مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در جمع خبرنگاران عنوان کرد:

ضرورت احداث سدهای جدید در گیلان/انتخاب پیمانکار سد دیورش

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آقابیگی به مسئولیت شرکت آب منطقه ای در حوزه ۵۵ رودخانه گیلان اشاره کرد و یادآور شد:هنوز دشتگاه متولی ساماندهی رودخانه های رشت مشخص نشده است و باتوجه به اینکه در منطقه پیربازار موفق عمل کرده ایم اگر شرکت آب منطقه ای گیلان به عنوان دستگاه متولی انتخاب شود به درستی وظایف خود عمل خواهیم نمود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ظهر امروز نشست خبری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان به مناسبت روز خبرنگار با حضور رسانه های استانی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت,سیف اله آقابیگی در این نشست تجلیل از خبرنگاران را منحصر به یک روز ندانست و گفت:امر خبر رسانی توقف پذیر نیست و لازمه حیات اجتماعی پایداری در امر اطلاع رسانی می باشد.
وی خبرنگاران را در موفقیت های بدست آمده شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان سهیم دانست و افزود:شما خبرنگاران همانند آزادگان , سرافرازانه در امر اطلاع رسانی صحیح حرکت می کنید.
آقابیگی اطلاع رسانی درست را یکی از الزمات جامعه در کشورهای توسعه یافته دانست و یادآور شد:اگر در جامعه ای خبر رسانی وجود نداشته باشد آن جامعه شادابی و طراوت لازم را نخواهد داشت.

کاهش ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در ۴ ماه آبی سال

photo_2015-08-18_17-10-30رئیس شورای هماهنگی مدیران ارشد وزارت نیرو در گیلان, ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی حوزه سپیدرود را نیازمند یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب دانست و تصریح کرد: به دلایل مختلف نظیر کاهش بارندگی و…, تنها یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب تامین آب صورت گرفت.

آقابیگی مشارکت مردم در تامین آب کشاورزی را حیاتی دانست و گفت:۱۰۰ میلیون مترکعب از آب بارندگی در حوزه کشاورزی مصرف شده است

وی همچنین به آبرسانی ۶۷ هزار هکتار از اراضی خارج از محدوده سفیدرود اشاره کرد و گفت:از طریق رودخانه ها , چاه آب و پمپاژ حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب تامین شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان به مدیرت مصرف آب و کاهش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف آب اشاره کرد و یادآور شد:خوشبختانه سال کشاورزی خوبی را پشت سر گذاشته ایم و هم اکنون ۶۵ درصد مزارع برنج برداشت شده اند.

آقابیگی با بیان اینکه می بایست در ۴ ماهه آبی اردیبهشت , خرداد , تیر و مرداد بین ۲۲۰ الی ۲۳۰ میلیمتر بارندگی می داشتیم گفت:در این ۴ ماه تنها ۱۲۲ میلیمتر بارش صورت گرفته است.

وی گیلان را تامین کننده ۳۸ درصد برنج کشور دانست و گفت:گیلان بر روی تامین غذای بیش از ۲۰ میلیون ایرانی تاثیرگذار است.

رئیس شورای هماهنگی مدیران ارشد وزارت نیرو در گیلان نیاز آبی تمام بخش های استان گیلان در طول یک سال را با توجه به ترسالی و خشکسالی بین ۳/۲ الی ۳/۵ میلیارد متر مکعب دانست و در ادامه یادآور شد:خوشبختانه سال گذشته پس از ۳۷ سال سد مخزنی دیگری وارد چرخه آبی استان شد و از زمان افتتاح سد در بهمن ماه ۹۳ تا به امروز بیش از ۳۷ میلیون مترمکعب برای مصرف آب شرب تامین شده است و تا ۵۰ سال آینده مردم  از آب مناسب بهره مند خواهند شد.

آقابیگی به تامین آب حوزه پایین دست سد اشاره کرد و گفت:افتتاح سد شهر بیجار موجب شد که دغدغه کمتری داشته باشیم و از سد سپیدرود فقط برای تامین آب کشاورزی استفاده کنیم.

ضرورت احداث سدهای جدید در گیلان

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در ادامه سخنان خود به ظرفیت بالقوه گیلان در بخش آب اشاره کرد و یادآور شد:در حالیکه گیلان کمتر از یک درصد مساحت و ۲/۵ درصد جمعیت کشور را داراست اما بیش از ۷/۶ درصد منابع آبی تجدیدپذیر کشور در استان گیلان وجود دارند اما این منابع هنوز به بالفعل تبدیل نشده اند و نیاز به کارهای عمرانی و اجرایی دارد.

