آخرین وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز «گردنه حیران» از زبان دادستان کل کشور

حریم طرح هادی در روستاها باید مشخص شود/وضعیت فعلی بسیار نگران کننده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دادستان کل کشور در تشریح آخرین وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در «گردنه حیران»، گفت: در این خصوص منتظر نتایج بازرسی‌ها هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از میزان ,«حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی» در تشریح آخرین وضعیت ساخت و ساز غیرمجاز در«گردنه حیران» با بیان اینکه حریم طرح هادی در روستاها باید مشخص شود، اظهارکرد: پیگیری‌های لازم دراین زمینه انجام شده و بازرسی کل کشور گروه‌هایی را برای بررسی این موضوع در این مکان مستقر کرده است که منتظر نتایج بازرسی‌ها هستیم.

raeisiوی افزود: دادستان‌های آستارا و اردبیل پیگیری‌هایی را درباره ساخت و سازهای غیرمجاز درگردنه حیران انجام داده‌اند که نتایج کار گزارش خواهد شد.

دادستان کل کشور با تاکید بر حفظ منابع ملی، جنگل‌ها و مراتع طبیعی، بیان کرد: حفظ منابع ملی، جنگل‌ها و مراتع طبیعی وظیفه همگانی است و وضعیتی که امروز در گردنه حیران و برخی از موارد مشاهده می‌کنیم، بسیار نگران کننده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: پیگیری مجدانه دستگاه نظارتی و دستگاه قضایی در این قضیه موجب خواهد شد افرادی که در هر مقطعی اقدامات غیرقانونی انجام داده‌اند، دنبال شوند.

دادستان کل کشور با اشاره به بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز گردنه حیران در در ستاد مبارزه با فساد اقتصادی، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حریم طرح هادی در روستاها باید مشخص شود و نباید اینگونه باشد که با عنوان طرح هادی سوءاستفاده‌ای صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با حساسیت بوجود آمده مصمم هستیم که موضوع گردنه حیران و موارد دیگر را با پیگیری‌های جدی دنبال کنیم.

چندی پیش، رئیس کل دادگستری استان گیلان نیز با تشریح آخرین جزییات رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در گردنه حیران از تشکیل کمیته‌ای در معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان برای شناسایی نقاط آسیب پذیری همانند گردنه حیران خبرداد و افزود: اقداماتی پیشگیرانه در جهت صیانت از اراضی ملی در حال انجام است.

احمد سیاوش پور گفت: منطقه حیران دارای ۱۰۴۷ هکتار اراضی ملی و ۱۲۰۰ هکتار مستثنیات است که با تحقیقات انجام شده، اراضی ملی مورد تصرف قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر عزم و اراده جدی دستگاه قضایی در مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجازدر گردنه حیران اظهارکرد: تخلفات چندانی در اراضی ملی صورت نگرفته و عمده تخلفات در بخش مستثنیات است .

رئیس کل دادگستری گیلان افزود: بنا به اظهارات مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گیلان، در منطقه حیران هیچ تصرفی در عرصه منابع طبیعی صورت نگرفته و عمده تخلفات در عرصه مستثنیات بوده است که پیگیری های لازم در این زمینه به عمل خواهد آمد.

سیاوش پور در ادامه بیان کرد: در تخلفات معدودی که در بخش منابع طبیعی صورت گرفته بود، حکم به نفع منابع طبیعی صادر شده و در سال‌های گذشته بیش از ۲۰ هکتار به اراضی ملی بازگشته است.

این مسئول عالی قضایی اضافه کرد: در بررسی‌های میدانی که در حال انجام است نتایج تخلفات درمورد مستثنیات به معنای ساخت و سازهای غیرمجاز به اطلاع عمومی خواهد رسید.

به گفته رئیس کل دادگستری استان گیلان مناطقی چون سرولات در چابکسر، واجارگاه در کلاچای ، دیلمان در سیاهکل، لیلا کوه در لنگرود ، جنگل های ماسال، جاده اسالم به خلخال و ییلاقات تالش را از جمله مناطق خوش آب و هوا و دارای طبیعتی چشمگیر هستند که ساخت سازهای غیر قانونی در آن دیده شده است .

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی استان به ویژه دادستان‌ها باید اشراف بیشتری به این موضوع داشته و درصیانت از اراضی ملی، جنگلها و حفظ حقوق بیت المال کوشش وتلاش بیشتری داشته باشند.

Share