پیشنهاد ارائه طرح ۴ فوریتی ازدواج با احلام توسط «جناب خان» به «حداد عادل»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برنامه خندوانه در شب سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) میزبان نوعروس و دامادان و البته دکتر غلامعلی حداد عادل بود؛ مرد شماره یک فرهنگستان زبان و ادب فارسی. برنامه خندوانه در شب سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) میزبان نوعروس و دامادان و البته دکتر غلامعلی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا برنامه خندوانه در شب سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) میزبان نوعروس و دامادان و البته دکتر غلامعلی حداد عادل بود؛ مرد شماره یک فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

۲۳برنامه خندوانه در شب سالگرد ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) میزبان نوعروس و دامادان و البته دکتر غلامعلی حداد عادل بود؛ مرد شماره یک فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

کسب بالاترین امتیاز در بازی پرتاب حلقه، حسن مطلع دکتر حداد عادل برای حضوری متفاوت در برنامه خندوانه شد.

دکتر خود را معلمی خواند که با وجود سن بالای ۷۰ سال، در آستانه پنجاهمین سال تدریسش در دانشگاه قرار دارد، اما آراستگی ظاهر، متانت کلام و حسن خلق دکتر مانند همیشه دل‌نواز بود و مهارت وی در بیان مطالب هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورد. با تایید نام برنامه «خندوانه» از سوی رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آثار شعف در چهره رامبد جوان پدیدار شد. البته ماهیت برنامه بیشتر مورد تایید دکتر قرار گرفت و این موضوع رضایت رامبد را دوچندان کرد.

غزل «همسفر» که سروده دکتر برای همسرش بود، چراغ راهی شد برای همه زوج‌های جوان حاضر در برنامه و البته همه کسانی که به تازگی طعم شیرین زندگی مشترک را چشیده‌اند. دکتر بر تحکیم بنیاد خانواده تاکید کرد و خانواده را عامل انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر دانست.

از نظر دکتر حداد عادل بین خانواده و تدین رابطه مستقیمی وجود دارد و اگر خانواده نباشد، دین‌داری هم نخواهد بود.

دکتر حداد عادل اکنون صاحب ۹ نوه از ۴ فرزند دختر و پسر است. دکتر ۲ نوه مشترک با مقام معظم رهبری دارد لذا خود را پدربزرگ نوه آقا ‌دانست و با ذکر خاطراتی، به شوخ‌طبعی ایشان اشاره کرد.

وی با سرودن غزلی که ماحصل سفرش به هندوستان و حسرت شربت نیشکر بود، به سابقه خود در طنزپردازی اشاره کرد. نکته جالب توجه اینکه، دکتر حداد عادل با نام مستعار «مکتب‌دار» با مجله طنز «گل‌آقا» همکاری می‌کرد و حتی پیشنهادهای کاریکاتوری به این مجله فکاهی می‌داد.

دکتر از ۱۶ ساعت کار روزانه خود گفت و اینکه در حال ترجمه کتاب فلسفه ۸۰۰ صفحه‌ای «کانت» است و تاکنون نصف کتاب را ترجمه کرده است.

ترجمه قرآن کریم یکی دیگر از آثار ارزشمند دکتر حداد عادل است.

ورود جناب‌خان به صحنه، با ظاهری نسبتا مرتب و مجلسی، از شخصیت و جایگاه مهمان برنامه حکایت می‌کرد تا جایی که جناب‌خان خود را دیپلمات و فردی سیاسی مانند دکتر حداد عادل معرفی کرد. به گفته جناب‌خان، پوشیدن کت و شلوار، خندیدن و خنداندن را برایش دشوار کرده بود، اما تکیه‌کلام‌های بامزه و خندوانه‌ای جناب‌خان کاملا زیرپوستی ادامه داشت.

شوخی با معادل فارسی برخی از کلمات مانند خمیرآش، بجای پاستا و خمیربرگ، بجای لازانیا کم کم یخ جناب‌خان را باز کرد تا جایی که به کش‌لقمه، گردلقمه و درازلقمه رسید، اما با واکنش دکتر حداد عادل مواجه شد. دکتر نسبت دادن این کلمات به فرهنگستان را ناروا دانست. البته فضا همچنان گرم و صمیمی باقی ماند.

جناب‌خان که تحت تاثیر غزل «همسفر» دکتر حداد عادل قرار گرفته بود، شعری در وصف عشقش به احلام سرود که تشویق دکتر و حضار را برانگیخت.

رامبد جوان از دکتر خواست تا معادل فارسی مناسب واژه «استندآپ کمدی» را معرفی کند، اما دکتر به چگونگی تعیین کلمات معادل و بررسی‌های فراوان تاریخی و فرهنگی کلمات در مبدا پیدایش اشاره کرد و زمان‌بری برخی از سوژه‌ها را یکساله دانست، اما قول داد که سفارشی و خارج از نوبت به درخواست مجری برنامه خندوانه پاسخ دهد.

راه‌اندازی یک دبیرستان ویژه برادران اهل سنت در ایران‌شهر استان سیستان و بلوچستان از مهر امسال، اقدام تحسین‌برانگیز دکتر حداد عادل برای نشاندن خنده بر لب‌های فرزندان این مرز و بوم بود.

هدیه جناب‌خان به دکتر حداد عادل در اواخر برنامه، حامی پیامی برای همه مدیران و مسئولان دست اندرکار حفاظت از محیط زیست بود. هدیه جناب‌خان به دکتر حداد عادل، ماسکی بود که قرار است مانع تنفس ریزگردهای خوزستان و شهرهای جنوبی کشور شود. هدیه‌ای که حس مسئولیت‌پذیری دکتر و سایر مسئولان را در قبال مردمان گرفتار در پدیده ریزگرد محک می‌زند.

دکتر حداد عادل با اندوهی که ناشی از یادآوری این معضل زیست‌محیطی بود، قول مساعد پیگیری از سوی مجلس و دولت را داد. قولی که خیلی‌‌ها روی آن حساب باز کردند.

هدیه دکتر به زوج‌های جوان حاضر در برنامه، قرآن کریم ترجمه شده به قلم خودش بود که البته به پیشنهاد جناب‌خان این هدیه در نظر گرفته شد.

دکتر بعد از دیدن کاریکاتورش که توسط کاریکاتوریست برنامه کشیده شده بود، با بیان اینکه همسرش با دیدن این تصویر او را به خانه راه نمی‌دهد، دوباره فضای برنامه را خندوانه‌ای کرد.

ارائه طرح ۴ فوریتی دکتر حداد عادل به مجلس جهت موافقت با ازدواج احلام، پیشنهاد خندوانه‌ای جناب‌خان به دکتر بود که در آخر برنامه مطرح شد و دکتر نیز به شرط نداشتن بار مالی برای مجلس آن را پذیرفت و با لوح یادبود برنامه خندوانه، صحنه را ترک کرد.

/ایسنا

Share