مشاور ارشد رئیس جمهور

تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی،روز به روز افزایش می‌یابد/بیشترین جمعیت نخبه و تحصیلکرده متعلق به گیلان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر لزوم توجه به معماری اقلیمی در گیلان گفت: گیلان بنابر پیشینه تاریخی که دارد باید در معماری هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر لزوم توجه به معماری اقلیمی در گیلان گفت: گیلان بنابر پیشینه تاریخی که دارد باید در معماری هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

IMG_9123 اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و مشاور ارشد رئیس جمهور، شامگاه گذشته در نشست با اعضای سازمان نظام مهندسی گیلان، با اشاره به چگونگی تشکیل نظام فنی و اجرایی، اظهار کرد: در سال ۱۳۳۴ که سازمان برنامه‌ریزی تشکیل شد، لذا برای ساماندهی طرح‌های عمرانی کشور، نظام فنی و اجرایی ایجاد شد و در این نظام، تصمیماتی مبنی بر سازوکار و ساخت‌و‌ساز طرح‌های عمرانی با حضور سه جزء اصلی کارفرما، مشاور و پیمانکار اتخاذ شد، که نظام فنی و اجرایی کشور نام گرفت.

وی افزود: در کنار نظام فنی و اجرایی کشور قراردادهای شرایط عمومی پیمان نیز ایجاد شد که تاکنون حدود ۶۰ سال است که بدون تغییر، روابط بین دست‌اندرکاران را معرفی می‌کند و برای تکمیل آن، فهرست بهای راه، ساختمان و تاسیسات نیز تهیه شد که قیمت واحد هر عملیاتی را معلوم کرده است.

ترکان با اشاره به ماده ۳۳ قانون در مبحث دو مقررات ملی ساختمان، گفت: طبق این ماده کلیه امور ساختمانی باید توسط متخصصین انجام شود و برای هر پروژه یک مهندس طراح، مجری و ناظر تعریف شده که به بیان وظایف هرکدام پرداخته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه ترتیباتی که از ابتدا درست شده اکنون نیاز به بازنگری دارد، ادامه داد: برای ساختمان‌های غیر دولتی باید فهرست‌ بهای جدید نوشته شود. در مباحث مقررات ملی ساختمان برای پی و سازه هم نیاز به فهرست بهای مجزا داریم. همچنین باید شرایط عمومی پیمان جدید نوشته شود. در این خصوص همکاران شما پیشنهاد دادند که صدور پروانه ساخت ساختمان دو مرحله‌ای شود.

وی با بیان اینکه به کسی که در صنعت ساختمان حرفه‌ای نیست، مجوز احداث داده نمی‌شود، تصریح کرد: باید پروانه اجرایی را به سازنده صاحب صلاحیت ‌بدهیم تا مسئولیت و کارنامه حرفه‌ای شخصی افراد متخصص در حوزه صنعت ساختمان شکل بگیرد. فهرست بهای سازمان برنامه بودجه هم کارایی دارد ولی ما نیاز به فهرست بهای به‌روزی داریم تا با بازبینی درست به صنعت ساختمان کمک شود.

استان گیلان زمانی دروازه اروپا بود

مشاور ارشد رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استان گیلان زمانی دروازه اروپا بوده است، اضافه کرد: به همین جهت با دیگر مناطق کشور تفاوت فرهنگی دارد؛ بیشترین جمعیت نخبه و تحصیلکرده متعلق به گیلان است؛ همچنین قدیمی‌ترین بازار ایران در رشت قرار دارد؛ لذا گیلان بنابر پیشینه‌ تاریخی که دارد، باید در معماری هم حرفی برای گفتن داشته باشد و با توجه به اینکه تنها موزه میراث روستایی کشور در گیلان قرار دارد، لذا معماری اقلیمی در گیلان مورد توجه قرار گیرد.

ترکان تاکید کرد: ملاحظات معماری اقلیمی را در ساختمان‌ها ببینیم. رشت به‌عنوان مرکز استان خوب است که هویت معماری خود را در ساختمان‌سازی ارایه کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، گفت: همان اتفاقی که در صنابع خودرو افتاده، در لوازم خانگی هم افتاده است؛ چراکه وقتی مردم از لحاظ اقتصادی ضعیف شوند، از تعویض لوازم خانگی نظیر مبل، پرده و لوازم خانگی و … خودداری می‌کنند و تشدید این رکود نگران کننده است.

وی با بیان اینکه «مهندسین بی‌کاری در کشور وجود دارند که حاضرند زیر حقوق قانون کار فعالیت کنند»، تصریح کرد: تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی، روز به روز افزایش می‌یابد که باید در حوزه مهارتی تقویت شوند.

/ایسنا

Share