استاندار گیلان در دو سالگی دولت یازدهم عنوان کرد

آرامش و امید،ارمغان دولت برای توسعه گیلان/کار و تلاش، پاسخ مسوولان به حماسه حضور مردم/شتاب در تکمیل پروژه های عمرانی/کسب هفت دوره رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در دو سالگی دولت یازدهم بیان کرد: فضای آرامشی که از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در استان حاکم است، موجب دستاوردهای بزرگی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در  دو سالگی دولت یازدهم بیان کرد: فضای آرامشی که از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در استان حاکم است، موجب دستاوردهای بزرگی شده است.

محمدعلی نجفی افزود: دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان در بخش های فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی؛ نشأت گرفته از فضای آرامش و همدلی بین مدیریت و مدیران دستگاه ها و بخش های مختلف است.

* کسب هفت دوره رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار در گیلان

۲۰۱۵۰۶۲۷۲۲۵۹۴۵_najafi_9484وی کسب هفت دوره پیاپی رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار گیلان را امری بی سابقه خواند و ادامه داد: با تلاش مجموعه مدیریتی استان ، این مهم حاصل شده است.

نجفی با اشاره به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم در سایه هدایت های عالمانه رهبر معظم انقلاب، درایت و اندیشه های عالی رییس جمهوری و دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه گفت: مردم نتایج مثبت این فضای جدید را در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی خواهند دید.

* کاهش نرخ بیکاری در گیلان حتی از میانگین کشوری

استاندار گیلان همچنین کاهش نرخ بیکاری را در استان یکی از دستاوردهای دولت خواند و گفت: نرخ بیکاری گیلان در فصل بهار امسال به ۱۰ درصد رسید که برای اولین بار، از میانگین نرخ بیکاری در کشور که طی همین مدت ، ۱۰ و هشت دهم درصد بود ، کمتر شده است.

وی با یادآوری اینکه نرخ بیکاری در گیلان در سال ۹۱ معادل ۱۵ و نیم درصد و در کشور ۱۲ و دو دهم درصد بود، ادامه داد: در سال ۹۲ ، نرخ بیکاری در گیلان به ۱۳ و شش دهم درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن ، حدود دو درصد کاهش داشته است.

استاندار گیلان همچنین به روند کاهش نرخ بیکاری در استان در سال ۹۳ با وجود افزایش میانگین کشوری اشاره و نرخ بیکاری استان در آن سال را ۱۳ و دو دهم درصد ذکر کرد و گفت : مجموع این آمارها ، نشان می دهد که حرکت انجام شده، بسیار مثبت بوده است.

دکتر نجفی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در فصل بهار امسال در استان و با مقایسه آن با بهار سال ۹۳ افزود: نرخ بیکاری در فصل بهار سال گذشته ، ۱۳ و شش دهم درصد بود که امسال این آمار به ۱۰ درصد کاهش یافته این درحالیست که متوسط نرخ بیکاری کشور در مدت مشابه ، ۱۰ و هشت دهم درصد بوده است.

وی همچنین گفت: اکنون از استان دوم کشور به لحاظ بیکاری به جایگاه استان هجدهم از نظر نرخ بیکاری رسیدیم و اگرچه تا حدودی از نگرانی هایمان کاسته شده ، اما باید برای حفظ جایگاه و کسب رتبه برتر بیشتر تلاش کنیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه به دنبال گیلان برتر و بهتر در زمینه اشتغال در همه فصول سال هستیم اظهار کرد : باید با استفاده از فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده؛ با دیپلماسی خوب ، ارتباطات خارجی و نگاه درون زا و اقتصاد مقاومتی گام هایی اساسی تر برای رفع مشکل بیکاری جوانان برداریم.

وی راه اندازی کارگروه رفع موانع تولید در گیلان در یکسال و نیم گذشته را از اقدامات مثبت انجام شده برای برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی عنوان و اظهار کرد: گیلان در راه اندازی این کارگروه پیشرو بود و اکنون با الگوگیری از این استان، به صورت مصوبه قانونی هیات وزیران به همه استان ها ابلاغ شده است.

* شتاب در تکمیل پروژه های عمرانی با سفر رییس جمهوری به گیلان

استاندار گیلان یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای استان طی دو سال گذشته را سفر رییس جمهوری در فروردین ماه امسال و شتاب گرفتن تعدادی از پروژه های مهم خواند و بیان کرد: آرامش این سفر و استقبال بی نظیر مردم، دستاوردهای خوبی را در بخش های مختلف از جمله بخش های عمرانی، آزادراه، راه آهن، کشاورزی ، واحدهای تولیدی گردشگری داشت.

