جعفر شجوني دبير جامعه وعاظ

مثلث اصولگرایان دو ضلع دارد/کسانی که از احمدی‌نژاد خوبی دیده‌اند به خوبی هم از او یاد می‌کنند/عارف به موقعش به سمت رئیس دولت اصلاحات غش می‌کند/ به این دولت هیچ اعتقادی ندارم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جعفر شجونی گفت:یبنده به این دولت هیچ اعتقادی ندارم. چون نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب.میانه ایستاده و می‌گوید من اینم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،روزنامه آرمان نوشت:جعفر شجونی دبیر جامعه وعاظ، روحانی اصولگرایی است که در عرصه سیاسی برای رسانه‌ها نامی آشناست. او همواره به اظهارنظرهای تند و جالب و نظرات بی‌مهابایش مشهور است، هرچند که خودش می‌گوید اعتقادی به مفهوم تندروی ندارد. در مصاحبه پیش رو اما این‌بار در پاسخ به بعضی پرسش‌ها محتاط‌تر و محافظه‌کارتر عمل می‌کند. او می‌گوید: «نباید از مصادیق اسم برد و باید به کلی‌گویی کفایت کرد». هرچند وقتی به اسم اصلاح‌طلبان می‌رسد از گفتن برخی حرف‌های تند پرهیز نمی‌کند و آنها را از بین رفته سیاسی قلمداد می‌کند. او که در گذشته به عنوان چهره‌ حامی احمدی‌نژاد شناخته می‌شد، حالا هم ابایی از حمایت ضمنی از حضور دوباره او در عرصه سیاست رسمی ندارد اما همه‌چیز را منوط به نظر شورای نگهبان می‌داند. شجونی در این گفت‌وگو وقتی در مقابل پرسشی درباره احتمال حضور سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان قرار می‌گیرد، مکثی کرده و به گفتن اینکه نظری ندارد اکتفا می‌کند. متن گفت‌وگوی جعفر شجونی با «آرمان» در ادامه آمده است که می‌خوانید:

shojoniآقای حبیبی دبیر موتلفه گفته‌اند که ائتلاف اصولگرایان در انتخابات اسفند ماه، با محوریت و نظر آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح‌یزدی خواهد بود. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بعضی آقایان در انتخابات قبلی با آیت‌ا… مهدوی خوب کنار نیامدند، لذا انتخابات از اصولگرایی منحرف شد. بنابراین در این مدت که از انتخابات ۹۲ گذشته است همگرایی‌ای در بین اصولگرایان با محوریت آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح ایجاد شده است که انتخابات تحت اشراف جامعتین باشد.

اما شما اردیبهشت ماه گفته بودید که در مثلت اصولگرایی، آیت‌ا… مصباح‌یزدی ضلع سوم تصمیم‌گیری و اجماع نیستند…
نخیر. ضلع که نمی‌شود گفت، ما فقط دو ضلع داریم؛ یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین. آقای مصباح هم جزو مدرسین است. مطلب این است که انقلاب ما فرزند حوزه است. امام (ره) انقلاب کرده و این آقایان روحانیون هم حوزوی هستند. اما ممکن است اصلا این آقایان لیست ندهند و فقط گروه‌های دیگری که لیست اصولگرا می‌دهند را تایید کنند؛ یعنی اصولگرایان تحت اشراف این آقایان هستند. در هر اتفاق دیگری هم مثل انتخابات خبرگان و امور دیگر، مردم از روحانیت تبعیت کرده و خواهند کرد.
آقای ناصر ایمانی از فعالان اصولگرا گفته‌اند آقایان لاریجانی و قالیباف هم در تصمیم‌گیری برای ائتلاف اصولگرایان موثر‌ هستند، شما در این باره چه نظری دارید؟
آقای ناصر ایمانی کی هست؟
از فعالان اصولگرا هستند.
حالا آقای ناصری! گفته‌اند یا هر کی. ما بعضی از آقایان را نمی‌شناسیم.

