نوبخت در نشست خبری

فرمانداران با دولت هماهنگ می شوند/برجام محرمانه نیست/دلیل مهم نفرستادن برجام به مجلس/مرجع رسیدگی به اتهامات، قوه قضاییه است/سازمان مدیریت بحران مسئول رسیدگی به تهدید زلزله است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون رئیس جمهور درباره سند برجام نیز گفت: در این سند چیزی محرمانه ای وجود ندارد و بسیار شفاف است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد باقر نوبخت در ابتدای نشست خبری خود با اشاره به اعتراض برخی از حذف شدگان از لیست یارانه بگیران درخصوص امکان اعتراض به حذف این اشخاص، توضیح داد.

حذف شدگان می توانند اعتراض کنند

nobakht41635.jpgمحمدباقر نوبخت دراین باره گفت: در تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ مقرر شد منابعی که از یارانه ها حاصل می شود بخشی به صورت نقدی به خانوارهایی داده شود که نیازمندند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اقدام به شناسایی این افراد کرده و وزیر مربوطه به دفعات اطلاع رسانی کرد و نسبت به حذف خانواده های پردرآمد اجرا می شود. بارها این وزارتخانه اعلام کرده احتمال اشتباه وجود دارد و امکان اعتراض خانواده هایی که پردرآمد تشخیص داده شده، پیش بینی شده است. باخبرم تعدادی از افراد معترض، اعتراض درست داشتند و برخی نیز نادرست بود. پیش بینی می شد احتمال خطا داشته باشیم.

او گفت: به نظر می رسد در راستای اجرای قانون این وزارتخانه به خوبی عمل می کند و اشتباهات طبیعی نیز بازمی گردد. وزیر نسبت به شاخص هایی که عمل کردند توضیح داده اند.

فرمانداران با دولت هماهنگ می شوند

سخنگوی دولت در خصوص سخنان رئیس جمهور درباره همسوسازی فرمانداران با دولت نیز توضیح داد. نوبخت در این باره گفت: سخنی که آقای رئیس جمهور درباره فرمانداران همسو بیان کردند، همه شنیدیم. باید قبول کرد فرمانداران دقیقا سیاستهای دولت تدبیر و امید را که می تواند متفاوت با سیاستهای دولت گذشته باشد، اجرا کنند. بنابراین اگر همسو نباشد امکان اجرای سیاستهای دولت توسط فرمانداران که در نزدیکترین فاصله با مردم هستند، صورت نمی گیرد. لذا وزارت کشور در این باره تلاش کرد و مواردی که تشخیص داد ناهماهنگ است، همانگ خواهد شد.

شفاف سازی انتخابات به این مجلس نمی رسد

سخنگوی دولت درباره لایحه شفاف سازی انتخابات نیز توضیح داد. نوبخت در این باره گفت: درباره این که لایحه شفاف سازی انتخابات کی به مجلس می رود، باید گفت مجلس لوایح و طرحهای زیادی در دست دارد و ۱۵ آذر نیز بنا داریم لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کنیم. برنامه ششم نیز قبل یا بعد از انتخابات اسفندماه به مجلس می رود. لذا به نظر نمی آید فرصت باشد قانون شفافسازی انتخابات در این مجلس به تصویب برسد. با این حال از تقدیم این لایحه به مجلس استقبال می کنیم و در همکاری مشترک بین دولت و مجلس این را به اقدام می رسانیم.

دولت و بدهی صندوق های بیمه گر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره برنامه دولت برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی گفت: واقعیت این است صندوقهای بیمه گر وضعیت خوبی ندارند. نمی توان گفت این صندوقها بحران دارند، ولی چالشهای جدی در آینده دارند. برنامه ششم توسعه جامع نگر است ولی معطوف به مسایل خاص است. یعنی مسئله محور است. سه مسئله مهمی که به عنوان چالشهای احتمالی آتی روی آن متمرکزیم: صندوقهای حمایتی، آب و محیط زیست است. این سه موضوع مهم در برنامه ششم پرداخته شده است. باید ما در برنامه ششم عدم تعادل بین منابع و مصارف را برداریم. این صندوقها پول بازنشستگی افراد را می گیرند و فعالیت تجاری باید کنند تا ارزش این پول کم نشود. ولی الان این فعالیتها سودده نیست و با زیان مواجهند. در برنامه ششم به این مسئله خواهیم پرداخت.

