواند حاشیه های را ایجاد کند پرهیز نمایند.

همچنین از ضرب المثل عنوان شده در مصاحبه متأسف هستم که برای منتخبان مردم از چنین ادبیاتی استفاده نموده که دور از شأن فرماندار محترم می باشد.

اینجانب بنا به تشخیص خود که منتخب مردم می باشم معترض هستم و جناب فرماندار نیز به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان وظیفه پیگیری موضوع در قالب ادبیاتی درست و منطقی را دارم نه با توهین و افترا .

گفتنی است فرماندار شهرستان شفت در گفتگو با یک سایت گفته بود: «برخی اعضای شورای شهر مانند دختران در شرف ازدواج ناز می کنند!»

Share