محمدپور در جمع کتابداران : ایجاد فضای آرام و تقویت همدلی از اهداف من است

معارفه سرپرست جدید ادارات کتابخانه های عمومی شهرستانهای رضوانشهر و تالش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستانهای رضوانشهر و تالش روز دوشنبه ۱۹مردادماه در نشستی جداگانه با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان و فرمانداران این شهرستانها معرفی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستانهای رضوانشهر و تالش روز دوشنبه ۱۹مردادماه در نشستی جداگانه با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان و فرمانداران این شهرستانها معرفی شدند.
emmail.google.com امیر محمدپور در نشست معارفه سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر که با حضور حمیدرضا امام پناهی فرماندار، معاون فرماندار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز سرپرست پیشین و جدید اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان برگزار شد، از نهاد کتابخانه های عمومی بعنوان یکی از مهمترین دستگاهها در امر ترویج فرهنگ مطالعه در کشور یاد کرد و با بیان اینکه این نهاد وظیفه ترویج فرهنگ کتابخوانی را در دستور کار خود دارد گفت: بر همین اساس و با تدوین اهداف بلند مدت، نهاد کتابخانه های عمومی برنامه های مدونی برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه در حوزه مسایل ترویجی، آموزشی و نیز اداره کتابخانه های عمومی به عنوان یک مجموعه صددرصد فرهنگی به تعبیر مقام معظم رهبری بر عهده دارد.

محمدپور: ۵۰ کتابخانه عمومی استان گیلان دارای بخش ویژه و مستقل کودک هستند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان یکی از مهمترین برنامه های ترویجی در حوزه کتابخانه های عمومی را ایجاد و گسترش بخش ویژه کودک در همه کتابخانه های عمومی کشور عنوان کرد گفت: بر اساس همین سیاست در بیش از ۵۰ کتابخانه عمومی در استان گیلان نیز بخش ویژه کودک برای استفاده کودکان و نیز خانواده های آنها ایجاد و با بهترین امکانات در اختیار ایشان قرار گرفته است.
وی همچنین اضافه کرد: با توجه به آغاز یادگیری از سنین کودکی و نیز اهمیت سن رشد برای ترغیب کودکان برای مطالعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن ایجاد بخش ویژه کودک در کتابخانه های عمومی، با برگزاری دوره های تخصصی برای کتابداران ویژه این بخش از جدیدترین روشها برای آموزش این افراد استفاده می کند.
محمدپور در ادامه از طرح استانی صبحانه با طعم کتاب نیز بعنوان یکی از مهمترین طرحهای ترویجی فرهنگ مطالعه در بین مدیران و مسئولین استانی نام برد و گفت: در اجرای این برنامه که بصورت ابتکاری و تنها در استان گیلان در حال اجراست کتابهای فاخر از نویسندگان کشور، صبح هر شنبه با ارسال پیامک به مسئولین استانی معرفی شده و چکیده ای از آثار معرفی شده در پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل به نشانیgilanpl.ir نیز قرار داده می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین با اشاره به استقبال بسیار خوب مسئولین استان و کشور از اجرای این طرح اظهار امیدواری کرد: در شش ماهه دوم سال جاری شاهد تحولات بسیار خوبی در حوزه کتاب و کتابخانه های عمومی استان گیلان خواهیم بود.
وی همچنین شهرستان رضوانشهر را مستعد داشتن کتابخانه هایی فعال و پویا دانست و گفت: با توجه به تلاشهای فراوانی که در این حوزه و توسط مسئولین در این حوزه برداشته شده، متاسفانه رضوانشهر بصورت مطلوب به جایگاه اصلی خود در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه در میان اقشار مختلف مردم نرسیده است که امید داریم با انتخاب فردی بومی و از فعالین حوزه کتاب شهرستان این وضعیت به نحو مطلوبی تغییر کند.