شما شخصا آقایان لاریجانی و قالیباف را چه اندازه تاثیرگذار می‌دانید؟
اینها اصولگرا هستند. نمی‌شود اینها را طرد کرد. درست نیست. نظر شورای نگهبان مهم است. هرکس را شورای نگهبان تایید کند می‌تواند فعالیت کند و طرفدارانش به او رای بدهند. ما به نظر شورای نگهبان چشم داریم.

آقای جوانفکر گفته‌اند اگر آقای احمدی‌نژاد احساس تکلیف کنند، در انتخابات فعال می‌شوند. موضع جامعه روحانیت و شما چیست؟
جواب همان است. منوط است به نظر شورای نگهبان. دست شورای نگهبان باز است.

شما از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنید؟
احمدی‌نژاد را کسانی که از او خوبی دیده‌اند به خوبی هم از او یاد می‌کنند اما ما منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.

به نظر شما ممکن است آقای لاریجانی در این انتخابات از اصولگرایان فاصله بگیرند و به اعتدال‌گرایان و حامیان آقای روحانی نزدیک شوند؟
اعتدالیون کی اعلام وجود کرده‌اند؟

منظور فرضا حزب اعتدال و توسعه و گروه‌هایی است که حامی آقای روحانی به حساب می‌آیند.
دولت نباید در انتخابات دخالت کند. دولت باید ناظر و مجری انتخابات باشد. انتخابات اراده ملی است. مردم باید بپسندند و رای بدهند. وکیل‌الدوله‌ها هیچ‌وقت به کار مردم ایران نیامده‌اند. در طول تاریخ هم همین‌گونه بوده است. ملت باید کار خود را بکند و دولت هم کار خود را.

یعنی شما احتمال جدا شدن آقای لاریجانی از اصولگرایان را منتفی می‌دانید؟
همین آقای لاریجانی که رئیس مجلس است؟!
بله …

چرا باید ایشان جدا شود از اصولگرایان؟
فرضا شاید بخواهند با اعتدالگراها ائتلاف کنند…
آن دیگر بستگی به خودشان دارد. ما که این چیزها را بلد نیستیم! ایشان اصولگرا هستند و شورای نگهبان تایید کند امیدواریم فعالیت کنند و رای بیاورند.

شما درباره احتمال حضور آیت‌ا… سیدحسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان چه نظری دارید؟
او هم با دیگران فرقی ندارد. باید ببینیم شورای نگهبان نظرش چیست.

با فرض اینکه شورای نگهبان تایید کند چه نظری دارید؟
من نظری ندارم.

نظر شما درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، فرضا شخص آقای عارف، چیست؟
من اصلاح‌طلب‌هایی که از نظام، امام و قانون اساسی جدا شده‌اند را اصلا قبول ندارم. اینها در مجلس ششم خود را نشان دادند. در مجلس ششم با یک طرح سه‌فوریتی می‌خواستند تمام لوازم انرژی هسته‌ای را بار کشتی کنند و مثل لیبی بفرستند آمریکا. البته نتوانستند آن طرح را ارائه دهند. اینها ضد این مسائل هستند! حالا می‌خواهند از مذاکرات هسته‌ای بهره ببرند که این کمال پررویی است. من اینها را اصلا قبول ندارم. در همدان هم گفتم به نظر من اینها بندباز هستند!

حاج آقا ممکن است مصداق اینها را بیان کنید؟ منظورتان آقای عارف که نیستند؟
نه راضی نیستم. مصداقی نه! ما مسلمانیم.
استنباط شما از مبانی اصولگرایی چیست و ممکن است آن را دقیق‌تر توضیح دهید؟

بله، اصولگرایی یعنی تبعیت ازراه راست. کسانی که امام را قبول ندارند، قانون اساسی را قبول ندارند، شورای نگهبان را قبول ندارند، من با صدای بلند می‌گویم اینها مفسدند.
این مصادیقی که شما می‌فرمایید را که اصلاح‌طلبان هم قبول دارند. آقای عارف هم قبول دارند.

ببینید نباید اسم آورد. مصداقی حرف زدن باعث فتنه می‌شود. ما باید کلی‌گویی کنیم. شامل هرکس که بخواهد بشود بشود! نشود هم به ما ربطی ندارد.
اما آقای عارف که شخصیتی مورد اعتماد هستند و چهره مقبولی دارند.

