وزیر نفت در جمع خبرنگاران

بابک زنجانی رکورددار فساد در دنیاست/نفت حق ماست،سهم ماست/برای گازرسانی به روستاها مسابقه گذاشتیم/زنجانی دروغ می گوید و نمی گوید پول ها کجاست/رونمایی از تازه ترین فسادهای نفتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گاهی وقتی صحبت از بابک زنجانی می‌شود تا دو هفته فحش می‌خوریم. نیازی نیست بابک زنجانی پول را بدهد، فقط بگوید این پول‌ها در کدام حساب است. یک حسابی که بانک خصوصی یا دولتی ما موجودی آن را تایید کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین ,زنگنه که با روی کار آمدن دولت یازدهم به عنوان وزیر نفت حسن روحانی به مجلس معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان ملت را کسب کند برای دومین بار در این دوره کاری خود در یک نشست خبری حاضر شد و به صراحت عنوان کرد:« نفت حق ماست .»

zangane بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم ضمن تشریح بخشی‌ از فعالیت‌های دولت در حوزه پارس جنوبی و غرب کارون، درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه نفت گفت: « امسال به دلیل کاهش قیمت نفت هیچ منابعی برای سرمایه‌گذاری در نفت نداریم.»

زنگنه همچنین به دروغ گویی بابک زنجانی و پنهان کاری او درباره پول های نفتی اشاره کرد و گفت:« نیازی نیست بابک زنجانی پول را بدهد، فقط بگوید این پول‌ها در کدام حساب است. یک حسابی که بانک خصوصی یا دولتی ما موجودی آن را تایید کند.»

او همچنین تاکید کرد:« پرونده بابک زنجانی هم‌اکنون در قوه قضاییه پیگیری می‌شود. پرونده‌های نفت جی، سپاهان، دکل و غیره از جمله مواردی است که فساد در آنها دیده شده است.»

در ادامه اهم توضیحات بیژن زنگنه آمده است:

* در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در مجموع ۴۰ میلیارد دلار در نفت سرمایه‌گذاری شده بود.

*امسال کمتر از ۲۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها، سوخت مایع خواهد بود. این در حالیست که در سال ۱۳۹۲ به علت کمبود گاز معادل ۴۶ درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع بود.

*فازهای ۱۵ و ۱۶ در یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند. ما به دنبال بهره‌برداری نمایشی نیستیم.

* قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای افتتاح رسمی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی اعلام آمادگی کرده است.

*در این پروژه همه چیز آماده است اما می‌خواستیم افتتاح این پروژه را به صورت کامل انجام داده و هیچ چیزی صوری نباشد. در همین روزها تحویل اتان به پتروشیمی کاویان از طریق فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی انجام می‌شود که با افتتاح کامل این فاز سالانه یک میلیون تن اتان در اختیار پتروشیمی‌ها قرار گرفته و نیاز اتیلن کشور را تامین و از سوی دیگر تولید محصولات پتروشیمی کشور را افزایش می‌دهد.

*در زمان افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی نیز گفتم که کار بزرگی انجام شده است اما این کار تنها به نام ما نیست و مجموعه‌ای از عوامل از گذشته تاکنون سبب به سرانجام رسیدن فاز ۱۲ پارس جنوبی شدند.

*امسال هم بنا داریم فعالیت‌های تثبیت تولید فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را تا افتتاح رسمی آن دنبال کرده و همچنین تولید گاز از فازهای ۱۷ و ۱۸ و بخشی از فاز ۱۹ پارس جنوبی را نیز در برنامه داریم.

*پالایشگاه ستاره خیلج‌فارس کمبود منابع دارد. اکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال یک بخش‌های از این پالایشگاه را راه‌اندازی می‌کنیم.

* امسال ۷۰ میلیارد دلار طرح جدید پتروشیمی برای بخش خصوصی تعریف شده که مرتبط با طرح‌های باارزش الفین است.

* امسال عملا برای گازرسانی به روستاها مسابقه گذاشتیم.

*امسال گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها استان بی‌گاز نهایی می‌شود و در تلاش هستیم تا پایان امسال گازرسانی به کل کشور را به ۹۷ درصد برسانیم.

*طرح پیمایشی برای قاچاق سوخت داریم که از امسال اقدامات ابتدایی برای آن انجام می‌دهیم.

*برای افغانستان نیز صادرات رسمی قاچاق را شروع کردیم تا میزان قاچاق سوخت کاهش بیابد.

*برخی ارقامی که برای قاچاق سوخت می‌گویند از کل تولید داخل هم بیشتر است! قاچاق واقعیت است ولی تاکنون رقم درستی از آن نشنیده‌ام. هیچ رقمی را در این رابطه نمی‌توانم تایید یا تکذیب کنم.

* برخی انتقاد می‌کنند که مدیران نفتی پیر هستند، انتقاد درستی است و می‌توان معاون‌های جوان داشت.

*طرح ضربتی برای تربیت مدیران نفتی داریم تا مدیران جوان داشته باشیم. همچنین مرکزی برای تربیت مدیر خواهیم داشت.

*اگر مدیران جوان داشته باشیم، آن وقت یک مدیر باسابقه هم کنار آنها خواهد بود تا مجموعه آنها را پس نزند. معتقدم مدیران نباید بیش از ۴۰ سال سن داشته باشند و در صنعت نفت نیز با توجه به کارهای عملیاتی، به طور قطع جوان‌ها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند.