مناظره با مسئولان دولت قبل

نوبخت درباره سئوالی که از آمادگی مسئولان دولتی برای مناظره با مسئولان دولت سابق پرسیده بود، گفت: از پاسخگویی مسئولان دولت سابق استقبال می کنیم و آنها می توانند نظرات خود را به رسانه ها بدهند و منعکس شود تا برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

چرا تسهیلات کوچک پرداخت نمی شود؟

نوبخت در برابر سئوالی که از او پرسیده شده بود چرا بانکها اعتبارات و وامهای کوچک پرداخت نمی شود، گفت: بانکها نگرانند از این که پولهای خود را برای اعتبارات خرد به افراد بدهند و نتوانند این اشخاص پول بانک را برگردانند. سازمان مدیریت و برنامه ریزی وارد شده و طرح ویژه ای برای چگونگی پرداخت اعتبارات به بنگاه های خرد را به وزارت صمت امضا کرد و قبول تعهد کرد ۲۰۰ میلیارد تومان را به صورت تسهیلات ارزان قیمت به این اشخاص بدهند. اگر اینها داده نشود باعث افزایش نارضایتی می شود.

جلوی نفوذ هر کشوری پس از اجرای برجام را می گیریم
سخنگوی دولت درباره نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ آمریکا که دیروز توسط معظم له بیان شد، گفت: دولت رسما موضع دارد که با نفوذ آمریکا و هر کشوری در شرایط پساتحریم مقابله می کند. در این مذاکرات آمریکایی ها نگرانند ایران دست بالا را داشته باشد و مطمئنا اگر با کشورهای دیگر وارد مذاکره شویم، منافع ملی ما ارجح است و اجازه نفوذ اقتصادی یا در عرصه سیاسی یا فرهنگی را نه به آمریکا و نه به کشور دیگری نمی دهیم. فرزندان ملت که پیروان واقعی مقام معظم رهبری هستند، از این سنگرها دفاع می کنند.

برجام محرمانه نیست

معاون رئیس جمهور درباره سند برجام نیز گفت: در این سند چیزی محرمانه ای وجود ندارد و بسیار شفاف است. ولی در ارتباط با آژانس و بازدیدهایی که نیاز دارد، مجلس مشخص کرد شورای عالی امنیت ملی باید نظارت کند، لذا هیچ نگرانی وجود ندارد.

ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی می پردازیم

سخنگوی دولت درباره پرداخت یارانه های نقدی نیز گفت: هر ماه ۳۵۰۰ میلیارد تومان باید برای یارانه نقدی بپردازیم. دیشب هم حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان توزیع شد. ما امسال ۵ ماه این پول را دادیم. در حالی در ابتدا اعلام کردیم کل اعتبارات عمرانی امسال که نسبت به پارسال دو برابر شده، ۵۵۰۰ میلیارد تومان است که رقم ناچیزی است. ما نیز خواهان آن هستیم که این پول توزیع شده برای کشور صرف شود. ما نیز می گوییم عده ای نیازمند هستند و به این پول احتیاج دارند و برخی نیز نیازی ندارند. تفکیک کسانی که نیاز دارند یا ندارند، به این دولت تحمیل شده. در قانون اعلام شده ۵۰ درصد از منابع به صورت نقدی توزیع شود الان بیش از ۱۰۰ درصد منابع را نقدی به مردم می دهیم. امسال نیز باید از خزانه ۶۳۰۰ میلیارد تومان روی این پول بگذاریم و توزیع کنیم. ما ماهی ۳۵۰۰ میلیارد تومان را به خانواده های کم درآمد و تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و هر شخص نیازمند دیگری بدهیم، بهتر است.

