گران قیمت ترین بازیکنان و مربیان والیبال جهان و ایران+دستمزد و رقم قراردها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،برای مشخص شدن دستمزد و قرارداد بازیکنان والیبال فقط باید نگاهی به بازیکن های مطرح و تاپ پنجمین رشته پرطرفدار ورزش جهان انداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،برای مشخص شدن دستمزد و قرارداد بازیکنان والیبال فقط باید نگاهی به بازیکن های مطرح و تاپ پنجمین رشته پرطرفدار ورزش جهان انداخت.

والیبال در کشورهایی مثل لهستان، بلغارستان، کوبا رشته اول است و قبل از مطرح شدن فوتبال ایتالیا در ایتالیا نیز به همین شکل بوده است و در برزیل نیز ورزش دوم این کشور محسوب می شود. در ایران نیز با توجه به سطح بالایی که از سال ۲۰۱۱ با قهرمانی آسیا و ششمی قهرمانی جهان ۲۰۱۴ در وضعیت والیبال کشور حاکم شده است رقم قرداد بازیکن ها به مراتب بالاتر رفته است. روسیه، آمریکا، صربستان، هلند، فرانسه، ژاپن، کانادا، فنلاند، آلمان، لتونی و چک نیز دیگر کشورهایی هستند که والیبال در آن به صورت حرفه ای به عنوان یک ورزش محبوب در حال فعالیت است.

باید قبول کرد که بازیکنان داخلی ما به پول اهمیت بیشتری خواهند داد چرا که باشگاه های مطرح اروپایی حاضر هستند که با یک یا دو بازیکن قرارداد نجومی ببندند اما در لیگ ایران تیم های بیشتری حاضر به پرداخت دستمزد نجومی هستند.

ترنتینو، اسکرا بلچاتوف، زنیت کازان، مودنا، رسوویا، هالک بانک، دینامو مسکو، لوبه بانکا، بلوگوری، تور، پروجا، یازچمبسکی ونگل، زسکا صوفیه، ایراکلیس تسالونیکی، فریدریشسهافن، ار جی اکس، زاکسا کیدژیرژن، ستاره سرخ، سادا کروزیرو، آ. اس. کن، سیسلی ترویزو، ایسکرا اودینتسوفو و نولیکو مازک باشگاهایی هستند که از سال ۲۰۱۰ تا به حال بیشترین پرداختی را به بازیکنان خود داشته اند.

در تیم های حاشیه خلیج فارس نیز الریان قطر بشترین پول را به بازیکنان والیبال پرداخت می کند و در قاره آسیا به جز الریان تیم های ایرانی و ژاپنی گران قیمت ترین بازیکنان را در اختیار دارند.

در بخش زنان نیز تیم های برزیلی، چینی، ترکیه ای و صربستانی و هلندی رقم های نجومی را به بازیکنان خود پرداخت می کنند. در ایران سقف قراردادها ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده و به گفته خود والیبالیست ها بازیکنان سقف قرار داد را رعایت کرده اند اما گفته ها و شنیده ها حاکی از این است که بیشترین قرارداد در والیبال ما دو برابر سقف قرارداد بوده است، یعنی یک میلیارد تومان.

امسال سعید معروف پاسور و کاپیتان تیم ملی طلسم انتقال بازیکن ایرانی به اروپا را بعد از چندین سال شکست و با قراردادی نجومی راهی کازان شد، قراردادی که او را به هفتمین بازیکن گران قیمت سال و پردرآمد ترین والیبالیست ایرانی تبدیل کرده است.

دیگر بازیکنان مطرح تیم ملی والیبال قراردادی ما بین ۳۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان از باشگاه خود دریافت کرده اند. اما در اروپا و جهان متوسط درآمد سالیانه بازیکنان به ۸۰ هزار دلار می رسد اما در این بین استثناهایی وجود دارند که بیش از ۳۰۰ هزار دلار درآمد دارند.

جیبا اسطوره والیبال جهان که دو سالی است که از والیبال حرفه ای خداحافظی کرده در سه سال اخیر فعالیت خود ۱۰ و نیم میلیون دلار در آمد داشته است. دانته آمارال دیگر اسطوره برزیلی ها نیز ۲ میلیون دلار و میخائیلوف ستاره روس ها ۱ میلیون دلار درآمد داشته است.

در والیبال زنان نیز یکاترینا گامووا، سائوری کیمورا، شیلا کاسترو، لیوبوف سوکولوا، دستینه هوکر، یانلیس سانتوس، نسلیهان دمیر، یووانا براکوچویچ، لوگان تام، مانون فلیر و فرانچسکا پیچینینی بیشترین درآمد را از تبلیغ و قرارداد با باشگاه ها در دو سال اخیر به خود اختصاص داده اند، گاموا سال گذشته با قرارداد ۱ میلیون یورویی در روسیه ماندگار شد.

در والیبال ساحلی نیز فیل دالهاسر بیشترین در آمد را در چند سال اخیر از والیبال به دست آورده است، پیش از این نیز فیل با مکمل خود قرارداهای تبلیغاتی زیادی به انعقاد رسانیده بودند.

اما بیشترین قراردادی که از سال ۲۰۱۴ تا به حال برای یک بازیکن در والیبال سالنی پرداخته شده است به ماتی کازیسکی، ایوان زایتسف، ماریوش ولازلی، لیونل مارشال، تسوتان سوکولوف، مت اندرسون، الکساندر آتاناسیویچ داده شده است.

