سهیل آصفی

اتومبیل‌ها فراتر از یک اتومبیل هستند!

اتومبیل‌ها فراتر از یک اتومبیل هستند!!! نگاه به اتومبیل به مثابه عنصری موثر در منظر شهری سالانه میزان قابل توجهی خودرو در فرم‌ها، رنگ‌ها و… متفاوت وارد خیابان‌های جهان ما می‌شود. از لحظه‌ای که از خانه خارج شویم تا لحظه‌ای که به خانه برگردیم، دائما با آن‌ها در ارتباط هستیم و آن‌ها جز لاینفکی از […]

اتومبیل‌ها فراتر از یک اتومبیل هستند!!!
نگاه به اتومبیل به مثابه عنصری موثر در منظر شهری

asefiva3eshسالانه میزان قابل توجهی خودرو در فرم‌ها، رنگ‌ها و… متفاوت وارد خیابان‌های جهان ما می‌شود. از لحظه‌ای که از خانه خارج شویم تا لحظه‌ای که به خانه برگردیم، دائما با آن‌ها در ارتباط هستیم و آن‌ها جز لاینفکی از زندگی ما شده‌اند. با پیدایش خودرو، چالش‌ها و تغییرهای بسیاری در زندگی ما ایجاد شده ؛ سرعت و آسایش در کنار بحران‌هایی چون آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی. اما هدف این وجیزه هیچ‌کدام از این‌ها نیست بلکه نگاه به خودروها به‌عنوان عنصری موثر در منظر شهری است.
چه بخواهیم و چه نخواهیم اتومبیل‌ها وجود دارند و جزئی از منظر شهرهای ما هستند. آن‌ها برای سرنشینان فضا و زاویه‌ی دید متحرک و در برابر چشمان عابران نما تولید می‌کنند. در بعضی از کشورهای دنیا مدل تاکسی و اتوبوس شهری به مسابقه گذاشته می شود و نگاهی هویتی به این عضو سیال شهری می‌شود. این یعنی شما با دیدن تصویر یک تاکسی متوجه می‌شوید متعلق به چه شهری است.پس اتومبیل ورای وسیله بودن، کارکردهای دیگری هم می‌تواند داشته باشد.
مهمتر از نگاه خودرو به شهر، منظری‌است که یک شهر ازخودرو دریافت می‌کند.زمانی‌که شما در حال قدم زدن در میان ساختمان‌ها هستید و به نمای ساختمان‌ها نگاه می‌کنید، نماها بر ذهن شما اثر مستقیم می‌گذارند. نمای زشت حس خوبی به شما منتقل نمی‌کند و از این جهت شهرداری‌ها برای زیبا سازی شهرها قوانینی وضع می‌کنند. به همین صورت می‌توان اتومبیل را خانه‌ای تصور کرد که دائما در حال حرکت است و یا با لباسی‌ مقایسه کرد که شما می‌پوشید.
بدنه اتومبیل در واقع نمایی متحرک در سطح شهر محسوب می‌شود. فرم، رنگ و حتی تمیز بودن آن هم اهمیت پیدا می‌کند از آن‌جهت که بر روی عواطف انسانی تاثیر‌گذار است. اثرات نمای زشت یک اتومبیل به مراتب بیشتر از نمای زشت یک خانه است، چراکه شما با عبور از کنار یک خانه، فقط یک‌بار آن را می‌بینید اما اتومبیلِ زشت دائما در حال حرکت در سطح شهر است و نمای خود را با ناظران بسیاری قسمت می‌کند. شاید بهتر باشد بگوییم زشتی اتومبیل به محدوده‌ی بیشتری از شهر سرایت می‌کند.

رنگ و فرم اتومبیل از شاخص‌ترین مشخصات فیزیکی آن است که به منظر شهری ارتباط پیدا می‌کند. هرچند تلاش‌های فراوان برای تنوع رنگی بیشتر برای خودروها در حال شکل‌گیری است، به‌طور مثال خودرهای پاک که سوختی فسیلی ندارند به رنگ سبز تولید می شوند امارنگ غالب اتومبیل های امروز جهان سفید، نقره‌ای و سیاه است. در عکس‌هایی هم که شما از خیابان‌های ما بگیرید،سیطره‌ی خودروهای سیاه و سفید بر خودروهای رنگی کاملا مشهود است. فارغ ازمطالبی که در مورد علل این موضوع از روان‌شناسی گرفته تا راحتی در خرید و فروش و تمییز نگه‌داشتن آن بیان می‌کنند، امروز کهش از خانه خارج می‌شوید، خودروهای اطرافتان را کمی با تنوع رنگی بیشتری تصور کنید.درست است که اغتشاش تولید ابهام می‌کند اما یکنواختی بیش از اندازه هم ملال‌آور است.
اما در مورد فرم می‌توان گفت بی‌شک تنوع فرمی اتومبیل‌ در شهرهای ما بسیار محدود است. سالیان طولانی‌است که فرم‌های محدودی، بیشترین فراوانی را در جامعه دارند. “پیکان” مثالی است آشنا که بدون هیچ تغییر و رشد (Evolution) ‌آن‌گونه که متولد شد، آن‌گونه هم به ابدیت پیوست. یکنواختی و ملال در فرم هم کاملا مشهود است.
پس می توان گفت اتومبیل‌ها فراتر از یک وسیله‌ی نقلیه هستند. آن‌ها را می‌توان مبلمان‌های شهری متحرکی دانست که در سطح شهر در حال حرکت و با نمای متحرک خود بر زیبایی شهر و منظر شهری و بهتر شدن حال دیگران تاثیر می‌گذراند. داشتن اتومبیل‌های زیبا در سطح شهر بر بهتر شدن کیفیت فضایی می‌افزاید.

سهیل آصفی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share