وکیل امیر خسروی پاسخ می دهد

وراث مه آفرید امیرخسروی چند نفرند و تکلیف اموال او چه خواهد شد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آنچه در مورد مه آفرید امیر خسروی و فعالیت‌های اقتصادی اش در سایت های مختلف مطرح شده این است که ابتدای فعالیت مه آفرید امیرخسروی با اداره کردن گاوداری به همراه برادرانش در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده‌است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، آنچه در مورد مه آفرید امیر خسروی و فعالیت‌های اقتصادی اش در سایت های مختلف مطرح شده این است که ابتدای فعالیت مه آفرید امیرخسروی با اداره کردن گاوداری به همراه برادرانش در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بوده‌است. وی این واحد دامداری را با استفاده از طرح‌های زودبازده بنیان‌گذاری کرده بود اما ادامه فعالیت‌هایش با سوءاستفاده از این وام‌ها همراه بود و باعث شد که به فساد مالی روی آورد.

مه+افریدهمچنین سرمایه آغازین «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» در ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ برابر با ۵۰ میلیون تومان بوده که براساس صورت جلسه هیات مدیره همین شرکت در تاریخ ۱۳۸۷/۱۱/۳۰ به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا در سال ۸۹ در راستای اجرای اصل۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اقداماتی مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشین سازی لرستان، ۹۵٫۲ درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران، ۹۵ درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) و ۳۹٫۵ درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان را خریداری کند.

مه آفرید امیرخسروی متهم اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بانک صادرات ایران بود که در ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ بازداشت شد.

یکی دیگر از اتهامات علیه وی استفاده از تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی از بانک ملی بود که ارائه این تسهیلات بدون وجود هیچ سند و وثیقه گذاری انجام گرفته‌است. این مبلغ جدای از اختلاس به واسطه گشایش ال سی است.

سرانجام پس از صدور رای دادگاه در بامداد سوم خرداد ۱۳۹۳ حکم اعدام مه آفرید خسروی اجرا شد. بر این اساس دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم محکومیت به اعدام محکوم علیه زندانی مه آفرید امیرخسروی فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه ۱۳۹۳ در محل زندان اوین اجرا شد.

بر این اساس باتوجه به اینکه پس از اعدام مه آفرید امیرخسروی وضعیت اموال وی، رد مال و وضعیت مالیاتی شرکتهای گروه امیر منصور آریا نامعلوم است همین موضوع بهانه‌ای شد تا با وکیل کل وراث مه آفرید امیرخسروی دیداری داشته و از روند بررسی و پیگیری از سوی دادستانی مطلع شویم.

آنچه در پی می‌آید حاصل مصاحبه یک ساعته خبرنگار ایلنا با غلامعلی ریاحی وکیل امیر خسروی است:

 چرا مه آفرید امیر خسروی اعدام شد؟

ریاحی: سنگینی جو حاکم این اتفاق را رقم زد زیرا علیه مه آفرید امیرخسروی کار رسانه‌ای بسیار سنگینی اجرا شد اما مدافعات ایشان حامی رسانه‌ای خاصی نداشت و اصولا با این حجم اتهاماتی که علیه امیر خسروی وارد شد دفاع از این فرد کار آسانی نبود.

سرانجام اموال امیر خسروی چه شد؟

وکیل و نماینده کلیه سهامداران شرکت های زیرمجموعه گروه امیر منصور آریا: هنوز هیچ شرکتی از توقیف دادستانی خارج نشده اماْ از ابتدای سال جدید دادستانی نظارت مستقیم خود را که تا آن زمان از طریق چهار ناظر انجام می پذیرفت تغییر داد و با حفظ حالت توقیف شرکتها و دارایی ها به اعمال نظارت از طریق گزارشهای ماهانه تغییر شکل داد که این کار با مدیریت مجموعه آریا انجام می پذیرد و به مامویرت ناظرین به شکل سابق خاتمه داده شد.

 وضعیت کارکنان این شرکت ها چه شد؟

ریاحی: در گذشته هفده هزار نفر در شرکتهای امیر منصور آریا مشغول به کار بودند که از این تعداد پنجْ هزار نفر مربوط به گروه ملی فولاد می شد که البته گروه ملی فولاد در اجرای حکم دادگاه در راستای رد مال در اختیار بانک ملی ایران قرار گرفت و حدود هشت هزار نفر دیگر از پرسنل مربوط به شرکت تراورس هستند که با اصلاح ساختار نیروی انسانی در حال حاضر مشغول به کارند.

 اما علاوه بر اینها تعدادی از کارکنان در شرکتهای دیگری نظیر آب معدنی داماش، شرکت پخش ایرانیان، شرکت ام دی اف، شفاف شیمی، شرکت آهن و فولاد لوشان و نیز یک شرکت گردشگری دیگر مشغول به کار هستند. همچنین تعداد دیگری از طر ح های در دست اجرا مانند طرح گهر که به تنهایی قادر به تامین آب معدنی کل کشور است و ظرفیت آن به اندازه همه شرکت های آب معدنی موجود در کشور است حدود چهار سال است که متوقف مانده است.

