مشروح آنچه که در نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان گذشت

روزی که همه برای کتاب زیر یک سقف گرد هم آمدند/از امام جمعه نویسنده اسالم تا شهردار شاعر پیشه «بره سر»

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان در فضایی صمیمانه و با حضور پرشور علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان در فضایی صمیمانه و با حضور پرشور علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد.(گزارش تصویری)
در نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان و بیست و یکمین نشست کشوری آن معاون برنامه ریزی ،پژوهش و فناوری اطلاعات، سیامک محبوب سرپرست برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حج و زیارت استان گیلان، رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت، قائم مقام شهردار رشت، فرمانداران شهرستانهای سیاهکل و رضوانشهر، شهرداران و مسئولین استانی و نیز کتابداران و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی حضور داشتند.

میزبانی گیلان از هدیه ارزشمندی به نام «نشست کتاب خوان»

IMG_4695امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان به عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و برای دقایقی در جمع دوستداران کتاب سخنرانی کرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز در این نشست ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در نخستین نشست کتاب خوان استان گیلان و نیز تبریک میلاد با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) ضمن اشاره به اهمیت علم آموزی در دین مبین اسلام گفت: بارها در کلام امام بزرگوار و رهبر فرزانه انقلاب شنیده شده که: تعلیم، نقش انبیاء است – «یعلّمهم الکتاب والحکمه»- بلکه نقش وجود مقدس باری‌تعالی است «علّم الانسان ما لم یعلم» و در مرتبه‌ی نازلتر، افراد بشر هستند که به یکدیگر تعلیم می‌دهند: یکی معلم است، یکی متعلم .
امیر محمدپور خطاب به حاضرین در این نشست اظهار داشت: شما و هرکسی در هر نقطه‌ای کارش این باشد که به مردم چیزی یاد بدهد، حقیقت با ارزشی را برای آنها روشن کند یا معرفتی بر معرفتهای مردم بیفزاید، او دارای همین شأن معلمی است.
وی افزود: نشست کتابخوان، برگرفته از منویات و تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب و از اقدامات مبارک نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دوره مدیریت جناب آقای مختارپور و با هدف به اشتراک گذاری تجربیات افراد مختلف در خواندن کتابهای گوناگون و با درک این که خسران بزرگ جامعه امروزی نخواندن کتاب و نداشتن درک واقعی از این حقیقت تاریخی است.
امیر محمدپور ادامه داد: نشست کتابخوان بدون شک و به تاسی از کلام معصوم و اشاره به این مطلب که یک ساعت تفکر بهتر از هزار ساعت عبادت است، از مصادیق بارز سنت حسنه است که با رویکرد تذکر به تفکر، تحمل، یاددهی، یادگیری، هم نشینی، هم گفتنی و هم شنیدنی و در راستای درک واقعی از کلام پروردگار در جهت تقویت و تسری جریان تعلیم و تعلم و آموختن متولد شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان کتاب خوان را هنر هدیه دادن در انتخاب نوع و تناسب آن با هدیه گیرنده عنوان کرد و گفت: چه چیزی بهتر از کتاب برای جمع کتابخوان، از این منظر هم طرح کتابخوان هدیه ارزشمندی است که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت ایجاد بستر انس و محبت در خانواده بزرگ کتابدار و اهالی فرهنگ که انشاءالله ثمرات و برکات ملموس آن در آینده نه چندان دور به عینه دیده خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد به زودی با رونق بیش از پیش کتابخوانی و با فهم اهمیت این نیاز لازم برای آبادانی جامعه ایرانی و رشد روزافزون جامعه کتابخوان یکی از مهمترین دغدغه ها و دل مشغولیهای رهبر فرزانه انقلاب جامعه عمل بپوشد.
محمدپور، با بیان اینکه ۲۱ «نشست کتاب‌خوان» تاکنون در کشور برگزار شده است، تصریح کرد: خوشبختانه استقبال بی نظیری از این طرح در گیلان صورت گرفته و ۲۱۱ نفر از گیلانیان برای شرکت در همایش مذکور ثبت‌نام کردند و این آمار تا این لحظه از تمام نشست های برگزار شده در کشور بیشتربوده است.
وی اضافه کرد: در «نشست کتاب‌خوان» ۱۲ نفر و هر کدام به مدت هفت دقیقه کتابی که خوانده اند در اختیار دیگران قرار می دهند.
پایان بخش سخنان محمدپور همانند آغاز سخنانش با شعر بود و وی با خواندن قطعه شعری از ابولقاسم حالت در وصف کتاب به سخنان خود پایان داد.