وی با اشاره به ورود آب دو رودخانه زرجوب و گوهر رود به تالاب انزلی افزود: آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود در سالیان اخیر مشکلاتی را برای مردم و ساکنان این مناطق ایجاد کرده که دولت برای این بخش نیز ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در بخشی از صنعت کشاورزی همچون چای ، با استقرار دولت تدبیر و امید تحولی ایجاد شده ، گفت : با افزایش خوب و مناسب قیمت برگ سبز چای در سال گذشته و همچنین پرداخت تسهیلات بهزراعی، شرایط برای حضور کشاورزان چایکار در باغات چای فراهم شد به طوریکه براساس گزارشات ، حدود سه هزار هکتار به سطح زیرکشت چای استان افزوده شده است.

دکتر نجفی همچنین به کاهش هزینه های کشاورزی برای مقرون به صرفه کردن آن در استان اشاره و بیان کرد: طرح تجهیز، نوسازی ، یکپارچه سازی و تسطیح اراضی از راهکارهای کاهش هزینه های تولید و اقتصادی کردن کشاورزی در استان است.

وی گفت: در همین راستا، تسطیح ۵۰ هزار هکتار از اراضی گیلان برای پنج سال در برنامه های دولت قرار گرفته که در سال اول ، ۱۰ هزار هکتار با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و مابقی آن برای سال های بعد پیش بینی شده است.

استاندار گیلان تصریح کرد: در سفر رییس جمهوری بر تقویت سدها توجه ویژه ای شد و برای تسریع بر احداث سدهای پایین دستی شفارود، پلرود و ۱۱ سد لاستیکی نیز تاکید شده است

نجفی تصریح کرد: برای فعال کردن آب بندان ها، لایروبی ها، انهار ، در این سفر، ۱۱ سد لاستیکی در برنامه دولت قرار گرفته که چهار سد تا پایان سال ۹۴ و هفت سد دیگر در سال ۹۵ به بهره برداری می رسد.

استاندار گیلان با اشاره به اختصاص اعتبار برای پروژه راه آهن قزوین – رشت به عنوان یکی از بحث های اساسی این سفر در استان افزود: در پروژه راه آهن قزوین – رشت بیش از ۹۰ درصد پیشرفت در زیرسازی و بیش از ۳۰ درصد در ریل گذاری داشته ایم که در سال ۹۱، ۴۱۲ میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید در سال های ۹۲ و ۹۳ ، ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار اختصاص داد، اظهار کرد: اکنون پیشرفت خوبی در این خصوص دارد.

دکتر نجفی اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری راه آهن قزوین – رشت، ۷۰۰ میلیارد تومان است که اختصاص این مبلغ برای سال ۹۴ و ۹۵ در این سفر تصویب شده است.

وی از ابلاغ ۴۰۵ میلیارد تومان اعتبارات تخصیص یافته در سفر رییس جمهوری به استان خبر داد و گفت: از ۸۰۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته برای ۲۹ پروژه در سفر رییس جمهوری به استان، ۴۰۵ میلیارد تومان معادل ۵۰ و سه دهم درصد اعتبار به گیلان ابلاغ شده است.

* کار و تلاش، پاسخ مسوولان به حماسه حضور مردم

استاندار گیلان به نامگذاری امسال به عنوان دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی اشاره و بیان کرد: فضای همدلی و آرامشی که در استان در سال ۹۳ آغاز شده بود، در سال ۹۴ با این شعار کامل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ این فضای همدلی در استان بیان کرد: اکنون اندیشه و دغدغه تمامی گروه های سیاسی با هر تفکر و اندیشه ای، پیشرفت و توسعه استان و رفاه مردم است؛ و در شرایط کنونی پاسخ حماسه حضور مردم را باید فقط با تلاش و کار بدهیم.

** کنترل و مهار تورم افسار گسیخته از توفیقات بزرگ دولت در بخش اقتصادی است

استاندار گیلان یکی از توفیقات بزرگ دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته را در بخش اقتصادی دانست و گفت: کنترل و مهار تورم افسار گسیخته از مهمترین توفیقات بزرگ دولت است .

وی با بیان اینکه رییس جمهور و اعضای هیئت دولت از ابتدای ورود به قوه مجریه یکی از اهداف اصلی خود را بهبود شرایط اقتصادی مردم اعلام کردند، اظهار کرد: کنترل و مهار تورم افسار گسیخته و کاهش تدریجی آن ، ارتقاء رتبه ملی در شاخص های کلان موثر در بهبود فضای کسب و کار، مبارزه با فساد ، کاهش زمینه های فسادپذیری سیستم های دولتی، حمایت از تولید و کاهش موانع آن و کاهش درصد بیکاری تنها بخشی از توفیقات دولت یازدهم در عرصه اقتصادی به شمار می رود.

