سخنگوی دولت:

جوانان انقلابی را تندرو نمی‌دانیم/تورم سال آینده ۱۱ درصد است/طرح وزارت اقتصاد برای استفاده از سهام عدالت، جهت افزایش قدرت خرید خانوارها/درخواست‌ کشورهای متعدد برای دیدار با رئیس‌جمهور در سازمان ملل/اعضای دولت برای فعالیت حزبی نباید از امکانات دولت استفاده کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی دولت از ابلاغ بخشنامه بودجه ۹۵ به دستگاه‌ها در هفته گذشته خبر داد و نرخ تورم سال آینده را ۱۰ تا ۱۱ درصد پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سخنگوی دولت از ابلاغ بخشنامه بودجه ۹۵ به دستگاه‌ها در هفته گذشته خبر داد و نرخ تورم سال آینده را ۱۰ تا ۱۱ ۲۰۱۳۰۵۰۵۱۵۰۳۲۶_نوبخت-nobakht6درصد پیش‌بینی کرد.

محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری با رسانه‌ها با اعلام اینکه در پایان هفته گذشته بخشنامه بودجه ۹۵ به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، اظهار داشت: خط و مشی تنظیم بودجه در این بخشنامه، راهنمای دستگاه‌ها برای تنظیم بودجه سال آینده است.

وی با تأکید بر اینکه احکام بودجه ۹۵ متفاوت با سایر بودجه‌های سنواتی است، گفت: این بودجه بدون تبصره، به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود؛ در واقع، لایحه تنظیم مقررات دولت به مجلس ارائه و تصویب شده و لازم نیست تبصره های تکراری بیاید.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۳۰ درصد بودجه کشور به نفت وابسته است، خاطرنشان کرد: بودجه ۹۵ به صورت عملیاتی و بر مبنای عملکرد تدوین می‌شود.

وی نرخ تورم سال آینده ۱۰ تا ۱۱ درصد پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: رشد اقتصادی سال آینده ۴.۱ درصد خواهد بود.

افزایش ۲۷.۸ درصدی بودجه عمرانی ۹۵

نوبخت گفت: ۱۶۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ برای اعتبارات هزینه ای در نظر گرفته شده است که نسبت به عملکرد امسال، رشد ۱۰.۸ درصدی داشته است.

سنگوی دولت ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای که همان اعتبارات عمرانی است، برای سال ۹۵، حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به عملکرد امسال ۲۷.۸ درصد رشد خواهد داشت.

وی اظهار داشت: پیشنهادی نیز مطرح شده است که بودجه عمرانی به ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش یابد که در این راستا باید از بودجه جاری کاسته و بودجه عمرانی را افزایش دهیم.

نوبخت با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات بودجه صرف خرید اوراق مشارکتی می شود که سه سال پیش فروخته ایم، گفت: این اوراق تملک دارایی های سرمایه ای است که بخشی از بودجه در سال ۹۵ به این امر اختصاص خواهد یافت.

رسیدگی به پیش نویس لایحه برنامه ششم از فردا در هیئت دولت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  با تاکید بر ارائه لایحه بودجه در موعد مقرر به مجلس گفت: پیش نویس لایحه قانون برنامه ششم توسعه هفته گذشته به هیئت وزیران ارائه شده و از فردا کار رسیدگی به پیش نویس این لایحه در هیئت وزیران آغاز خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه لایحه برنامه ششم در قالب دو لایحه به مجلس ارائه خواهد شد، گفت: همه قوانینی که در قالب برنامه های توسعه، طی سالهای گذشته مکرراً به مجلس ارائه شده است، مورد بررسی قرار گرفته و تحت عنوان لایحه تنظیم برخی از مقررات و قوانین توسعه به مجلس ارائه خواهد شد که مجلس فرصت دارد از ابتدای مهرماه تا آخر آذرماه این لایحه را بررسی کند.