متولیان: نشست «کتاب خوان»باید تبدیل به سنت شود

IMG_4729امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دومین سخنران این مراسم فرهنگی بود.

متولیان با بیان اینکه بسیار خوشحال است که در جمع فرهیختگان استان پر میراث گیلان حضور پیدا کرده از مدیرکتابخانه های عمومی گیلان بابت برگزاری این نشست قدردانی کرد و با ابراز ارادت نسبت به کتابداران گیلانی گفت:طرح «کتاب خوان» از جانب مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شده است و بنده شهادت می دهم که وی درد کتاب دارد و در خصوص کتاب خواندن حریص است.
معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:نشست « کتاب خوان» باید صمیمی باشد و نباید رنگ و بوی همایش و سمینارها به خود بگیرد.خوشبختانه امروز فضای سالن، دکور صمیمی و گرم است و در آینده باید فضا طوری مهیا شود که هر کسی با هر میزان سوادی بتواند در طرح «کتاب خوان» شرکت کند.

متولیان با تاکید بر اینکه نشست کتاب خوان باید از نمادین بودن خارج شود و به یک سنت تبدیل گردد، تصریح کرد: اگر طرح «کتاب خوان»به سنت تبدیل شود موفق بوده ایم.از همه دستگاه‌هایی دولتی و غیردولتی می خواهم بخاطر کتاب و کتابخوانی کمک کنند تا این طرح فراگیر شود.

وی در ادامه افزود:نباید فقط با اجرای این طرح در جمع پیشکسوتان فرهنگ و فرهیختگان خودمان را محدود کنیم. ایده‌آل ما این است که همه مردم و نهادهای دولتی و غیر دولتی این سنت را در راستای توسعه مطالعه در بین مردم گسترش دهند تا نشست کتاب خواندن تبدیل به سنت شود.

اساطیر اسکاندیناوی به روایت فاضلی

photo_2015-08-17_22-44-48به گزارش دیارمیرزا پس از سخنان معاون نهاد کتابخانه های کشور, دکتر فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان که پشت تریبون قرار گرفته بود به معرفی کتاب «اساطیر اسکاندیناوی تألیف و گردآوری بهمن کلانتری و علیرضا نظیف» پرداخت.
دکتر فاضلی در ابتدای سخنان خود به این جمله «بیهقی» که می گوید«هر کتابی به یک بار خواندن می ارزد» اشاره کرد و گفت: در عصر حاضر هر کتابی به یک بار خواندن نمی ارزد زیرا عمرمان کفاف خواندن همه ی کتاب ها را نمی دهد.
وی به «متولیان»بابت سفر به استان فرهیختگان خوش آمد گفت و با تشکر از محمدپور بابت برگزاری این مراسم گفت:همیشه در این فکر بوده ام که کتابداران چگونه شبها خوابشان می برد چون در دریایی از کتاب حضور دارند.

فاضلی سپس بخشی این شعر اخوان ثالث را خواند« نمی دانی چه شبهایی سحر کردم بی آنکه یکدم مهربان باشند با هم پلکهای من…» و در توصیف کتابی که برای ارائه انتخاب کرده است گفت:اساطیر با ما زندگی می کنند و بحث اساطیر از لحاظ جامعه شناسی , زبان شناسی و…حائز اهمیت است.
وی تاریخ بشر را بر دوگونه «میتوس» و « لوگوس»دانست و گفت:تاریخ از زمانی پدید آمد که خط اختراع شد و تاریخ قبل از پیدایش خط همان «میتوس» یا اسطوره است که سینه به سینه منتقل شده است و به همین دلیل اسطوره در ناخوداگاه هر انسانی وجود دارد.
دکتر فاضلی ادامه داد:جامعه شناسان معتقدند که ایرانیان در کارهای دسته جمعی موفق نیستند و اگر ما به اسطوره هایمان نگاه کنیم می بینیم که رستم دست به کارهای انفرادی می زند و این درحالی است که اسطوره یونان معتقد به کار جمعی است.

وی در ادامه به نقش مهم «جلال ستاری»اسطوره‌شناس و اندیشمند گیلانی اشاره کرد و گفت:کسی نمی تواند از اسطوره صحبت کند و نامی از جلال ستاری نبرد.

