پرواز همای:یک هنرمندم، سیاست‌مدار نیستم که با تغییر اوضاع سیاسی، تغییر موضع بدهم

بی‌خطر و بی‌آزارم/از وقتی به ایران آمده‌ام،یک پایم در ارشاد و پای دیگرم در حراست است/ هنرمند گیلانی‌ای که به من انتقاد کرده،گیلانی نبودن خودش را ثابت کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرواز همای گفت: من با نگاه، قلب و صدای روستایی و با رنج و تلاش خودم بالا آمده‌ام، من بی‌خطر و بی‌آزارم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرواز همای گفت: من با نگاه، قلب و صدای روستایی و با رنج و تلاش خودم بالا آمده‌ام، من بی‌خطر و بی‌آزارم.

۲۰۱۵_۹_۱۹_۱۳_۵۸_۴۹ به نقل از ایسنا , این خواننده موسیقی ایرانی‌ که به‌تازگی آلبوم «در شب گیسوان تو» را منتشر کرده است‌، در سخنانی اظهار کرد: کنسرت من بنا به دستور مقامات قضایی از چند جناح مختلف لغو شد و ما هم به این نظرات احترام گذاشتیم. قرار شد ما آلبوم منتشر کنیم تا فضا آرام و سوءتفاهم‌ها برطرف شود. نگاه‌های منفی از بین برود و همه با فضای کار ما بیشتر آشنا شوند. قرار است من هفته دوم مهرماه روی صحنه بروم و از حدود یک‌ماه قبل، آلبوم من منتشر شده است.

همای با بیان این‌که قطعات آلبومش را در ایران ضبط کرده است‌، گفت: قطعات این آلبوم با اشعاری از اخوان ثالث‌، فاضل نظری،‌ هوشنگ ابتهاج‌ و اشعار خودم همراه است. آهنگسازی و تنظیم آثار نیز برعهده من بوده است. این آلبوم فضایی عاشقانه و عارفانه دارد. البته اگر کسی کارهای من را در این سال‌ها شنیده باشد‌، می‌داند که حدود ۲۰ درصد کارهای من، فضای سیاسی و اجتماعی داشتند. شاید ایران، کشوری است که در آن همه‌چیز بوی سیاست می‌دهد و هر آهنگی که خوانده می‌شود به آن وصله سیاسی می‌چسبانند.

این خواننده گیلانی اظهار کرد: من کارهای عاشقانه زیادی داشته‌ام که مورد استقبال قرار گرفته‌اند. نگاهم به شعر و ادبیات مثل نگاه‌هایی است که سایر ادیبان به این حوزه دارند. خیلی‌ها می‌گویند همای کلاسیک شعر می‌گوید. من در واقع پیرو همان شعرا هستم و به زبان امروز شعر می‌گویم.

او با بیان این‌که خیلی‌ها فکر می‌کنند همای ساکن خارج از کشور است‌، توضیح داد: من در همین مملکت زندگی می‌کنم. بچه‌هایم اینجا مدرسه می‌روند و هیچ‌وقت فعالیت غیرمجازی نداشته‌ام. با این حال، کنسرت‌هایی در اروپا برگزار کرده‌ام که فیلم‌هایش توسط کمپانی‌های مافیایی که از انتشار چنین آثاری سود می‌برند، در ایران منتشر شده است. وگرنه من هیچ‌وقت آلبومی به‌صورت زیرزمینی تولید نکرده‌ام.

همای درباره ساختار آوازش نیز بیان کرد: سبک و ایده‌ام این است که موسیقی با شعرهای ساده، آواز‌های ساده و بدون تحریر باشد و فکر می‌کنم همین موضوع باعث اثرگذاری کارهایم در میان مردم شده است.

وی درباره برخوردهای قهری که در کشور با او شده است نیز گفت: خیلی از خواننده‌های این مملکت که اکنون روی صحنه هستند، کارهای تندی انجام داده‌اند و نگاهی هم نسبت به آن‌ها وجود نداشته است. حتی خیلی از آن‌ها در اتفاقات چند سال پیش، حضور پررنگ داشتند. من در همه این سال‌ها، سرم به کار خودم گرم بوده و دنبال حاشیه نبوده‌ام؛ اما موجی آمد و چند نفر غرق شدند که یکی از آن‌ها من بودم.

او درباره لغو کنسرتش در تهران نیز اظهار کرد: بحث لغو کنسرت من، با اظهارنظرهای زیادی همراه شد. هر کسی برای خودنمایی، اظهارنظری در این‌باره کرد و جریانی شد که فقط من در آن آسیب دیدم. کسی که مثل من، لبه تیغ است با اظهار نظر‌های مختلف آسیب می‌بیند.

