جهانگیر بنی مهد

طرح صیانت از عفاف و حجاب در این بوستان نمی روید

طرح صیانت از عفاف وحجاب در این بوستان نمی روید در ابتدا باید پرسید اساسا کدامیک از ویژگی های مثبت شهروندان ایرانی در تقید به واجبات دینی از طریق تصویب قانون و اقدامات حاصل شده است که در خصوص عفاف وحجاب جواب بدهد؟ آیا کسانی که مقید به نماز ، روزه ، حجاب و حقوق […]

طرح صیانت از عفاف وحجاب در این بوستان نمی روید
jahangiredدر ابتدا باید پرسید اساسا کدامیک از ویژگی های مثبت شهروندان ایرانی در تقید به واجبات دینی از طریق تصویب قانون و اقدامات حاصل شده است که در خصوص عفاف وحجاب جواب بدهد؟ آیا کسانی که مقید به نماز ، روزه ، حجاب و حقوق شهروندی هستند اینها را از اقدامات دولت گرفته و عمل کرده اند ، یا تحت تربیت صحیح خا نواده ، بستگان موثر، معلمین متعهد ، دوستان مفید و امثال اینها به این باور رسیده اند ؟ با اجرا و تصویب طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب باعث می شویم فرم چادر بیشتر کنار گذاشته شود و افق جدیدی راکه برای استعمارگر ممنوع بود برایش بگشاید . از یک طرف مهمترین تغییری که در چهره دینی شهرها بوجود می آید افزایش چشمگیر غیر چادری ها خواهد بود که به اختیار حجاب را کنار خواهندگذاشت و از طرف دیگر دختران خانواده های مذهبی در عین مسلمانی «حجاب » سر نمی گیرند افزایش می یابد.
در نهایت اینکه روابط پیش از ازدواج دینداران به التزام و ضوابط اخلاقی نیز ضعیف تر خواهد شد . آیا زنان ما که در انقلاب اسلامی ایران شرکت کردند و خواستار عفاف وحجاب بودند با طرح و بخشنامه محجبه بودند . ؟ یا با فکر و اختیار خودشان حجاب و نظام اسلامی را انتخاب کردند . آنچه ناپاکی است در اندیشه ها ست و آنچه ضعف است در روح ضعیف ا نسانیست . ما اگر تفکر را عوض کنیم ، انها خودشان پوشش را انتخاب خواهند کرد; ما نمی توانیم مدل بدوزیم و تن کسی کنیم ! اگر تفکر تغییر کرد او خودش انتخاب می کند که چه بپوشد . اگر رابطه عاشقانه بین این وآن عالم بر قرار کنیم ; خودشان به نماز می ایستند و حجاب وعفاف را انتخاب خواهند کرد . با تصویب این طرح ، آموزش دینی و حفظ ظواهر مذهبی در اکثر مدارس دولتی و خصوصی کاهش چشمگیر ی پیدا خواهدکرد . کتاب های پر خواننده مذهبی ، برنامه های پر مخاطب و سخنرانی ها نیز در خصوص حجاب از دور خواهد افتاد . و توانائی والدین برای تربیت دینی فرزندان در قالب مذهب کاهش پیدا می کند . کانون گرم مباحثات دینی در دانشگاهها و عرصه های عمومی در خصوص عفاف وحجاب فاقد مخاطب خواهد بود . و میانگین دانش وآموزش دینی کاسته خواهد شد . احتمالا میزان شرکت در مناسک ” عبادی” منظم و روزانه همچون نماز ، کاهش خواهد یافت وپیش از اینکه خدا باوری رشد کند اهمیت و تاثیر خدا ناباوری در زندگی روزمره بانوان مسلمان بیشتر خواهد شد . به زبان امروز در چارچوب خردپسندانه ، با استفاده بهتر از ادبیات ، هنر ، رسانه های جدید در نشر آموزه های معنوی و دینی ، احیاء نهادهائی که به مساجد کمک می کند و تبلیغ احکام اسلام در فضای رقابت آزاد ، آموزش و تربیت دینی ، اخلاقی تاثیر گذار در مدارس و نهادهای دینی ، می تواند چشم انداز حجاب را تا حدی به وضعیت مطلوب نزدیک نماید . اجرای این طرح مارا از وضعیت مطلوب دور می کند و راه برای بی حجابان بازتر خواهدکرد . بد حجابی یک معلول است حاصل چند علت ، از خانواده گرفته تا فرهنگ عمومی تا تبلیغات غیر تخصصی . زیبا ارائه نشدن حجاب نیز یک علت مهم است که با تصویب این طرح مقدار زیبائی با قیمانده موجود را نیز از بین می برد . چه بسا محجبه هارا به درد سر خواهد انداخت و بهانه ای خواهد شد برای بدحجابان ، عمده ترین دلایل بی نتیجه بودن عملکرد حجاب این است که : اکثریت گروههای مرجع ، نوجوانان و جوانان ما ، شامل هنرمندان و ورزشکاران و…که به نوعی الگوی همسالان خود قرارمی گیرند حجاب را رعایت نمی کنند . عدم ارائه الگوهای رفتاری موفق در رسانه ها و الگو قرار نگرفتن بانوان موفقی که ضمن رعایت حجاب حضور اجتماعی موثری داشته و در حوزه تخصصی خود حرف اول را میزنند . شکل گیری یک فرهنگ غیر رسمی ، عدم توجیه نسل جدید نسبت به مسئله حجاب با ادبیان و زبان ویژه  در فرهنگ بی حجابی تاثیر داشته است . اجرای طرح اجباری از آغاز اشتباه بود و این اشتباه نباید مجددا تکرار شود . لذا برای اجرای این طرح نیاز است از: جامعه شناسان – رواشناسان اجتماعی – متخصصین رفتارشناسی – متخصصین علوم ارتباطات – متخصصین تعلیم وتربیت در دانشگاه و آموزش پرورش – کارشناسان عملیات روانی – اسلام شناسان – افراد صاحب نظر در خانواده – ائمه جماعت وکارشناسان دینی استفاده گردد . هر فرمی باید به محتوا کمک کند .
به عنوان مثال: احساس شاعرانه خواجوی کرمانی از حافظ بالاتراست . اما چون این شاعر بزرگ بیان شاعرانه و فرم بیان حافظ را ندارد احساساتش به صورت دست دوم مانده است. در بینش اسلامی یک نقش دیگر برای فرم وجود دارد. هیچوقت مسائل فردی از مسائل اجتماعی جدا نبوده است. اجرای این طرح فرمی است که به محتوی کمک نمی کند و نمی تواند شکل اجتماعی به حجاب دهد. امید است که طراحان طرح صیانت از عفاف وحجاب پس از خواندن این مقاله که به نیت تکریم و بزرگداشت از حقوق زن نگاشته شده است ، در دیدگاهها و نظرات خود تعدیل و تجدید نظر حاصل کنند.

جهانگیر بنی مهد

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share