دکتر فاضلی به میل جاودانه شدن انسان ها اشاره کرد و افزود: در اساطیر ایران « اسفندیار» , در آلمان «زیگفرید» در یونان «آشیل» و در اسکاندیناوی «بالدر»را داریم و در همه آنهایک لوزی که در راس آن «ایزد» و در دو بال راست و چپ «گیاه و آب» و در پایین «حیوان» وجود دارد.

بالدر پسر اودین و فریگ بوده و مادر وی از همه ی گیاهان و موجودات به جز «دارواش»که به علت بی ارزشی به او توحهی نمی کند ,سوگند می گیرد که به او آسیبی وارد نکنند و به این ترتیب بالدر رویین تن می شود.

اما «هاتر» برادر «بالدر» تیری که از گیاه دارواش ساخته شده بود را به سمت او پرتاب می کند و همین موجب مرگ «بالدر»می شود و این حادثه به ما می گوید که امکان جاودان شدن وجود ندارد و همیشه باید به فکر مرگ بود.

«فراموشی در راه است» از زبان شهردار شاعر پیشه

habibi_4774مهندس محمد اسماعیل حبیبی شهردار شاعر مسلک «بره سر» رودبار دیگر ارائه دهنده کتاب در اولین نشست کتابخوانی بود و به معرفی دفتر شعر «فراموشی در راه است»خود پرداخت.
حبیبی به برگزاری کارگاه شعر و مسئولیت خود در انجمن شعر اشاره کرد و گفت:تاکنون «بار انداز اندوه», «سطر های شیشه ای» و «تسلیت به خودم » از بنده منتشر شده است.
وی به ظرفیت بالای شاعران گیلانی در کشور و حضور چهره های درخشانی چون استاد ابتهاج(سایه) , شمس لنگرودی , حافظ موسوی ,بهمن صالحی در آسمان شعر ایران اشاره کرد و یادآور شد:در مسیر شعر نیمایی کتاب «بوطیقای شعر نو»اثر «شاپور جورکش» و «از جان گذشته به مقصود می‌رسد» اثر محمد شمس‌ لنگرودی کمک بسیاری به من کرده اند.

حبیبی در خصوص نیما یوشیج گفت:نیما توانست مساحت بزرگی را به تملک خود درآورد و سایر شاعران توانستد بخشی هایی از زمین را به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری نمایند.
پایان بخش سخنان شهردار شاعرپیشه «بره سر» این قطعه شعر از دفتر «فراموشی در راه است» بود:

دلم برای تو تنگ و برای من ابری است
هوای معجزه دارم، هوای من ابریست

ببین تمام تو تا من، تمام من تا تو
ترانه می شود اما، صدای من ابریست

تو قرص کامل ماهی ولی نمی دانی
یکی نشسته که در ابتدای من ابریست

غزل برای تو شعر و برای من هم تو
تمام وسعت واژه که جای من ابریست

همیشه سمت تو باران، همیشه سمت تو مه
جهان برای تو روشن، برای من ابری است

توان نیل ندارم که بگذری از من
تو در اسارت رودی عصای من ابریست

«یک مشن شن» و تغییر ماهیت قدرت

IMG_4865رضا سیف پور مدرس دانشگاه و روزنامه نگار یکی دیگر از کسانی بود که در مدت ۷ دقیقه به ارائه کتاب «یک مشت شن» آخرین اثر خود پرداخت.
این نویسنده و فعال رسانه ای به مفهوم « قدرت سیاسی » و نیز نقش « رسانه های نوین » در شکل گیری مفهوم جدیدی از« قدرت » در هزاره سوم اشاره کرد و گفت:این کتاب ماحصل دو سال مطالعه من در حوزه رسانه و سیاست بوده است.
وی به ایجاد شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت:با وجود این شبکه ها هر فردی خود به تولید کننده خبر تبدیل شده است و امروز مردم قدرت تولید پیام را در اختیار دارند.
سیف پور به جمله «الوین تافلر» در خصوص تغییر ماهیت قدرت اشاره کرد و افزود:امیدوارم تصمیم گیران فرهنگی در حوزه امنیت و رسانه به ساختار جدید قدرت توجه نمایند.