فرماندار رضوانشهر: فعالین در حوزه کتابخانه ها در مسائل فرهنگی به فرمانداران مشاوره دهند

فرماندار شهرستان رضوانشهر نیز در نشست معارفه سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان با اذعان به عملکرد بسیار موفق اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در دوره جدید گفت: در حوزه توسعه کتابخانه ها و نیز اجرای برنامه های ترویجی در حوزه کتابخانه ها، شتاب قابل قبولی را شاهد هستیم و این نشان از عزم جدی دست اندکاران در حوزه کتابخانه های استان دارد.
حمید رضا امام پناهی با ارزشمند دانست خدمت در امور فرهنگی خصوصا کتابخانه های عمومی، افراد فعال در این حوزه را مشاورین فرهنگی فرمانداران در هر شهرستان دانست و گفت: کار فرهنگی تنها در اداره کردن کتابخانه ها خلاصه نمی شود و مسئولین این بخش می بایست در مسائل فرهنگی شهرستان به عنوان نظریه پرداز عملکرد مناسبی ارائه دهند.
وی اظهار امیدواری کرد با انتخاب سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر شاهد تعامل بیشتری از سوی سایر مسئولین شهرستان در امر توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و نهادینه کردن کتابخوانی در بین اقشار مختلف مردم باشیم.
در پایان این نشست طی حکمی از سوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ملیحه پورخدایار به عنوان سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر معارفه و از تلاشهای راشد جهانی در مدت حضور در این شهرستان قدردانی شد. گفتنی است ملیحه پورخدایار از کتابداران فعال کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر و عضو شورای فرهنگ عمومی این شهرستان است.

محمدپور: اجرای طرح فانوس با همکاری آموزش و پرورش استان گیلان

jomail.google.comامیر محمدپور پس از برگزاری آیین معارفه سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر ضمن حضور در دفتر امام جمعه شهر رضوانشهر با حجت الاسلام و المسلمین هادی حبیبی دیدار کرد. در این دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان اهمیت و نقش حضور ائمه جمعه در هدایت صحیح مسائل فرهنگی را ضروری خواند و با اشاره به جایگاه ویژه روحانیت در بین مردم بر لزوم استفاده از این ظرفیت برای جذب ایشان به مطالعه تاکید کرد.
وی ضمن ارائه گزارش از اقدامات انجام شده از زمان تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی در استان گیلان تعداد کتابخانه های عمومی را ۹۹باب عنوان کرد و گفت: در بسیاری از این کتابخانه های عمومی علاوه بر ارائه خدمات روزانه امانت کتاب و منابع دیگر، برگزاری کانونهای ادبی شعر و داستان و نیز نقد کتاب از برنامه های ثابت می باشد.
محمدپور همچنین به حضور نهاد کتابخانه های عمومی در شبکه های اجتماعی نیز اشاره کرد و ایجاد بزرگترین شبکه مجازی و اجتماعی کتاب بنام booki.ir را از مهمترین اقدامات در جهت معرفی آثار خوب ناشرین کشور دانست. وی همچنین دسترسی به متن کامل و چکیده کتابها و نیز برگزاری مسابقات کتابخوانی را از مزایای این شبکه عنوان کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این دیدار همچنین از اجرای طرح فانوس و با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و با هدف ساماندهی کتابخانه های عمومی مدارس مقاطع اول و دوم دبیرستان در سراسر استان گیلان خبر داد و گفت: این طرح با انعقاد تفاهم نامه همکاری مدیران دودستگاه در حال اجراست.
امام جمعه شهرستان رضوانشهر نیز در دیدار با امیر محمدپور ، خبرهای حوزه کتاب و کتابخانه های عمومی در سال جاری را امیدوار کننده عنوان و از مدیرکل کتابخانه های عمومی به جهت پیگیری جدی مسائل مربوط به این حوزه قدردانی کرد. حجت الاسلام و المسلمین هادی حبیبی با اشاره به ابزار نوظهور و نیز ایجاد شبکه های اجتماعی متعدد در فضای مجازی، ورود نهاد کتابخانه های عمومی به این بستر را بسیار هوشمندانه ارزیابی کرد و گفت: امروزه پرداختن به امر مطالعه نباید منحصر به حضور در کتابخانه های عمومی باشد و نهاد کتابخانه های عمومی این موضوع را بخوبی درک و از روشهای گوناگون برای ترویج فرهنگ مطالعه بهره می برد.
وی کتاب را ابزاری مهم برای رسیدن به اهداف فرهنگی دانست و با تاکید برغنی سازی کتابخانه ها با کتابها و منابع مفید خاطر نشان کرد: پیشرفت های علمی بواسطه وجود منابع مفید و در دسترس علاقمندان محقق می شود و این منابع نه تنها باید در کتابخانه ها بلکه باید در شبکه های اجتماعی نیز در معرض دید و نقد و نظر جوانان قرار داده شوند.