اما قبل این نیز ستاره هایی مانند کلیتون استنلی، لویی بال، تودور الکسیف، روبرت لندی سیمون، کریستین ساوانی، لوئیجی مسترانجلو، موریلو اندرس، دیمیتری موزرسکی، لئوناردو ویسوتو، الساندرو فی، بارتوش کورک، ساشا استاروویچ، والاس و ساتکمپ، سرجیو سانتوس، الکساندر ولکوف، عثمانی خوانتورینا، ایوان میلیکوویچ، فاکوندو کونته، دیوید لی، ویلفردو لئون، میخال کوبیاک، امانوئل بیرارلی، وینارسکی، میشل لاسکو و تیلور ساندر بالاتر از دیگر بازیکنان تیم خود بیشترین دستمزد ماهانه را در طول فعالیت خود دریافت کرده اند، که رقم قرارداد رسمی آن ها ما بین ۳۲۰ هزار دلار تا ۶۴۰ هزار دلار بوده است.

برخی از بازیکن ها با رقم قراردادی پایین تر مانند هورستنیک بیشترین درآمد خود را از تبلیغات به دست آورده اند. اما شاید برای شما سوال شود که بیشترین رقم قرارداد از سال ۲۰۱۳ تا به متعلق به چه کسی است؟ یاغی بلغاری یعنی ماتی کازیسکی در سال ۲۰۱۳ با قرارداد ۶۹۰ هزار دلاری به هالک بانک ترکیه پیوست. نکته قابل توجه رقم قراردادها این است که باشگاه های روسی پول بهتری نسبت به دیگر کشورها می دهند به طور مثال در سال ۲۰۰۷ برای لویی بال و کلیتون استنلی روی هم ۸۰۰ هزار دلار خرج کرده اند. زایتسف ستاره روس تبار چکمه پوشان در همین سال با ۵۶۰ هزار دلار از ایتالیا به روسیه کوچ کرد و برونو رزنده کاپیتان برزیل نیز با ۴۷۰ هزار دلار در ایتالیا ماندنی شد و همچنین پایین تر از ریکاردو گارسیو سومین بازیکن پردرآمد والیبال برزیل ماند. اما قبل از سال ۲۰۰۸ باشگاه های ایتالیایی و قبل از ۲۰۰۰ باشگاه های صربستانی بودند که پول بیشتری به پای بازیکنان مطرح و درجه یک جهان میریختند، در لهستان نیز ستاره هایی مانند کوبیاک و بارتوش کورک در حال جابه جا کردن رکورد نقل و انتقالات این کشور هستند.

در چند سال گذشته نیز باشگاه های حاشیه خلیج فارس مانند الریان برای حضور در جام باشگاه های جهان و باشگاه های کشور ترکیه برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا پول های زیادی را برای جذب چند بازیکن مطرح پرداخت می کنند.

بازیکنان دیگر کشورهای اروپایی مانند هلند، بلژیک، فنلاند و فرانسه نیز درآمد های متوسط والیبال را از آن خود کرده اند، اما بازیکنان درجه یک آن ها مانند انگاپت و ون دیک در دیگر تیم های باشگاهیشان بیش تر از هم تیمی های خود قرارداد بسته اند.

از بازیکن ها که بگذریم به مربیان درجه یک والیبال می رسیم. برخی از مربیان به دلیل شرایط مالی و امکانات حاضر نیستند هدایت تیم های ملی را به عهده بگیرند و با تیم های باشگاهی کار خود را آغاز و ادامه می دهند. خولیو ولاسکو سرمربی سابق تیم ملی ایران ماهانه ۳۰ هزار یورو از ایران دریافت می کرد. رادوستین استویچف نیز در رده باشگاهی با هدایت تیم های ترنتینو، دینامو مسکو، هالک و تیم ملی بلغارستان درآمد قابل توجه ای در سه سال اخیر به دست آورد. اما نکته جالب در مورد قرارداد مربیان این بوده که هیچگاه رقم قرارداد رزنده پر افتخارترین مربی والیبال جهان در رده ملی، افشا یا تخمین زده نشده است. کارچ کیرالی که امسال با به دست گرفتن هدایت تیم ملی زنان آمریکا به قهرمانی جهان رسید بیشتر از جان اسپراو سرمربی تیم ملی مردان این کشور حقوق می گیرد. آندره آناستازی، دانیل کاستلانی و رائول لوزانو بیشترین حقوق های ماهیانه را از تیم های خود در چند سال اخیر خواسته بودند، به طور مثال رائول لوزانو برای به دست گرفتن هدایت تیم ملی آلمان حقوقی ۳۳ هزار یورویی را از مسئولین تیم آلمان دریافت می کرد، اما از این نباید گذشت که آناستازی نیز بیش تر از او حقوق می گیرد اما هیچگاه به رقم آن اشاره ای نشده است. آنجلو لورنزتی، لورنزو برناردی، جووانی گوئیدیتی، جان پائولو مونتالی ایتالیایی ها پولدار لیگ سری آ لقب گرفته اند. پیتر بلانگ، ولادیمیر الکنو، یوبومیر تراویسا، جان اوریارته، خوزه روبرتو گویمارائس، ویتال هینن، گنادی شیپولین و فیلیپ بلان درآمدهای ماهیانه ما بین ۲۳ تا ۳۳ هزار دلار را در اختیار دارند. در این بین استفان آنتیگا سرمربی فرانسوی لهستانی ها و کنستانتین پلامن سرمربی بلغارستان به خاطر تازه کار بودن خود به مبالغ پایین تری اکتفا کرده اند. در بخش مدیران نیز آندره آ سارتورتی حقوق بیشتری نسبت به دیگر مدیران باشگاه های دولتی دریافت می کند. در ایران نیز بیش ترین رقم قرارداد مربی داخلی مربوط به بهروز عطایی و مصطفی کارخانه بوده است که هر کدام از کاله و باریج اسانس برای یک فصل ۳۹۰ میلیون تومان دریافت کرده اند.

رحمانی فرد کارشناس ورزش – ترجمه گلوبال اسپرت

Share