معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گيلان خبرداد

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به تمام روستاهای گیلان/ انعقاد قرارداد خرید یک دستگاه زباله سوز توسط شهرداری رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در نشست با خبرنگاران ایرنا با تشریح عملکرد دولت تدبیر وامید در حوزه عمرانی اعلام کرد: دولت یازدهم برای ایجاد رفاه و خدمات بیشتر مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان جهت گازرسانی به تمام روستاهای استان اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در نشست با خبرنگاران ایرنا با تشریح عملکرد دولت تدبیر وامید در حوزه عمرانی اعلام کرد: دولت یازدهم برای ایجاد رفاه و خدمات بیشتر مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان جهت گازرسانی به تمام روستاهای استان اختصاص داده است.
shaban_2015-08-30_10-10-15 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: مطالبه گازرسانی همواره یکی از مطالبات جدی روستاییان بویژه ساکنان روستاهای کوهستانی و دور افتاده بوده است.
حجت شعبانپور افزود : برای تحقق این مطالبه مردم و ایجاد رفاه و خدمات بیشتر، برای سال های ۹۴ و ۹۵ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان جهت گازرسانی به روستاهای استان اختصاص دادیم .
به گفته شعبانپور ؛ این اعتبار گازرسانی به استان سه برابر اعتبارات ۱۰۱ میلیارد تومانی سنواتی استان است.
وی با بیان این که ۲۰۰ میلیارد تومان از مبلغ فوق برای سال ۹۴ اختصاص یافته، تصریح کرد : تا پایان سال ۹۵ ، تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گازرسانی می شود.
شعبانپور وضعیت کنونی استان را در بخش گازرسانی بسیار مطلوب دانست و گفت: برای نخستین بار در کشور پایلوت شدیم و کارگروه گاز درست کردیم.
وی گازرسانی به روستاهای محروم را یادگاری از دولت یازدهم برای روستاییان عنوان کرد و گفت : سال گذشته با گازرسانی به شهر پره سر از توابع شهرستان رودبار ، تمام شهرهای استان از نعمت گاز برخوردار شدند و اکنون دولت تدبیر و امید برای تحقق و جامه عمل پوشاندن این آرزوی دیرینه روستاییان در نقاط سخت گذر و دور افتاده همت گماشته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان ، از انجام تدبیر علمی آمایش سرزمین به عنوان یک گام مهم و اساسی دولت تدبیر و امید در گیلان برای انجام توسعه پایدار در این استان نام برد.
حجت شعبانپور یادآور شد: نخستین گام نماینده عالی دولت در گیلان پس از استقرار دولت تدبیر و امید، تلاش برای اتمام مطالعات آمایش سرزمینی بود که از قبل قرارداد آن منعقد ولی رها شده بود.
وی با اشاره به آماده بودن طرح مطالعاتی آمایش سرزمینی، آن را حائز اهمیت دانست و افزود : قبل از اتمام مطالعات آمایش سرزمینی سیاست گذاری ، تصمیم سازی و تصمیم گیری در همه عرصه های عمرانی به سند بالا دست برمی گشت و همیشه پیامد آن مجهول بود.
وی اظهار کرد : اینکه در شهرستان ها ، بخش ها و روستاهای استان در برنامه پنج ساله و ۱۰ ساله برای سیاست گذاری در سند چشم انداز ۱۴۰۴ چه اتفاقی باید برای استان بیفتد ، بدون آمایش علمی سرزمینی در گذشته مجهول بود .
شعبانپور بیان کرد : نبود آمایش سرزمینی اتفاقاتی چون دریاچه ارومیه را رقم زده و این بدان معناست که هر استانی در برنامه ریزی های عمرانی خود به فکر استان پایین دست نبوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان بررسی شاخص های دستگاه های اجرایی در موضوعاتی چون آب روستایی و شهری ، گازرسانی، راه های شریانی و اصلی و روستایی به منظور مشخص شدن جایگاه گیلان در کشور را از دیگر اقدامات مهم انجام شده عنوان کرد.
شعبانپور با اشاره به عقب ماندگی ها در حوزه راه ها و آب روستایی تصریح کرد : در این بررسی مشخص شد در شاخص هایی چون آب و راه روستایی نسبت به شاخص میانگین کشوری عقب ماندگی داریم.
وی اضافه کرد : به طور مثال، دو سال قبل در بخش راه روستایی شاخص میانگین کشوری ۵۶ درصد و شاخص برخورداری گیلان ۴۳ درصد بود و در شاخص آب روستایی نیز ۱۳درصد از شاخص کشوری عقب بودیم.
وی تصریح کرد : این موضوع باعث اهتمام بیشتر برای جبران عقب ماندگی ها و پیگیری های فزون تر برای اخذ اعتبارات بیشتر شد.
