رییس جمهوری در دیدار با تلاشگران نمونه عرصه تعاون

برجام به معنای شکستن همه زنجیرهاست/نمی‌گذارم یک عده افراطی به امید مردم ضربه وارد کنند/هیچ‌کس در طول تاریخ نمی‌تواند بگوید آنچه قهرمانان ملی ما در دو سال مذاکره به دست آوردند،منطبق با عظمت و عزت ملت ایران نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی تأکید کرد: برجام به معنای شکستن همه این زنجیرهاست و آنهایی که روی کلمات این توافق پرافتخار که در آینده در خصوص جزئیات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت عده ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس جمهوری با بیان اینکه مسیر دولت، مسیر آرامش و ایجاد فضای جدید و هوای نو برای تنفس و حرکت در مسیر رشد و توسعه کشور است، گفت: آنچه که دولت می‌بایست با کمک مردم انجام می‌داد، رفع تحریم‌های غلط، ظالمانه و ضد حقوق بشری برای گشودن فضای حرکت و توسعه بود، تا تعاونی‌های سراسر ایران‌زمین در فضای نو، حرکت سریع و با شتاب خود را برای آبادانی ایران اسلامی آغاز کنند.

rohani77426حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر شنبه در دیدار با مدیران اتحادیه های تعاونی ها و تلاشگران نمونه عرصه تعاون سراسر کشور، با بیان اینکه حضور در جمع کارآفرینان بخش تعاون و اعلام آمادگی این بخش برای حضور فعال‌تر در دوران پسا تحریم برای دولتمردان و ملت بزرگ ایران خبری غرورآفرین در راستای حرکت سریع‌تر در مسیر توسعه کشور است، گفت: کشور ما باوجود نقاط مثبت ارزشمند، فرهنگ والا و ملت فرهیخته، ایثارگر و با ایمان، متأسفانه در دهه‌های اخیر با نقایصی در بخش اقتصاد روبه‌رو بوده است.

رییس جمهوری مبتنی بودن اقتصاد کشور بر پایه نفت و بر مبنای میزان استخراج و چگونگی فروش نفت در بازارهای جهانی را به عنوان اولین نقص در اقتصاد کشور برشمرد و با اشاره به اینکه سال‌های سال برنامه‌های کشور بر این اساس تنظیم شده است، اظهار داشت: حقوق کارمندان، تنظیم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی پنج یا هفت ساله و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و زیرساخت، بر مبنای تعداد و قیمت فروش بشکه‌ نفت در بازار جهانی بوده است.

دکتر روحانی ادامه داد: هنوز هم در بودجه‌ریزی سالانه بخش عمده‌ای براین پایه است که سال آینده نفت به چه میزان و به چند دلار در بازارهای جهانی عرضه شده و قیمت دلار چقدر محاسبه می‌شود و این یکی از پایه‌های بزرگ تنظیم بودجه در کشور است.

رییس جمهوری با بیان اینکه سال گذشته به دلایل متعدد سهم درآمدهای نفتی در بودجه‌ریزی به ۳۳ درصد رسید و با این حال هنوز تامین یک سوم بودجه کشور به عهده نفت است،‌گفت: اقتصاد ایران، اقتصاد تک‌محصولی و نفتی بوده که هنوز هم به طور کامل از آن رهایی نیافته است.

دکتر روحانی افزود: هنگامی که یک اقتصاد مبتنی بر نفت شود، به معنای آن است که این اقتصاد برون‌زا است چرا که قیمت این نفت را بازار تعیین می‌کند و ما شاهد بودیم که در دوران تحریم در زمینه نفت کشورهای زورمند در دو مرحله با دولت و ملت ما به مقابله پرداختند؛ اول اینکه به ما تحمیل کردند که روزانه تنها یک میلیون بشکه نفت می‌توانیم صادر کنیم که این نه تنها فشار اقتصادی به شمار می‌‌رفت بلکه ضربه‌ای بر عزت و غرور ملی ما بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر کشوری بر اضافه مصرف خود نفت تولید کند و نتواند آن را بفروشد، ناچار است تولید خود را کاهش دهد و بعضی از چاه‌های خود را ببندد، تصریح کرد: امروز که بعد از تحریم می‌خواهیم چاه‌های نفت را باز کنیم باید هزینه‌های سنگینی را برای انجام این کار بپردازیم که البته این مشکل مربوط به دولت است  و برای حل آن برنامه‌ریزی کرده است.

