ندیمی:

زاکانی نمی تواند برای صداوسیما خط مشی تعیین کند/نباید یک طرفه به قاضی رفت/ کمیسیون برجام یک کمیسیون تخصصی نیست بلکه یک کمیسیون شخصیتی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ندیمی با بیان اینکه تلویزیون برای داشتن مخاطب نیز نیاز به نظرات مخالف دارد، گفت: اینکه رسانه تنها سخن یک نفر را پخش کند امروزه دیگر مورد پسند جامعه نیست و جامعه در آن مونولوگ جریان دارد با جامعه ای که با دیالوگ کار می کند تفاوت دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین ,گفتگوی ویژه خبری هفته گذشته تلویزیون با حاشیه هایی همراه شد که هنوز واکنش ها به آن ادامه دارد.

nadimi_9261 (2)در همین رابطه ابوذر ندیمی اظهار کرد: آنطور که امروز آقای زاکانی توضیح داده است ظاهرا برای عدم برگزاری مناظره با توجه به مصوبه کمیسیون، هماهنگی داخلی انجام شده اما لزوما هر صحبتی مناظره نیست و می شود با طرف مقابل دیالوگ برقرار کرد و راجع به یک موضوع دو نظر را شنید.

 وی افزود: هر چه ما سعی کنیم که نظرات مختلف را داشته باشیم غنای بحث بیشتر خواهد شد بنابراین اینکه در کمیسیون برجام عدم شرکت در مناظره مصوبه شده است اولا در تضاد با حضور در تلویزیون نیست ثانیا کمیسیون نمی تواند رویکرد کشور را مشخص کند و  سازمان صداوسیما هم در اختیار کمیسیون برجام مجلس نیست و می تواند کار خودش را انجام دهد.

 نیازمند شنیدن نظرات مختلف برای تصمیم درباره برجام هستیم

ایرج ندیمی ادامه داد: ضمن اینکه می شود درباره یک موضوع دو نظر وجود داشته باشد و مناظره محسوب  نمی شود و اتفاقا اگر مناظره برگزار می شد ما راضی تر بودیم چون ما نمایندگان برای اینکه بخواهیم طبق اعلام رئیس مجلس در مهرماه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره برجام  تصمیم بگیریم باید نظرات را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر بنده مشغول مطالعه جزوه ای هستم که از سوی یکی از نمایندگان در مجلس توزیع شده بود و حاوی نظرات ۳۰ استاد دانشگاه درباره برجام است و کتاب بعدی که مطالعه خواهم کرد نیز کتابی با همین موضوع از مرکز پژوهش هاست چرا که ما نیازمند نظرات موافق و مخالف هستیم و باید از همه نظرات درباره برجام مطلع باشیم تا بتوانیم تصمیم گیری کنیم.

صداوسیما در اختیار مجلس نیست/ انجام دیالوگ بهتر از مونولوگ بود

وی با بیان اینکه ما به عنوان نماینده که نمی توانیم در تلویزیون قانون بنویسیم، خاطرنشان کرد: لزوما این نبود که مناظره ای برگزار شود و می توانست دیالوگی بین طرفین برقرار شود. علاوه بر اینکه لازم نبود ما برای صداوسیما خط مشی تعیین کنیم چراکه سازمان صداو سیما سازمانی مستقل است و در اختیار یک کمیسیون خاصی از مجلس نیست.

 ندیمی تاکید کرد: اگر مناظره هم انجام می شد برای مردم و نمایندگان بهتر بود چون باعث می شد که ما یکسویه درباره مباحث قضاوت نکنیم چنان که در مجلس نیز هم موافق صحبت می کند و هم مخالف و اگر موافق و مخالف را در مجلس درست ترجمه کنیم، شبیه به مناظره می شود به این معنا کسی که طرح می دهد می شود مجری و پس از آن نیز موافق و مخالف صحبت می کنند.

 نماینده مردم لاهیجان در خانه ملت تصریح کرد: مناظره اگر بنا به قول قرآنی آن،جدال احسن به بهترین روش و به اخلاق و منطق باشد ضرورتی ندارد که از آن هراسی داشته باشیم. ضمن اینکه جامعه ما نیز دیگرجامعه بالغی است و این که در یک برنامه رادیو و تلویزیونی یک نفر به عنوان متکلم وحده حرف بزند مردم کمتر از آن برنامه استقبال می کنند اما اینکه دو نفر با دو نظر متفاوت حضور داشته باشند، مردم رقبت بیشتری برای استفاده از آن برنامه نشان می دهند.

نباید یک طرفه به قاضی رفت

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تلویزیون برای داشتن مخاطب نیز نیاز به نظرات مخالف دارد، گفت:  اینکه رسانه تنها سخن یک نفر را پخش کند امروزه دیگر مورد پسند جامعه نیست و جامعه در آن مونولوگ جریان دارد با جامعه ای که با دیالوگ کار می کند تفاوت دارد از این رو، باید سعی کنیم یکسویه حرف نزنیم و نظر ندهیم و یک طرفه به قاضی نرویم و راه حل این موضوع نیز این است که مخالف هم بتواند حرفش را بزند.

 وی همچنین با اشاره به ترکیب کمیسیون برجام خاطرنشان کرد: کمیسیون برجام ، کمیسیون تعیین کننده نیست و اتفاقا کمیسیونی است با کمبودهای فراوان. به عنوان نمونه باید به این موضوع دقت کرد که این کمیسیون یک حقوقدان ندارد در حالی که بخش عمده ای از اهدافی که در متن توافق هسته ای تعریف شده است، حقوقی است.

 کمیسیون «برجام» اتحاد احزاب است نه اتحاد افکار

 ندیمی تصریح کرد: ترکیب کمیسیون برجام اصلا جمعی  نیست که از سلیقه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دور هم جمع شده باشند بلکه بیشتر از اعضای یکی دو کمیسیون تشکیل شده است از این رو می توان گفت که کمیسیون برجام بیش از آنکه اتحاد افکار باشد اتحاد احزاب است در حالی که در این مورد، اتحاد احزاب جواب نمی دهد و نیازمند اتحاد افکار و هم اندیشی همه نمایندگان هستیم و گرنه اینکه دو حزب با هم بسازند که مشکل کشور حل نمی شود بلکه باید دو یا چند فکر با هم بسازند.

مجلس در سال آخر، گرفتار انتخاب اشخاص شده است

وی افزود: متاسفانه در کمیسیون برجام همانند همه کمیسیون های تلفیقی دیگر مجلس که از هر دو طیف ۱۰ نفر از چهره ها وارد آن می شوند، اشخاصی وارد شده اند و کمیسیونی مرکب از تخصصی ها مختلف و مرتبط همچون حقوقی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، آموزشی و… نیست و  ترکیب کمیسیون را با توجه به تخصص ها در نظر نگرفته اند؛ بلکه اشخاص را ملاک قرار داده اند.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان اینکه متاسفانه مجلس در سال آخر فعالیت خود گرفتار انتخاب اشخاص شده است نه افکار یادآور شد: بیشتر سعی شود برای چنین کمیسیون هایی افرادی که نزدیک به فلان جریان یا شخص پرنفوذ باشند، انتخاب شوند و این کار خطرناکی است و مجلس را به اضمحلال می کشاند در حالی که مجلس باید ترکیبی از افکار همراه با تضارب آراء باشد اما در حال حاضر کمیسیون برجام یک کمیسیون تخصصی نیست بلکه یک کمیسیون شخصیتی است که از شخصیت ها مختلف در مجلس تشکیل شده است.

Share