شهردار رشت در كارگروه تخصصي فرهنگ و اقتصاد گردشگري شهري مجمع شهرداران آسيايي

به تصویر کشیدن داشته های فرهنگی شهر رشت در جهان و رونق بخشی به ظرفیت تجاری شهر،راهی برای رسیدن به گردشگری پایدار شهری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ثابت قدم گفت:درصدد هستیم با به تصویر کشیدن داشته های فرهنگی شهرمان در عرصه جهانی ، ارتقاء خلاقیت ، رونق بخشی به ظرفیت تجاری شهر ، افزایش و کسب مهارت های تجاری برای هنرمندان و خلق فرصت هایی برای همکاری و همیاری با شهرهای دیگر گام های موثری را در دست یابی به گردشگری پایدار شهری برداریم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در کارگروه تخصصی فرهنگ و اقتصاد گردشگری شهری که در پنجمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی و نشست فرهنگی سازمان شهرهای متحد و دولت های محلی غرب آسیا و خاور میانه در تهران برگزار شد به ارائه مطالبی تخصصی در شناسایی شهر رشت پرداخت و اظهار داشت : چشم انداز شهر رشت برای سال ۱۴۰۴ بر مبنای عمل یک افق ۱۰ ساله تنظیم شده است تا بر اساس قابلیت های محدوده جغرافیایی شهر ،حداکثر استفاده را داشته باشیم .

asi-maj  وی افزود : اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ از ارکان اصلی توسعه پایدار هستند که در این میان دیدگاه مجموعه مدیریت شهری رشت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد اصلی دست یابی به گردشگری پایدار شهری است.

شهردار رشت تصریح کرد : گردشگری پایدار شهری جز با ساماندهی و توجه ویژه به همه این مولفه ها رخ نمی دهد ؛ قاره ها و کشور های مختلف درصد متفاوتی در سهم جذب گردشگر را دارند . این سهم در ایران و استان های مختلف آن به ویژه استان گیلان و شهر رشت در سال های اخیر رو به رشد بوده است و به طور میانگین ۲/۵میلیون نفر در هر فصل در استان گیلان گردشگر ورود می کند .

 ثابت قدم در ادامه گفت: استان گیلان دارای وسعت ۱۴۷۱۱ کیلومتر مربع  ۴۸۰/۷۰/ ۲میلیون نفر جمعیت می باشد که در این میان ، شهر رشت مرکز استان دارای تراکم خاص جمعیتی است ؛ این در حالی است که ۷۵% اراضی استان تحت پوشش منابع طبیعی و کشاورزی می باشد .

وی تاکید کرد : مرکز استان گیلان یعنی شهر رشت ، دومین شهر متراکم کشور است و در این تراکم جمعیتی ۶ اقلیم در استان گیلان وجود دارد که می بایست این تنوع اقلیمی و تراکم جمعیتی به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد .

وی افزود : همچنین با توجه به استفاده بهینه از ظرفیت های آب و هوایی و منابع طبیعی می توانیم به توسعه پایدار برسیم .

saamed عضو کارگروه فرهنگ و اقتصاد گردشگری شهری در شهرهای آسیایی با اشاره به سیر تاریخی شهر رشت اذعان داشت : شهر رشت از زمان شاه عباس دوم به بعد مسیر رشد خود را آغاز نموده و در دوره های دیگر تاریخی اعم از زمان آقا محمد خان قاجار و کریم خان زند سیر تحولات اقتصادی خود را طی نموده است .

وی افزود : در محرم سال ۱۹۲۷ هجری شمسی نیز شاهد حضور دلاور مردی از خطه خود به نام میرزا کوچک از بنیانگذاران نهضت جنگل با تاثیر خاص خود در کشور بوده است که برآمده از وی می توان به عنوان یکی از آزاده خواهان مسلمان در کشور نام برد که مبارزات ضد استعماری داشته است .

شهردار رشت در بخش دیگری از سخنان خود به مسیر تردد و کوتاه بودن فاصله سفر شهر رشت با سایر شهرها اشاره کرد و گفت : این فاصله کوتاه میزان دسترسی سواره را معنا دار می کند .

 همچنین وجود فرودگاه بین المللی در شهر رشت و راه اندازی قطار در آینده نزدیک از دیگر مواردی است که سهولت در دسترسی و صرفه اقتصادی برای گردشگران را بیشتر می کند .

 ثابت قدم ضمن تشریح پروژه های در دست اقدام توسعه گردشگری در شهر رشت یاد آور شد : توجه به بافت مرکزی شهر رشت که دارای پتانسیل فرهنگی مبتنی بر وجود ابنیه تاریخی است از موارد در اولویت ماست ؛ ساختمان تاریخی شهرداری در حال تبدیل به موزه است و همچنین وجود بازار در بافت مرکزی شهر رشت از دیگر ویژگی های منحصر بفرد این شهر گردشگر پذیر است .

وی افزود : شهرداری رشت اولین شهرداری کشور بعد از تهران است که به فاصله کمی بعد از شهرداری تهران افتتاح شد که این امر نیز نشان از نگاه مترقی توسعه یافتگی اجتماعی و فرهنگی و آزاده خواهی مردم رشت بوده است .

