ظریف در دیدار با همتای هندی:

ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری هند در راه‌آهن، مسیر قزوین-رشت-آستارا وجود دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای هندی خود گفت: در زمینه‌های اجرای پروژه راه‌آهن، مسیر قزوین-رشت-آستارا ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری طرف هندی وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در دیدار با خانم سوشما سوارج وزیر خارجه هند آخرین رخدادهای روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

۲۹۰۴۱۷۵-۴۴۵۴۸۵۲وزیر خارجه کشورمان با تبریک شصت و هشتمین سالگرد استقلال هند چشم‌انداز مناسبات تهران و دهلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در پرتو نتایج توافق تهران ، پیام‌های متعددی را برای جامعه جهانی منتشر شد. اول اینکه تحریم‌ها و فشارها برای هیچ کشوری نتیجه بخش نیست و نتیجه توافق، به رسمیت شناختن غنی سازی و ظرفیت بومی فعالیت صلح آمیز هسته ای برای ایران بود.

وی ادامه داد: دوم اینکه آثار تحریم‌ها در سه مرحله یکی تحریم‌های اقتصادی که فورا برداشته خواهد شد و در مرحله بعدی آن نیز تحریم‌های مربوط به اشاعه به طور کلی از بین خواهد رفت.

وزیر خارجه کشورمان با ارزیابی مناسبات دو کشور در عرصه‌های اولویت دار اظهار داشت: پروژه‌های بندر چابهار و جاده‌ای و ریلی و نیز پروژه پتروشیمی در نفت و گاز و همچنین فعال‌سازی کریدور شمال جنوب در چارچوب توافقات دو کشور و فرایند دو کشور بوده و شامل فرایندی است که تمامی مراحل از سرمایه گذاری و فاینانس تا اجرا را طرف هندی به طور کامل به عهده داشته باشد. فرایند دیگر اجرای پروژه‌ها به طور مشارکتی با طرف ایرانی است که در قالب همکاری مشترک دنبال کنند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: در زمینه‌های اجرای پروژه راه‌آهن، مسیر قزوین – رشت – ‌آستارا یک ظرفیت خوب برای سرمایه گذاری طرف هندی وجود دارد و موسسات ایرانی نیز آمادگی ارائه پروژه‌ها و معرفی اطلاعات و امکانات مناسب برای اجرای این پروژه‌ها را دارند.

ظریف با تبیین و نقش جایگاه امور مالی و بانکی در گردش فعالیت تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: ما امیدواریم با توجه به حضور معاون بانک مرکزی، سازوکار امور بانکی در ارتباط با تبادلات ویژه در زمینه امور جاری و ذخایر، روند اجرایی را تسریع بخشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند شکل گیری موافقت نامه‌ عشق آباد که کریدور ترانزیتی خلیج فارس را از طریق عمان، ایران،‌ترکمنستان و ازبکستان شکل داده و با حضور و فعال شدن افغانستان و هند در این مجموعه زمینه ظرفیت‌های جدید را برای ترانزیت برای منطقه خواهد گشود.

وزیر امور خارجه در خصوص همکاری‌های برای مبارزه با تروریسم ، مواد مخدر و ایجاد تسهیلات کنسولی برای تجار و ایرانیان که می‌تواند فرایند‌های همکاری‌های دو کشور را تسریع بخشد توضیحاتی ارائه داد.

خانم سوارج با اشاره به اخرین رایزنی رییس جمهور ایران ونخست وزیر هند در حاشیه اجلاس اوفا در روسیه گفت: این دیدار اثار ونتایج خوبی فراروی مناسبات دو کشور ترسیم می‌کند و ما آمادگی داریم کمیسیون مشترک اقتصادی در اولین فرصت ممکن که در دسامبر است فراهم شود که با تغییرات ساختاری و تشکیل کمیته های خارجی در سطح قایم مقام و یا معاون وزارتخانه های زیربط فراهم شود‎.
وزیر خارجه هند در خصوص ایجاد سازوکارهای فعالسازی موافقتنامه های تجارت ترجیحی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تفاهمنامه های اتاق مشترک تجاری و حضور در میدان گازی فرزاد ، خواستار ان هستیم تا از طریق کارگروههای ذیربط دو کشور بتوانیم در اولین فرصت ممکن به روز نمودن این موافتنامه ها را به عمل آوریم.

سوراج در خصوص همکاری های منطقه ای شامل همکاری های ترانزیتی موافتنامه عشق آباد که میتواند تحرک خوبی به پروژه ترانزیت در منطقه ببخشد نیز گفتگو کرد و در این نشست تحولات منطقه از جمله سوریه، یمن، افغانستان و نیز جنبش غیر متعهدها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

/فارس

Share