*وقتی برای نخستین بار به عنوان معاون وزیر انتخاب شدم، سنم کمتر از ۲۸ سال بود و بر اساس همین تجربه طرح ضربتی تربیت مدیران در صنعت نفت را پیاده کرده‌ام.

*این طرح با هزار نفر از داوطلبان آغاز شده که هم‌اکنون از این میزان ۱۰۰ نفر به بخش علمی و مصاحبه حضوری رسیده‌اند که از میان آنها ظرف چهار سال آینده ۵۰ نفر به عنوان مدیر انتخاب خواهند شد.

*آنچه بر ما رفت، از شرایط جنگ سخت‌تر بود؛ جنگی بدون دود و آتش اما سخت‌تر از آن جنگ‌های با دود و آتش.

*سهم از دست رفته یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران را بازمی‌گردانیم. اگر برای مناسب شدن قیمت صبر کنیم تا تولید را به سطح قبل بازگردانیم، برای هر ۲۰ هزار بشکه نفت باید التماس کنیم.

*اولویت اصلی در قراردادهای جدید بالابردن ظرفیت فناوری ملی برای حضور در بازارها است. بلافاصله با لغو تحریم‌ها، ایران سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است به دست خواهد آورد و به این منظور در نخستین روزهای لغو تحریم ۵۰۰ هزار بشکه و پس از آن ظرف مدت کوتاهی ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه خواهد شد.

*وقتی افزایش تولید نفت ایران و بازگشت به بازار به دفعات تکرار می‌شود این بدان معناست که بازار باید فضای لازم برای بشکه‌های نفت ایران را باز کند و این کار به نوعی آمادگی برای بازار ایجاد می‌کند.

* افزایش تولید نفت ایران تنها سیاست وزارت نفت نیست و این موضوع سیاست دولت است. میزان قدرت هر عضو در اوپک بر مبنای ظرفیت تولید آن کشور است که ما باید بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها آن را افزایش دهیم، زیرا در صورت تأخیر در بازگشت به بازار نفت باید برای فروش هر ١٠ هزار بشکه نفت هم خواهش و تمنا کنیم.

*با وجود تحریم‌هایی که از سال‌های گذشته وجود داشته و البته همچنان نیز تداوم دارد، صادرات نفت ایران افزایش یافته است. صادرات نفت ایران در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١۵ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش صادرات کار بسیار دشواری بوده است.

* در شرایط تحریم خرید بنزین و فرآورده‌های نفتی و همچنین فروش نفت ایران به سختی انجام شده است و با این حال کارکنان صنعت نفت برای تحقق این اهداف تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند.

*نفت حق ماست، سهم ماست. قیمت نفت نصف هم شود، نگران نیستیم. ما ضرر نمی‌کنیم.

* نگران درآمدهای نفتی نیستم. فکر می‌کنم بیش از ۵۰ درصد از درآمدها محقق شود.

* گاهی وقتی صحبت از بابک زنجانی می‌شود تا دو هفته فحش می‌خوریم. نیازی نیست بابک زنجانی پول را بدهد، فقط بگوید این پول‌ها در کدام حساب است. یک حسابی که بانک خصوصی یا دولتی ما موجودی آن را تایید کند.

* راضی هستیم که پول ما قفل باشد ولی بدانیم کجاست. زنجانی دروغ می‌گوید. او نمی‌گوید پو‌ل‌ها کجا هستند.

*  می‌گویند یارانه پردرآمدها را حذف کنید اما یارانه هر فردی را حذف می‌کنیم شکایت می‌کنند. از رسانه ملی هم انتقاد کردیم. هیچ کاری بدون اشتباه نیست. حذف یارانه هم همین طور است. چرا اشتباه را مدام در رسانه می‌گویند؟

* مبارزه با فساد یکی از کارهای مهم وزارت نفت در طول دو سال گذشته بوده است.

* بابک زنجانی یکی از کسانی است که با فسادی که در نفت انجام داده رکوردی از خود برجای گذاشته است؛ رکوردی که بابک زنجانی در این زمینه دارد کسی در دنیا ندارد و کسی هم نمی‌تواند دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فساد انجام دهد.

* پرونده بابک زنجانی هم‌اکنون در قوه قضاییه پیگیری می‌شود. پرونده‌های نفت جی، سپاهان، دکل و غیره از جمله مواردی است که فساد در آنها دیده شده است.

* در بحث مبارزه با فساد با کسی دوستی و آشنایی ندارم و عقد اخوت نیز با کسی نبسته‌ام.

*  به دنبال برگزاری کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در تهران هستیم. می‌خواهیم کنفرانس لندن تکرار رونمایی باشد اما برخی ملاحظات وجود دارد.

*برخی می‌گوید زنگنه که می‌آید، قیمت نفت می‌افتد. یعنی من از رئیس جمهور آمریکا مهمتر هستم که به اقتصاد چین ضرر می‌زنم؟

*وقتی سهمیه در اوپک حذف شد چرا کسی انتقاد نکرد؟ چرا وقتی دکل خارج از مناقصه خریداری شد کسی انتقاد نکرد؟

*هندی‌ها چیزی در مورد خط لوله صلح به ما نگفتند. هندی‌ها عملا مخالف عبور خط لوله صلح از پاکستان هستند.

*درخواست توقف واردات دکل نفتی را پیش از این داده بودم که اخیرا هم خرید دکل خارجی ممنوع شده است.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share