ثابت قدم گزارش 100 روزه خود را ارئه کرد:

ظرف ۲ ماه و نیم آینده بسته های متنوع سرمایه گذاری شهرداری رشت تعریف می شود/ ترویج نگاه پیاده محور یکی از اصول شهرداری است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، در حالیکه شهردار رشت برای ارائه گزارش عملکرد سه ماهه خود به صحن علنی شورا آمده بود، تعدادی از اعضا به دلیل فراهم نشدن شرایط پرسش و پاسخ از وی و به نشانه اعتراض صحن شورا را ترک کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، در حالیکه شهردار رشت برای ارائه گزارش عملکرد سه ماهه خود به صحن علنی شورا آمده بود، تعدادی از اعضا به دلیل فراهم نشدن شرایط پرسش و پاسخ از وی و به نشانه اعتراض صحن شورا را ترک کردند.

۱۷۷۶۱۳۲ در ۱۰۳ امین جلسه شورای اسلامی شهر رشت که عصر یکشنبه برگزار شد،  رییس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورا در نطق پیش از دستور جلسه، با بیان اینکه شهردار از متهمان اختلاس سال های گذشته است، گفت: پرونده اتهامات وارده به محمدعلی ثابت قدم هنوز در مرجع قضایی باز و مورد بررسی است.

محمدعلی رفیعی نودهی افزود: تکثر اتهامات و طولانی بودن روند بررسی سبب زمان بر شدن پرونده شده اما همچنان پرونده وی مفتوح است.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد شهردار در مواردی همچون جابجایی های مکرر در مدیران شهرداری تصریح کرد: سیاسی کاری و جنجال های رسانه ای برای شهرداری عملکرد مناسبی نیست و با جابجایی مدیران، ساختار شهرداری دچار از هم پاشیدگی می شود.

این عضو شورا همچنین عدم پاسخگویی شهردار به شورا را چالشی جدی دانست و تاکید کرد: لازم است شهرداری با دوری از سیاسی کاری به اجرای برنامه مدون برای رفع نیازها و مشکلات شهر و شهروندان اقدام کند.

با قرائت این نطق، رئیس شورا و همچنین برخی اعضای شورا ارائه این سخنان را اتهام دانسته و خواستار قطع این نطق شدند.

شهرداری بر اساس اولویت های معین اقدام می کند

در ادامه این جلسه، محمدعلی ثابت قدم گزارشی از یکصد روز تصدی خود بر شهرداری رشت ارائه کرد.

وی با اشاره به نیازهای شهر و اولویت هایی که شهرداری برای اجرا مدنظر قرار داده، اظهار کرد: مهمترین اولویت های شهرداری ساماندهی وضعیت رودخانه ها،  فاضلاب شهری و احداث تصفیه خانه لندفیل سراوان است که طرح های مطالعاتی آن ها به جمع بندی نهایی رسیده و اجرای آن ها برای شهرداری از اولویت هاست.

به گفته ثابت قدم، شهرداری در ساماندهی وضعیت رودخانه ها و فاضلاب شهری مطابق بودجه یپش بینی شده  عمل خواهد کرد و برای جلب حمایت دولت برای اعطای زمین مناسب برای احداث تصفیه خانه لندفیل سراوان پیگیری های لازم را از محل دادگستری و سایر نهادها در دست دارد.

شهردار رشت در ادامه به انحرافات از بودجه در سال های گذشته اشاره و بیان کرد: در بودجه امسال شهرداری تلاش دارد که با تمرکززدایی، کمترین انحراف از بودجه پیش بنی شده را داشته باشد.

وی تدوین بسته های سرمایه گذاری برای رشت را که برای بخش خصوصی جذاب باشد، یک ضرورت دانست و گفت: ظرف ۲ ماه و نیم آینده با بهره مندی از اقتصاددانان،  بسته های متنوع سرمایه گذاری شهرداری تعریف می شود تا بتوانیم مشارکت بخش خصوصی را در پروژه های مختلف شهر رشت در حوزه های مختلف داشته باشیم.