« ولایات دارالمرز گیلان»

IMG_4869مرضیه شمسی پور از کتابداران گیلانی که برای معرفی کتاب « ولایات دارالمرز گیلان» اثر «رابینو» و ترجمه جعفر خمامی زاده , پشت تریبون قرار گرفته بود گریزی به اشعار اخوان ثابث نیز زد و سپس در توصیف این کتاب گفت: رابینو سرکنسول دولت بریتانیای کبیر در شهر رشت بوده و ۶ سال در رشت زندگی کرده است.
نوشته‌های او نشان می‌دهد که در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکرد و با استفاده از مقام سیاسی خود و تماس با دیگر ماموران سیاسی و بازرگانان و کشاورزان و عامه مردم مدارک و مآخذ ارزنده‌ای از این سرزمین گردآورده و به سبب احاطه‌ای که از روزگار جوانی به خط و زبان فارسی داشت، از منابع محلی هم که به سختی در دسترس اروپائیان قرار می‌گرفت در تکمیل آثار خود استفاده برد و با مطالعه گزارشهای کنسولگری مربوط به (و. ج. آبوت) و (آ. ف. چرچیل) و آثار پیشینیان درباره گیلان، و دیدن نقاط و مدارک لازم و تحقیق و پرسش از مردم به خلق اثری گرانبها دست زد.
وی این کتاب را متشکل از ۲۲ فصل دانست و یادآور شد:نویسنده با جزئیات تمام در مورد بخش ها و شهرهای گیلان از ماسال و رشت گرفته تا لاهیجان و رودسر پرداخته و حتی میزان اخذ مالیات درشهرهای مختلف را نیز ذکر کرده است.
شمسی پور سپس بخشی از کتاب را خواند و گفت:با خواندن این بخش از کتاب به یاد آرمانشهری افتادم که نظامی از آن یاد کرده است.

«روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه»

hooshmand_4824«روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه»کتابی بود که سینا هوشمند از فعالین رسانه ای گیلان برای ارائه در اولین نشست کتابخوانی استان انتخاب کرده بود.
هوشمند ابتدای سخنان خود را با جمله آغازین اعتمادالسلطنه آغاز کرد و گفت:«بجهت شروع روزنامه انتظار موقعی لازم نیست که ابتدای سالی باشد یا بعد از اتفاق عمده با مقدمه سفر بزرگی باشد.هر وقت شروع کردی خوبست»
وی در ادامه گفت:می گویند تاریخ تکرار نمی شود اما حوادث تاریخی در حال تکرار شدن هستند بنابراین از همه ی مدیران می خواهم تا خاطرات خود را برای آیندگان به یادگار بگذارند.

سینا هوشمند سپس توضیح مختصری در مورد شخصیت اعتمادالسلطنه ارائه کرد و گفت:محمدحسن صنیع الدوله مولف این روزنامه از درباریان برجسته عصر ناصری بوده و معاونت وزارت عدلیه,رئیس دارالتالیف,عضو مجلس شورای دولتی را برعهده داشته و وقتی به وزارت انطباعات می رسد لقب اعتمادالسلطنه به او اعطا می شود. ناصرالدین شاه اعتماد زیادی به اعتمادالسلطنه داشته و در چندین جا او را «شیخ خلوت» و «خان اعتماد» خطاب کرده است.

وی اضافه کرد:محمدحسن صنیع الدوله در دارالفنون تحصیل می کرد اما بعدا وکیل نظام شد و در مراتب نظامی ترقی کرد و با رسیدن به رتبه سرهنگی به عنوان وابسته نظامی سفارت ایران در پاریس مشغول به کار شد و در همان زمان توانست زبان فرانسه را تکمیل کند.

هوشمند در معرفی این کتاب حضور اعتمادالسلطنه در جریان وقایع را یکی از مولفه های مثبت این خاطرات دانست و یادآور شد:اعتماد السلطنه روزنوشت های خود را بصورت مخفیانه نوشته و تنها همسرش اشرف السطلنه از نگارش آن مطلع بوده است و افشای اظهارات شفاف و صریح وی در مورد شخصیت های برجسته سیاسی عهد ناصری می توانست تبعات سنگینی برای محمدحسن خان داشته باشد.

