در جلسه انتخابات اعضای هیأت رئیسه خانه معدن گیلان عنوان شد

انتخاب اعضای هیات رئیسه خانه معدن گیلان/بالا بودن هزینه های معدنکاری در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور مدیرکل امور استان‌های خانه معدن ایران و رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گیلان، آیین انتخابات اعضای هیأت رئیسه خانه معدن گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل امور استان‌های خانه معدن ایران با اشاره به راهبردهای وزیر صنعت، معدن و تجارت بر برون سپاری و تقویت بخش خصوصی در راستای کاهش تصدی گری دولت، بر ضرورت تقویت فعالیت های معدنی و صنایع معدنی از طریق نهادی برخواسته از بطن فعالان حوزه معدن تأکید کرد و افزود: حضور مسئولان این تشکل در مجامع و محافل تصمیم گیری، می‌تواند به ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و بین المللی کمک شایانی کند.

image25145یوسف حامدی رویکرد خانه معدن را پیگیری حل مشکلات اساسی معدن‌کاران عنوان کرد و افزود: خانه معدن ایران به عنوان صدای معادن و صنایع معدنی ایران است که با تفویض اختیارات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری های این تشکل در خصوص نحوه محاسبه حقوق دولتی در فعالیت های معدنی، این میزان نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است و علاوه بر این در بخش سنگ آهن حتی به یک چهارم سال های قبل نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به تشکیل ۲۲ خانه معدن در سایر استان ها تصریح کرد: استان گیلان بیست و سومین استان کشور است که انتخابات هیأت رئیسه خانه معدن در آن برگزار می شود. وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این استان در حوزه معدنی وجود دارد فعالیت‌های مثبت و سازنده‌ای را از سوی این تشکل شاهد باشیم.

خانه معدن ایران بازوی وزرات صنعت، معدن و تجارت در ساماندهی و بهینه سازی معادن و صنایع معدنی کشور

حامدی کاهش تصدی‌گری‌ دولتی و  افزایش اختیارات خانه معدن را هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعالی فعالیت های معدنی در کشور عنوان کرد و افزود: این تشکل در تلاش است با چاره اندیشی و تدبیر در ساماندهی و بهینه سازی معادن و صنایع معدنی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری کند.

وی ارتقاء سطح علمی و فن آوری در تولید مواد معدنی، افزایش بهره وری در معادن ، فرآوری و صنایع معدنی، ایجاد کارخانه های فرآوری و صنایع معدنی، ایجاد زمینه های لازم برای حضور در بازارهای جهانی، راه اندازی صندوق حمایتی غیردولتی توسط بخش خصوصی و فعالان بخش معدنی کشور و ضمانت صادرات مواد معدنی، همکاری با دولت در تهیه و تدوین لوایح قانونی و مقررات مرتبط با معادن و مواد معدنی، پشتیبانی از حقوق و منافع اعضاء در مقابل مراجع داخلی و خارجی، همکاری در رفع معضلات و مشکلات جامعه معدنی کشور و پیگیری ویژه در امور صنفی فعالان عرصه معدنی کشور را از جمله مهم ترین اهداف و وظایف خانه معدن ایران عنوان کرد.

تشکیل ۱۸ کمیته تخصصی در خانه معدن ایران

حامدی تشکیل ۱۸کمیته تخصصی در زمینه های مختلفی مانند کمیته اکتشاف، کمیته ماشین آلات، کمیته زغالسنگ، کمیته سرب و روی، کمیته حفاری،کمیته محیط زیست، کمیته شن و ماسه، کمیته محیط زیست، کمیته صادرات، کمیته بانوان و … را از جمله اقدامات خانه معدن ایران عنوان کرد و افزود: تشکیل نمایندگی های خانه معدن ایران در تمامی استان ها تا پایان سال، عضویت در شورای عالی معادن به عنوان بزرگترین تشکل تخصصی معدن، عضویت در شورای حل اختلاف ماده مکرر ۲۴ قانون معادن کشور، عضویت در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، حضور در کمیسیون معدن اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، عضویت در کمیته جهانی معدن(IOC) از دیگر اقدامات ارزشمند خانه معدن ایران طی سال های اخیر بوده است.

مدیرکل امور استان‌های خانه معدن ایران پیگیری در تایید میزان مالیات و پرداخت حقوق دولتی متعلق به بهره برداران معدنی را از دیگر اختیارات این تشکل عنوان کرد و افزود: دولت جایگاه خانه معدن را یک جایگاه قانونی و منسجم می‌داند از این رو شورای سه نفره‌ای متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان نظام مهندسی معدن و خانه معدن استان برای پیگیری این امور در هر استان تشکیل شده است.

بالا بودن هزینه های معدنکاری در گیلان نسبت به سایر استانها، یکی از مشکلات این بخش

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در ادامه این مراسم، تشکیل خانه معدن در استان را راهکاری قانونی و توانمند در احقاق حقوق معدنکاران، فعالان و بهره برداران معدنی عنوان کرد و افزود: بدلیل شرایط آب و هوایی و اقلیمی و نیز رعایت موازین حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، فعالیت های معدنی در استان گیلان با محدودیت های بسیار بیشتری نسبت به سایر استان های کشور مواجه است.

علی منتظری بالا بودن هزینه های معدنکاری در گیلان را یکی از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: وجود شرایط آب و هوایی خاص و زندگی توأم با طبیعت در گیلان، انجام فعالیت های معدنی و الزام در حفظ و صیانت از طبیعت، وجود معارضین محلی، بروز برخی اختلافات بین بهره برداران و شوراهای روستاها و دهیاری ها از جمله مشکلات عدیده ی فعالان و بهره برداران معدنی در گیلان است.

وی عمده فعالیت های معدنی در گیلان را در حوزه معادن با کاربرد مصرف در مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه، گروه کانی های رسی مانند میکا و نیز خاک های صنعتی عنوان و خاطر نشان کرد: فعالیت های معدنی در استان گیلان به همت فعالان و بهره برداران معدنی در سال گذشته نسبت به سالهای پیش تر رشد خوبی داشته است. وی میزان بهره برداری از معادن در سال گذشته را ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: افزایش دریافتی های حقوق دولتی از محل فعالیت های معدنی در سال ۹۳ نسبت به سال قبل تر از آن دو برابر افزایش داشته است.

همکاری با خانه معدن ایران در تأمین ماشین آلات معدنی از طریق منظقه آزاد انزلی

وی از تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و همکاری با خانه معدن ایران در تأمین و تهیه ماشین آلات معدنی از طریق منطقه آزادانزلی خبر داد و افزود: با توجه به معافیت های گمرکی، واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای معدنکاری با نصف قیمت واردات نسبت به واردات از طریق سایر مبادی ورود کالا، در نظر داریم برای این امر مهم، اقدامات لازم را به عمل آوریم.

گفتنی است در ادامه این مراسم با برگزاری انتخابات هیأت رئیسه خانه معدن گیلان آقایان فرزاد اسدی، محمد ابراهیمی تبار، محمد جوادی، محمد محمدی، سعید مقاری، منصور قدمی، ساعد رضایی پور به عنوان اعضاء اصلی هیأت رئیسه و آقایان نبی شهبازی و ابوالفضل پرستار به عنوان اعضاء علی البدل و آقایان عباس فیضی و محرمعلی عاشوری به عنوان بازرسین اصلی و علی البدل خانه معدن گیلان، برای مدت ۳ سال انتخاب شدند.

Share