دکتر روحانی با اشاره به نوسان های بهای جهانی نفت، تصریح کرد: در این ایام برخی از کشورهای بزرگ در زمینه تولید نفت که وابسته به قدرت‌ها هستند برای فشار به ایران و اخیراً فشار به روسیه تصمیم گرفتند تا قیمت نفت را از ۱۱۰ دلار به ۴۰ دلار کاهش دهند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در دوران تحریم نمی‌توانستیم از درآمد حاصل از فروش نفت که در بانک‌های جهانی ذخیره می‌شد، استفاده  کنیم، افزود: درست است که مقاومت ملت ما قابل تحسین و تواضع است، اما باید بداند که جهان استکبار بر عزت، آزادی، تجارت و فروش منابعی که مورد نیاز او بوده زنجیر بسته و مانع از حرکت پایه‌های اقتصادی ایران عزیز شده است.

دکتر روحانی تأکید کرد: برجام به معنای شکستن همه این زنجیرهاست و آنهایی که روی کلمات این توافق پرافتخار که در آینده در خصوص جزئیات آن سخن خواهم گفت، نظر دارند، بدانند که نخواهم گذاشت عده ای افراطی بخواهند به امید این ملت ضربه بزنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز ایران در پسا تحریم اعلام می‌کند که به چه میزان نفت تولید خواهد کرد و در کدام بازار به فروش خواهد رساند و منابع آن را در کجا ذخیره کرده و چگونه مصرف می‌کند، اظهار داشت: ملت ما ملتی بزرگ در طول تاریخ بوده که متأسفانه برخی از حرکت‌های غیردقیق و ناصحیح دُر گرانبها و الماس گرانبهایی را از روی اشتباهات و عدم دقت در مسیری قرار داده که چراغ بینایی در آن وجود ندارد و این الماس گرانبها به چاه افتاد. تلاش دولت این بود که با اراده و همت ایران و با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی این الماس را از چاه خارج کند و امروز دنیا درخشش این الماس را به وضوح می‌بیند و ملت ایران به آن افتخار می‌کند.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت استفاده از شرایطی که امروز در آن قرار داریم، تصریح کرد: هیچ‌کس در طول تاریخ نمی‌تواند بگوید آنچه قهرمانان ملی ما در دو سال مذاکره در برابر ۶ قدرت جهانی با تلاش، استقامت و مبارزه خود به دست آوردند، منطبق با عظمت و عزت ملت ایران نیست.

رییس جمهوری گفت: امروز تمام دنیا به جز یک رژیم نامشروع و عده‌ای افراطی در آمریکا نسبت به این توافق به عنوان یک حرکت در مسیر صلح و آرامش جهانی سر تواضع فرود آوردند.

دکتر روحانی با بیان اینکه آنچه دولت می‌بایست با کمک مردم انجام می‌داد، برطرف کردن تحریم‌های غلط، ظالمانه و ضدحقوق بشری برای بازکردن فضای حرکت و توسعه در کشور بود، خاطر نشان کرد: هر سه بخش اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی برای ما ارزشمند است.