وی به اهمیت دوره قاجار و عهد ناصری اشاره کرد و گفت:اگر تاریخ کشورمان براساس منابع مستند و مدون را ۲۵۰۰ سال درنظر بگیریم حدود ۵۰ سال آن را ناصرالدین شاه در کشور حکومت کرده نابراین بررسی دوران ناصری یعنی تحلیل یک پنجاهم تاریخ کشور.از یاد نبریم که بسیاری از کارشناسان توسعه و محققین بر این اعتقاد هستند که بسیاری از اداب و سنن و خصایص فعلی ایرانیان از عصر قاجار همچنان استمرار داشته بنابراین مطالعه این کتاب ارزشمند است.

گفتنی است پایان بخش سخنان سینا هوشمند قرائت یکی از روزنوشت های اعتمادالسلطنه بود.IMG_4821

جانستان کابلستان

اثر درخشان رضا امیرخانی کتابی بود که توسط سیده فاطمه جوادیان (عضو کتابخانه گویا و بریل) انتخاب شد.
وی در خصوص این کتاب گفت:رضا امیرخانی در جانستان کابلستان سفر کوتاه اما پر ماجرایش به افغانستان را روایت میکند. پرسه در خاک همسایه فرصتی است برای نگاه کردنی دوباره به ایران، اتفاقات تازه و آینده پیش رو.

 در انتظار ققنوس (کاوشی در قلمرو موعودشناسی و مهدی باوری)

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین اصغر جدایی امام جمعه شهر اسالم کتاب در انتظار ققنوس نوشته سیّد ثامر هاشم العمیدی را ارئه کرد.
وی در خصوص این کتاب گفت: اصل این کتاب به زبان عربی، نگاشته‌ی آقای سید ثامر هاشم العمیدی است که توسط آقای مهدی علیزاده ترجمه گردیده است. این کتاب برای بررسی و مطالعه‌ی انتقادی و پاسخی علمی به کتاب آقای احمد الکاتب و تشکیک‌های ایشان نسبت به ایده‌ی مهدویت تألیف شده است. در سال ۱۹۹۷ میلادی نویسنده‌ای عرب به نام «احمد الکاتب» کتابی را با عنوان «تطور الفکر السیاسی الشیعی من الشوری الی ولایه الفقیه» در لندن منتشر ساخت. در این کتاب به منظور رد نظریه ولایت فقیه کوشیده تا مبانی اعتقادی شیعه را با چالش مواجه کند. برای نیل بدین هدف ،وی مدعیات ذیل را در خصوص بحث امامIMG_4851ت مطرح ساخته و تلاش می‌کند که آن‌ها را مدلل جلوه دهد: ۱. ادعای کل: آقای احمد کاتب تعیینی و تنصیصی بودن امامت را رد کرده و انتخاب امام را از طریق شورا پذیرفته است. در این زمینه، به ایده‌ی عصمت ائمه نیز متعرّض شده است. ۲. ادعای مصداقی: ادعای دومی که کاتب با تفصیل بیشتری درصدد اثبات آن است، انکار وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه است. وی می‌گوید: اساساً شخصی به نام محمد بن الحسن المهدی وجود تاریخی ندارد و امام حسن عسکری چنین فرزندی نداشته است. کاتب پس ازطرح مدعیات و ارائه‌ی شواهد خود به این نتیجه‌گیری کاربردی در عرصه‌ی اندیشه‌ی سیاسی اسلام می‌رسد که ولایت داشتن فقیه جامع الشرائط بر جامعه‌ی اسلامی بر اساس انگاره‌ی «نیابت عام فقها از امام در عصر غیبت» مبتنی است. پس اگر ثابت شود که اساساً امام عصری و غیبتی در کار نیست، دیگر مجالی برای طرح ولایت فقیه باقی نمی‌ماند.
گفتنی است از حجت الاسلام جدائی ۱۰ جلد کتاب منتشر شده است و اولین کتاب را ایشان در سن ۲۳ سالگی نوشته اند که مورد عنایت رهبر معظم انقلاب نیر قرار گرفته است.