نه. چندان هم مورد اعتماد نیستد. عارف به موقعش هم به سمت رئیس دولت اصلاحات غش می‌کند.

در جلسات کمیسیون برجام آقایان ابوترابی‌فرد و بروجردی انتقاداتی به آقای جلیلی وارد کردند و موضع حمایت‌آمیزی از تیم هسته‌ای فعلی داشتند. نظر شما چیست؟
من عقیده ندارم که به آقای جلیلی انتقاد کنند. البته انتقاد به افراد ایرادی ندارد. اما اگر اعتراض یا توهین بکنند، این اخلاق اسلامی نیست. اینها نظر خودشان را گفته‌اند و محترم است نظرشان.
اما نظر آقای ابوترابی این بود که آقای جلیلی در زمان مسئولیت‌شان اجازه انتقاد به کسی نمی‌دهند و حالا خودشان در مقام منتقد نشسته‌اند.
من اعتقاد ندارم این حرف درست باشد. برای اینکه آقای جلیلی همیشه انتقادپذیر بوده و مورد احترام است. نباید به خاطر چهار تا انتقاد به ایشان توهین بشود. من به آقای جلیلی اعتقاد دارم.
خود شما زمانی که ایشان مسئول مذاکرات بودند با ایشان صحبت و به ایشان انتقاد می‌کردید؟

من با آقای جلیلی هیچ ارتباطی ندارم ولی ایشان شخصیتی خوشنام و مورد احترام جامعه است.
نظر شما درباره برجام چیست؟ آیا مجلس برجام را تایید می‌کند؟
من به کسانی که در حال بررسی برجام هستند، اعتقاد دارم. البته همان‌طور که رهبری گفتند مذاکره‌کنندگان مورد اعتماد هستند و کوبیدن آنها به مصلحت نیست.

حاج آقا دو سالی هست که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، نظر شما درباره عملکرد دولت چیست؟ از نظر شما راضی‌کننده بوده است؟
بنده به این دولت هیچ اعتقادی ندارم. چون نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب.میانه ایستاده و می‌گوید من اینم.

شما قبلا گفته‌اید مفهوم اعتدال را نخستین بار ابوموسی اشعری مطرح کرده است.

بله. ابوموسی اشعری نخستین کسی بود که اعتدال را گفت. من آمده‌ام اعتدال کنم یعنی چه؟! یعنی یک کسی این وسط تندرو بوده است. چه کسی؟! اعتدال چه معنا دارد؟! البته در قرآن اعتدال هست. ولی« واغْلُظْ علیهِمْ» هم هست. این آقا اعتدال را آورده است از جامعه بهره‌برداری کند. این منصفانه نیست. آدم باید همه قرآن را بگوید. قرآن هم اعتدال دارد. به پیغمبر می‌گوید اگر تو تندخو بودی مردم از کنار تو پراکنده می‌شدند. اما به حمدا… تو زینت داری. نرم هستی. این یک جای قرآن است. جای دیگر می‌گوید: «یا ایها النبی جاهِدِ الْکفار والْمُنافِقِین واغْلُظْ علیهِمْ» یعنی‌ای پیغمبر با کفار و منافقین جهاد کن و بر آنها سخت بگیر. آدم باید تمام جوانب مطلب را بگوید.
به نظر شما اصولگرایان در انتخابات پیش رو به وحدت می‌رسند؟

حتما تا حالا هم رسیده‌اند که پیروز شدیم. اگر نرسند که شکست می‌خورند. من توقع ندارم اصولگراها شکست بخورند.
اما از برآیند اظهارات اصولگرایان به نظر می‌رسد تشتت افکار و نظر بین آنها وجود دارد.
اصلا تشتتی در کار نیست.

به عنوان سوال آخر؛ نتیجه انتخابات را چگونه پیش بینی می‌کنید؟
عرض کردم. داور شورای نگهبان است. صلاحیت هرکس را تایید کرد طرفدارانش به او رای بدهند. اصولگرایان حتما پیروز می‌شوند. هرکس در کار اصولگرایان کارشکنی کند به‌واقع مورد تایید نیست.

Share