محمدپور و شعبان نژاد خبر دادند:

شعبه‌های تخصصی حفاظت محیط زیست و گشت‌های ویژه مقابله با تغیر کاربری اراضی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قربانعلی محمدپور عصر امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با اشاره به تشکیل یگان حفاظت محیط ‌زیست در کشور اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست در استان تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قربانعلی محمدپور در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با اشاره به تشکیل یگان حفاظت محیط ‌زیست در کشور اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست در استان تشکیل شده است.

۸۰f1-931وی از تشکیل و آغاز به‌کار شعبه‌های تخصصی حفاظت محیط زیست در راستای کاهش تصرفات اراضی ملی در گیلان خبر داد و افزود: تصرفات اراضی ملی در استان کاهش پیدا کرده است.

محمدپور با بیان اینکه ۱۲.۲ هکتار از اراضی پارک ملی بوجاق رفع تصرف شده است، تصریح کرد: رفع تصرف ۱.۷ هکتار از پناهگاه حیات وحش سرخانگل مطرح شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به رفع تصرف ۱۴.۵ هکتار از اراضی سیاه‌کیشم در صومعه‌سرا اشاره کرد و گفت: ۴۶ هکتار از اراضی تصرفی منابع طبیعی لوندویل در آستارا خلع ید شده است.

وی با اشاره به بررسی دوباره واگذاری ۱۰ هکتار از اراضی حوضه سیاه‌مزگی به طرح گردشگری قلعه‌رودخان، بیان کرد: پرونده تخلف تصرف اراضی گیلان به ستاد تخلفات ارجاع شده است.

محمدپور رفع تصرف سه هکتار در حوضه سیاه‌رود و دو هکتار در لیسار را از جمله فعالیت‌های حفاظت محیط زیست گیلان برشمرد و خاطرنشان کرد: ۳۳ هکتار از تالاب امیرکلایه تصرف شده بود و ۳۱ هکتار از آن خلع ید شده است.

این مسئول با بیان اینکه ۱۲۹ هکتار از اراضی منابع طبیعی گیلان تصرف شده است، یادآور شد: ۱۰۸ هکتار از اراضی مذکور خلع ید شده و پرونده ۱۲ هکتار در جریان است.

*تشکیل گشت‌های ویژه مقابله با تغیر کاربری اراضی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در جلسه مذکور به ۶۶۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در ۲۹۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: ۳۵۳ مورد با تلاش ماموران جهاد کشاورزی استان به حالت سابق برگردانده شده و در مورد اراضی باقی‌مانده اقامه دعوی شده است.

علیرضا شعبان‌نژاد اضافه کرد: پرونده ۱۰۹ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به نفع جهاد کشاورزی گیلان رای صادر شده و دیگر موارد در حال رسیدگی است.

وی از تشکیل گشت‌های ویژه مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان خبر داد و بیان کرد: امسال ۲۰ گشت برای کاهش تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان فعالیت می‌کنند.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه سامانه ۱۳۱ برای اطلاع‌رسانی شهروندان در راستای مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به مردم از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به انعقاد تفاهم‌نامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اجرای طرح هادی در روستاها اشاره کرد و افزود: تمام دستگاه‌ها موظف شدند حتی در مورد طرح‌های هادی از سازمان جهاد کشاورزی استعلام کنند.

وی با اشاره به الحاق اراضی کشاورزی به منطقه آزاد انزلی، اظهار کرد: انتظار داریم کاربری زمین‌های مذکور مانند دیگر مناطق حفظ شود.

شعبان‌نژاد به وجود ۵ هزار و ۳۷۰ هکتار اراضی در آستارا اشاره کرد و یادآور شد: ۴۰۰ هکتار از اراضی مذکور تغییر کاربری ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سه روستای علیا، وسطی و سفلی در منطقه حیران آستارا وجود دارد، خاطرنشان کرد: هفت هکتار از اراضی روستاهای مذکور برای ساخت مسکن اختصاص داده شده است.

وی بر در نظر گرفتن نیاز مواقعی روستاها تاکید کرد و گفت: بیشترین ساخت و سازها توسط مهاجران استان‌های هم‌جوار انجام می‌شود.

/فارس

Share