مشاجره منتقدان برجام با عراقچی و ابوترابی فرد

تنش در کمیسیون برجام به اوج رسید/وقتی عراقچی عینک خود را روی میز کوبید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تنش در کمیسیون برجام به اوج رسید؛ همان دستی که چند ماه پیش به سمت وزیر خارجه امریکا خودکار پرت کرد، دیروز در جلسه کمیسیون ویژه عینکش را روی میز کوبید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا , اعتماد نوشت: تنش در کمیسیون برجام به اوج رسید؛ همان دستی که چند ماه پیش به سمت وزیر خارجه امریکا خودکار پرت کرد، دیروز در جلسه کمیسیون ویژه عینکش را روی میز کوبید. آخرین جلسه هسته‌ای مجلس با التهاب به پایان رسید؛ تنشی بین عباس عراقچی و منتقدان برجام. تنش بر سر مقایسه قطعنامه‌های ١٩٢٩ و ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوع بازرسی‌ها و همینطور مساله رآکتور آب سنگین اراک؛ تنش‌هایی که البته نه راهی به قاب تلویزیون پیدا می‌کنند و نه به گزارش سخنگوی کمیسیون از جلسات این مجموعه.

۱۱۷۰۶۲_origاصل تنش در جلسه دیروز از جایی آغاز می‌شود که حمید رسایی یک موضوع قدیمی را بار دیگر با تاکید پیش می‌کشد؛ موضوع بازرسی‌ها. مساله‌ای که به عقیده رسایی نه تنها هیچ امتیازی برای ایران نیست، بلکه در اصل خود زمینه را برای شناسایی مراکز کشورمان و حمله امریکایی‌ها آماده کرده است. جو جلسه از اینجا به بعد وارد فضای تنش می‌شود. تا جایی که در میانه راه جدالی لفظی و البته باز هم جدی میان مهدی کوچک‌زاده و محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز شکل می‌گیرد. ابوترابی‌فرد معتقد بوده که برخی قضاوت‌ها و داوری‌ها درباره عملکرد تیم هسته‌ای کشورمان در دو سال اخیر به دور از انصاف و عدالت است. او در جلسه قبل نیز یک بار دیگر در پشتیبانی از عباس عراقچی وارد گفت‌وگو و جدال لفظی با منتقدان هسته‌ای شده بود. جدال دیروز او اما گویا پرتنش‌تر از قبل بوده است. مهدی کوچک‌زاده که خود عضو کمیسیون برجام نیست اعتراض می‌کند که چرا ابوترابی‌فرد بدون آنکه در وقت خود سوالی بپرسد تنها به تشریح برخی مسائل می‌پردازد. درگیری لفظی بین این دو تا آنجا بالا می‌گیرد که ابوترابی‌فرد به نشانه قهر میکروفن خود را خاموش می‌کند و نهایتا هم با پادرمیانی زاکانی و تلاش برخی دیگر از نمایندگان برای ساکت کردن کوچک‌زاده، سخنان خود را ادامه می‌دهد.

اما رسیدن بحث‌ها به موضوع مقایسه بین دو قطعنامه ١٩٢٩ و ٢٢٣١ است که بازار اختلافات را داغ‌تر می‌کند. نهایتا اما این بحث بر سر موضوع آب سنگین اراک است که جدال لفظی را به اوج می‌رساند و فضای جلسه را تا آنجا تند می‌کند که به نظر نمی‌رسد صدا و سیما میلی برای پخش آن داشته باشد. منتقدان و از جمله نمایندگانی چون نبویان تاکید می‌کردند که طبق برجام رآکتور اراک دیگر آب سنگین نخواهد بود و درآوردن قلب آن به معنای از بین بردن ماهیت آن است. این موضوع را پیشتر چندین بار مسوولان سازمان انرژی اتمی و همینطور دیپلمات‌های وزارت امور خارجه از زوایای مختلف شرح داده‌اند. شرح دیروز عراقچی اما آنقدر با درگیری همراه می‌شود که او عینک خود را به‌شدت روی میز می‌کوبد. البته جرقه تنش در جلسه دیروز کمیسیون برجام از همان دقایق ابتدایی حضور عراقچی در این مجموعه زده شده بود؛ از همان جایی که نمایندگان منتقد اعتراض می‌کنند که چرا وزیر خارجه شخصا در این جلسات شرکت نمی‌کند و عراقچی هم در پاسخ به کنایه می‌گوید: «ببخشید اگر ما در شأن مجلس نیستیم.»

 

Share