روایت پورمحمدی از فسادهای مالی گسترده در دولت احمدی‌نژاد

مشایی در پرونده فساد سه هزار میلیاردی نقش قابل توجهی داشت/به خاطر پیگیری ها آقایان از من ناراحت می شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خود وزیران و مدیران معمولاً سعی می کردند به من جواب بدهند. بسیاری اوقات هم به دور از چشم آقای احمدی نژاد به من پاسخ می دادند اما از من می خواستند کسی متوجه پاسخگویی آنان به گزارش های سازمان بازرسی نشود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه ایران در ویژه نامه خود با عنوان «از تولد تا توافق» گفتگویی با مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری فعلی، وزیر کشور دولت اول محمود احمدی نژاد و رییس سابق سازمان بازرسی کل کشور منتشر کرده است. در بخشی از این گفتگو به فسادهای اقتصادی دولت احمدی‌نژاد پرداخته شده.

poormohamadi_3943– دوره ای که رئیس سازمان بازرسی بودید،وضعیت فساد اقتصادی و پرونده های فساد مالی چگونه بود؟

آن زمان، فساد های مالی کلان و به اصطلاح میلیاردی وجود نداشت و بیشتر تخلف های کوچک و بی انضباطی بود. تقریباً بیشتر پرونده های کلان و تخلف های میلیاردی طی دو سال آخر دولت دهم اتفاق افتاد .

– تعاملی با احمدی نژاد داشتید؟ جلسه ای یا دیداری که به او بگویید گزارش های تخلف دولتمردان به دست شما رسیده یا از شخص احمدی نژاد پیگیر پاسخ گزارش های ارسالی تخلف شوید؟

من فوق العاده تعاملی کار می کنم، هرکجا که باشم فرقی ندارد. روشم این است که سؤال و تحقیق می کنم،تا آنجا که می توانم بررسی می کنم و البته با کسی تعارف ندارم. با کسی هم اگر دعوا دارم دعوایم سرجایش هست ولی با کسی قهر نمی کنم، دلیلی برای قهر وجود ندارد. هرجلسه ای که طبق قانون عضو آن بودم اول وقت شرکت می کردم. هیچ جلسه ای را ترک نمی کردم، حتی جلسات هیأت دولت. خجالت نمی کشیدم، حرفم را محکم می زدم. انتقاداتم را جدی می گفتم. سعی کردم تقریباً تمام مسائل فساد مالی و اقتصادی که در سازمان بازرسی به آن رسیده بودیم را به صورت مکتوب و مستند به دولت اعلام کنم. اگر مکتوبات من را در آن دوره و نامه های مفصل و گزارش های سنگینی که تهیه کرده ام را ملاحظه کنید با مجموعه ای از اسناد متقن و رسمی مواجه می شوید. از جمله، من در یک دوره ای بیشتر از صد گزارش درباره بانک مرکزی فرستادم و در آنها به جزئیات مشکلات ساختاری و عملکردی بانک مرکزی و نظام بانکی کشور پرداختم.

– واکنش های احمدی نژاد چه بود؟

من گزارش ها را ارسال می کردم اما قاعدتاً، شخص آقای احمدی نژاد نمی خواند. بعد از مدتی گفتم حداقل بدهید یک نفر گزارش ها را بخواند زیرا باید به سازمان بازرسی پاسخ بدهید. مدتی بعد رئیس دفتر آقای احمدی نژاد برای من می نوشت که فلان نامه یا گزارش برای پیگیری به فلان وزیر مربوطه ارجاع شده است.

– گزارش سازمان بازرسی که به اعضای کابینه ارجاع داده می شد، آیا آنها پاسخ شما را می دادند؟

ناچار بودند که پاسخ من را بدهند. سازمان بازرسی اختیارات قابل توجهی دارد. من همین الان که وزیر دادگستری شدم دوستان از بازرسی می آیند از من به عنوان وزیر سؤال می پرسند و طبق قانون موظف هستم جواب آنها را بدهم.

