سید رضا سید دانش

آنان که نور به تاریکی ها می دهند

امروزه در عصر ارتباطات و با وجو انفجار اطلاعات ، اطلاع رسانی ، جایگاهی ویژه دارد و خبررسانی آنچنان فراگیر شده که در ارزیابی ها یکی از موئلفه های شناخت روابط عمومی کارآمد ، تعامل سازنده با خبرنگاران و انعکاس دستاوردها در کنارِ داشتن دانش، مهارت فنی وسوابق تجربی موفق و… مطرح می باشد.

یادداشت زیر به قلم سید رضا سید دانش چهره نام آشنای رسانه ملی است وی گوینده رسمی سازمان صداوسیما است.danesh
وطی ۱۹ سال فعالیت درحوزه مدیریت فرهنگی ورسانه ای در بیش از۱۲۱ عنوان برنامه رادیویی و تلویزیونی بعنوان نویسنده، تهیه کننده و گزارشگر حضور مستمر داشته است.
دانش در گفتگویی با اشاره به اهمیت جایگاه اصحاب رسانه گفت: در مسیر فعالیتهای رسانه ای ام ده ها بار با شخصیتهای برجسته وطراز اول کشور مصاحبه داشته ام و بارها بعنوان گزارشگر ویژه توصیف گر همدلی های مردم در راهپیمایی ها و انتخابات بوده ام و قاطعانه میگویم، درتمام سالهای فعالیتم شغلی را به اندازه خبرنگاری سخت و پراسترس و در عین حال پراهمیت نیافتم حرفه ای که اگر عاشق نباشی کم می آوری و درراه میمانی و این عشق خالصانه ، موجب جایگاه ویژه این عرصه می شود.

آنان که نور به تاریکی ها می دهند

خبر و خبرنگاری ، از اعصار ماضی ، و در آن دور دست های تاریخِ بشر ، به نوعی بدوی وجود داشته . حالا بعد از قرن ها، در رَوَند پیشرفت وُ تکامل اجتماعی ،به این مرتبه از فناوری رسیده که جهان را زیرِ سیطره خود دارد . در باور داشت های قدیمی ، وقتی پرنده ای بر بالای شاخه درخت می نشست ،مردم با هر بار صدای آن بلند می گفتند : خوش خبر باشی . و یا هنوز در برخی فیلم های قدیمی می بینیم که خبری مکتوب را بر پای کبوتر می بندند و آنرا به اطراف و اکناف می رسانند. و باز در آنسوترِ تاریخ ،آدم ها با کشیدنِ نقاشی بر سنگها به سادگی اطلاع رسانی می کردند  و یحتمل شیوه های دیگری هم بوده که ما از آن مطلع نیستیم.

امروزه در عصر ارتباطات و با وجو انفجار اطلاعات ، اطلاع رسانی  ، جایگاهی ویژه دارد و خبررسانی آنچنان فراگیر شده که در ارزیابی ها یکی از موئلفه های شناخت روابط عمومی کارآمد ، تعامل سازنده با خبرنگاران و انعکاس دستاوردها در کنارِ داشتن دانش، مهارت فنی وسوابق تجربی موفق و…  مطرح می باشد.

روز خبرنگار روز آنانی است که در جامعه ما بدون بزرگ نمایی و یا کوچک نمایی همواره مسائل وتنگناها را همان گونه که هست منعکس میکنند.

اکنون جهان،مدیونِ خبرنگارانِ پُر تلاش وَ  شریفی است که عمروُ زندگانیِ خود را بر سرِ این کار پُر خطر گذاشته اند. البته هستند خبرنگارانِ مزدوری که بازیرِ پا گذاشتنِ شرف وُ وجدانِ کاریِ خود ، برای استکبارِ جهانی ،بازار گرمی می کنند که ما را با آنها کاری نیست .

سخنِ ما ، سخنِ عاشقانِ این حرفه مقدس است که به دنبالِ حقیقت  می روند تا آنرا به اطلاع مردم برسانند . خبرنگار واقعی نقاب از چهره دروغ گویان بر می افکند و اخبار وُ رویدادها را آنطور که واقعاً هست در جامعه منعکس می کند.

از پُرتلاش ترین ،فداکارترین ، و بی ادعاترین خبرنگارانی  که در کشورِ  ما مظلوم مانده اند ،خبرنگارانِ رسانه های مکتوب محلی هستند که در این عرصه ، انواع بی مهری ها را به جان می خرند ، تا آینه وقایع وَ رویدادهایی باشند که در پیرامونِ ما اتفاق می افتند .

در روز خبرنگار فراموش نمی کنیم  همدلی ها و هم آوایی های عکاسان و تصویرگران

لحظه های خبر را   …

زنان و مردان با همتی که دوربین را برداشته و با گامهای استوار و چشمان تیزبین خود به متن حادثه میروند تا صحنه ای از قلم نیافتد.

در روز خبرنگار ارج می نهیم حضور پُر ثمرهمه اصحاب رسانه،  مدیران، سردبیران، دبیران و نویسندگان سایتها و پایگاههای اطلاع رسانی را که نقش بسزایی در روز آمدی اخبار وبکر بودن اطلاعات ایفا میکنند.

وچه شایسته است یادی بکنیم از خبرنگارانی که در دورانِ دفاع مقدس ، جان برکف دست نهادند و به جبهه ها رفتند تا روایت گرِ حماسه ای باشند که تاریخِ انقلابِ اسلامی را ، به رفیع ترین قله های افتخار رساند . در این راه بودند صارمی هایی که شهید یا مجروح شدند . وَ شرافتِ این حرفه را ، آبرو ، و اعتباری ویژه بخشیدند .

اینروزها ، جنگ در خاورمیانه ، دامنه وسیع تری پیدا کرده است . و عزیزانِ خبرنگار ما صدای شان از فلسطینِ اشغالی ، از سرزمینِ سوخته عراق ، از خاکِ سوریه وَ لبنان وُ یمن ، به گوش می رسد که حقیقت را فریاد می کنند وَ زبانِ گویای مردمانی هستند که تحتِ ستم وَ‌ هجومِ نظامیِ  صهیونیزم وُ عوامل استکباری قرار گرفته اند .

 روزِ خبرنگار ، فرصتی است برای پاسداشتِ‌ همه اهالیِ دنیای خبرنگاری ، که با وجودِ‌ موانع و مشکلاتی که بر سرِ راهشان ، قرار دارد ،‌عاشقانه در این وادی ، گام بر می دارند و با چراغِ عشق وُ‌ معرفت ، به تاریکی ها نور می دهند تا روشنگرِ راهِ اکنونی یان وُ آیندگان باشند .

چشمها و گوشهای جامعه روزتان مبارک باد .

سید رضا سید دانش -فعال فرهنگی ورسانه ای

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share