با حضور مردم و مسئولان

دومین جشنواره شکرانه گل گاوزبان و فندق گره گوابر اشکورات برگزار شد +تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دومین جشنواره شکرگزاری پایان برداشت محصول گل گاوزبان و آغاز برداشت محصول فندق به نیابت از ۲۲۰ روستای اشکورات در روستای گره گوابر اشکور سفلی بخش رحیم آباد رودسر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اشکوریها , دومین جشنواره شکرگزاری پایان برداشت محصول گل گاوزبان و آغاز برداشت محصول فندق به نیابت از ۲۲۰ روستای اشکورات در روستای گره گوابر اشکور سفلی بخش رحیم آباد رودسر برگزار شد.
IMG_1736-1024x575فرماندار رودسر در دومین جشنواره شکرگزاری برداشت محصول گل گاوزبان و آغاز برداشت فندق در روستای گره گوابر اشکور سفلی بخش رحیم آباد رودسر ، رشد و توسعه کشاورزی اشکورات بویژه در دو محصول مهم گل گاوزبان و فندق را در گرو ایجاد کارخاناشکوریها  فرآوری و صنایع بسته بندی امکان پذیر دانست .

 امیر جانبازی رودسری با تاکید بر این مطلب که باید تلاش شود کارخانجات فرآوری و صنایع بسته بندی این دو محصول در اشکورات ایجاد شود افزود : این امر کمک خواهد کرد تا زمینه صادرات این محصولات هم به استانهای دیگر و نیز به خارج از کشور فراهم شود .

امام جمعه بخش رحیم آباد رودسر نیز در این مراسم برگزاری این گونه جشنواره ها را فرصت مغتنمی برای شکر گذاری از خالق هستی ذکر کرد و گفت : اگر خدا را شکر کنیم بی تردید نعمات خدا نیز بر ما فزونی خواهد یافت .

حجت الاسلام محمد مهدی محزون با بیان اینکه اگر شکر نعمت نداشته باشیم آسیب پذیر خواهیم بود اظهار کرد : باید در مقابل خداوند از این همه نعماتی که به ما ارزانی داشته شاکر باشیم که در ادامه خداوند برکات خود را نیز بر ما اضافه خواهد کرد .

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بر لزوم تشکیل و راه اندازی تشکل های صنفی ویژه محصولات فندق و گل گاوزبان در اشکورات تاکید کرد .

محمد مهدی رهبری املشی ایجاد این تشکل را از ضروریات خواند و افزود : ایجاد این تشکل در توسعه و ارتقای این محصولات کمک شایانی خواهند کرد .

وی با بیان اینکه اشکورات از ظرفیتهای بالایی در توسعه بویژه در حوزه کشاورزی برخوردار است گفت : باید از این ظرفیتها به بهترین شکل ممکن بهره گیری شود .

سیروس حسن خانی دبیر این جشنواره نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد شور و نشاط و انگیزه در بین کشاورزان و نیز ارتقای سطح آگاهیهای کشاورزان در توسعه و ترویج فرهنگ تولید و مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک را از اهداف مهم برگزاری این جشنواره ذکر کرد .

 در قالب این جشنواره بومی ، محلی نمایش سنتی سرگالش ، موسیقی سنتی محلی ، سرود محلی اشکور اجرا و در نهایت به تعدادی از کشاورزان نمونه فندق کار و گل گاوزبان کار اشکورات هدایایی اهدا شد .

یادآور می شود سطح زیر کشت گل گاوزبان و فندق در اشکورات به ترتیب ۴۷۰ و ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار است که در بخش گل گاوزبان حدود چهار هزار خانوار و در بخش فندق بیش از هشت هزار خانوار فعالیت دارند .

متوسط برداشت فندق در هر هکتار یک تن و گل گاوزبان ۵۰۰ کیلو است .

برداشت گل گاوزبان در اشکورات هر ساله از اوایل اردیبهشت تا اواخر تیر و برداشت فندق از اوایل مرداد تا اوایل مهر ماه به طول می انجامد .

Share