– باتوجه به ویژگی قانون گریزی دولت که اشاره کردید، واقعاً در این مورد قانون را رعایت می کردند؟

نه. خود وزیران و مدیران معمولاً سعی می کردند به من جواب بدهند. بسیاری اوقات هم به دور از چشم آقای احمدی نژاد به من پاسخ می دادند اما از من می خواستند کسی متوجه پاسخگویی آنان به گزارش های سازمان بازرسی نشود، حتی به صراحت می گفتند که به ما دستور داده اند جواب تو را ندهیم. ولی با این وجود، ما پاسخ گزارش های سازمان بازرسی را می دهیم. البته اجازه نمی دادم کسی پاسخگوی گزارش ها و سؤال های قانونی نباشد. پرونده آنها را همراه با یک گزارش مستدل به دادگاه می فرستادم. تعقیب و پیگیری هم می کردم تا تصور نشود ما پس از ارسال گزارش به دستگاه قضایی، قضیه را رها می کنیم. همیشه به دوستانم می گفتم یا گزارش و نامه به دستگاه قضایی ندهید یا اگر دادید، دقیق و مستند و قابل پیگیری باشد تا بتوانیم در مراجع قضایی تخلفات را تعقیب و به نتیجه مطلوب قانونی برسانیم. به خاطر همین پیگیری ها آقایان از من ناراحت می شدند. اگر گزارش هایی بدون سماجت و پیگیری می فرستادم، دلیلی نداشت آنقدر حساسیت نشان دهند.

– گزارش تخلفات و مفاسد مالی را به نهادهای قضایی هم دادید؟

بله. همزمان با تهیه این گزارش ها، یک پیوست قضایی هم آماده می شد. پرونده ها در سازمان بازرسی یک سیری دارد. اول گزارش بازرسی اصلاح امور می دادیم که درآن پیشنهادات اصلاحی داده می شد که این را به خود دستگاه می دادیم یعنی همان مقامات اجرایی. دوم اگر تخلفی صورت گرفته باشد، در حد تخلف اداری، پرونده تخلف آماده شده و به دادگاه هیأت تخلفات اداری ارسال می شد. اگر دستور خلاف قانون صادر می شد، برای لغو آن به دیوان عدالت اداری نامه می فرستادیم و تقاضای لغو آن دستور داده می شد. اگر سوءاستفاده و کارهای مجرمانه صورت گرفته باشد پرونده کیفری تقاضا شده و به قوه قضائیه ارسال می شد. درواقع همه پرونده های ما دارای پرونده پیوستی بود.

– آیا نهادهایی که پرونده را به آنها می فرستادید واقعاً رسیدگی می کردند؟ حکمی صادر شده است؟

حکم داده اند ولی درکل زمان رسیدگی طولانی است و ارزش خبری برای افکار عمومی نداشت.

– البته اگر اتهام و فرد مورد نظر مهم بود، ارزش خبری داشت.

مثلاً پرونده دو شغله ها موضوعات کوچکی داشت ولی کلیت پرونده از اهمیت بالایی برخوردار بود.

– به رقم قابل توجهی از فاسد مالی در آن زمان رسیدید؟

سه هزار میلیارد تومان رقمی است که سازمان بازرسی اعلام کرد.. البته کاشف این عدد ما نبوده ایم ولی این پرونده را با مقدمات و تخلفی که داشت و پیگیری که کردیم، به این عدد رسیدیم.

– وقتی به تخلف کلان ۳ هزار میلیاردی رسیدید از مسئولان بانک مرکزی وقت توضیح خواستید؟

چون پرونده مهم بود از ابتدا دستگاه قضایی نیز درگیر شد. سازمان بازرسی کل کشور چون پیشینه برخورد با متهم را داشته است، از سازمان خواسته شد که جمع بندی، پیگیری و تهیه گزارش های پرونده را انجام دهد.