سازمان مدیریت بحران مسئول رسیدگی به تهدید زلزله است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره زلزله هفته گذشته جوادآباد در جنوب تهران نیز واکنش نشان داد. او در این باره گفت: در ارتباط با زلزله کما بیش به صورت محدود تکرار می شود. ایران روی گسلهای مختلفی است و دولت نیز برنامه های متعددی دارد و سازمان مدیریت بحران نیز برای این مسایل تشکیل شد. سالانه نیز درصدی از اعتبارات برای پیش گیری خسارات این مسایل اختصاص داده می شود.

او همچنین درباره ناکافی بودن حمل و نقل عمومی نیز توضیح داد: ما نیز معتقدیم حمل و نقل عمومی ناکافی و نامناسب است و افراد مجبور هستند از وسایط نقلیه شخصی ایجاد کنند. در گشایشهای بودجه ای آینده به این مسئله خواهیم پرداخت.

از هزینه های عمرانی کم نمی کنیم

نوبخت درباره کاهش درآمدهای کشور نیز گفت: سال جاری، سال سختی است و درآمدهای ما متناسب با پیش بینی نبوده است. همچنان شرایط تحریمی را داریم طی می کنیم تا بعد از اجرایی شدن برجام بتوانیم از همه منابع استفاده کنیم. تلاش می کنیم این مسئله را مدیریت کنیم. بحث کسری بودجه با عدم تحقق منابع متفاوت است. عدم تحقق منافع سرنوشت هرساله ما است ولی کسری بودجه در ۳ سال گذشته نداشتیم و به اندازه تقلیل منابع، هزینه ها نیز تقلیل می یابد. در سالهای گذشته، هزینه های عمرانی تقلیل می یافت و هزینه های جاری کمتر تحت تاثیر قرار می گرفت. ما تصمیم داریم عمرانی ها را نسبت به گذشته بهبود ببخشیم.

توضیح رسمی دولت درباره نفرستادن برجام به مجلس

نوبخت درباره موضع رسمی دولت در خصوص سند برجام نیز توضیحات مبسوطی داد. او در این باره گفت: در این خصوص دو بار اظهارنظر کردم. یک بار وقتی لایحه الزام دولت برای صیانت از دستاوردهای هسته ای و یک بار نیز درباره اینکه لایحه ای باید از سوی دولت داده شود یا نه، توضیح دادم. رویکرد مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مذاکرات و توجه به این موضوع، کاملا متفاوت با مجلس آمریکاست. در مجلس آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکره است برای بلااثر کردن نتایج مذاکرات فعال شده و رسانه ها نیز اخبار را منعکس می کنند. اما در مجلس ایران، نمایندگان محترم موافق مذاکرات هسته ای هستند و توجه شان نیز به این موضوع به عنوان حزب رقیب برای منافع سیاسی خود نیست. بلکه برای منافع ملی به این موضوع توجه دارند و ما قدردان آنها هستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در آن قانون که به صورت الزام دولت برای حفظ دستاوردهای هسته ای تصویب شد، گفت: مجلس اجرایی شدن و اثربخش بودن این مذاکرات را مشروط اعلام کرد. متن این قانون می گوید: در راستای صیانت از منافع ملی و پادمان منع گسترش سلاح هسته ای، هر گونه نتیجه مذاکرات در صورتی معتبر است که این الزامات سه گانه رعایت شود: لغو همه تحریمها به صورت یکجا و نظارتهای متعارف آژانس و همچنین هیچ محدودیتی برای کسب دانش هسته ای پذیرفته نیست و رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی الزامی است.