وی گفت: دولت آذرماه نیز بودجه را به مجلس ارائه می دهد و امیدواریم بعد از انتخابات مجلس، بررسی لایحه برنامه ششم در مجلس در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی دولت میزان اعتبارات عمرانی را ۷۲۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: علاوه بر این میزان ۷۵۰ میلیارد تومان نیز پرداخت اعتبارات عمرانی به صورت اسناد خزانه اسلامی خواهد بود. ۲۱۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبارات مهار آبهای مرزی به این امر اختصاص خواهد یافت و پیش بینی دولت مبنی بر اینکه تا پایان شهریورماه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی اختصاص می یابد، محقق خواهد شد.

لایحه بودجه ۹۵ بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین می شود

نوبخت با تاکید بر اینکه لایحه بودجه سال ۹۵ بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین خواهد شد، گفت: تک تک بندهای بودجه سال ۹۵ بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم می شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما به اقتصاد مقاومتی اعتقاد داریم و در عمل و اجرا نیز از سیاست های اقتصاد مقاومتی پیروی می کنیم.

نوسانات ارز مقطعی است/ ارز در اختیار دولت، با اجرای برجام افزایش می‌یابد

نوبخت در ادامه نشست خبری خود، در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز گفت: دو عامل می‌تواند در نوسانات ارز موثر باشد؛ اول عامل اقتصادی و دوم عوامل مقطعی که می‌تواند ناشی از عوامل روانی باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه عوامل اقتصادی تحت تاثیر عوامل بلندمدت هستند، عنوان کرد: همه پارامترهای اقتصادی نشان می‌دهد که ما در آینده با مشکلات ارزی مواجه نخواهیم بود و میزان ارز در اختیار دولت با اجرای برجام افزایش می‌یابد.

وی گفت: در بودجه ۹۵ حداقل نیاز به درآمدهای نفتی را قائل شده‌ایم؛ بنابراین آینده بازار ارز نگران از عدم افزایش عرضه ارز نخواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر اینکه در آینده دسترسی ما به منابع ارزی بیشتر خواهد شد، ادامه داد: با توجه به این عوامل، عقل اقتصادی افزایش ناگهانی قیمت ارز را توجیه نمی‌کند.

نوبخت نوسانات اخیر بازار ارز را ناشی از عوامل کوتاه مدت و مقطعی خواند و گفت: این افزایش به سفرهای پایان تابستان، ارز تبدیل به ریال شده توسط زائران حج و برخی عوامل روانی کوتاه مدت مربوط بوده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از منابع ارزی مناسب برخوردار است و دولت برخلاف آنچه به صورت شایعه گفته می‌شود، خواهان افزایش قیمت ارز نیست، چون زیان این کار برای دولت بیشتر از فایده آن است.

عربستان باید مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به حجاج داشته باشد

سخنگوی دولت در خصوص حادثه مکه گفت: حادثه مکه تاسف‌بار بود، در این حادثه بسیاری از زائران جان‌باخته و مجروح شدند که ما برای شفای مجروحان دعا می‌کنیم.

وی اظهار داشت: گرچه این حادثه غیرعمدی بوده، اما توقع ما این است که اگر کشوری مهمان دعوت می‌کند، در مورد اقدامات امنیتی، تمهیدات لازم را بیاندیشد.

نوبخت ادامه داد: این جرثقیل‌ها از قبل برای اقدامات عمرانی در اطراف مسجدالحرام وجود داشت اما به خاطر اینکه در مسیر زائران قرار داشت، باید در راستای تامین امنیت زائران اقدامی صورت می‌گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت عربستان باید مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به حجاج داشته باشد و برای حفظ سلامتی آنها اقدامات دقیقی را انجام دهد.

وی همچنین در مورد پرونده تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان، گفت: در مورد آن پرونده، دستگاه قضایی عربستان برخورد جدی انجام داده و احتمال مجازات سنگین خاطیان نیز وجود دارد.