– همان دوران گفتید که احمدی نژاد و مشایی در مقابل روند رسیدگی به این پرونده مقاومت می کنند و از احمدی نژاد نقل قول کردید که اگر این پرونده پیگیری شود نظام بانکی آسیب می بیند. این جملات را شما مستقیم از خود احمدی نژاد شنیدید یا دیگران برای شما نقل کردند؟

در جلسات ظاهراً به این موضوع اشاره کرده بودند. به خاطر ندارم که مستقیماً این صحبت را از ایشان شنیده باشم.

– چرا اسم آقای مشایی را به میان آوردید؟

به هر حال ایشان رئیس دفتر آقای احمدی نژاد بوده اند و در پرونده سه هزار میلیاردی نقش قابل توجهی داشته اند. در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دوطبقه کردن جاده چالوس به نور، جلسه ای در هتل استقلال به دستور مستقیم آقای مشایی بود. آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل توجهی داشتند.

– چرا مشایی تحت پیگرد قضایی قرار نگرفت؟

البته ایشان گفته بود که من فقط «توصیه» کردم و مسئولان باید طبق وظیفه خود عمل می کردند ولی همگان می دانند که«توصیه» مقامات عالی اثربخش است، بویژه اگر «توصیه» آنان مکتوب هم باشد.

– به خاطر دارید چه پرونده های مهم فساد مالی دیگری را پیگیری کردید؟

پرونده های زیادی بودند که زمین را به صاحبش برگرداندیم یا وجوه را باز پس گرفتیم. یکی از مهم ترین کار های سازمان بازرسی، نظارت بر مزایده و مناقصه ها بود. در آن دوران رکورد بررسی ۴۲ تا ۴۳ هزار مناقصه یا مزایده را زدیم و از میان آنها نزدیک به ۶ هزار مناقصه یا مزایده که رعایت ضوابط را نکرده بودند، لغو یا اصلاح کردیم. مزایده های چند صد میلیاردی، را متوقف کردیم. چند عدد فروش قرارداد پست برق بود که هر کدامشان هفت تا هشت میلیون دلار بود که در مجموع حدوداً ۵۶ میلون دلار می شد و آن را متوقف کردیم و به زیر ۲۰ میلیون دلار تبدیل کردیم. در این میان پرونده هایی که جنبه قضایی و کیفری می شد به طول می انجامید و پس از فاصله افتادن در روند رسیدگی و گرفتن وکیل توسط متهمان، توان ما هم ضعیف تر می شد و بسیاری از پرونده ها به نتیجه مطلوب ما نمی رسید که ما باز اعتراض می کردیم.

– از پرونده های بزرگ و مهمی که به قوه قضائیه ارجاع داده اید و به نتیجه رسیده یا نرسیده باشد، موردی خاطرتان هست؟

ما در استان ها از این موارد به تعداد زیاد داشتیم. مثلاً یک پرونده ۲۳ میلیاردی که در بعضی مؤسسات مالی مفقود شده بود و به نتیجه نمی رسید که ما آن را به حکم رساندیم. به این دلیل در خاطرم مانده است چون حق الکشف دو سه میلیاردی آن را دریافت کردیم. آن سازمان گفته بودکه اگر این مورد کشف شود ۱۰ درصد را به ما خواهد داد که با آن پول یک ساختمان نیمه کاره سازمان را تکمیل کردیم. یکی از مهم ترین پرونده ها در مورد واگذاری، مخابرات بود. پرونده مربوط به زمین قشم که تازه متهم مربوط به آن دستگیر شده است، مربوط به سازمان بازرسی بود. پرونده کیش که نگرانیم به محکومیت ایران منجر شود زیرا طرف قرارداد خارجی است. یکی دو پرونده در خوزستان داشتیم که مرتبط به پروژه آب و فاضلاب بود که در آن چند میلیارد سوء استفاده و تخلف صورت گرفته بود.

