خانه تاریخی قدیری رشت رخت تازگی برتن می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،خانه تاریخی قدیری رشت با عملیات مرمت،رخت تازگی برتن می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،خانه تاریخی قدیری رشت با عملیات مرمت،رخت تازگی برتن می‌کند.

۴۷۳۹۱گیلان با قدمتی چندهزار ساله دارای آثار روبنایی تاریخی و طبیعی بسیاری است که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند.خانه قدیری رشت یکی از بناهای تاریخی استان است که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد.

این بنای تاریخی که در ضلع شرقی محله کیاب،کوچه احتساب در سبزه میدان رشت قرار دارد، دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبه کوبی شده است. پوشش خارجی خانه قدیری، سفالی و در و پنجره آن از چوب نراد ساخته شده است.

این بنا یک بار در سال ۶۷ طعمه حریق شد و بر اثر فرو ریختن بام، در و پنجره‌های چوبی بنا، تزئینات گچ‌بری، آینه کاری و گره چینی چوبی آن آسیب شدید دید و در همان سال توسط مالک و میراث فرهنگی مرمت شد.

این بنا توسط محمد‌ولی‌خان تنکابنی، سپهدار،حکمران گیلان ساخته شده است که هم اکنون به عنوان ساختمان اداری شهرستان رشت و پژوهشکده میراث فرهنگی، دارای کتابخانه‌ای با کتب تخصصی در زمینه مرمت، معماری، تاریخی و گردشگری است که پاسخگوی نیازهای مطالعاتی دانشجویان و پژوهشگران است.

در این راستا معاون میراث فرهنگی در خصوص مرمت این خانه اظهار داشت: خانه تاریخی قدیری به عنوان نمادی از معماری دوران پهلوی اول توسط محمدولی‌خان تنکابنی سپهدار حکمران گیلان، در ضلع شرقی سبزه میدان رشت احداث شد.

وی با بیان اینکه این بنا دارای کتابخانه‌ای با کتب تخصصی مرمت، معماری، تاریخی، گردشگری و سایر زمینه‌هاست، اذعان نمود: هم اکنون این بنا به‌عنوان ساختمان اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشت مورد استفاده قرارگرفته است.

باقریان با اشاره به اینکه خانه قدیری با شماره ۲۶۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌، از عملیات مرمتی این بنا در حال حاضر خبر داد و گفت: برای مرمت خانه قدیری از محل اعتبارات استانی در سال ۹۳، به مبلغ پنجاه میلیون تومان با شرکت پیمانکار قرارداد منعقد شد.

این مسئول بر لزوم حفظ و مرمت از آثار تاریخی تاکید کرد و گفت: امید است که مرمت خانه قدیری در آینده نزدیک به پایان برسد.

Share