در یادمان شاعر بزرگ گیلان , شیون فومنی عنوان شد

ناصر فیض: زادگاه طنز سیاسی و شعر مدرن در شمال است/طالع ماسوله:شیون فومنی، فردوسی گیلان بود/نیک‌انجام:شعر گیلکی با حضور شیون جان تازه‌ای به خود گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طالع با بیان اینکه شیون سخن گیلک و حرف دل مردم را در قالب شعر بیان می‌کرد، متذکر شد: شیون فردوسی استان گیلان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا ,یوسف نیک‌انجام در یادمان شاعر بزرگ گیلان میر احمد سید فخری‌نژاد معروف به شیون فومنی که با حضور ناصر فیض طنزپرداز برجسته و داور برنامه طنز قندپهلو در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، با بیان اینکه شیون فومنی حق بزرگی بر گردن ادبیات فولکلور دارد، اظهار کرد: برگزاری یادمان‌ها، کوچکترین وظیفه متولیان عرصه فرهنگ و هنر است.

وی با بیان اینکه شیون فومنی در اشعار گیلکی از حکایت‌های فولکلور محلی فراوان بهره برده است، افزود: زبان شعر شیون ساده و روان است.

نیک‌انجام به برقراری احساس پیوند و نزدیکی خوانندگان با اشعارش وی اشاره و خاطرنشان کرد: شیون جز معدود شاعران معاصری است که شعرش دارای مخاطب عام است.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه قدرت در تکنیک روایت از جمله ساختار روایت، پردازش شخصیت‌ها و زبان نسبت به واژگان شعر او  بسیار نیرومند ساخته شده است، عنوان کرد: در شعر شیون دو ویژگی طنز و جدی دیده می‌شود.

نیک‌انجام با یادآوری اینکه شعر گیلکی با حضور شیون جان تازه‌ای به خود گرفت، متذکر شد: شیون با ارائه اشعار گیلکی خود تحول عظیمی در ادبیات گیلک ایجاد نمود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن در پایان به وجود اشعار گیلکی در کنار شاهنامه فردوسی، مثنوی مولانا در خانه اکثر گیلانی‌ها اشاره و تصریح کرد: علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری،  متاسفانه  فرهنگ و هنر در تخصیص اعتبارات در اولویت آخر قرار دارد و موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی نیز از دیگر مشکلات امروز جامعه ما در این حوزه است.

یادواره-شیون-فومنی-۵۳ناصر فیض، طنزپرداز برجسته و داور برنامه قندپهلو نیز در ادامه، به نقش شعر محلی بویژه ادبیات گیلک اشاره و  اظهار کرد: شیون از شاعران جاویدان و ماندگار ادبیات ایران است.

وی بر ترجمه و تفسیر آثار محلی تاکید و خاطرنشان کرد: ظرفیت زبان فارسی به جهت برخورداری از زبان‌های مختلف محلی بالا است در این راستا برخی معتقدند اشعار فارسی قابل ترجمه نمی‌باشد و آن را یک ضعف می‌دانند در حالی که این قوت زبان فارسی است که ترجمه‌پذیر نمی‌باشد.

فیض با بیان اینکه تعدد زبانه‌ای محلی سبب افزایش ظرفیت زبان فارسی شده است، گفت: شاعرانی همچون شیون  افزون بر ساختار ظاهری به اهمیت محتوا پی بردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اشعار شیون چاپ نشده است، افزود: زادگاه طنز سیاسی و شعر مدرن در شمال است و در آثار افرادی همچون کیومرث صابری بنیانگذار طنز مودب سیاسی نجابت زبان فارسی در طنز دیده می‌شود.

فیض در پایان به تاثیرگذاری آثار و نقش اشعار شیون فومنی اشاره و اظهار کرد: شیون فومنی در تمام کشور شناخته شده و  برای زبان فارسی، شعرا،  ادیبان و فرهنگستان کشور فردی مهم است.

طالع ماسوله :شیون فومنی، فردوسی گیلان بودیادواره-شیون-فومنی-۳۵

مرتضی طالع ماسوله در یادمان شاعر بزرگ گیلان میر احمد سید فخری‌نژاد معروف به شیون فومنی که با حضور ناصر فیض طنزپرداز برجسته و داور برنامه طنز «قندپهلو» در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، ضمن قدردانی از مسئولین شهرستان در توجه ویژه به فرهنگ، اظهار کرد: فرهنگ قصه‌ای پر غصه است که کمتر به آن توجه شده است.

وی شیون را یکی از ستون‌های خیمه فرهنگ دانست و افزود: شیون یک شخص در تاریخ نبود بلکه یک شخصیت و سخنگوی ادبیات گیلک بود.

طالع با بیان اینکه شیون سخن گیلک و حرف دل مردم را در قالب شعر بیان می‌کرد، متذکر شد: شیون فردوسی استان گیلان بود.

وی به جایگاه بالای عنصر فرهنگ و ادبیات ایران در تمام محافل بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: اشعار شیون از بطن جامعه و بیانگر حرف مردم بوده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی کشور یادآور شد: علت از دست دادن زبان مراکش، تونس، مصر عدم برخورداری از ادبیات قوی می‌باشد.

وی به آغاز شکل‌گیری ادبیات گیلک در قرن سوم هجری شمسی اشاره و تصریح کرد: پس از دوران مشروطیت تحول عظیمی در ادبیات گیلگ به وجود آمد و فومن نیز نقش کلیدی را در این تحول عهده‌دار بوده است.

طالع با بیان اینکه شیون فومنی با ارائه هفت کاست تحولی عظیمی را در ادبیات گیلگ ایجاد کرد، متذکر شد: باید با تفسیر و توجه به سیرت به عمق اشعار پی برد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی کشور در پایان بر برگزاری جلساتی مبنی بر تفسیر و شناخت ادبیات شیون تاکید و اظهار کرد: شیون در حوزه‌های مختلف طنز، نقد،  سیاسی، اجتماعی عاطفی ورود کرد و کمتر شاعری اینگونه بوده است.

Share