او در این باره توضیح داد: مجلس به شرطی این مذاکرات را معتبر دانست که این شرایط وجود داشته باشد. ما گفتیم این مغایر با اصل ۱۷۶ قانون اساسی است که پاره ای از این دست مسایل به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است و مصوبات این شورا با امضای رهبر انقلاب لازم الاجراست. از سال ۱۳۸۲ پرونده هسته ای به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شد و شورا این را در دست بررسی داشت. آنچه در پیرامون مسایل هسته ای بود نیاز به کسب اجازه از مرجعی غیر از شورای عالی امنیت ملی نبود. توافقات پاریس و سعدآباد نیز با تایید شورای عالی امنیت ملی اجرایی شد و نیاز به تایید مجلس نبود. الان نیز مجلس می گوید باید با تایید شورای عالی امنیت ملی باشد.

وی در ادامه گفت: در تبصره این قانون نیز گفته شده بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

او گفت: اصل ۷۷ قانون اساسی در ارتباط با اینکه چطور می توان نسبت به معاهدات بین المللی عمل شود، تصریح شده عهدنامه ها، مقاوله نامه ها و قراردادهای بین المللی باید به تصویب مجلس برسد. در اصل ۱۲۵ قانون اساسی نیز نوشته شده امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها و قراردادهای بین المللی دولت ایران با سایر دولتها و امضای پیمانهای بین المللی پس از تصویب مجلس با رئیس جمهور است. پس تصریح شده هر گونه امضایی منوط به تصویب مجلس است. اگر قرار است این برجام امضا شود، باید به مجلس داده شود. پروتکل الحاقی باید امضا شود، که ما آن را به مجلس می دهیم. ولی در برجام توافق کلی است و امضایی صورت نمی گیرد. محدودیتهایی برای آن سو قائل شده اند و محدودیتهایی نیز برای ما به وجود آمده، ما توافقی را با آنها امضا نمی کنیم. قطعنامه ای از سوی شورای امنیت صادر شد و همه تحریمها یکجا لغو شد. در رابطه با این موضوع، ۶ کشور با ایران مذاکره کردند. کدام کشور برجام را به مجلس خود بردند تا امضا شود؟ آمریکا هم این اقدام را نداشت. چون این سند را به عنوان یک قرارداد دوجانبه بین ایران و آمریکا تلقی نمی کند. هیچ امضایی از سوی رئیس جمهور و نماینده قانونی ذیل سند برجام صورت نمی گیرد و ما طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی عمل می کنیم و شورای عالی امنیت ملی که در قانون اساسی اختیارات قانونی دارد به دقت در این باره در حال رسیدگی است و هر زمان این بررسی تمام شد، موضوع را اطلاع رسانی خواهند کرد.

نوبخت در پایان سخنان خود در این باره گفت: از نظر مصلحت نیز هیچ مجلسی تصویب نکرده، اگر ما تصویب کنیم، آنچه در این مفاد است همه اش تایید می شود و یک سری محدودیتهایی که قبول کردیم، مجلس محترم دولت را مجبور به قبول این محدودیتها می کند. ممکن است طرف مقابل به اقدامات خود پای بند نباشد و ما هم لزومی نداریم با تصویب قانونی، پای بند باشیم. افکار عمومی جهان تایید می کند و همه نظرسنجی هایی که صورت گرفته نیز تایید می کند ایران دست بالا را داشته. این قرارداد برد-برد است و اینطور نیست کسی به صورت کامل زیان دیده باشد.

سهم ایران از صنعت حلال

نوبخت همچنین درباره سهم ایران از صنعت غذایی حلال نیز گفت: ما سهم مناسبی در این صنعت نداریم ولی حرف زیادی برای گفتن داریم. برای همین وزارت صمت موظف شد برای گسترش این صنعت اقدام کند. در شرایط پساتحریم به دنبال ۳ موضوع هستیم. با هیات های خارجی نیز بر این مبنا صحبت می کنیم. اول سرمایه گذرای خارجی است. دوم تکنولوژی و دانش فنی به روز آنهاست و سوم نیز کمک آنها برای صادرات ما در بازارهای خارجی است. در شرایط پس از تحریم صادرات غیرنفتی گسترش می یابد و یکی از محورهای مذاکره ما با این هیاتها، کمک به صادرات محصولات ایرانی است. صادرات محصولات حلال نیز نیازمند بازار خارجی است.