وی بیان کرد: طی این دو سال، همواره نرخ تورم در استان دو تا دو و نیم درصد از میانگین کشوری کمتر بوده و در کل؛ کاهش نرخ بیکاری و بهبود رتبه گیلان بین استان های کشور و ارتقاء چند پله ای آن را مرهون تلاش های تیم اقتصادی دولت و بخش خصوصی در استان گیلان هستیم.

دکتر نجفی با اشاره به خشکسالی و تاثیرات آن بر مزارع برنج استان گفت: به گواه همه منتقدان؛ سالجاری برای زراعت برنج استان یک سال استثنایی بود؛ کمبود شدید ذخیره آب مخازن و سدهای استان، گرمای بی سابقه هوا و عدم بارش باران در ایام گرم بهار و تابستان عملا زمینه را برای کاهش شدید تولید برنج استان فراهم کرده بود.

وی اضافه کرد: برخی از توصیه ها نیز بر مبنای کاهش سطح زیرکشت در شالیزارهای استان بود ولی درایت و پشتکار مدیران استان و فعالان این حوزه، باعث شد این چالش تبدیل به فرصت شود و در سالجاری نه تنها از لحاظ کیفی بلکه از لحاظ کمی نیز شاهد افزایش تولید برنج خواهیم بود.

** گیلان، جزو استان های برتر در زمینه جذب سرمایه گذار

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به نقش تعامل دستگاه های اجرایی در توسعه و پیشبرد امور گفت: گیلان در زمینه جذب سرمایه گذار جزو استان های برتر کشور است.

وی افزود: قرارگرفتن گیلان بین هشت استان برتر کشور در زمینه جذب سرمایه گذاری جدید در سه سال اخیر گواه این مدعاست.

دکترنجفی اضافه کرد: تشکیل کارگروه حمایت از تولید در استان که با حضور رؤسای دستگاه های اجرایی، بانک های عامل و تمامی دست اندرکاران حوزه صنعت و معدن انجام شد؛ از مهم ترین اقدامات در زمینه رسیدگی به مسایل تولیدکنندگان بوده که ثمرات و دستاوردهای مهمی برای بخش صنعت و معدن استان داشته است.

وی با اشاره به سفر اعضای این کارگروه به شهرستان های استان برای بررسی مشکلات واحدهای تولیدی اظهار کرد: خروجی این جلسات، ۵۳۰ مصوبه بوده که حداقل ۲۷ درصد از آنها اجرایی شده و بخش دیگری نیز در حال پیگیری می باشد.

** اهتمام ویژه بر تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی در بخش های راه و مسکن

دکتر نجفی بهسازی و نوسازی راه های شریانی و آسفالت راه های روستایی را از دیگر اقدامات مثبت انجام شده خواند و گفت: هشت هزار و ۹۰۰ کیلومتر از راه های استان روستایی است و تفاهم نامه ای بین راه و شهرسازی و بخش خصوصی برای آسفالت یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه های روستایی امضا شده که هم اکنون عملیات آن در حال اجراست.

وی جبران عقب ماندگی شاخص راه های روستایی گیلان نسبت به شاخص کشوری از ۱۴ درصد در دو سال گذشته به هشت درصد را از جمله دیگر اقدامات موثر انجام شده در این بخش عنوان کرد.

** ایجاد شور و نشاط ، مهمترین دستاورد دولت در بخش های فرهنگی و اجتماعی

نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: توسعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و ایجاد شور و نشاط ، مهمترین رویکرد دولت در بخش های فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود : با توجه به نوع رویکرد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید و با رویه اعتدال گرایی بر سر کار آمد؛ سیاست های تعریف شده نیز در راستای تولید نشاط اجتماعی و توسعه فعالیت های فرهنگی در چارچوب های قانونی و براساس ضوابط حاکم بر اداره کشور بوده است.

دکتر نجفی اضافه کرد: آنچه که امروز پس از حدود دو سال فعالیت در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و تبیین کارنامه دولت در سطح کلان می توان به آن اشاره کرد؛ حرکت بر مدار توجه به مطالبات مردم و پاسخ به این مطالبات در حوزه های فرهنگی و اجتماعی براساس چارجوب های تعریف شده است.

