واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه به ابلاغ بخشنامه بودجه 95 از سوی ریاست جمهوری:

جعفرزاده: کاهش ۴۰ درصدی بودجه عمومی کشور دور از واقعیت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جعفرزاده با بیان اینکه ۶۶ درصد هزینه های دولت صرف پرداخت حقوق می شود، گفت: کاهش ۴۰ درصدی بودجه عمومی کشور و رساندن آن به میزان ۱۷۷ هزار میلیارد تومان دور از دسترس است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ۶۶ درصد هزینه های دولت صرف پرداخت حقوق می شود، گفت: کاهش ۴۰ درصدی بودجه عمومی کشور و رساندن آن به میزان ۱۷۷ هزار میلیارد تومان دور از دسترس است.
jafarzade_5778غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه باید تنظیم بودجه را به سمت کاهش هزینه های جاری سوق داد، گفت: با این حال کاهش ۴۰ درصدی سقف بودجه عمومی کشور و رساندن آن به میزان ۱۷۷ هزار میلیارد تومان، دور از واقعیت است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بودجه عمومی سال ۹۴ به میزان ۲۷۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که به نظر می رسد کاهشی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دور از دسترس و غیر قابل تحقق باشد و منجر به کاهش بودجه عمرانی کشور شود.

وی در ادامه با اشاره به تجربیاتی که در دولت های گذشته کسب شد، عنوان کرد: هر زمان آنها به صورت ظاهری ردیف هزینه ها را کاهش دادند نتوانستند با مبلغ تعیین شده، سال را به پایان برسانند.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: از طرف دیگر حدود ۶۶ درصد بودجه عمومی کشور صرف پرداخت حقوق و آن نیز بدون در نظر گرفتن افزایش حقوق می شود لذا اگر دولت حتی خرج و هزینه دیگری نیز نداشته باشد نمی تواند رقم عنوان شده را محقق کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه رشد هزینه ها باید در کمترین حالت خود باشد، گفت: با این حال حتما افزایشی در آنها شاهد خواهیم بود اما اگر دولت بتواند آن را نسبت به سال گذشته ثابت نگه دارد و یا کمترین رشد را به آن اختصاص دهد دولت موفقی است اما اگر دولتی بگوید می تواند ۴۰ درصد این هزینه ها را کاهش دهد، امکان پذیر نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که کاهش اعتبارات تملک دارایی ها منجر به افزایش رکود است و از طرفی باید نرخ عمرانی با نرخ واقعی دیده شود.

ساعاتی قبل، بخشنامه بودجه ۹۵ از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شد که بر اساس آن سقف بودجه عمومی کشور، ۱۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این مقدار ۱۵۵ هزار میلیارد تومان برای هزینه های جاری و ۲۲ هزار میلیارد تومان برای هزینه های عمرانی عنوان شده است./خانه ملت

Share