شعبانپور یادآور شد : در همین راستا، با پیگیری های مستمر توانستیم برای راه های روستایی استان قیر رایگان دریافت کنیم و نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بیشتر از اعتبارات سنواتی فقط در سال ۹۴ آسفالت راه روستایی داشتیم.
وی با اشاره به هزینه کرد اعتبارات روستایی استانداری اظهار کرد : در گذشته اعتبارات روستایی استانداری را داشتیم که در دهیاری ها خرد می شد اما امسال نزدیک به یکصد کیلومتر از راه های روستایی با استفاده از این اعتبارات آسفالت شده و آماده بهره برداری برای هفته دولت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان یکی دیگر از اقدامات مؤثر دولت یازدهم در دو سال گذشته در استان را مربوط به طرح جامع تفصیلی شهرها عنوان و بیان کرد : طرح جامع تفصیلی ۵۲ شهر در استان نیمه کاره مانده بود که اگر در سیاست گذاری و مدیریت شهری طرح تفصیلی نباشد، بسیاری از کارها عقیم است.
وی با بیان این که سیاست گذاری ها در این طرح مربوط به ۱۰ تا ۱۵ سال قبل بود ، تصریح کرد : ۱۰ تا ۱۵ سال پیش این طرح تفصیلی تهیه شده بود در صورتی که خواسته ها و نیازهای کنونی مردم با آن زمان فرق کرده از اینرو، این طرح ها را اصلاح و بازنگری کردیم.
شعبانپور یکی دیگر از اقدامات دولت تدبیر و امید در استان را تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار ذکر و با بیان اینکه در طرح هادی تهیه شده به این نیازها پاسخ گفتیم، تصریح کرد : شاید در دولت های گذشته فقط مبارزه اولویت و در راس کار بود اما اکنون با توجه به تقاضاهایی که برای ساخت ویلا و واحد مسکونی در نقاط مختلف استان وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که باید برای این تقاضاها فکری بکنیم.
وی با اشاره به جانمایی انجام شده برای مشخص کردن کاربری هر قطعه زمین گفت: تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای۲۰ خانوار در سال ۹۴ به پایان می رسد و کاربری تمامی قطعات اراضی استان از لحاظ کشاورزی بودن، ویلا و مسکونی بودن مشخص می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به مدیریت منابع کشاورزی در دولت یازدهم اشاره و بیان کرد : در گذشته به گیلان ظلم شد و برای صنعتی شدن گفتند شما کشاورزی هستید اما از آن سو برای تاسیسات آبرسانی ، سدها و جمع آوری آبهای سطحی هیچ تحولی در این بخش اتفاق نیفتاد.
وی با اشاره به وجود ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان افزود : یعنی باز هم به همان روش سنتی به مزارع آبرسانی داشتیم و با توجه به این میزان اراضی شالیزاری، به دنبال جمع آوری آب هایمان در جلگه بودیم.
وی گفت : مدیریت استان به تکمیل و بهره برداری چهار سد لاستیکی نیمه کاره تاکید و برای افزایش این سدها پیگیری جدی داشت؛ از اینرو، راه اندازی ۱۱ سد لاستیکی را مصوب کردیم .
شعبانپور با بیان این که احداث تمام این سدها تا پایان سال ۹۵ به اتمام می رسد ، یادآور شد : برای تکمیل این سدها امسال حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
وی تصریح کرد : در زمان حاضر چهار سد، یکی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۶۰ درصد است و سه سد دیگر نیز پیشرفت فیزیکی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد دارند.
وی ادامه داد : مطالعات احداث این ۱۱ سد انجام و به مناقصه گذاشته شده و در سفر رییس جمهوری به گیلان که اواخر فروردین ماه امسال بود، ابلاغ اعتبار شده است.
شعبانپور احداث این سدها را رویکرد موثری برای مدیریت منابع کشاورزی عنوان کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت نیز اشاره و بیان کرد : از منطقه سراوان، شیرابه ها و پسماندها به سمت گوهر رود و زرجوب سرازیر می شود و پسماندها، سموم کشاورزی و کودهایی که به مزارع می دهیم، با آب های سطحی وارد رودخانه می شوند.
وی اضافه کرد : علاوه بر این، به غیر از ۲۰ درصد فاضلاب شهری که وارد تصفیه خانه فخب گیلان می شود و پساب تصفیه شده دارد؛ بقیه فاضلاب شهری وارد تالاب و این رودخانه ها می شود.
وی تصریح کرد : در راستای احیاء و زدودن آلودگی از این رودخانه ها و تالاب انزلی ، احیای این رودخانه ها و تالاب در دستور کار قرار گرفت.