طرح وزارت اقتصاد برای استفاده از سهام عدالت، جهت افزایش قدرت خرید خانوارها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص وضعیت آینده سهام عدالت نیز اظهار داشت: وزارت اقتصاد، دست‌اندرکار طرحی است که از سهام عدالت برای افزایش قدرت خرید خانوارها و افزایش اثربخشی در اقتصاد کلان استفاده کند.

نوبخت در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در خصوص رابطه بودجه سال ۹۵ با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: در مقدمه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح شده است که این سیاست‌ها در راستای رشد اقتصادی و افزایش توان تولید برای صادرات تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: همه رویکرد بودجه سال ۹۵ در راستای افزایش رشد اقتصادی، همراه با مهار تورم و کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفت است.

صرفه‌جویی در بودجه جاری و کاهش وابستگی به نفت، در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

سخنگوی دولت تصریح کرد: در این راستا وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در سال ۹۵ به ۳۰ درصد کاهش یافته است و در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری، حداکثر افزایش اعتبارات جاری ۱۰.۸ درصد خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به افزایش ۲۷.۸ درصدی اعتبارات عمرانی در سال ۹۵، گفت: این تمهیدات در بودجه سال ۹۵ برگرفته از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی در خصوص تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی با دستور رئیس‌جمهور به آقای جهانگیری معاون اول سپرده شده است.

جلسه جهانگیری با بسیج و سپاه و بخش‌های غیردولتی در ستاد اقتصاد مقاومتی

سخنگوی دولت ادامه داد: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از هفته گذشته جلساتی را با نیروهای بسیج و سپاه و بخش‌هایی که اخیرا مقام معظم رهبری بر لزوم استفاده از آنها در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، از جمله بخش‌های غیردولتی داشته‌اند.

نوبخت در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵ نیز گفت: برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دوره پنج ساله در نظر گرفته شده بود، اما به خاطر اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبری برای تدوین برنامه ششم توسعه بر لزوم اجرای قانون هدفمندی تاکید شده بود، همانطور که در سال ۹۴ در راستای تعدیل قیمت حامل‌های انرژی اقدام کردیم، در سال ۹۵ نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد.

جوانان انقلابی را تندرو نمی‌دانیم

معاون رئیس جمهور در ادامه، در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دولت برای برخورد با افراد تندرو، گفت: اینکه افراد تندرو نباید امید مردم را از بین ببرند، یک سیاست مشخص از سوی رئیس‌جمهور است؛افراد تندرو افرادی هستند که فراقانونی عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما جوانان انقلابی را که در دانشگاهها حتی با بیان تند به وضعیت موجود انتقاد داشته باشند، تندرو نمی‌دانیم؛ مصادیق افراد تندرو در جامعه مشخص است.

پیگیری ویژه برای بیمه تاکسیرانان

سخنگوی دولت در خصوص کاهش قیمت نفت نیز گفت: دولت کمترین حد درآمد نفت را در بودجه ۹۵ در نظر گرفته است و میزان وابستگی بودجه سال ۹۵ به درآمدهای نفتی ۲۲ میلیارد دلار است.

نوبخت ادامه داد: بر این اساس وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی از ۱۲۰ میلیارد دلار در سالهای قبل به ۲۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: قیمت نفت به هر مقدار که کاهش یابد، امکان ندارد بازار جمهوری اسلامی را به کشورهای دیگر واگذار کنیم. باید از سهم ایران در بازارهای بین‌المللی دفاع کنیم.

نوبخت همچنین در خصوص عدم پایبندی سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود در مورد بیمه تاکسیرانان، گفت: پیگیری ویژه خواهم کرد تا سازمان تامین اجتماعی تعهدات خود را اجرایی کند.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از صنعت خودرو، اظهار داشت: پیگیری می‌کنم تا ببینم کدام یک از کمیسیون‌های دولت موظف به تنظیم این آیین‌نامه‌ است.