وی گفت: اقتصاد دولتی که متأسفانه در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور را به دوش داشته، باید قدم به قدم کوچک شده و سهم بخش دولتی در اقتصاد به دو بخش تعاونی و خصوصی واگذار شود، البته بخش‌های مختلف دولتی هنگامی که می‌خواهیم بخشی از اقتصادشان را به مردم واگذار کنیم، تحمل نکرده و برایشان سخت است و در این مسیر بهانه‌های مختلف می‌آورد، اما باید همه بخش‌های دولتی خودشان را برای انجام این کار مهم آماده کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه اقتصاد دولتی کارآیی لازم نداشته و نمی‌تواند تحول بزرگ در کشور ایجاد کند، اظهارداشت: اقتصاد تعاونی و خصوصی همواره در تلاش بوده و تعطیل بردار نیست و این اقتصاد است که می‌تواند کشور را احیا و تحول بزرگ ایجاد کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز اقتصاد تعاونی و خصوصی خود را برای رقابت نه تنها در داخل و اقتصاد‌های منطقه بلکه برای رقابت با اقتصاد جهانی آماده می‌کند،‌ تصریح کرد: اقتصاد تعاونی و خصوصی می‌داند که اگر  تولیداتش بتواند با محصولات خارجی رقابت کند از تمامی نقاط جهان مشتری خواهد داشت.

دکتر روحانی،  کار، تلاش، فعالیت و فداکاری را موسیقی دلنواز برای کارآفرینان تلاشگر و جهاد در راه خدا دانست و افزود: همانگونه که ایستادگی برای دفاع از سرزمین، جهاد بشمار می‌رود، تلاش برای خانواده و جامعه هم جهاد است.

رییس جمهوری از تعاونی‌ها به عنوان مسیری که در آن ثروت در یک نقطه جمع نشده و موجب فقرزدایی می‌شود، یاد کرد و گفت: تعاونی جایی است که اقتصاد عادلانه را برای یک جمع به ارمغان می‌آورد.

دکتر روحانی با بیان اینکه انتظار این بود که در سال‌های پس از انقلاب نقش تعاونی‌ها پررنگ‌تر و بیشتر باشد، اظهار داشت: باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را مورد آسیب‌شناسی قرار داده که در کجا تعاونی‌ها موفق و در چه مرحله‌ای موفق نبودند تا بتوانیم موجبات توسعه و کمک به تعاونی‌ها را فراهم کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه یکی از هنرمندی‌های فعالیت‌های تعاونی این است که می‌تواند از کنج روستا تا کوچه‌های شهر و درون خانه‌ها حضور داشته باشد، بر ضرورت ایجاد اشتغال برای بانوان کشور تأکید کرد و افزود: نباید تصور کرد که کار و اشتغال تنها ویژه مردان است، چرا که کار کردن موجب نشاط و غرور می‌شود و امروز بانوان ایرانی می‌خواهند تا در این غرور آفرینی و افتخار شریک و سهیم باشند، چرا که اگر محصولی با نام ایران تولید شده و در بازار جهانی حضور یابد، مطمئناً احساس غرور و افتخار را به ارمغان خواهد آورد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید سند تعاون کشور را به زودی تهیه و برای تصویب به دولت ارایه کند، گفت: اقتصاد، برنامه و بودجه و بانکداری بودجه ما باید به بخش تعاونی نگاه داشته باشد، چرا که امروز تعاونی‌ها در بسیاری از بخش‌ها از جمله کشاورزی و خدمات، حضوری فعالانه دارند.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز در شرایط پسا تحریم همه باید به صحنه بیاییم و امیدواریم تعاونی‌ها نقش سازنده و ارزشمند خود را برای ساختن ایرانی آباد و آزاد ایفا کنند.

پیش از سخنان رییس جمهوری، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سخنانی ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این وزارتخانه در جهت توسعه تعاونی‌ها در کشور، بر ارزشمندی تعاونی‌ها در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی علاوه بر نقش آنها در عرصه اقتصادی تأکید و اظهار امیدواری کرد تا بخش تعاون بتواند در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی کشور نیز فعالانه حضور داشته باشد.

Share