شکایت های دولت از مسئولان سابق

نوبخت درباره شکایتهایی که دولت از مسئولان دولتی سابق مطرح کرده نیز گفت: همانطور که قبلا از همین تریبون بیان شده، در راستای شکایت یکی از دولتمردان قبلی نسبت به دولت فعلی اعلام شد، بلافاصله دستگیر شدند. سئوال شد با شکایت ما دستگیر شده و من توضیح دادم نسبت به دولت سابق این اعتقاد را نداریم الان که تمامی اسناد و مدارک در اختیار ماست، شروع به ایراد اتهام کنیم. معتقدیم مرجع رسیدگی به اتهامات، قوه قضاییه است. اخلاقی نیست چیزی را ما بیان کنیم. قوه قضاییه آنها را دعوت می کند و حرفهاشان را می شنود.

او گفت: معاون اول که رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است درباره پرونده های مفتوح مطالبی را بیان می کند از جمله مسئله بابک زنجانی. بیان بقیه مسایل را در غیاب افراد با آموززه های اسلامی خود در تعارض می بینیم. ظاهرا سناریویی در تلاش است در ارتباط با مسئولان دولت فعلی اتهاماتی را ایراد کند. به این سروران توصیه می کنم هر موردی که خلاف صورت گرفته یا فسادی می بینند به جای تشویش اذهان عمومی به قوه قضاییه اعلام کنند.

او همچنین درباره اظهارات یک نماینده مجلس گفت: آقای دکتر میرکاظمی نماینده باشخصیت و اصولگرا و معتقد به قیامت هستند. از ایشان انتظار داریم هر خلافی صورت گرفته به قوه قضاییه ارجاع کند. پرونده فعلی حداقل ۱۰ سال است بررسی می شود و اگر قوه قضاییه خلاف قانونی می دید برخورد می کرد و ما به عدالت، دقت و استقلال این قوه اعتماد داریم.

تحریم ها هنوز پابرجاست

نوبخت درباره عدم لغو تحریمها در شرایط فعلی گفت: درباره حذف تحریمها برای صادرات نفت و سوخت هنوز نسبت به اجرایی شدن اینها فاصله داریم. به هر میزان فرصت ایجاد شود استفاده می کنیم.

او گفت: این که گفته شود ایران وارد بازار نفت نشود تا قیمت تنزل نیابد، این را نادرست می دانیم. ما باید تلاش کنیم سهمیه تولید خود را در بازارهای نفت احیا کنیم. سال گذشته در یک اقدام هماهنگ که برای فشار به جمهوری اسلامی در مذاکرات بود، قیمت نفت به شدت تقلیل یافت. الان نیز که بحث ورود ایران به بازار نفت مطرح است، تلاشهایی را در این راستا می بینیم. ما مصمم به احیای سهم خود از بازار هستیم. کسانی که در این فاصله بیش از سهمیه خود نفت تولید کرده اند، باید عقب نشینی کنند.

دولت از خبرنگاران سپاسگزار است

او درباره ارتباط دولت با خبرنگاران نیز ضمن تشکر از رسانه ها گفت: دولت به صورت اصولی و منطقی از خبرنگاران قدردان است. هیات وزیران از شما تشکر می کند جهت پاسخگویی دولت کمک کنید. از خبرنگاران و رسانه ها تشکر می کنیم و جوابهای ما نیز به جامعه منعکس می شود. دولت از رسانه ها قدردان است. لذا هفته آینده هفته دولت است و با رئیس جمهور به یکی از داستانها سفر می کنیم و همچنین یک دیدار عمومی با شما خواهیم داشت.

/میران

Share