درخواست‌ کشورهای متعدد برای دیدار با رئیس‌جمهور در سازمان ملل

نوبخت در خصوص سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل، دیدار با سران کشورها قطعی خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: درخواست‌های متعددی برای دیدار با سران کشورها ارائه شده است. رئیس‌جمهور این درخواستها را بررسی می‌کند که با توجه به محدودیت زمان و تاثیر ملاقاتها بر منافع ملی، به برخی از این درخواستها پاسخ مثبت دهد.

وی همچنین در خصوص درگیری طایفه‌ای در یکی از روستاهای استان خوزستان، گفت: نیروی انتظامی به دقت وارد عمل خواهد شد و اجازه بی‌نظمی را نخواهد داد.

جمهوری اسلامی موافق گفتگوی یمنی یمنی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد حوادث یمن، گفت: در مورد یمن مواضع جمهوری اسلامی به دفعات اعلام شده، گفتگوی یمنی – یمنی را تایید می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: با مداخله کشورهای دیگر به صورت سیاسی جز در اصلاح امور مخالفیم.

وی ادامه داد: مداخلات نظامی در یمن را به شدت محکوم می‌کنیم و انتظار داریم سرنوشت ملت یمن به دست ملت یمن رقم زده شود. جمهوری اسلامی به تصمیم ملت یمن احترام می‌گذارد.

عضویت اعضای دولت در احزاب خلاف قانون نیست/ رئیس‌جمهور اجازه استفاده از امکانات دولتی را نمی‌دهد

نوبخت در خصوص عضویت اعضای دولت در احزاب کشور، گفت: ما قبل از حضور در دولت عضو برخی احزاب رسمی بودیم، خود بنده از سال ۷۸ عضو حزب اعتدال و توسعه بودم. ما می‌خواهیم تجارب خود را به نسل آینده منتقل کنیم تا زمینه توسعه کشور فراهم شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: با اینکه فضای سیاسی کشور رشد تحزب را برنمی‌تابید، اما ادامه دادیم و از زمانی که مسئولیت اجرایی را عهده‌دار شدم، دیگر توفیق نیافته‌ام به عنوان دبیرکل فعالیت کنم.

وی اظهار داشت: فعالیت اعضای دولت در احزاب خلاف قانون نیست، نافع هم است. اگر اعضای دولت در احزاب حضور یابند و فعالیت کنند، این فعالیت قانونی است.

نوبخت تاکید کرد: اعضای دولت برای فعالیت حزبی نباید از امکانات دولت استفاده کنند. رئیس‌جمهور این اجازه را نمی‌دهد و همکاران من در دولت نیز به خود چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند.

مواضع رسمی دولت توسط سخنگو اعلام می‌شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافات در اظهارنظرهای نعمت‌زاده و سخنگوی دولت، گفت: نظرات دولت از جانب بنده به صورت رسمی مطرح می‌شود. اگر قرار باشد کسی خود را با دیگران هماهنگ کند، سخنگوی دولت نباید خود را با تک‌تک دستگاهها هماهنگ کند، دستگاهها باید خود را با سخنگو هماهنگ کنند.

نوبخت در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۵، اظهارداشت: در حال حاضر هیچ تصمیمی در این مورد که در سال ۹۵ قرار است قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، گرفته نشده است.

نحوه توزیع منابع حاصل از هدفمندی در سال ۹۵ باید تغییر کند

سخنگوی دولت تاکید کرد: اجرای قانون هدفمندی لزوما به این معنا نیست که حتما قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، می‌توانیم با منابع موجود هم ادامه دهیم، اما نحوه توزیع منابع موجود باید تغییر کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین در خصوص واگذاری کارخانه آلومینیوم المهدی، گفت: واگذاری این کارخانه از طریق مزایده انجام شده و طبق قانون باید واگذاری به کسی انجام شود که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده است.

وی گفت: خریدار فعلی حتی ۴۰۰ میلیارد تومان بیش از رقم مزایده برای پرداخت اعلام آمادگی کرده است.

نوبخت تاکید کرد: قوه مجریه و نهادهای نظارتی موضوع را تحت‌نظر دارند و اجازه تخلف نمی‌دهیم.

/مهر

Share