هشدار سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

صیادان غیرمجاز با استفاده از فناوری‌های جدید نسل ماهیان خاویاری و دیگر آبزیان را با خطر انقراض مواجه کرده‌اند/انتقاد از صیادان غیرمجاز و باند مافیای قاچاق ماهی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در خصوص خطر انقراض آبزیان دریای کاسپین هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در خصوص خطر انقراض آبزیان دریای کاسپین هشدار داد.ghorbani_5406

محمدحسین قربانی، با انتقاد از صید بی رویه در دریای کاسپین، تصریح کرد: صیادان غیرمجاز با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید نسل ماهیان خاویار و دیگر آبزیان را با خطر نابودی و انقراض مواجه کرده‌اند که این معضل نشان‌دهنده کافی نبودن تلاش‌های مسئولان برای حفاظت از آبزیان در حال انقراض است.

انتقاد از صیادان غیرمجاز و باند مافیای قاچاق ماهی

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، باند مافیای قاچاق ماهی و صیادان غیرمجاز را دغدغه‌ای جدی دانست وگفت: متاسفانه به خاطر عدم نظارت درست، صیادان غیرمجاز و قاچاقچیان سازمان یافته با ادوات و تجهیزات پیشرفته بخش عمده‌ای از آبزیان را به طور غیرقانونی صید و باعث از بین رفتن گونه‌های نادر دریایی شده اند.

قربانی بقای صیدو صیادی و همچنین حفظ و احیای آبزیان دریای کاسپین را نیازمند عزم همگانی در برخورد با همه عوامل نابودکننده ذخایر آبزیان خواند وگفت: بهتر است صیادان و شهروندان برای برخورد با صیادان غیرمجاز نهایت تلاش خود را داشته باشند.

صید غیرمجاز آینده شغلی صیادان را به مخاطره می اندازد

وی با بیان اینکه صید غیرمجاز آینده شغلی صیادان را به مخاطره می‌اندازد، گفت: لازمه صید پایدار و حفظ آبزیان دریای کاسپین جلوگیری از صید غیرمجاز و برخورد جدی با آن است.

ضرورت منع استفاده از تجهیزات پیشرفته در صیادی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر ضرورت منع استفاده از ادوات پیشرفته در صیادی تاکید کرد و گفت: به خاطر اینکه مافیای قاچاق ماهی به صورت غیرقانونی باعث از بین رفتن و نابودی بسیاری از آبزیان شده اند و آبزیان  را بدون توجه به اهمیت گونه های آنها صید می کنند لذا باید در این حوزه استفاده از تجهیزات پیشرفته  یکبار برای همیشه ممنوع شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  با بیان اینکه برخی از افراد سودجو صیادان را فریب می دهند، تاکید کرد: چون صیادان از لحاظ اقتصادی توان خرید تجهیزات پیشرفته را برای صیادی ندارند لذا توسط افراد سودجو و باند مافیای قاچاق ماهی فریب می خورند و مورد سوء استفاده قرار می گیرند که در این خصوص لازم است نظارت بیشتری صورت گیرد.

لزوم برخورد جدی با صیادان غیرمجاز دریایی

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس نهم، بر ضرورت حفظ و احیای آبزیان در حال انقراض دریای کاسپین تاکید کرد وگفت: برای حفظ و احیای آبزیان دریای کاسپین باید با ارائه یک برنامه منجسم و جامع تعادل در صیادی را برقرار و با صیادان غیرمجاز به شدت برخورد شود.

وی ادامه داد: به خاطر عدم برخورد جدی،  صیادان غیرمجاز و مافیای قاچاق ماهی، ماهیان خاویاری و استخوانی را با خیال راحت صید کرده در حالیکه صیادان که از راه صیادی ارتزاق می کنند کمتر از صیادان غیرمجاز صید دارند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، خواستار حمایت و حفاظت بیشتر از محیط زیست دریای کاسپین شد و تصریح کرد: به خاطر بیکاری و فقراقتصادی حاکم بر استان گیلان، جوانان این استان علیرغم اینکه شغل صیادی برایشان مقرون به صرفه نیست ناچارند به این کار روی بیاورند که در همین راستا مخاطرات این  شغل نیز باعث از بین رفتن تعداد زیادی از جوانان این استان شده که می طلبد مسولان حمایت و حفاظت بیشتری را از محیط زیست دریایی این منطقه داشته و برخورد قاطعی با متخلفان و سودجویان صید غیرمجاز داشته باشند.

ضرورت اصلاح قوانین مربوط به صید و صیادی

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر ضرورت اصلاح قوانین مربوط به صید و صیادی برای حفاظت بیشتر از ذخایر و آبزیان دریا تاکید کرد وگفت: در راستای حفاظت از آبزیان دریا باید در قوانین مربوط به صید و صیادی بازنگری اساسی صورت گرفته و با اتخاد تدابیر سختگیرانه و نظارت بیشتر بغرنج‌تر شدن وضعیت ذخائر دریاها را کاهش داد.

انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه حفاظت از آبزیان دریای کاسپین، گفت: در کل سیاست‌ها و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص جای سوال دارد.

نسل ماهیان خاویار به کمتر از یک صدم تقلیل پیدا کرده

وی با بیان اینکه صید غیرمجاز ماهیان خاویار دریای کاسپین را تهدید می‌کند، گفت: متاسفانه این گونه در حال انقراض قبل از اینکه به تولیدمثل بپردازند توسط صیادان غیرمجاز صید و این اقدام باعث شده  نسل ماهیان خاویار به کمتر از یک صدم تقلیل پیدا کنند که اصلا قابل قیاس با ده سال گذشته نیست و این معضل به خاطر نبود استراتژی و مدیریت قوی برای احیای ذخایر دریای کاسپین و ضعف دولت برای حفاظت از این گونه ها است.

برای حفاظت از ماهیان در حال انقراض باید دریا را به مردم سپرد

قربانی با بیان اینکه باید حفاظت از آبزیان باید دریا را به مردم سپرد، گفت: برای بهبود شرایط دریای کاسپین و جلوگیری از افزایش صیدغیرمجاز باید دریا را به شهروندان و صیادانی که از ذخایر دریا اتزاق می کنند سپرد و در همین راستا باید حمایت بیشتری از صیادان دریای کاسپین صورت گیرد که صیادان خود از دریا محافظت کنند.

 سیستم های اجرایی در راستای حفاظت از آبزیان دریایی موفق نبوده اند

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: با وجودی که سازمان‌هایی مانند دریابانی، حفاظت محیط زیست، شیلات و وزارت جهادکشاوزی تلاش‌هایی در خصوص حفاظت از محیط زیست دریایی داشته‌اند ولی  سابقه نشان داده که سیستم های اجرایی دولتی تاکنون در این راستا موفق نبوده و موفقیتی در خصوص مدیریت صید، مشخص کردن نوع و اندازه آن و احیای آبزیان در حال انقراض کسب نکرده‌اند  لذا بهترین راهکار این است که دولت دریا را در اختیار مردم قرار دهد تا مردم خودشان دریا و ذخایر آن را مدیریت کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، گفت: به عنوان نماینده استان گیلان از  مرکز تحقیقاتی ماهیان خاویار درخواست کردیم که نهایت تلاش خود را برای احیای نسل ماهیان خاویار داشته باشند.

 انتقاد از روش دام گستر در دریای کاسپین

وی با انتقاد از روش دام‌گستر در دریای کاسپین، گفت: به خاطر اینکه روش دام گستر به صورت غیرکارشناسانه در اختیار مردم قرار گرفت تعداد زیادی از ذخایر دریای کاسپین از بین رفت.

 قربانی با بیان ضرورت ورود  کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس به حوزه حفاظت از آبزیان دریای کاسپین، گفت: بهتر است کمیسیون کشاورزی مجلس، برای حفاظت از گونه های دریایی در حال انقراض اقدامات لازم را مبذول و دغدغه های حوزه صیادی استان گیلان را به صورت جدی رفع کنند.

 ضرورت توجه جدی دولت به حوزه صیادی استان گیلان

این نماینده مردم در مجلس نهم، خواستار توجه جدی دولت به حوزه صیادی استان گیلان شد و تصریح کرد: به دلیل اینکه محوریت توسعه استان گیلان کشاورزی و صیادی است لذا باید به این مشاغل بیشتر بها داده شود متاسفانه در حال حاضر صیادی و کشاورزی در استان گیلان مقرون به صرفه نیست و این نگرانی وجود دارد  که با این عدم نظارت  ذخایر دریایی کاسپین از بین رفته و صیادان به خاطر نبود امنیت شغلی به مهاجرت و حاشیه نشینی روی بیاورند.

 لزوم حمایت از تولید داخل

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس نهم، با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخل، افزود: با وجودی که امروزه تمام کشورهای توسعه یافته مبنا را بر تولید داخل گذاشتند ولی متاسفانه با وجود ثروت های خدادای در کشور تولید داخل رونق نیافته که امیدواریم دولت سیاست خود در حمایت از تولید داخل را تغییر داده تا شاهد توسعه صنعت صیادی در کشور باشیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت حمایت و حفاظت بیشتر از آبزیان دریای کاسپین تاکید کرد وگفت:  اگر با صیادان غیرمجاز برخورد قاطع صورت نگیرد  به زودی فاجعه زیست محیطی بزرگی را در دریای کاسپین رقم خواهند زد و نسل بسیاری از ماهیان منقرض یا در معرض انقراض قرار خواهد گرفت

/خانه ملت

 

Share