استاندار گیلان در آئین امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

اجراء نخستین طرح آبرسانی روستاهای کشور با مشارکت بخش خصوصی در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نخستین طرح آبرسانی روستاهای کشور با مشارکت بخش خصوصی در گیلان اجراء می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،نخستین طرح آبرسانی روستاهای کشور با مشارکت بخش خصوصی در گیلان اجراء می‌شود.

DSC00010در آئین امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب کشور که با حضور وزیر نیرو، استاندار گیلان و جمعی از مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در در سالن همایش‌های شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزار شد.نخستین قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه‌ی آب رسانی روستاهای کشور بین مدیران عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان  و گروه سرمایه‌گذار مبادله شد.

استاندار گیلان در پایان این مراسم گفت : براساس این قرارداد که برای نخستین بار در کشور انجام می‌پذیرد بخش خصوصی برای اجرای طرح آبرسانی در آستانه‌ی اشرفیه ۸۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.

دکتر نجفی گفت : با اجرای خطوط انتقال شبکه‌ی توزیع و انشعابات، آب مورد نیاز ۱۲ روستای این شهرستان به ظرفیت ۳ هزار و ۱۲۳ مترمکعب در شبانه روز تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه این قرارداد به صرت BOT‌ اجراء می‌شود گفت : دولت به مدت ۲۰ سال خرید تضمینی آب این طرح را انجام می‌دهد و پس از این مدت نیز تأسیسات ایجاد شده به آب و فاضلاب روستایی گیلان تحویل داده می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه طرح‌های آماده‌ی واگذاری به بخش خصوصی در روستاها مشخص شده است گفت : طرح های دیگری نیز در حال انجام تشریفات قانونی برای واگذاری است.

دکتر نجفی خاطر نشان کرد : دولت مصمم است عقب ماندگی گیلان در حوزه‌ی آب روستایی را جبران کند و بر همین اساس نیز شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از آب آشامیدنی بهداشتی در پایان سال ۹۱، ۶۲ درصد بود که هم اکنون این شاخص به ۷۱ درصد رسیده است.

دکتر نجفی با اشاره به آب رسانی به ۲۲۰ روستا در ۲ سال گذشته افزود : طرح آب رسانی به ۲۸۵ روستا نیز هم اکنون در دست اقدام است.

وزیر نیرو نیز در آئین امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب با بیان این مطلب که بخش خصوصی در سال گذشته با بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز با انعقاد ۲۰ قرارداد جدید به شیوه BOO و BOT با بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های آب و فاضلاب مشارکت کرده است، اظهار داشت: مجموع طرح‌هایی که با این شرایط در کشور در حال اجراست بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

مهندس حمید چیت‌چیان تاکید کرد: ۱۱۴ طرح جدید که با همین شیوه اجرایی خواهند شد در مرحله مناقصه است.
وی  با بیان اینکه یکی از طرح‌های محوری دولت “تدبیر و امید” واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی است ادامه داد: در چارچوب ایده جدیدی که مورد اهتمام بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا است، ورود و مشارکت بخش خصوصی و دولت است،‌ که وزارت نیرو نیز تلاش دارد به آن تحقق بخشد.
وزیر نیرو هدف از به اجرا درآمدن ۹۹ طرح به‌صورت مشارکت بخش خصوصی و دولت در حوزه آب و فاضلاب را ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات دانست و افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، ورود بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این طرح‌ها باعث افزایش سرعت و پیشرفت کارها شده به‌طوریکه پروژه‌ای که قرار است با منابع مالی دولت در طی ۲۰ سال به اتمام برسد، با مشارکت بخش خصوصی در سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب را علاوه بر کم شدن طول دوره به دلیل افزایش سرعت کار، ارتقا کیفیت و رفاه زندگی مردم دانست و در ادامه عنوان کرد: نباید برای کارهای زیربنایی و نیازهای اصلی جامعه صرفاً به منابع دولتی اتکا داشته باشیم

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز گفت : با اجرای طرح آب رسانی به ۱۲ روستای آستانه‌ی اشرفیه ۶ درصد بهره مندی روستاهای این شهرستان از آب آشامیدنی سالم از ۸۲ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.

Share