محمدپور در جمع کتابداران شهرستان رضوانشهر: بانوان نقش مهمی در پویایی کتابخانه های عمومی برعهده دارند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پایان این دیدار در جمع کتابداران شهرستان رضوانشهر حضور یافت و با ایشان دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار با اشاره به اداره کتابخانه های عمومی در سراسر استان گیلان به وسیله اکثریت بانوان، بر نقش مهم این قشر بعنوان عاملی تاثیر گزار در کتابخانه های عمومی و ایجاد پویایی و نشاط در مجموعه تاکید کرد. امیر محمدپور گفت: بانوان همواره در مجموعه کتابخانه ها ثابت کرده اند که می توانند با ایجاد تحول سازنده وظایف خطیر فرهنگی را بخوبی به انجام برسانند.
وی به اعتماد دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و انتخاب چهار مدیرکل از بانوان فعال در حوزه کتابخانه های عمومی اشاره کرد و گفت: انتخاب معاون و مسئول امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان نیز بر همین اساس انجام گرفت.
محمدپور با قدردانی از اقدامات سازنده راشد جهانی در مدت حضور یکساله خود در شهرستان رضوانشهر کتابخانه های عمومی این شهرستان را نیازمند تحولی بنیادین دانست و گفت: این تحول بدون حضور و همدلی کتابداران کتابخانه های عمومی در این شهرستان امکانپذیر نیست. محمدپور همچنین از کتابداران و مسئولین کتابخانه های عمومی رضوانشهر خواست جدیت و خلاقیت بیشتری برای ایجاد نشاط در کتابخانه ها داشته باشند.

معارفه سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تالش

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین در جلسه ای با حضور علی فتح الهی فرماندار و سید جلال سید محمدی معاون فرماندار شهرستان تالش برگزار شد راشد جهانی خطبه سرا را به عنوان سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تالش منصوب کرد.
در این جلسه که در فرمانداری شهرستان تالش برگزار شد، امیر محمدپور با اشاره به پروژه های در دست احداث کتابخانه های عمومی در سراسر استان گیلان و از جمله در شهر چوبر شهرستان تالش، لزوم تخصیص اعتبار کافی برای اتمام این پروژه ها را مهم ارزیابی کرد و خواستار پیش بینی اعتبار ویژه برای اتمام این پروژه ها از سوی فرمانداران شد.
وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی یک نهاد عمومی غیر دولتی است، یادآور شد: کلیه هزینه های جاری کتابخانه های عمومی از محل دریافت سهم نیم درصدی از درآمدهای شهرداریها محقق می شود و در این میان نقش شهرداریها در حمایت از کتابخانه های عمومی بسیار تاثیرگزار است.
محمدپور در ادامه نهاد کتابخانه های عمومی را بزرگترین خریدار کتاب در کشور دانست و با اشاره به سیاستهای حمایتی این نهاد از ناشرین و نویسندگان در سراسر کشور اجرای طرح ارسال کتاب به کتابخانه های عمومی بر اساس مشورت با کتابداران را بر اساس اجرای این سیاست دانست.
فرماندار تالش: کسب رتبه های برتر کنکور توسط جوانان شهرستان تالش موید ظرفیت عظیم مردم این شهرستان در حوزه مطالعه است
فرماندار شهرستان تالش نیز در آیین معارفه سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان ضمن قدردانی از تلاشهای بیش از۲۰ساله سید محمد میر معصومی در کتابخانه های عمومی شهرستان تالش خدمت صادقانه و پیگیری مسائل مربوط به حوزه مربوط را از بارزترین ویژگیهای اخلاقی وی دانست.
علی فتح الهی با اشاره به ظرفیت عظیم مردم شهرستان تالش در حوزه مطالعه، کسب رتبه های برتر کنکور سراسری را موید این موضوع و رسیدگی به وضعیت کتابخانه های عمومی را در رشد علمی جوانان و نوجوانان این شهرستان موثر دانست. وی با اشاره به سیاست نهاد کتابخانه های عمومی در ایجاد شرایط مناسب برای مطالعه اقشار مختلف مردم در همه نقاط، اعلام آمادگی کرد با شناسایی و معرفی مکانهایی در روستاهای شهرستان تالش با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان نسبت به ایجاد کتابخانه های عمومی در این روستاها اقدام کند.
فرماندار شهرستان تالش همچنین اظهار امیدواری کرد در سال جاری اعتبار مناسبی برای تکمیل پروژه کتابخانه عمومی شهر چوبر اختصاص یابد.
در پایان این جلسه نیز طی حکمی از سوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، راشد جهانی به عنوان سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تالش معرفی و از تلاشهای سید محمد میرمعصومی در بیش از۲۰ سال حضور در این شهرستان قدردانی شد.
گفتنی است در پایان جلسات معارفه سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان های رضوانشهر و تالش احکام فرمانداران این شهرستانها نیز به عنوان رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستانهای رضوانشهر و تالش بر اساس ماده ۶قانون تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با امضای استاندار گیلان به ایشان اعطا شد.