این هنرمند که صبح ۲۸ شهریورماه در مراسم رونمایی از آلبوم جدیدش و در فرهنگسرای ارسباران سخن می‌گفت، بیان کرد: شاید در کارهایم شیطنت داشته‌ام؛ اما فکر می‌کنم بیش از بقیه در معرض دید بوده‌ام. هر شعری که می‌خواندم از آن استقبال می‌شد. خیلی‌ها خوش‌شان می‌آمد و خیلی‌ها خوش‌شان نمی‌آمد و حساسیت بالا گرفت. از آنجا که فعالیتم در خارج از کشور زیاد بود، به همه شهرهای دنیا دعوت می‌شدم. آنجا همه از من استقبال می‌کردند و فکر می‌کنم تا ۱۰ سال دیگر هم می‌توانستم در آنجا روی صحنه بروم.

او ادامه داد: از وقتی به ایران آمده‌ام، یک پایم در ارشاد و پای دیگرم در حراست است. حتی موزیسین‌ها هم علیه من موضع گرفتند. متأسفانه ما موزیسین‌ها تا همدیگر را داریم، دشمن نمی‌خواهیم. در واقع، من قربانی این داستان‌هایی شدم که گفتم.

همای همچنین اظهار کرد: اگر اجازه می‌دادند کنسرت می‌گذاشتم و کارهای محلی و اپراهایم اجرا می‌شد، خیلی خوب بود. آن‌وقت همه می‌دیدند که من یک موجود بی‌خطر و بی‌آزارم.

او گفت: من یک هنرمندم، سیاست‌مدار نیستم که با تغییر اوضاع سیاسی، تغییر موضع بدهم. چند کار بود که من نباید آن‌ها را می‌خواندم و در واقع اشتباه کردم؛ اما بقیه آثارم، چه در زمینه موسیقی محلی و چه سنتی، اصالت دارند، چه از نظر موسیقی و چه از نظر شعر دارای چارچوب درستی هستند. من از تمام کارهایم به‌جز آن چند اثر دفاع می‌کنم.

این هنرمند با تأکید بر این‌که تغییر موضع دادن را نباید به من نسبت داد، گفت: بعضی‌ها با سیاست کار می‌کنند و حواس‌شان هست که چه زمانی چه چیزی می‌خوانند. من اگر آدم با سیاستی بودم، اصلا آن کارها را نمی‌خواندم و الان می‌توانستم بیشتر از همه کار کنم.

همای با بیان این‌که تلاش کرده است تا موسیقی محلی گیلان را به گوش مردم برساند‌، در پاسخ به برخی انتقادها از سوی یک هنرمند گیلانی، تصریح کرد: هنرمند گیلانی‌ای که به من انتقاد کرده، گیلانی نبودن خودش را ثابت کرده است، زیرا گیلانی‌ها همیشه با هم همدل هستند و همین همدلی باعث شده است، مردم من را بشناسند. طعم موسیقی گیلانی نیز همیشه در آثارم احساس می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در انتخاب کارهایش چقدر مخاطب را در نظر می‌گیرد؟ گفت: من از وقتی چشمم را در زمینه کار هنری باز کردم، مورد استقبال قرار گرفتم. اعتقادی هم به مخاطب عام و خاص ندارم، عام زیرمجموعه خاص است. یک آدم خاص مورد توجه عام قرار می‌گیرد، هنرمندی می‌تواند خاص باشد که روی عامه اثر بگذارد. من هم برای مورد توجه قرار گرفتن در میان عامه مردم برنامه‌ریزی نداشته‌ام.

همای درباره انتخاب شعر و ساختار آوازی‌اش توضیح داد: من ردیف بلد هستم؛ اما ترجیح می‌دهم اجرا نکنم. درباره انتخاب شعرها هم باید بگویم، شعرهایی را انتخاب می‌کنم که دیگران آن‌ها را نمی‌خوانند شاید این موضوع بلای جانم شده باشد. این‌که آواز در کارهای من پررنگ نیست، به این دلیل است که فکر می‌کنم استاد شجریان، آواز را به سقف رسانده و من ترجیه می‌دهم نخوانم، زیرا مثل چکش زدن بر آهن سرد است.

او با تأکید بر این‌که ترجیح می‌دهد به جای گذشته‌ی کاری، درباره آینده کاری‌اش صحبت کند، گفت: خیلی از هنرمندان قربانی‌ بازی‌های سیاسی شدند. سپس مجبور شدند واکنش نشان دهند و بعد هم گرفتار چالش‌ها شوند. شما به آقای افتخاری نگاه کنید، ۲۰ سال برای مردم با آن صدای زیبا، عاشقانه آواز خواند، اما حالا او کجاست، چرا این صدای زیبا خاموش شد؟

این خواننده درباره قطعه‌ای که چند وقت پیش برای شهدای غواص اجرا کرد نیز گفت: من خیلی وقت پیش، قطعه‌ای را برای شهدای گمنام خوانده بودم؛ اما آن را منتشر نمی‌کردم، می‌دانید چرا، چون فکر می‌کردم همه می‌گویند همای دنبال گرفتن مجوز است؛ اما من این کار را برای شهدای غواص به بازار دادم و قصد دارم تا روزی که زنده هستم، این آهنگ را روی صحنه اجرا کنم.

Share