از گوشه کنار سیاست در گیلان

نفس کشیدن شهردار رشت هم سیاسی است!/ماجرای دخیل بستن به شاخه‌ درخت در صومعه سرا/بی قانونی عضو حقوقدان شورا/وقتی بعضی درخت ها،«درخت تر» می شوند/اعضای شورای شهر سیاهکل چه نمره ای به خودشان دادند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

نفس کشیدن شهردار رشت هم سیاسی است!

shoraThemeکاسپی نیوز نوشت:متاسفانه برخی از شورانشینان رسالت خویش را فراموش کرده اند و کاری جز مصاحبه های تند و ضد توسعه درباره شهردار رشت و تحریک دیگران ندارند.

گویا خصومت و دشمنی برخی از اعضای شورای شهر رشت با شهردار رشت سری دراز دارد که هر حرکت شهردار را انتخاباتی و تبلیغاتی اعلام می کنند و البته خودشان دم از مردمی بودن می زنند. تمام کسانی که در این شهر زندگی می کنند تا حد زیادی به مشکلات شهر رشت واقفند. انتظار حل این مشکلات که ناشی از ده ها سال سو مدیریت است در چندین ماه نه تنها ضعیف بلکه غیر ممکن است. بنابراین گفتن مشکلات، هوچی گری، ادعای تنها بودن در دفاع از حقوق شهروندان و یا بهانه جویی های غیر علمی و غیر کارشناسی نمی تواند باعث مردمی شدن شخص شود.

مردم از شورای شهرشان و شهردار منتخب همین شورا انتظار شق القمر ندارند اما دیدن این افراد در یک جبهه و تلاش برای ساختن و توسعه شهر مطالبه به حق شهروندان است. شهروندان به نمایندگان خود رای نداده اند تا رشت را تبدیل به میدانی برای نبرد بر روی منافع شخصی و گروهی تبدیل کنند. آنها از سوی مردم انتخاب شدند تا برای توسعه شهر تلاش کنند و اگر فاقد توانمندی های لازم در این عرصه هستند حداقل به احترام آن تعداد رای سالمی که از سوی مردم کسب کردند مانند یک نماینده رفتار کنند.

انتقاد از اجرای طرح هایی که سال ها تحقیق بر روی ان ها انجام گرفته و تاثیرات آن بر همگان اثبات شده است نیازمند ارائه مستندات علمی است. نمی توان به بهانه های سیاسی بودن و یا تبلیغاتی جلوه دادن امور از اقدامات مردمی و اجتماع محور چشم پوشی کرد. برشمردن مشکلات و سیاسی جلوه دادن هر اقدامی از سوی برخی افراد کمکی به این شهر نمی کند. آنچه که می تواند شهر رشت را به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهد همکاری و ارائه راه حل اجرایی برای مشکلات است که البته انتظار آن از اینگونه افراد که تخصص لازم در امور شهری را ندارند انتظار زیادی است.

ماجرای دخیل بستن به شاخه‌ یک درخت در صومعه سرا

IMG09561138شبستان نوشت: خرافه نوعی وهم و خیال است که از جهل و نادانی نشأت گرفته است. در طول تاریخ، خرافه‌ها به دلیل جهل و نادانی مردم در ادیان مذهبی ریشه دوانده و امروز با وجود حاکمیت علم در جهان شاهد وجود برخی از این خرافه ‌ها در اعمال مردم هستیم.
یکی از روستاهای صومعه‌سرا دارای یک درخت با قدمت بیش از یکصد سال است که نظر ما را به خود جلب کرد زیرا مردم برای برآورده شدن حاجاتشان به شاخه‌ها و تنه این درخت عظیم‌الجثه نخ و پارچه سبز می‌بندند.

وقتی از یکی از حاضرین در این مکان در راستای سبز بستن به شاخه درخت سوالی پرسیدیم، وی گفت: از زمان‌های دور این درخت برای اهالی این محل دارای قداست خاصی بود و هر کسی حاجتی داشته باشد برای برآورده شدن آن نخ سبزی را به شاخه درخت می‌بندد و حاجتش زود برآورده می‌شود.

وی در پاسخ این سوال که این کار شما خرافه است و نباید انجام دهید افزود: این یک امری است که مردم این روستا کامل آن را پذیرفته‌اند و در آنان نهادینه شده است.

در این راستا حجت‌الاسلام ولی‌رضا قربانی، مسئول حوزه علمیه خواهران صومعه‌سرا به خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از عادات و روش‌های کهنه و تاریخی در ذهن مردم روحیه خرافه پرستی است.