همچنین تعداد دیگری از شرکتها وطرح ها نیز وجود دارد که تا تکلیف رد مال به صورت قطعی مشخص نشود نمی‌توان در خصوص آنها برنامه ریزی مشخصی انجام داد.

 رد مال در چه مرحله ای قرار دارد؟

ریاحی:  پنج بانک سامان، پارسیان، سپه، رفاه کارگران و بانک ملی ایران تنزیل کننده اعتبارات اسنادی درگیر موضوع پرونده بودند که چهار بانک اول در حال حاضر تعیین تکلیف شده اند و تنها بانک ملی ایران که گروه ملی فولاد و ۴۰ درصد از فولاد اکسین را بابت رد مال ( یعنی همان طلب هزار و ۵۰ میلیارد تومان دریافت کرده ) در حال حاضر در مرحله تطبیق حساب های فی مابین هستیم و کار برای آخرین مرحله در اختیار کارشناسان پرونده قرار گرفته که با کشف قیمت واقعی شرکت های فولادی گروه ملی فولاد ایران و فولاد اکسین تکلیف مطالبات این بانک نیز مشخص خواهد شد.

میزان جزای نقدی چقدر بود؟ و چه زمانی پرداخت شد؟

ریاحی: مبلغ ۶۴۴ میلیارد تومان از دارایی مه آفرید امیر خسروی قبل از اعدام وی به عنوان جزای نقدی پرداخت شد.

 چرا پس از مه آفرید امیر خسروی افراد دیگر اختلاس‌گر که ارقام بالاتری را اختلاس کردند، اعدام نشدند؟

ریاحی: پاسخ این سوال را من نباید بدهم، اما شاید تجربه اعدام ایشان از اعدام های دیگر جلوگیری کرده باشد.

تکلیف اموال امیرخسروی چه می شود؟

ریاحی: با توجه به اینکه جزای نقدی موضوع حکم پرداخت شده درصورتی‌که طلب بانک ملی از دارایی های ایشان پرداخت شود پرونده در خصوص رد مال و جزای نقدی ایشان مختومه اعلام می شود و در آن صورت اگر از اموال وی چیزی باقی بماند به وراث و شرکای فاقد محکومیت کیفری تعلق خواهد داشت.

 وراث امیر خسروی چند نفرند؟

ریاحی: امیر خسروی دارای سه فرزند صغیر تحت قیومت مادرانشان هستند و علاوه بر این مادر امیر خسروی که از ورثه محسوب می شد دو ماه پس از اعدام مه آفرید وفات کرد.

 وضعیت مالیاتی این شرکت ها در حال حاضر چه طور است؟

ریاحی: با وجود اینکه به موجب حکم آقای سراج بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات اسنادی موضوع پرونده شامل ۱۰۳ فقره غیر واقعی و مجرمانه تشخیص گردیده اما ادارات مالیاتی در بسیاری از موارد برای همین اعتبارات اسنادی که مطابق حکم جعلی و بدون انجام معامله تشخیص گردیده مالیات منظور کرده اند.

علاوه بر اینها با وجود اینکه تمامی ۳۸ شرکت متعلق به گروه آریا در طول ۴ سال گذشته و حتی سنوات قبل از آن بعضا زیان ده بوده اند و کلیه عملیات آنها زیر نظر دادستانی صورت می گرفته است و هیچ گونه امکان فعالیت مخفی وجود نداشته اما ممیزین مالیاتی بدون در نظر گرفتن حالت فوق العاده حاکم بر این شرکتها با رد دفاتر مالی اقدام به تشخیص مالیات علی الراس کرده اند که با واقعیت انطباق ندارد. این در حالی است که هنگامی که شرکتی زیر نظر قوه قضاییه اداره می‌شود هر گونه احتمال فعالیت اقتصادی پنهان و غیرمشمول مالیات منتفی است.

یعنی شما می‌گویید که این شرکت فعلا نباید مالیات دهد؟

ریاحی: در واقع این گونه تشخیص های مالیاتی آن هم در مورد آن دسته از اعتبارات اسنادی که به حکم قطعی شده دادگاه انقلاب جعلی و بدون انجام معامله تشخیص گردیده در واقع در تعارض با تشخیص قوه قضاییه است .

 اما آنچه حائز اهمیت است این است که مطالبه مالیات از اعمال مجرمانه هیچ توجیه قانونی ندارد و زمانی که مطابق حکم دادگاه معامله ای انجام نشده و از ال سی ها یا اعتبارات اسنادی به عنوان وسیله جرم استفاده شده در واقع فعالیت بازرگانی و اقتصادی صورت نگرفته تا مشمول مالیات شود.

علاوه بر این نسبت به سالهای قبل از تشکیل پرونده ۱۳۹۰ نیز مشکلاتی وجود دارد زیرا علی رغم اینکه در زمان خودش مالیات های متعلقه پرداخت شده و مفاصا حساب های مالیاتی صادر شده اقدام به صدور برگه تشخیص های متمم شد و مجددا عملکرد سالهای تسویه و پرداخت شده در دستور کار تعدادی از واحدهای مالیاتی قرار گرفته است!