شعبانپور با اشاره به مطالعات انجام شده دستگاه های مربوطه برای برنامه ریزی برای احیای این دو رودخانه گفت : در قالب یک کارگروه پیگیر این مسائل هستیم و در همین راستا، دولت امسال هم ۵۰ میلیارد تومان برای احیای دو رودخانه که در نهایت منجر به احیای تالاب انزلی می شود، اختصاص داده است.
وی تصریح کرد : تخصیص ۵۰ درصد هم که از مصوبات سفر رییس جمهوری است ، برای تحقق این مهم ابلاغ شده است.
شعبانپور با اشاره به اهمیت اختصاص اعتبار برای احیای این رودخانه ها اظهار کرد : این اختصاص برای ما خیلی اهمیت داشت چرا که سالیان سال می گفتیم این رودخانه ها از آلوده ترین رودخانه های جهان است اما هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت آنها و برای اینکه حداقل پسابی که به آنها می ریزد، پاک باشد؛ نمی شد.
وی اضافه کرد : اعتبار عملی برای این کار نبود و اعتبار بخشی هم خیلی کم بود ، چرا که ساماندهی ۷۰ تا ۸۰ نقطه ای که فاضلاب خانگی ما وارد این رودخانه ها می شود؛ حداقل نیازمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی گفت : با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار کار را شروع کردیم که این امر موجب شده ردیف بودجه ای شکل بگیرد و سالیانه بتوان برای احیای آنها اعتبار گرفت.
معاون استاندار گیلان با اشاره به اعتبار اختصاص داده شده برای احیای تالاب انزلی درسال گذشته تصریح کرد : درسال گذشته احیای تالاب انزلی ۱۷ میلیارد تومان اعتبار داشت و امسال هم از محل اعتبارات استانی ۱۱ میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی همچنین به انعقاد قرارداد برای خرید یک دستگاه زباله سوز توسط شهرداری رشت اشاره و بیان کرد: تاکنون ۱۱ میلیارد تومان اعتبار اولیه را به سرمایه گذار داده ایم برای اینکه اقدامات اولیه را انجام دهد.
معاون استاندار گیلان در ادامه به اتمام پروژه هایی چون سد آیت الله بهجت اشاره و بیان کرد : این پروژه سال ها به دلیل مشکلات اجتماعی و برخی خرده کارها ناتمام مانده بود که در دولت تدبیر و امید تکمیل شد و به بهره برداری رسید.
وی گفت : در حال حاضر به طور رسمی ۱۴ شهر استان از آب آشامیدنی آن بهره مند می شوند و اگر این سد کامل نمی شد، با این وضعیت آب کشاورزی دچار مشکل می شدیم.
شعبانپور همچنین به آغاز عملیات تکمیل سد شفارود در زمان دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد : برای احداث این سد از فاینانس استفاده شد و مدتی متوقف شده بود که اصلا قانونی نبود و اکنون که مشکل رفع شده، با شتاب کار انجام می شود و استاندار گیلان هم با جدیت پیگیر آن است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان ادامه داد : احداث باقی مانده ۱۳ کیلومتر آزادراه رشت قزوین در دولت قبلی کلنگ زنی شد اما عملا کاری صورت نگرفت.
وی طول آزادراه رشت به قزوین را ۱۴۰ کیلومتر عنوان و اضافه کرد : تاکنون حدود ۱۲۷ کیلومتر از این آزادراه احداث شده است.
شعبانپور با اشاره به اهمیت تکمیل این آزادراه برای روان شدن ترافیک گفت : قبل از اقدامات موثر دولت، تنگه و گلوگاهی در منجیل داشتیم که مسافران مجبور بودند ساعت های طولانی را در این منطقه پشت ترافیک بمانند و همین مسئله، شیرینی سفر را به کامشان تلخ می کرد.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل حدود ۱۳ کیلومتر باقی مانده از این آزادراه را قریب یک هزار میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد : از اینرو، تصمیم گرفتیم چهار خطه کردن رودبار به منجیل را انجام دهیم.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این چهار خطه در سال ۹۲ اظهار کرد : این مهم پایان سال ۹۳ راه اندازی شد و زیربار ترافیک رفت.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این محور چهارخطه را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : این پروژه ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکل ترافیکی این گلوگاه را برطرف کرد.
شعبانپور با بیان این که تکمیل باقی مانده آزادراه رشت – قزوین را هم شروع کرده ایم، گفت: اعتبار پیش بینی شده در قرارداد برای سه و دو دهم کیلومتر از آن نزدیک به ۱۶۵ میلیارد تومان است.
وی افزود : براساس قرارداد این بخش از راه باید طی ۱۸ ماه به پایان برسد، اما پیش بینی می شود با توجه به سرعت کار در ۱۳ تا ۱۴ ماه آینده کار به اتمام برسد.
