از سوی برخی نمایندگان غیر عضو

تشنج‌ آفرینی در کمیسیون برجام با چاشنی تحقیر نیروهای مسلح

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آن گونه که احمد شوهانی اظهار داشته است، حضور برخی نمایندگان غیر عضو کمیسیون و از جمله رسایی و مهدی کوچک‌زاده در جلسات این کمیسیون و عدم تمایل رئیس کمیسیون به مدیریت رفتار این دو سبب شده است که کمیسیون از هدف اصلی خود دور شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک , نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیست و هشتم مرداد ماه، یعنی پنج هفته بعد از حصول توافق هسته‌ای موسوم به برجام، اعضای کمیسیون ویژه‌ای را برای بررسی برجام انتخاب کردند که با توجه به از دست رفتن یک ماه بعد از توافق و صدور قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت، تنها دو ماه فرصت برای بررسی متن سنگین برجام در اختیار داشتند. با گذشت چند هفته از تشکیل این کمیسیون ویژه به هم ریختن جلسات کمیسیون از سوی برخی نمایندگان غیرعضو کمیسیون با تحقیر نیروهای مسلح همراه شده است.

۱۶۵۱۶۴۶۲_orig آن گونه که احمد شوهانی نماینده ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشته است، حضور برخی نمایندگان غیر عضو کمیسیون و از جمله رسایی و مهدی کوچک‌زاده در جلسات این کمیسیون و عدم تمایل رئیس کمیسیون به مدیریت رفتار این دو سبب شده است که کمیسیون از هدف اصلی خود دور شود.

به گفته شوهانی «بنابر آیین‌نامه مجلس این نمایندگان درصورت موافقت هیات رئیسه کمیسیون ویژه اجازه حضور در جلسات را دارند اما نباید به آنها اجازه حاشیه‌سازی داده شود. البته این نمایندگان پیش از این در جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز شرکت می‌کردند اما باتوجه به این‌که کمیسیون ما یک کمیسیون تخصصی بود،‌ اجازه نمی‌دادیم این نمایندگان غیرمتخصص بیش از حد در مسائل ورود کند٬ اما حالا باتوجه به حضور آقای زاکانی و دیگر دوستان در کمیسیون، این اجازه به آنان داده می‌شود و خیلی وقت‌ها هم محل مشورت قرار می‌‌گیرند. مسئله این است که این نمایندگان غیرعضو با پیش کشیدن مسائل جانبی،‌ کمیسیون ویژه را از هدف خود دور می‌کنند.»

اظهارات شوهانی متناظر با گزارشی است که رسایی از متن جلسات کمیسیون در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و در بخشی از آن امده است «امروز آقای عراقچی کمی عصبانی بود، نمی دانم چرا اما در پاسخ به انتقادات و اشکالات دوستان نماینده، چندبار از کوره در رفت و پرخاشگری کرد حتی یکبار عینکش را پرت کرد روی میز. من هم به ایشان گفتم ای کاش پای میز مذاکره این طور رفتار می کردید، بعد از جلسه هم گفتم ای کاش وقتی جان کری زنگ زد به آقای ظریف که کشتی کمک به مردم یمن باید برگردد، به جای برگرداندن کشتی، عینک به زمین می زدید.»

این اظهارات رسایی به معنای تائید سخنان جان کری در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا ده روز بعد از حصول توافق وین و در ۲۴ ژوئن است که در بخش‌هایی از آن ادعاهایی علیه ایران و نیروهای مسلح ایران مطرح شده است و رسایی با تحریف آشکار آن، از آن برای اهداف جناحی خود استفاده کرده است.

متن سخنان کری که تصویر دقیق آن به صورت زیر است به اخباری در ابتدای اردیبهشت ماه اشاره دارد که از سوی رسانه‌های غربی منتشر می‌شد. این رسانه‌ها در ابتدا مدعی شدند که کاروانی از کشتی های نظامی ایران از تنگه هرمز عبور کردند و آنها به سمت غرب در حرکت می کنند. این یعنی اینکه مقصد احتمالی شان یمن است و سپس این ادعا مطرح شد که ناو هوایپمابر یو اس اس تئودور روزولت و ناو موشک‌انداز یو اس اس نورماندی به سواحل یمن، کاروان نه کشتی ایرانی که مقامات آمریکایی مدعی بودند احتمالا برای حوثی‌های یمن سلاح حمل می‌کرده‌اند را از جمله با به پرواز در آوردن هواپیما بر فراز کشتی‌های ایرانی، از نزدیک شدن به سواحل یمن بازداشته است.

اگر آقای رسایی حمله به داخلی ها را مستند به اظهارات جان کری می کند، پس لابد بخش بعدی حرف های کری را هم قبول کرده؛ آنجا که می گوید ناو و هواپیمای آمریکایی، کاروان کشتی های ایرانی را از رسیدن به یمن بازداشته اند و این در بطن خود تحقیر نیروهای مسلح ایران از سوی رسایی را دارد!

۵۲۶۴۷۸_۵۲۲
بر خلاف ادعای چند ماهه رسایی و دوستان هم جناحی وی، هدف اصلی ادعاهای مطرح شده از سوی کری کشتی غیرنظامی ایرانی راهی یمن نبوده است، بلکه وی از یک کاروان کشتی سخن گفته است که هیچ عقل سالمی نمی‌پذیرد از وزیر خارجه دستور بگیرند.

بیشتر مهلت زمانی در اختیار مجلس برای بررسی برجام از دست رفته است و کمتر از نیمی از مهلت سه ماهه باقی مانده است ولی جلسات کمیسیون بررسی برجام همچنان قربانی مباحث جناحی بی‌ثمر است.

Share