با رأی نمایندگان سنا به عدم بررسی طرح رد برجام؛

طرح جمهوری‌خواهان برای مخالفت با « توافق هسته‌ای با ایران» رسماً شکست خورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اشکست جمهوری خواهان در تلاش های خود برای رد توافق هسته ای ایران که پیش از این با اعلام حمایت ۴۲ سناتور از توافق مشخص شده بود، دقایقی پیش به طور رسمی مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اشکست جمهوری خواهان در تلاش های خود برای رد توافق هسته ای ایران که پیش از این با اعلام حمایت ۴۲ سناتور از توافق مشخص شده بود، دقایقی پیش به طور رسمی مورد تأیید قرار گرفت. در پی ناکامی جمهوری خواهان در کسب ۶۰ رأی برای جلوگیری از استفاده دموکرات ها از فیلیباستر، قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای از دستور کار سنا خارج شد.

۱۵۰۵۰۵۱۱۵۵۲۳_capitol_building_stc_report_gch_640x360_afp شبکه خبری «بی بی سی» دقایقی پیش اعلام کرد در جلسه رأی گیری سنا درباره ادامه یا پایان بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا، تعداد ۴۲ سناتور دمکرات حامی توافق هسته ای رای به پایان این بررسی دادند. با این وصف، موضوع بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا پایان یافت و با این تصمیم، طرح جمهوری خواهان برای رد برجام نیاورد.

به این ترتیب، سناتورهای دموکرات عملاً با ممانعت از رأی‌گیری در مورد قطعنامه «رد توافق هسته‌ای با ایران»، پیروزی بزرگی را برای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا به ارمغان آوردند که بدون نیاز به استفاده از حق وتوی خود، امکان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را پیدا کرد.

گفتنی است پس از ساعت‌ها بحث در صحن سنای آمریکا، جمهوری‌خواهان نتوانستند به آرای لازم برای جلوگیری از استفاده دموکرات‌ها از ترفند موسوم به فیلیباستر (اطاله بررسی) دست یابند. دموکرات‌ها با این ترفند، مانع رأی‌گیری در مورد طرح رد توافق شده و عملاً با سپری شدن ضرب‌الاجل اعلام نظر کنگره، کاخ سفید بدون آنکه با به کارگیری حق وتو متحمل هزینه‌های سیاسی شود، می‌تواند توافقی را که ۲۳ تیر ماه امسال در وین به دست آمد، اجرایی کند.

همزمان، میچ مکانال، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا بار دیگر خواهان آغاز رای گیری شده است اما هنوز روشن نیست این تلاش وی به نتیجه برسد. حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا به لغو توافق رأی دهد، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی اوباما را ندارند.

از طرف دیگر، رهبری جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته رأی گیری بر سر پیش نویس طرح انتقادی را کنار بگذارد و در عوض چند طرح دیگر از جمله «طرح حمایت از توافق» را به رای بگذارد تا دموکرات های کمتری به توافق رای مثبت بدهند. جان بینر، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان همچنین هشدار داده که احتمال دارد بر سر توافق هسته‌ای از باراک اوباما به دادگاه شکایت کند.

در تحولی دیگر، روز پنجشنبه، رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان روز پنج شنبه با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست از توافق هسته‌ای دفاع کردند و خواهان حمایت کنگره از آن شدند.

وزیر خارجه آمریکا از رای سنای آمریکا به توافق با ایران استقبال کرد

جان کری وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، از رای سنای این کشور به توافق هسته‌ای با ایران استقبال کرد و آن را گام مهمی در جهت اجرای این توافق میان ایالات متحده و متحدانش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای عنوان کرد.
کری در بیانیه خود گفته است که اجرای این توافق، ایالات متحده، دوستان‌ و متحدان‌مان در منطقه خاورمیانه و همه جهان را در موقعیتی‌ امن‌تر قرار خواهد داد.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share