دیارمیرزا گزارش می دهد:

گوشه ای از مصائب بیماران در بیمارستان رازی رشت;از غول بستری تا اتاق کوچک و گرم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در بخش اورژانس به راحتی می توان سردرگمی و عدم پاسخگویی مناسب توسط مسئولان این بخش را در چهره همراهان بیمار مشاهده نمود به صورتی که به طور میانگین زمان بستری شدن یک بیمار اورژانسی البته با پیدا کردن آشنا و مقداری سفارش به حدود سه ساعت می رسد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، بیمارستان مکانی است که چه بد باشد و چه خوب گذر هر فردی در دوران زندگی اش ممکن است به آن بخورد و آن جا است که تازه باید علاوه بر مشکلات جسمانی با معظلات دیگری نیز دست و پنجه نرم کرد.

بیمارستان های دولتی در استان گیلان که قوانین و آشفتگی های خود را دارند و بیمارستان های خصوصی هم قوانین پیچیده و مهم تر از همه پولکی خود را بر سر در پذیرش چسبانده اند.

photo_2015-08-02_12-15-19اما در این گزارش که توسط یکی از خبرنگاران دیارمیرزا تهیه شده به بخشی از معضلات بیمارستان رازی رشت اشاره می کنیم. بیمارستانی که روزانه با حجم پذیرش بسیار زیادی بیمار مواجه است .

در بخش اورژانس به راحتی می توان سردرگمی و عدم پاسخگویی مناسب توسط مسئولان این بخش را در چهره همراهان بیمار مشاهده نمود به صورتی که به طور میانگین زمان بستری شدن یک بیمار اورژانسی البته با پیدا کردن آشنا و مقداری سفارش به حدود سه ساعت می رسد که خدا میداند در این زمان به آن بیمار چه می گذرد که بدون هیچ امکاناتی باید تنها روی یک تخت استراحت نماید تا بالاخره پزشک معالج وی را ویزیت کند.البته لازم به ذکر است که آن بیمار باید بسیار خوش شانس باشد که تخت خالی در اختیار او قرار گیرد.

پس از گذشتن از خوان بستری شدن جایی که همراه و بیمار کمی آسوده خاطر می شود تازه مشکل دیگری در انتظار آنهاست و آنهم بستری شدن در اتاقی مستطیلی شکل و حدودا ۱۵ متری است که حداقل شش تخت در آن قرار داده اند و البته ناگفته نماند که بعضا به دلیل کمبود جا در راهروهای بیمارستان هم بیمار بستری کرده اند.با دیدن بیماران با آن وضعیت اگر از شرایط سیاسی و اجتماعی کشور خبر نداشته باشیم اینکونه به نظر می رسد که شاید کشور با وضعیت جنگی یا بروز یک بلای بزرگ طبیعی نظیر زلزله و سیل رو به رو شده است.

اما وضعیت نابسامان این بیمارستان به همین جا ختم نمی شود و بیمارانی که به هر سختی این محیط  کوچک را تحمل نموده اند باید با گرمای شدید هوای این روزهای رشت که افراد سالم را هم کلافه می کند دست و پنجه نرم کنند. شاید باورتان نشود اما این اتاق های کوچک حتی فاقد سیستم سرمایشی مناسب هستند و بیماران تنها با چند دستگاه پنکه که به هیچ وجه پاسخگوی رفع این گرما نیست باید دوران نقاهت خود را سپری کنند.

شاید اوج گرما زمانی حس شود که هرکدام از این بیماران در ساعت ملاقات تنها دو ملاقاتی داشته باشند حالا تصور کنید در این محیط کوچک و بدون سیستم تهویه مناسب و سرمایش چگونه باید نفس کشید و چه می گذرد بر آن بیماران …

البته نباید از حق گذشت که کولرهای کوچکی در این اتاق ها وجود دارد ولی عوامل بیمارستان در پاسخ به اعتراض همراه بیماران می گویند بیش از یک ماه است که این کولرها خراب هستند و کسی به دنبال تعمیر آنها نبوده است.

 با وضعیت اشاره شده شاید بی دلیل نباشد که مسئولین اقوام درجه یک خود را در بیمارستان های دولتی بستری نمی کنند.

انتقادات از طرح تحول نظام سلامت بی جا نبود

گفتنی است پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و اختصاصی بودجه چند هزار میلیارد تومانی به وزراتخانه, وزیز بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت را بسیار مطلوب دانسته و حتی شخص دکتر برزیگر آرامش خاطر ۹۹ درصدی بیماران را از دستاورد های طرح تحول نظام سلامت دانسته بودند.

از سوی دیگر دیگر منتقدان طرح تحول نظام سلامت که بخشی بزرگی از آنها از خانواده نظام پزشکی از جمله پرستاران,فیزیوتراپ ها و ماما ها هستند, مدعی اند که با اجرای این طرح تنها به پزشکان متخصص توجه شده است.

خبرنگار:محمد جعفرزاده

ا
Share