– مبلغ قرارداد کیش چه مقدار بود؟

۴۵۰ میلیون یورو که قرارداد منعقد شده بود و ۶ میلیارد تومان هم پرداخت شده بود و جلوی این قرارداد گرفته شد.

– فساد این قرارداد چه بود؟

واگذاری غیر قانونی ساخت ساختمان اجلاس غیر متعهدها بود. یک آقا و خانم همراه دخترشان از امریکا آمده بودند و شرکتی راه انداخته و می خواستند ساختمان اجلاس غیر متعهدها را در کیش بسازند. البته بعد از اینکه آن آقا رئیس مناطق آزاد شد، این حمایت ها و واگذاری ها اتفاق افتاد.

– مورد دیگر؟

یکی از پرونده های اعتراضی ما که متأسفانه به فرجام نرسید، پروژه مونوریل قم است. پروژه ای از اصل خلاف قانون با نقض قوانین بسیار زیاد و مخالف اصول حمل و نقل و اقتصاد قابل قبول. هیچ جنبه حل ترافیکی در آن نیست. در این پرونده علیه آقای احمدی نژاد، وزیر کشور و سایر مقامات اعلام جرم کردیم و الان هم معتقدم از بین بردن بیت المال در این پروژه بی خاصیت اتفاق افتاده است. آقای احمدی نژاد صریحاً در این پرونده دستور داده و فراتر از یک توصیه اداری است و براساس همان دستور گزارش تهیه کرده و به قوه قضائیه فرستادم. در آن زمان قوه قضائیه مایل نبود هر روز با دولت درگیر باشد و پرونده پیگیری جدی نشد. اینقدر پرونده ها زیاد شده بود که مصلحت نبود هر روز این درگیری ها ادامه پیدا کند.

– به نکته قابل تأملی اشاره کردید.مشخص شده بود که حجم تخلفات از حالت عادی فراتر رفته است. وقتی در دوره کوتاهی این حجم از تخلفات با رقم های درشت و با تأثیرات منفی ملی را مشاهده کردید به فکرتان رسید، مقامات بالاتر یا سایر نهادها را در جریان افزایش غیرطبیعی و جهشی تخلفات و مفاسد مالی قرار دهید؟

بله. به مجلس این موارد را اعلام می کردیم. به چند صورت مطالب را منتقل می کردم. گزارش پرونده های مهم را برای سران قوا می فرستادم تا این مطالب را بدانند. رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه بشدت در این موارد حساس بودند. برخی پرونده ها به دستگاه های نظارتی همچون دیوان محاسبات فرستاده می شد. پرونده های متعددی به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می شد. زیرا آنها سیاست های کلان را تعیین می کردند و نقش مشاور رهبری را داشتند. گزارش های مهم به رؤسای کمیسیون های مرتبط در مجلس نیز فرستاده می شد. برخی گزارش ها به سه یا چهار رئیس کمیسیون فرستاده می شد از هیأت رئیسه مجلس اجازه گرفتم که در تمام کمیسیون های مجلس نماینده ای از سازمان حضور داشته باشد. اگر حضور من در سازمان بازرسی ادامه پیدا می کرد، این سازمان عضو ثابت تمام کمیسیون های مجلس می شد. به آنها می گفتم از مشکلات اجرایی کشور به درستی آگاهی ندارند و آگاهی شان در حد چند خبر و ظاهر کار است. یکسری از گزارش ها هم در جلسات موضوعی مجلس مطرح می شد. برای مثال همین جریان سه هزار میلیاردی و نظام بانکی را در یک جلسه غیرعلنی مجلس، یک بحث مفصلی نزدیک به ۷۲ دقیقه بیان کردم که خوب است زمانی آن بحث ها علنی شود تا مردم بدانند نسبت به این مسائل بی توجه نبوده ایم و مسائلی که آن موقع برای کسی مکشوف نبود، در جریان تمام آن قرار داشتیم.

Share