این در حالی است که در برخی از موارد نظیر مطالبه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به سه ماهه اول ۱۳۹۰ با احتساب جرایم ، بیش از ۸۰ میلیارد تومان از وراث مه آفرید امیر خسروی مالیات مطالبه شده در حالی که این مطالبات فاقد اسناد مثبته است.

اما هنگام حضور مامورین پرونده یعنی در سال ۱۳۹۰ یک نرم افزار حاوی اطلاعات آماری که مه آفرید امیر خسروی برای اطلاع از وضعیت عملکرد شرکت های تحت مدیریت خود در اختیار داشت به دست مامورین می افتد و واحدهای مالیاتی نیز به تصور اینکه این اطلاعات مربوط به فعالیت های بازرگانی پنهانی مه آفرید امیرخسروی است بر اساس آن پرونده مالیاتی بر ارزش افزوده باز کردند !که مبلغ این معاملات ۵۰۰ میلیارد تومان است.

این در حالی است که مه آفرید امیرخسروی دارای ۳۸ شرکت تولیدی و ۱ شرکت بازرگانی بوده که مجموعه فعالیت های این شرکت ها به صورت آماری در آن نرم افزار جمع آوری شده بود تا ایشان در هر زمان بداند چه شرکتی و با چه حجمی فعالیت اقتصادی دارد.

می‌توانید در این خصوص یک مثالی را بیان کنید؟

ریاحی: بله حتما، به عنوان مثال چندین هزار تن ریل برای مصرف راه آهن که موضوع فعالیت شرکت تروارس است مورد مطالبه مالیاتی قرار گرفته ! حال آنکه واردات این ریل برای مصرف در راه آهن توسط شرکت تجارت گستران یعنی شرکت بازرگانی مه آفرید امیر خسروی بوده که از خارج وارد شده و به مصرف رسیده است اما مامورین مالیاتی تصور کرده اند که این فعالیت بازرگانی شخصی است در حالی که این فعالیت توسط یکی از شرکت های بازرگانی زیر مجموعه صورت گرفته و به موقع خودش مالیات های آن پرداخت شده اما در حال حاضر مالیات مضاعفی مطالبه کرده‌اند.

در مورد دیگر یکی از شرکت های زیر مجموعه آریا چند هزار تن گوشت قرمز وارد کرده و همین طور مقداری مواد غذایی ، و مالیات های مربوطه از سوی آن شرکت ها پرداخت شده اما چون اقلام روغن و گوشت در آن نرم افزار آماری وجود داشته مامورین مالیاتی تصور کرده اند که فعالیت های بازرگانی پنهانی از سوی مه آفرید امیر خسروی کشف کرده اند و در مورد تمامی این اقلام مالیات های مضاعف مطالبه شده است.

با این رویکرد مالیاتی اگر هم از دارایی های مه آفرید چیزی باقی بماند زیر فشار های مالیاتی باقی مانده ، شرکت های وی دچار اضمحلال شد ه که این روند با شعارهای دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال و افزایش تولید در تضاد کامل است.

اما علی رغم همه فریادها چون پرونده امیر خسروی در رقابت های سیاسی و مبارزات انتخاباتی بین جناح ها دست مایه حمله به دولت قبلی قرار گرفت ( در کنار پرونده بابک زنجانی و پرونده بیمه) بنابر این در شرایط حاضر هیچ کس نه تمایلی دارد و نه جرات می کند که برای سر پا نگه داشتن شرکت های زیر مجموعه آریا حتی حمایت قانونی به عمل آورد.

 یعنی شرکت آریا قربانی یاران رییس دولت گذشته شده است؟

ریاحی: در دولت گذشته نیز چون دولتمردان کابینه احمدی نژاد به نوعی مورد اتهام حمایت از گروه آْریا قرار گرفته بودند آنها هم به منظور حفظ خود حاضر نشدند حتی در حدود الزامات قانونی از مجموعه آریا حمایت کنند.بنابراین شرکت های زیرمجموعه آریا نه از دولت سابق خیری دید و نه دولت حاضر!

اما آنچه در حال حاضر مهم است این است که اینگونه تشخیص‌های مالیاتی مشکل اصلی شرکتهای زیرمجموعه گروه آریا است و اگر ترتیب صحیحی از سوی مسئولین در نظر گرفته نشود باقی مانده شرکتها این بار به واسطه مالیاتهای سنگین نجومی در معرض فروپاشی قرار می گیرند که در حال حاضر هم بسیاری از این شرکتها در حال ورشکستگی هستند در نتیجه این رفتار مالیاتی با شعار دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت از تولید و ایجاد اشتغال درتعارض است!

 از مسئولان نظام و دولت انتظار برحق وجود دارد تا نسبت به رفع این مشکل و همچنین گران نمایی (بیش بود ارزش گمرکی) اقدام عاجل صورت گیرد.

Share