وی ادامه داد: ما نیز در گیلان تلاش کرده ایم به دور از نگاه های سلیقه ای براساس واقعیت ها، برای توسعه برنامه های حقوق شهروندی، جلب مشارکت های مردمی با توسعه سازمان های مردم نهاد، ایجاد بسترهای اجرای برنامه های فرهنگی – هنری و شور و نشاط در جامعه هنرمندان گام های موثری برداریم.

نماینده عالی دولت در گیلان با ارائه آماری در این زمینه گفت: در حالیکه در سال ۹۲، هفت مورد تاسیس سازمان های مردم نهاد داشتیم، در سال ۹۳ تعداد تقاضا برای تاسیس سمن ۱۶ مورد و از ابتدای امسال تا کنون ، ۲۲ مورد تقاضا برای صدور مجوز فعالیت اینگونه سازمان ها در استان داشته ایم.

** توسعه فضاهای فرهنگی، نتیجه رویکرد اعتدالی دولت

دکتر نجفی گفت: سال ۹۳ اگرچه سال سختی به لحاظ اختصاص بودجه بود ، اما وجود دغدغه فرهنگی موجب تخصیص بودجه به مجتمع های فرهنگی هنری آستارا و لاهیجان پس از ۱۴ سال و تکمیل تالار تئاتر شهر رشت شد.

وی در ارتباط با پروژه ملی تالار مرکزی رشت گفت: پروژه تالار مرکزی رشت بین ۸۵ تا ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

** گردشگری، تعیین کننده ترین راهبرد در نظام برنامه ریزی دولت

استاندار با بیان وضعیت گردشگری در استان گیلان گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۹ واحد اقامتی با ظرفیت بیش ۱۸ هزار و ۶۶۰ هزار تخت و شش هزار و ۴۷۳ اتاق و ۲۱۳ واحد پذیرایی بین راهی و سفره خانه سنتی با ظرفیت ۳۴هزار و ۲۹۷ صندلی و تعداد ۵۳ دفتر خدمات مسافرتی در استان گیلان فعال هستند.

وی صنایع دستی را جزو لاینفک فعالیت اقتصادی مردم استان گیلان دانست که در طول تاریخ معیشت مردم به آن هم پیوند خورده چنانکه بیش از ۱۶ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان در رشته های مختلف هنری فعال هستند.

** ارتقاء دانشگاه گیلان به جایگاه هشتم در بین دانشگاه های جامع کشور

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: شروع سال ۹۳ با خبر موافقت شورای گسترش آموزش عالی با تأسیس رشته های جدید رقم خورد و پایان آن با خبر اعلام موسسه ISC مبنی بر ارتقاء دانشگاه گیلان به جایگاه هشتم در بین دانشگاه های جامع کشور بر اساس ارزیابی جامع همراه بود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه آموزشی سه هزار و ۶۵۰ نفر از دانش آموختگان در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال ۹۳ از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

دکتر نجفی با بیان اینکه سه هزار و ۷۰۹ دانشجوی جدید وارد دانشگاه شد، یادآور شد: ۴۰ نفر از آنان دانشجوی خارجی هستند و بدین ترتیب در سال ۹۳ تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه نزدیک به ۴۰ درصد کل دانشجویان رسید.

** تمرکز برنامه های سوادآموزی در گیلان با نگاه حرفه ای به موضوع آموزش بزرگسالان

وی گفت: برنامه های سوادآموزی با نگاه حرفه ای به موضوع آموزش بزرگسالان و با نگاه نو به چالش های موجود ، راه های جدیدی را برای بهبود خدمات آموزشی و سوادآموزی ایجاد کند.

استاندار افزود: به منظور ریشه کنی بیسوادی در طرح با سوادکردن اولیای بیسواد دانش آموزان، تعداد ۱۵ هزار و ۸۷۱ نفر شناسایی و دو هزار و ۷۳۲ نفر با تلاش مدیران مدارس آموزش و پرورش جذب برنامه های سوادآموزی شده اند و همچنین در شناسایی یک هزار و ۴۳ نفر از افراد بیسواد ۱۰ تا ۲۰ ساله موفقیت خوبی داشتیم.

** ورزش گیلان رشد خوبی در این دولت داشته است

وی تصریح کرد: ورزش گیلان نیز رشد خوبی در زمینه های مختلف از جمله کسب مدال ، توسعه زیرساخت های ورزشی و تعداد ورزشکاران سازمان یافته داشته است.

دکتر نجفی به افزایش سرانه فضای ورزشی در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد : قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، سرانه ورزشی در گیلان کمتر از ۶۰ سانتی متر بود که این رقم هم اینک به ۶۸ سانتی متر افزایش یافته و نگاه ما به افزایش سرانه فضای ورزش تا حدود یک متر است .

Share