کارشناس مسائل اقتصادی:

حق شناس: بخش عمده ای از چاه‌های نفتی ایران به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بازگشتن به جایگاه قبلی اوپک، تامین درآمدهای بودجه ای و بهره برداری از چاه های نفتی که در نیمه دوم عمر خود قرار دارند از جمله دلایلی است که میتواند افزایش۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت را در رفع تحریم ها توجیه کند. سنا نوشت: هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در خصوص استراتژی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،بازگشتن به جایگاه قبلی اوپک، تامین درآمدهای بودجه ای و بهره برداری از چاه های نفتی که در نیمه دوم عمر خود قرار دارند از جمله دلایلی است که میتواند افزایش۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت را در رفع تحریم ها توجیه کند.۴۰۹۰۲_orig

سنا نوشت: هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در خصوص استراتژی متولیان نفتی در افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت بعد از رفع تحریم ها گفت: اولین نکته در چنین روندی حرکت به سمت افزایش تولید است به این منظور که ایران جایگاه خود را در اوپک که در طول سال‌های اخیر به واسطه تحریم از دست داده است حفظ کند و به سخن دیگر با این اقدام در نظر دارند تا جایگاه ایران در اوپک از رتبه چهارم کنونی به رتبه دوم ارتقا دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از چاه‌های نفتی ایران به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند، افزود: درنظر داشتن این مساله نکته دوم ماجراست به این معناکه اگر این چاه ها به بهره‌برداری نرسند این امکان که از دسترس خارج شوند وجود دارد.

حق شناس تصریح کرد: در این صورت برای احیای دوباره این چاه‌ها نیازمند داشتن تکنولوژی‌های نوین و هزینه بر خواهیم بود بنابراین بهترین حالت آن است که به برداشت از آنها ادامه دهیم تا اینکه در آینده هزینه بیشتری را صرف کنیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بحث بودجه کشور را مدنظر قرار داده و تصریح کرد: بودجه جاری کشور بر مبنای نفت بسته شده است و از آنجایی که قیمت نفت هر روز پایین‌تر از رقم پیش بینی شده در بودجه است بنابراین برای تامین این اختلاف متولیان باید در تلاش باشند تا نفت بیشتری را به فروش برسانند.

وی افزود: برای تامین سهم بودجه از محل فروش نفت در شرایط کنونی اقدامی به جز افزایش فروش نفت وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با توجه به خروج اقتصاد آمریکا از رکود و رشد مثبت آن؛ قیمت نفت در بازارهای جهانی به این شکل باقی نخواهد ماند ضمن اینکه خروج از بحران سال ۲۰۰۸ همه کشورهای توسعه یافته به معنای افزایش تقاضای انرژی خارج شده‌اند بنابراین، این کاهش قیمت نفت دائمی ‌نخواهد بود.

وی افزود: در هر شکل فراز و فرود قیمت نفت همیشه بوده و هست و مهم‌ترین نکته در این میان آن است که کشورها ظرفیت تولید خود را حفظ کنند.

 

 

Share