محمدپور در جمع کتابداران تالش: ایجاد فضای آرام و تقویت همدلی از اهداف من است

در حاشیه معارفه سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تالش، امیر محمدپور ضمن حضور در کتابخانه های عمومی۱۷شهریور، با کتابداران کتابخانه های عمومی این شهرستان دیدار و گفتگو کرد. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در دیدار با کتابداران ایجاد فضای آرام همراه با تقویت روحیه همدلی را از اهداف اصلی خود در مجموعه کتابخانه های عمومی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات عملی انجام شده در طول این مدت بازخورد این اقدامات را بسیار امیدوار کننده دانست.
وی با تاکید بر عدم داشتن نگاه ریاستی به کارکنان و نیز مسائل حوزه مربوط، مدیریت مسئولانه را الگویی مناسب برای پیشبرد امور دانست و گفت: در مدیریت مسئولانه که همان مدیریت دینی است، اساس و پایه شنیدن نظرات و انتقادهای کارکنان و نیز حل معقولانه این مشکلات است در حالی که در مدیریت سکولار این موضوع به گونه ای دیگر است.
امیر محمدپور در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در ماههای اخیر، از برگزاری دوره های آموزشی برای کتابداران و نیز اقدامات انجام شده در حوزه رفاهی کارکنان بعنوان بخشی از این اقدامات یاد کرد. وی در پایان عرصه فعالیت برای پویایی کتابخانه های عمومی را مهیا و همدلی کتابداران، مسئولین کتابخانه ها و همه دست اندرکاران در حوزه کتابخانه های استان را تضمین کننده موفقیت در این راه عنوان کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پایان با قدردانی از سید محمدمیرمعصومی در طول بیش از دو دهه فعالیت در مجموعه کتابخانه های عمومی شهرستان تالش، رضایت از عملکرد وی به تایید همه کتابداران این شهرستان را برگ زرین و از افتخارات دوره مسئولیت وی برشمرد. محمدپور متانت در رفتار وگفتار و سعه صدر در دشواریها را ویژگی بارز سید محمد میرمعصومی عنوان کرد.
وی همچنین پیگیری امور مربوط به کتابخانه های عمومی، کتابداران و اعضا و نیز تعامل با مسئولین شهرستان و مسئولین ستادی را از انتظارات خود از راشد جهانی بعنوان سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تالش عنوان کرد.
در پایان این نشست، هر یک از کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان تالش ضمن یادآوری خاطرات خود در طول مدت همکاری با سید محمدمیرمعصومی، از وی بعنوان مسئولی نمونه و خستگی ناپذیر و همانند پدری دلسوز یاد کردند.
سید محمدمیر معصومی نیز در پایان خدمت در مجموعه کتابخانه های عمومی شیرین ترین سالهای خود دانست و گفت: در طول مدت مسئولیتم در این کسوت هرگز نگاه از بالا به مسائل نداشتم. وی همچنین یادآور شد بارها بدلیل نزدیک شدن به زمان بازنشتگیم تقاضا کرده بودم شخص دیگری این مسئولیت را برعهده بگیرد.

Share