« بلبل گیلان» از موسیقی می گوید:

در شرایطی نیستم که اما و اگرهای اجرای زنده را از سر بگذرانم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جمعه ۲۶ تیرماه بزرگداشت استاد «ناصر مسعودی» -خواننده‌ی برجسته و خاطره‌ساز گیلان که با نام «بلبل گیلان» شناخته می‌شود- در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جمعه ۲۶ تیرماه بزرگداشت استاد «ناصر مسعودی» -خواننده‌ی برجسته و خاطره‌ساز گیلان که با نام «بلبل گیلان» شناخته می‌شود- در شهرکرد برگزار شد.۹b9c7ef6-856a-446d-93b3-8ba560bd491b

قدیمی‌ترین خواننده اشعار گیلکی و خالق آثار ماندگاری چون «میرزا کوچک‌خان» (چقدر جنگلا خوسی)، «کوراشیم»، «بنفشه گل» و غیره، در این باره می‌گوید: «دوستان فرهنگ‌دوست شهرکرد و چهارمحال و بختیاری سال گذشته پیشنهاد برگزاری مراسم بزرگداشتی را به من دادند؛ اما من کسالت داشتم و به این خاطر از آنها خواستم تا این مراسم به تعویق بیفتد. امسال بعد از بازگشت از سفر بالاخره با پیگیری‌های این دوستان قرار شد مراسم بزرگداشتی برای من و همچنین آقای «میلاد کیایی» -نوازنده‌ی صاحب‌نام سنتور- انجام دهند.»

مسعودی همچنین قرار است سفری به کانادا داشته باشد که در آنجا نیز مراسم بزرگداشتی برای او برگزار خواهد شد و به احتمال فراوان چند قطعه را نیز در آنجا اجرا می‌کند. این خواننده، در این سال‌ها چندان فعالیتی در ایران نداشته است:‌ «در این سال‌ها من مدتی کسالت داشتم و خودم هم علاقه‌ی چندانی به فعالیت در این خصوص نداشتم؛ به‌هرحال برای اجرای هر برنامه‌ای، ممیزی‌هایی وجود دارد و من دیگر در جایگاهی نیستم تا بتوانم برای اجرای یک برنامه، این اما و اگرها را از سر بگذرانم.»

مسعودی که در طول ۵۰ سال فعالیت‌های هنری‌اش، قطعات ماندگار بسیاری را خلق کرده، همچنین می‌گوید: «باید همه تلاش خود را انجام دهند تا موسیقی اصیل ایرانی حفظ شود. من البته در این سال‌ها چندان فعالیتی در عرصه‌ی موسیقی نداشته‌ام و از کم‌وکیف آنچه در موسیقی گیلان می‌گذرد، بی‌اطلاعم. اما جوانان باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا موسیقی محلی و ملی‌شان فراموش نشود. این تلاش زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به این نکته توجه داشته باشیم که موسیقی سنتی و محلی سال‌هاست مورد بی‌مهری‌های فراوانی قرار گرفته است. البته شاید باید بزرگان موسیقی و موسیقی سنتی و محلی جایگاه درستی داشته باشند تا جوانان هم به انجام فعالیت‌هایی از این دست ترغیب شوند.»

«ناصر مسعودی» از حضور «علی‌اکبرخان شهنازی»، ‌«احمد عبادی» و «ملوک ضرابی» بهره برده و هم‌زمان با آغاز به‌کار رادیو گیلان در سال ۱۳۳۶ به رادیو آمد. او به عنوان یکی از نخستین خوانندگان در رادیو به اجرای برنامه پرداخت. از او در ۵۰ سال فعالیت هنری بیش از ۵۰۰ ترانه به‌جا مانده که از میان آنها، بیش از ۲۰۰ آهنگ فارسی و سنتی، ۱۵ «برگ سبز» و ۱۰ «شاخه گل» و بیش از ۲۵۰ ترانه محلی گیلکی هستند.

/موسیقی ما

Share