روی ماه خداوند را ببوس

IMG_4879پروانه عبد المحمدی در توصیف این کتاب گفت:ساخت و ساز روایتی در روی ماه خداوند را ببوس، ساخت و سازی است که خواننده احساس می کند یک نفر دیگر دارد به جایش حرف می زند. یعنی این که مستور یک دغدغه عمومی را مطرح می کند، دغدغه ای که هر کسی دوست دارد از آن بگوید و اگر توانایی اش را داشته باشد بنویسد.راوی و پیش برنده اصلی داستان یعنی یونس به عنوان دانشجوی مقطع دکترای جامعه شناسی و یک پژوهشگر امور اجتماعی قبل از هر چیز دیگر یک شهروند است. شهروندی که تنها تفاوتش با دیگران همان نوع نگاهی است که پیشتر به آن اشاره شد.
یونس به هیچ عنوان شخصیتی دست نیافتنی نیست. او انتظار ندارد که سطح زیرین اجتماع را با خود همراه سازد، بلکه تلاش می کند خودش را به اشکال مختلف به این سطح نزدیک کند و از فاصله ای کمتر از عمق فجایع سر دربیاورد.ذهنیت مستور و شخصیت داستانیاش در جای جای اثر آنقدر به هم نزدیک می شوند که خواننده احساس می کند یونس خود مستور و مستور خود یونس است. ساده نویسی نویسنده و ساده نگری شخصیت اصلی داستان در سراسر کار پیوندی مثال زدنی یافته اند، به گونه ای که مخاطب احساس می کند قصه گویی مهربان در حال قصه گفتن برای اوست.نکته دیگری که مستور در این کار به خوبی از پسش برآمده، احترام به شعور خواننده گریزان از کتاب است. او با دست مایه قرار دادن مسایل ریز و درشت اجتماعی نه تنها همراه با شخصیت اش به لایه های زیرین سرک کشیده بلکه به دنبال اثبات این ادعای راستین است که مشکل کتاب نخوانی هم ریشه در همین مشکلات ریز و درشت دارد. روی ماه خداوند را ببوس از آن جمله آثاری است که در ابتدا با سکوت محافل مطبوعاتی و ادبی مواجه شد، اما این بی مهری هرگز نتوانست ابعاد گسترده و ارزشهای انسانی اش را از بین ببرد و چاپ های متعدد این اثر نشان داد که نویسنده علاوه بر نشانه گرفتن یک موضوع همه گیر، بسیاری از بیگانگان با کتاب را حداقل در حد خواندن همین یک اثر با کتاب آشتی داده است.

سواد رسانه ای

IMG_4842رقیه زرگری کتابدار گیلانی در توصیف این کتاب گفت: سواد رسانه کتابی است ، با موضوع رسانه که در شش فصل ،۳۱۲ صفحه و ۴۴ درس به آموزش سواد رسانه پرداخته است. فصل اول کتاب با بیان زمینه های پدید آمدن سواد رسانه و تعریف رسانه و متون رسانه ای به اهداف کلی تالیف می پردازذ . در فصل دوم خواننده با انواع متون رسانه ای ،داستان ،درون مایه و همدلی آشنا می شود. نویسنده در فصل سوم به رژیم مصرف رسانه ،وابستگی رسانه ای ،انواع مخاطب اهداف تولید کنندگان و محصولات رسانه ای می پردازد . اما فصل چهارم کتاب به معرفی عوامل تولید در رسانه های جهانی از جمله هالیود و تاریخچه آن می پردازد. درفصل پنجم به توصیه های قرآن کریم و اهل بیت درباره رسانه پرداخته شده است. سرانجام فصل ششم و پایانی کتاب با عنوان نهضت سواد رسانه نگاهی به توصیه بزرگان درباره سواد آموزی و تجارب آنها دارد .

قورباغه ات را قورت بده

IMG_4765پدرام پورکریم گیلانی(کارشناس برنامه ریزی ستاد) به معرفی این نوشته برایان تریسی پرداخت و گفت:«از قدیم گفته‌اند اگر اولین کاری که باید هر روز صبح انجام بدهی، این باشد که قورباغه زنده‌ای را قورت بدهی در بقیه روز خیالت راحت خواهد بود که سخت‌ترین و بدترین اتفاقی را که ممکن است در تمام روز برایت پیش بیاید پشت سر گذاشته‌اید. قورباغه شما در واقع بزرگترین و مهم‌ترین کاری است که باید انجام بدهید. همان کاری که اگر الآن فکری به حالش نکنید به احتمال زیاد همین طور برای انجام ان تنبلی خواهید کرد. ضمناً کار موردنظر همان کاری است که انجام آن در حال حاضر می‌تواند بیشترین تأثیر مثبت را در زندگی شما بگذارد. قدیم‌ها همچنین گفته‌اند: اگر قرار است دو تا قورباغه را بخوری اول آن یکی را که زشت تر است بخور!» حرف آخر این است: اگر باید قورباغه زنده‌ای را بخوری هیچ فایده‌ای ندارد که مدت زیادی بنشینی و به آن نگاه کنی».
با مطالعه و بررسی هرچه بیشتر در مورد مردان و زنانی که درآمد بهتری داشته وسریع‌تر پیشرفت کرده‌اند ویژگی (عمل‌گرایی) به عنوان بارزترین و پایدارترین رفتاری که آنها در هر کاری از خود نشان می دهند خودنمایی می کند. افراد موفق و مؤثر کسانی هستند که مستقیماً به سراغ کارهای اصلی خود می‌روند و خود را موظف می کنند تا به طور مداوم و بدون آنکه ذهنشان منحرف شود به انجام آن کارها ادامه دهند تا آنها را به اتمام برسانند.»