وی افزود: وقتی مردم از عرصه عقل و استدال و منطق دور میشوند به خیالات و اوهام می پردازند که این امر باعث میشود دنبال چیزهایی بروند که اصلا اساس و مبنای عقلی ندارد و همواره در طول تاریخ این خرافه پرستی جایگاهی در متن زندگی مردم داشته است.


بی قانونی عضو حقوقدان شورا

rafiei03327_resizeدر صد و سومین جلسه علنی شورای شهر رشت، محمد علی رفیعی نودهی به عنوان اولین ناطق پیش از دستور این جلسه، با گرفتن ده دقیقه وقت نطق محمود باقری، جمعاً به مدت بیست دقیقه به ایراد سخنان خود پرداخت.

 خزرآنلاین در خصوص جلسه امروز نوشته:«رفیعی نوده به عنوان تنها ناطق پیش از دستور جلسه شورا گفت:شهردار رشت در پرونده شورای سوم از متهمان اصلی پرونده است و تخلفات عمده ای انجام داده که ذکر خواهم کرد.
وی به بازدید نمایشی از کارتن خوابها، تخلفات مالی، قرارداد های مشکوک، بازدید از مساجد و تبلیغات انتخاباتی برای افراد خاص اشاره کرد و گفت: ۱۸ تذکر به شهردار رشت تاکنون داده شده است.

– فاطمه شیرزاد در دفاع از شهردار رشت سخنان رفیعی نودهی را قطع کرد و دقایقی بین اعضای شورای رشت درگیری لفظی به وجود آمد.

– رفیعی نودهی بیش از یکصد برگ اسناد به همراه داشت که عباس صابر خطاب به وی اظهار داشت: چنانچه اگر اسنادی دارید به دادگاه و مراجع قضایی ارایه دهید!

به گزارش دیارمیرزا اولین چیزی که از خواندن مطالب فوق به ذهن می رسد این است که چگونه عضو به اصطلاح حقوقدان شورا فرق بین جلسه شورای شهر با جلسه دادگاه را تشخیص نمی دهد و به جای ارسال مدارک و مستندات ادعایی خود به نهادهای نظارتی مربوطه آنها را در جلسه شورا رونمایی می کند.

اعضای شورای شهر سیاهکل چه نمره ای به خودشان دادند

سایت در سیاهکل نوشت:جلسه همفکری تعدادی شهروندان سیاهکل با فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر در سالن شهید آوینی فرمانداری سیاهکل برگزار شد.
امیدعلی صفری رئیس شورای اسلامی شهر سیاهکل در پاسخ به سئوال علی منتصر کوهساری پرسیده بود اعضای شورای اسلامی شهر سیاهکل در این مدت به عملکرد خود چه نمره ای می دهند، با اشاره به کمبود بودجه در شهرداری، ابراز کرد: ما از عملکرد خودمان راضی نیستیم و حقوق شهروندان محقق نشده است.
سهیلا قاسمی تنها بانوی شورای اسلامی شهر سیاهکل با بیان اینکه نمیخواهیم شق القمر کنیم و شورا دستگاه ضرب سکه ندارد، گفت: من اعتقاد به تفکر مشاوره دارم . ما سعی می کنیم که اوضاع را خرابتر از این نکنیم.
یاسر علیزاده عضو شورای اسلامی شهر سیاهکل نیز در پاسخ به این سئوال که چه نمره ای به عملکرد خود می دهید؛ نمره قبولی به خودش نداد و اعتراف کرد که نمی داند چه کاری انجام دهد.

وقتی بعضی درخت ها، «درخت تر» می شوند

۲۰۱۵۰۴۲۷۱۶۴۲۰۰_pishgar0141گیل نگاه نوشت: سرکار خانم فرانک پیشگر در گفت‌و‌گویی که صبح امروز و در حاشیه حضور شهردار رشت در جلسه شورای شهر پس از ماجرای قطع درختان خیابان امام خمینی(ره) انجام داده است، اظهار کرده اند که « پروژه ای که نیاز به قطع درختان داشته باشد موضوع در کمیسیون ماده ۷ شهرداری مطرح می شود و با توجه به اینکه بنده به عنوان عضو شورا در این کمیسیون حضور داشتم مخالفت خود را با این طرح اعلام نمودم علیرغم اینکه سایر اعضاء کمیسیون آقایان بهارمست و حسین زاده مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز موافقت خود را اعلام داشتند.»