وی بر ضرورت ساخت سدهای جدید در گیلان تاکید کرد و گفت: دو سد موجود و سدهای در حال احداث برای تامین آب نسل های آینده کافی نیستند و نیاز به ساخت سد حس می شود.

آقابیگی به احداث ۱۱ سد لاستیکی بر روی رودخانه ها نیز اشاره کرد و گفت:هم اکنون با تامین اعتبار صورت گرفته روند اجرایی ۴ سد پهلوان بست لنگرود,فخرآباد لشت نشاء , انبارسر وگارود و دهنه سر (آستانه و لاهیجان)شتاب گرفته است و تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری خواهند رسید.
وی در ادامه از آغاز فرآیند مناقصه ۷ سد لاستیکی باقیمانده خبر داد و افزود: این ۷ سد در سال ۹۵ به بهره برداری می رسند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان خاصیت سدهای لاستیکی را جلوگیری از پس روی و پس زدگی آب شور دریا دانست و تصریح کرد:سدهای لاستیکی علاوه بر ذخیره آب در تقویت منابع آب زیرزمینی نیز نقش مهمی دارند و کاربرد گردشگری نیز خواهند داشت.

انتخاب پیمانکار سد دیورش/کاهش ارتفاع سد شفارود

اقابیگی از انتخاب پیمانکار بدنه سد مخزنی دیورش رودبار در هفته گذشته خبر داد و گفت:فرآیند تشریفات انعقاد قراداد این سد بزودی آغاز و با احداث آن به یکی از مطالبات مردم رودبار پاسخ داده می شود.

وی از تامین آب ۹۵ درصد شهری رودبار توسط سد دیورش خبر داد و اضافه کرد:این سد از نوع بتنی غلطکی بوده و ظرف دو سال تکمیل و به بهره برداری می رسد.

این مسئول از به اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی برای احداث این سد اشاره کرد و گفت:با توجه به این میزان اعتبار آب منطقه ای به تکلیف خود عمل می کند.

آقابیگی از پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصدی ساخت بدنه و تونل سد شفارود خبر داد و افزود:طبق آخرین ابلاغیه با تعدیل در ارتفاع سد میزان نابودی عرصه جنگلی از ۱۷۶ هکتار به کمتر از ۹۳ هکتار رسیده است و اگرچه در تنظیم آب سد تغییراتی حاصل نخواهد شد اما میزان ذخیره آب از ۹۵ میلیون مترمکعب به ۶۷ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان به تکنولوژی قدیمی اما کارآمد سد سپیدرود که به ۶۰ سال قبل بر می گردد اشاره کرد و در این زمینه اظهار داشت:پیش بینی شده بود طی دوره ۵۰ ساله این سد از حیز انتفاع ساقط شود اما هم اکنون بخوبی در حال فعالیت است.

دستگاه متولی ساماندهی رودخانه های رشت مشخص نشده است

وی به مسئولیت شرکت آب منطقه ای در حوزه ۵۵ رودخانه گیلان اشاره کرد و یادآور شد:هنوز دشتگاه متولی ساماندهی رودخانه های رشت مشخص نشده است و باتوجه به اینکه در منطقه پیربازار موفق عمل کرده ایم اگر شرکت آب منطقه ای گیلان به عنوان دستگاه متولی انتخاب شود به درستی به وظایف خود عمل خواهیم نمود.

آقابیگی از قانونمند شدن برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها خبر داد و گفت:در شرایط فعلی تنها پیمانکاران پروژه های عمرانی که با دستگاه های دولتی قرارداد دارند , شهرداری های دارای قرارداد اجرایی و کارگاه های مجاز دانه بندی حق برداشت شن و ماسه را دارند.

این مسئول به تصویب ممنوعیت تغییر کاربری آب بندان در شورای حفاظت از بیت المال استان گیلان خبر داد و گفت:تنها در یکی از شهرستان ها و در یک مورد ۵۸ هزار عرصه با حکم قضائی آزاد شد.

وی در پایان از مردم خواست به حریم رودخانه ها وارد نشوند و از ساخت وساز در حریم منابع آبی خودداری کنند.

گفتنی است در ابتدای این نشست سیدحسین رضویان مدیر روابط عمومی آب منطقه ای گیلان خبرنگاران و رسانه ها را یاور دستگاه های اجرایی دانست و با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸ روز کاری را پشت سر گذاشته ایم گفت:در این مدت آب منطقه ای گیلان ۶۳۳ خبر در حوزه آب و فعالیت عمرانی این بخش تولید کرده است.

در پایان این نشست خبری از خبرنگاران با اهدای لوح و هدایا تجلیل بعمل آمد.

 

Share