سیدحجت مهدوی سعیدی

نماینده مجلس، باید چه ویژگی های داشته باشد؟

نماینده مجلس، باید چه ویژگی های داشته باشد؟ آگاهی و دانستن ، حق مردم است حقی مسلم و گسست ناپذیر، وقتی که آنان میپرسند: نماینده مجلس به چه کار می آید؟ وچه کمکی به زندگی ما میکند؟راستی و بواقع، بود و نبود او چه تفاوتی به حال ما دارد،اگر تفاوتی در کار هست؟ پرسش این […]

نماینده مجلس، باید چه ویژگی های داشته باشد؟

آگاهی و دانستن ، حق مردم است حقی مسلم و گسست ناپذیر، وقتی که آنان میپرسند: نماینده مجلس به چه کار می آید؟ وچه کمکی به زندگی ما میکند؟راستی و بواقع، بود و نبود او چه تفاوتی به حال ما دارد،اگر تفاوتی در کار هست؟ پرسش این است :چه گونه؟باچه ساز وکاری و با کدامین سوپاپ اطمینان میتوان به فرد مدعی جهت احراز کرسی پارلمان رای داد وبرای ارتقای وضعیت شهری به او دخیل بست؟و دریک کلام، نماینده مجلس باید چه ویژگی های درخور در کار خود داشته باشد؟
در پاسخ باید گفت:نماینده خوب فردی است که امکان برخورداری از ظرفیت های حداکثری را برای حوزه ی انتخابیه خود به ارمغان میاورد. نماینده مناسب،فردی پاکیزه سرشت ،پاکیزه گفتار ، پاک دست و پابه کار است. وی در قانون گذاری نگاهی همه جانبه نگر، ذومراتب نگر و ذو مقیاس نگر دارد، بخشی نگر و جزیی اندیش، نیست او میداند که : “از سر ربوه نظر کن در دمشق”.یک استراتژیک ره گشا است، لذا با دیدی کلان نگر، همه ی اهتمام خود را مصروف تقنین مناسب در مجلس میکند چرا چون کار اصلی او این است.وی مدام و بوالفضولانه، در کار قوای دیگر سرک نمیکشد و منفعت اندیشانه و تمامیت خواهانه از دستگاه های اجرایی باج و خراج نمی طلبد ! او به سرعت وسهولت در گردش روزگار و در تداول قدرت ها، دستخوش نقاب پردازی وتلون مزاجی ها نمیشود! برای هر دری دالان و برای هر خری پالان نمیگردد! و اسم این بلبل مزاجی ها وبوقلمون صفتی ها و ملق زنی ها را خدمت گذاری به مردم نمیگذارد!

نماینده مطلوب در ادوار نماینده گی طبع شکار گر و روحیه چنگالیدن ندارد، ویژه خوار نیست، از منابع بیت المال متمتع نمیشود و صاحب ثروت های کلان وگران از رهگذر رانت مسولیت نمیگردد.او مطاف ناشایستگان برای تصاحب پست های مختلف نیست و به این طواف نمودن، فرعون وار، نمیبالد و نمی نازد، با منافع ومصالح شهر، استان وکشور شوخی و بازی نمیکند!دروغ نمیگوید، تهمت نمی بند! نواقص و نقایص خود را فرافکنی نمیکند! توهین به میان نمی آورد، تحقیر روا نمیدارد، ارتفاع نمی جوید، تکبر نمی ورزد دیگران را بزغاله نمیخواند وخود را شیر کرار نمی نامد !!بلکه مسولیت اندیشانه ومسکین وار در مقام پاسخ گویی از کار کرد خود برمیاید، به جای استهزاء ی دیگران خود را استیضاح میکند، دلیل و برهان میاورد نه مغلطه از پس مغلطه! نماینده کاردان ، نخبه پرور هست نه نخاله پرور! سنت گرا هست نه بدعت گذار!

کار کرد دیگران را به نفع خود مصادره به مطلوب نمی کند،او عمل گویا دارد نه زبان گویا! نماینده ایده آل به نیکی آیین سروری داند او این سروری را قانون مندانه از مردم و برای مردم ستانده است لذا کاری نکوهید نمی کند که آبروی انقلاب، نظام و رهبری مخدوش شود، اهل تفکر سیستیماتیک است و در همه مواضع، سنجیده سخن میگوید درست قضاوت میکند، عالمانه و عامدانه فضای نقادی از عمل کرده خود و ارباب قدرت فراهم می سازد او در این راستا، تخطئه را هدیه الهی میداند وی به عقل جمعی تکیه میکند نه به ذهن فردی،سازنده ی آرا میشود نه بازرگان آرا! _که تجارت در آرا زآن سوی دیگر است _نماینده ی خوب، به گونه ای سلوک میکند که همه مردم شهر اجماع نکنند که تا او نباشد! و ده ها نکته دیگر که بحث این یاداشت را به پهنا میکشاند.

نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست
کلاه داری و آیین سروری داند! (حافظ)

سیدحجت مهدوی سعیدی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share