مشخص نیست رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت از کارکرد قوانین ماده ۷ بی اطلاع است یا فشارها و خط‌دهی‌های سیاسی و غیرکارشناسی موجب دادن آدرس غلط از جانب ایشان شده است. چرا که اساسا کمیسیون ماده ۷ اساسا محل تصمیم گیری در مورد طرح نیست  و کمیسیون قطع درختان است. در واقع در این کمیسیون فقط در مورد موافقت یا مخالفت اعضا با قطع درختان (یا قطع به شرط جایگزینی مناسب) تصمیم گیری می شود.

از طرف دیگر طرح خط ویژه اتوبوس، برای دو سال پیاپی در بودجه شهرداری با پانزده رای موافق تمام اعضای شورای شهر به تصویب رسیده است که با در نظر گرفتن این مساله باید گفت وظیفه ایشان به عنوان نماینده شورای شهر در کمیسیون ماده ۷، در بهترین حالت می توانست تعویق مصوبه تا ارایه راه حل مشخص به عنوان جایگزین درختان قطع شده از طرف شهرداری باشد نه کارشکنی در اجرای مصوبه شورای ترافیک شهرستان و استان و شورای شهر که خود او نیز برای دو سال روی آن مهر تایید زده است و این اساسا در تناقض با ذات انجام وظیفه ایشان به عنوان عضو شورای شهر است.

نکته عجیب تر که تردیدها را نسبت به سخنان امروز رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت بیشتر می کند در نظر گرفتن این مساله است که ایشان چندی پیش در همین کمیسیون با اصرار بر قطع ۵۰ درخت برای احداث زیر گذر شهید رجایی(رشتیان) توانستند این مصوبه را از سایر اعضای کمیسیون اخذ کنند.

ابهام اینجاست که از نظر این عضو شورای شهر که با شعارهای محیط زیستی وارد شورا شد، آیا تفاوتی میان درختان خیابان امام خمینی(ره) و درختان خیابان شهید رجایی وجود دارد یا دلیل تناقض موضع ایشان نسبت به این دو اتفاق به دلیل پیشبردن موضوع اول از جانب محمدعلی ثابت قدم است؟ اهمیت این سوال آن جا بیشتر می شود که متحدین خانم پیشگر در شورا و نیروهای سیاسی حامی ایشان علاقه و دلواپسی خاصی نسبت به این زیرگذر از مرحله نام گذاری تا اجرا داشته و دارند!

این عضو شورای شهر در ادامه صحبت های خود اظهار کرده است:« چرا با توجه به اولویت های دیگری همچون ساماندهی لندفیل سراوان که با سلامت عموم مردم در ارتباط است به یکباره شاهد کلنگ زنی در این پروژه هستیم که امیدوارم در آینده بتوانیم نسبت به آن پاسخگو باشیم»

ایشان چیزی در مورد اینکه چرا مطالعات تسویه خانه شیرابه زباله ها که توسط شریک کاری و اقتصادی عضو متحد و مستعفی ایشان در شورای شهر صورت گرفته، هنوز به نتیجه کامل نرسیده است هیچ اظهار نظری نمی کنند و به این سوال منتقدان و کارشناسان که این پروژه را بی فایده و غیرقابل توجیه می دانند نیز پاسخ نداده اند که چگونه این پروژه قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد؟

همچنین خانم پیشگر در صحبت های خود اشاره نکرده اند که طبق مطالعات صورت گرفته، در طرح مدنظر ایشان برای تصفیه خانه شیرابه زباله، حداقل ۱۵۰ اصله درخت فقط برای احداث جاده دسترسی باید قطع شود. طرحی که عضو متحد ایشان در شورای شهر در گفت و گویی اجرای آن را فقط در توان محمدعلی ثابت قدم(شهردار فعلی رشت) دانسته بود. در این صورت سرنوشت درختان سراوان در بهره مندی از دلواپسی ایشان نظیر درختان خیابان شهید رجایی خواهد بود یا خیابان امام خمینی؟ در این صورت چگونه می خواهند از زیر بار مسئولیت فرار کنند؟ تا این جای کار که حرف‌های ایشان صرفا فرافکنی و شانه خالی کردن از بار مسوولیت و تن دادن به بازی‌های سیاسی است. موضوعی که یکی از جدی‌ترین آفت‌های توسعه شهر رشت است.

Share