وی درباره هفت تا هشت کیلومتر باقی مانده این آزادراه نیز گفت : این میزان را به صورت فاینانس پیگیر بودیم که در سفر رییس جمهوری به گیلان، برای اینکه کار به پایان برسد، قرار شد بین راهداری، بانک تجارت به عنوان سرمایه گذار اصلی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کارها تقسیم شود.
شعبانپور خاطرنشان کرد : تکمیل این آزادراه، نه یک مطالبه استانی بلکه خواسته ای کشوری و ملی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به ۱۶۴ کیلومتر طول راه آهن قزوین – رشت گفت : برای تکمیل این راه آهن امسال حدود ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که تاکنون نقدینگی ۱۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه راه آهن قزوین – رشت باید تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری برسد، افزود : کار با شتاب در حال انجام است و مشکلی در بخش راه آهن وجود ندارد.
شعبانپور پیشرفت فیزیکی این خط ریلی را در بخش زیرسازی حدود ۸۷ درصد عنوان کرد و گفت : در ۳۵ کیلومتر از سمت قزوین به رشت نیز ریل گذاری انجام شده است.
وی تصریح کرد : قرار است ریل گذاری از سمت رشت به قزوین نیز انجام شود چرا که زیرسازی های آن آماده است.
وی گفت : همچنین راه آهن رشت به انزلی و رشت به آستارا مورد مطالعه است و این پروژه ها در مصوبات سفر رییس جمهوری به گیلان قرار گرفته و باید این کار اجرایی شود.
شعبانپور تصریح کرد : از سه قطعه راه آهن رشت به انزلی، در دو قطعه آن هم اکنون کار انجام می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان یکی از مباحث جدی اشتغال در استان را اشتغال دریا محور دانست و گفت : پرورش ماهی در قفس یکی از راه های ایجاد اشتغال در استان است.
وی گفت : ۱۰ نفر سرمایه گذار برای این انجام کار اعلام آمادگی کرده بودند ولی در پیچ و خم های اداری معطل بودند و برای رفع این مشکل، کارگروه پرورش ماهی در قفس تشکیل شد که در سفر رییس جمهوری به گیلان، مقرر گردید ظرف دو سال برنامه ریزی کنیم که سالی ۱۰ هزار تن ماهی در دریا و پنج هزار تن ماهی در قفس تولید داشته باشیم .
شعبانپور گفت : با کارگروه تشکیل شده ، اکنون سرمایه گذار و دستگاه های مربوطه به راحتی چهره به چهره هم قرار می گیرند و مشکلاتشان را با مدیران درمیان می گذارند و برای رفع کاستی ها تلاش می شود.
شعبانپور در ادامه با یادآوری اینکه در سفر رییس جمهوری به گیلان، تسطیح و تجهیز ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مصوب شد، گفت : برای هر سال انجام ۱۰ هزار هکتار تسطیح اراضی پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد : علاوه بر این میزان؛ سه هزار هکتار دیگر نیز توسط جهاد کشاورزی تسطیح اراضی کشاورزی انجام خواهد شد.
معاون استاندار گیلان تسطیح اراضی را بسیار قابل اهمیت دانست و گفت : زمین های کشاورزی استان در کارهای میراثی به چند قطعه تقسیم می شود که گاهی وقت ها ، قطعات کوچک اصلا کشت نمی شود و این ، موضوعی اقتصادی نیست.
وی به رشد ۱۰ و نیم درصدی اعتبار هزینه شده پروژه های افتتاحی هفته دولت امسال نسبت به سال گذشته اشاره و تصریح کرد : همچنین پروژه های افتتاحی در هفته دولت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۲۴ درصد افزایش دارد.
شعبانپور افزود : با تلاش بی وقفه تمامی دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و شهرداری های استان؛ یک هزار و ۲۶۹ پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان در هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.
وی گفت : پروژه های گردشگری، صنعتی، کشاورزی، شیلات، عمران شهری ، گازرسانی، آبرسانی ، برق رسانی، آسفالت راه های روستایی از جمله طرح هایی هستند که در این هفته به بهره برداری می رسند.
وی همچنین فضاهای آموزشی ، ورزشی، مسکن مهر، حمل و نقل، گردشگری و بنادر و دریانوردی را از دیگر پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت امسال عنوان کرد .
شعبانپور اضافه کرد : چهار هزار و پنج واحد مسکن مهر ۹۹ ساله ، چهار هزار واحد خرد مالک با هزینه ای بالغ بر ۲۳۲ میلیارد تومان احداث مجتمع های مسکونی ، طرح ویژه بهسازی دو هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی ، بهسازی مسکن روستایی استان با اعتباری بالغ بر ۸۸ میلیارد تومان از دیگر طرح های آماده بهره برداری در هفته دولت امسال است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ها ۲۳ هزار و ۱۰۱ نفر اشتغال موقت و دو هزار و ۱۲ نفر اشتغال دائم ایجاد شده است.

/ایرنا

Share