کتاب اویس خمینی
IMG_4873ساعد نجفی (کارشناس منابع ستاد) به ارائه کتابی درخصو رهبر حوثی های یمن پرداخت و در توصیف این کتاب که نوشته «حمید رضا غریب رضا »است ,گفت: نوشته آیا باورش سخت نیست اگر بشنوید همین بچه‌های محله من و شما – در قالب گروهی اندک- قرار است یک ملت را متحول کنند، قدرتهای بزرگ را مغلوب کنند و خواب از چشمان ظالمان و ستمگران بگیرند؟ یک گروه کوچک در یمن این کار را انجام داد.قوانین الهی این وعده را می دهند که بله «می شود»،«می توانیم»:وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ. القصص- آیه۵ و ما مى‏خواستیم به مستضعفان زمین منت گذاشته و آنان را پیشوایان مردم و وارثان [اموال ، ثروت‏ها و سرزمین‏هاى فرعونیان] گردانیم.مستضعفان وارثان زمین‌اند. این یک قانون ا‌ست که گریزی از آن نیست.گروهی کوچک، مکتبی و اصیل در یمن – که کسی آنها را جدی نمی گرفت حتی ایران – توانستند یک ملت را زنده کنند و کنترل یکی از مهمترین مناطق سیاسی، نظامی و اقتصادی دنیا را به دست بگیرند و در واقع پا روی گلوی شیطان بزرگ و مولود حرامزاده‌اش اسرائیل بگذارند. امروز یمنی‌ها برای حفظ این دستاورد و در محاصره کامل- هر روز قربانی می دهند اما دم از تحریم و زندگی مرفه و کمبودها نمی زنند. خود و زندگی و آسایششان را به خدا فروختند و تنها در این دنیای متمدن! وارد کارزار با ظالم‌ها شدند. کسانی که درباره انقلاب‌ها، اندک مطالعه‌ای دارند می‌دانند که چیزی شبیه معجزه در یمن اتفاق افتاده است. خیلی از ماها از یکپارچه و همدل کردن یک اداره چند نفره که هیچ! از همراه کردن حتی بچه‌هایمان عاجز هستیم چه رسد به یک ملت و کشور چند ده میلیونی!

 کافه پیانوIMG_4799

کافه پیانو نوشته فرهاد جعفری،که توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است توسط ارائه شده توسط مریم مجد هادی(کتابدار) ارائه شد.

کافه پیانو در میان نسل جدید رمانها وداستانهای ایرانی (داستانهای مدرن) متولد شده است که در میان آنها یک شاهکار است انتشار بی امان این نسل از داستانها نشان می دهد که دیگر قرار نیست کسی به سبک کلاسیک و سنتی بنویسد یا برای مثال دیگر قرار نیست چوپان عاشقی نی محزونش را بردارد وزیر پنجره اتاق یک شازده خانم قجری بنوازد.

تختی(قطره و دریا)

IMG_4801محمد امین کریمی ,عضو نوجوان و ۱۱ ساله کتابخانه کتابی در خصوص جهان پهلوان تختی را برگزید و در توصیف آن گفت:این کتاب مختص نوجوانان و جوانان گروه سنی((د)) و ((ه‌)) در این کتاب از مجموعه«چهره‌های درخشان» با زندگی‌نامه داستانی جهان پهلوان تختی آشنا می‌شوند .کتاب با سالشمار زندگی تختی آغاز می‌شود .آن گاه زندگی‌نامه او به صورت داستان‌واره تدوین می‌گردد .صفحات پایانی کتاب به توضیح و معرفی برخی از اسامی متن کتاب، چند عکس از تختی و منابع کتاب اختصاص یافته است .»

 

Share