شهردار رشت خاطر نشان کرد : یک اصل و نگاه مهم دیگر در شهر رشت که بنای توسعه است تاکید بر دو پارامتر فعالیت های اقتصادی در حوزه مشارکت زنان و آشپزی با توجه به محصولات کشاورزی بوم آورد است . به طوری که نقش زنان در توسعه اقتصادی استان و شهر از دیرباز تا کنون در زمینه های مختلف اعم ازکشاورزی ، صنایع دستی و … تاثیر گذار بوده است .

unnamed(1)دکتر ثابت قدم با اشاره به گام های شهر رشت در عرصه های بین المللی فرهنگی تصریح کرد : در حال حاضر نیز با توجه به وجود دفتر همکاری های کمیسیون ملی یونسکو- شهرداری رشت و داشتن بیش از ۱۷۰ نوع خوراک ، شهر رشت در تلاش است تا به شبکه شهر های خلاق یونسکو در زمینه خلاقیت خوراکی به عنوان اولین شهر کشور بپیوندد .

وی با اشاره به پیشینه اولین ها در شهر رشت خاطر نشان کرد : شهر رشت در بسیاری از موارد پیشرو بوده است که از جمله آن می توان به تاسیس اولین شعبه بانک سپه کشور به عنوان اولین بانک در شهر رشت در سال ۱۳۰۴ ه.ش ، اولین کتابخانه ملی کشور در سال ۱۳۰۶ ه.ش ، اولین تئاتر و اولین تماشاخانه کشور که در شرف بازنده سازی آن هستیم ، اولین اتوبوس شهری در سال ۱۹۹۰ میلادی و اولین آسایشگاه معلولین و سالمندان اشاره نمود .

وی افزود : در حال حاضر مفاخر معاصر این شهر نیز نام شهر رشت را در عرصه جهانی پر آوازه کرده اند ، اساتیدی چون پروفسور رضا ، پروفسور سمیعی ، پروفسور بهزاد و بسیاری دیگر از نام آورانی که در عرصه های گوناگون علمی ، فرهنگی و هنری در جهان مطرح هستند .

شهردار رشت با اشاره به رشد قابل توجه گردشگران داخلی و خارجی در بازدید از استان گیلان و شهر رشت خاطر نشان کرد : امروزه توسعه گردشگری شهر رشت بر مبنای ابنیه تاریخی ، هنر ، فرهنگ ، عقبه جنبش های سیاسی و خوراک به عنوان محور های اصلی در نظر گرفته شده است.

وی افزود : بر این اساس درصدد هستیم با به تصویر کشیدن داشته های فرهنگی شهرمان در عرصه جهانی ، ارتقاء خلاقیت ، رونق بخشی به ظرفیت تجاری شهر ، افزایش و کسب مهارت های تجاری برای هنرمندان و خلق فرصت هایی برای همکاری و همیاری با شهرهای دیگر گام های موثری را در دست یابی به گردشگری پایدار شهری برداریم .

 ثابت قدم در تشریح انواع پتانسیل های گردشگری موجود در شهر رشت گفت : انواع گردشگری فراغتی و تفریحی ، فاخر، اکو توریسم ، خلاق ( خوراک ) ، تاریخی ، فرهنگی، سلامت ، زیارتی ، مذهبی ، اقتصادی و تجاری از پتانسیل های بالقوه این شهر در عرصه گردشگری می باشد که بر همین اساس با تعریف طرح ها و پروژه های متناسب با آنها نسبت به انجام طرح های توسعه شهری اقدام می شود که از جمله آنها می توان به ادامه طرح پیاده سازی بافت مرکزی شهر ، احیا ابنیه تاریخی و بارگذاری محتوایی فرهنگی آنها، طراحی درست و استفاده از باغ ۴۵۰ هکتاری طبیعت مانند نمونه های مشابه و موفق جهانی ، تبدیل کاروانسراها به اماکن اقتصادی و فرهنگی و … اشاره نمود .

سشذ۸۹ وی در پایان خاطر نشان کرد : با بهره گیری از داشته های داخلی و فرصت های بین المللی از جمله افزایش ارتباطات بین فرهنگی در مجمع شهرداران آسیایی و با تاکید بر استفاده از پتانسیل منابع انسانی بومی از جمله جوانان و زنان و اتکا بر تنوع اقلیمی امید است راه های جذب گردشگر و توسعه اقتصادی مبتنی بر این امر بیش از پیش برای شهر رشت محیا گردد.

گفتنی است در این اجلاس شهردارانی از کشورهای بنگلادش ، افغانستان ، لبنان ، پاکستان ، فلسطین ، چین ، هند ، ارمنستان ، اردن ، صربستان ، تایلند ، عراق ، قزاقستان ، قرقیزستان و ترکیه حضور داشتند و همچنین شهرداران تهران ، بندرعباس ، همدان ، ارومیه ، شیراز ، تبریز ، کرج ، مشهد ، رشت ، کرمانشاه و کاشان نیز از جمله میهمانان ملی این اجلاس هستند.

Share