ثابت قدم همچنین با تاکید بر محله محوری به عنوان گام نخست توسعه شهر اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که در گذشته برای شناسنامه دار کردن محلات شهر انجام شده، محله محوری در دستور کار شهرداری قرار دارد زیرا بر این اعتقادیم که با محوریت محله علاوه بر اینکه مشارکت شهروندان در اداره شهر دخیل می شود، شهرداری های مناطق نیز بر اساس منابع مالی و مصارف درست، اقدامات لازم را برای توسعه پایدار شهر انجام می دهند.

شهردار در ادامه جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، از تدوین کتاب قوانین شهر خبر داد و گفت: با تدوین و تصویب این کتاب همچون کلانشهرهای تهران و مشهد،  بخشی از قوانین عام شهر و مبانی بسیاری از موضوعات شهری مشخص می شود.

وی به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی رشت به ویژه ناوگان اتوبوسرانی اشاره و تصریح کرد: با وجود رغبت مردم رشت برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، متاسفانه از ناوگان اتوبوسرانی استاندارد و نو برخوردار نیستیم که باید در این زمینه رشت را به شهرهای هم تراز خود برسانیم.

ثابت قدم تاکید کرد: علاوه بر نوسازی در ناوگان اتوبوسرانی که باید مدنظر قرار دهیم، ترویج نگاه پیاده محور یکی از اصول شهرداری است تا علاوه بر استفاده از ظرفیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر، با کمرتین هزینه از توسعه پیاده راه های شهر، برندسازی گردشگری برای رشت را ایجاد کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد اجرای پروژه پیاده راه سازی در خیابان های منتهی به میدان شهرداری، تا پایان سال اجرایی شود.

شهردار همچنین جابجایی ها و ساماندهی ساختار اداری شهرداری و کارکنان آن را یکی از ضروریات بدنه شهرداری عنوان کرد و گفت: تجمع بالغ بر ۱ هزار نفر در ستاد مرکزی شهرداری نه تنها کمکی برای مدیریت شهر نمی کند بلکه سبب کاهش نیرو در مناطق و طولانی شدن روند ارائه خدمات به شهروندان در نواحی می شد که این وضعیت طی سه ماه گذشته ساماندهی شده و همچنان این ادامه خواهد داشت.

ثابت قدم در ادامه بر شفاف سازی درآمدها و هزینه های شهرداری تاکید کرد و افزود: تا دو ماه آینده با تمرکززدایی در حوزه مالی اطلاع رسانی های کاملی از میزان درآمد و هزینه شهرداری برای شهروندان شفاف سازی می شود.

شهردار همچنین از ارائه ساختار کنترل مالی و فیزیکی پروژه ها ظرف سه هفته آینده خبر داد و گفت: با ارائه ساختار فوق، علاوه بر اینکه هزینه پروژه ها به طور مشخص اطلاع رسانی می شوند بلکه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها برای شورای شهر نیز قابل رصد خواهد بود.

وی به اهمیت تکمیل طرح تفصیلی شهر رشت اشاره کرد و اتمام تدوین آن را تا ۲ ماه آینده قطعی دانست.

پس از قرائت گزارش عملکرد صد روزه شهردار و ارائه سخنان رییس شورا، اعضای شورا خواستار بیان نظرات خود نسبت به عملکرد شهردار شدند اما رییس شورا با بیان اینکه حضور شهردار در جلسه فوق تنها برای ارائه گزارش عملکرد است نه پرسش و پاسخ، مانع ارائه سوال و ابراز نظرات اعضا شد و با فراهم نشدن شرایط پرسش و پاسخ از شهردار، تعدادی از اعضای شورا به نشانه اعتراض صحن علنی را ترک کرده و ۱۰۳ امین جلسه شورای اسلامی رشت به دلیل نبودن اکثریت اعضا از رسمیت خارج و خاتمه یافت.

/مهر

Share