عبور از پرتگاه بی ثباتی

حضور پرشمار و سلیقه ای خبرنگاران رسانه‌های نزدیک به چند عضو شورا و سایت های محلی فومن و شفت در شبی که طرح سوال از شهردار رشت مسکوت ماند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صد‌و‌پنجمین جلسه شورای شهر رشت با دستور جلسه طرح سوال از شهردار عصر امروز (یک شنبه ۲۵ مرداد) در صحن علنی شورا برگزار و محمد علی ثابت قدم پاسخگوی ۶ سوال مطرح شده اعضای شورا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صد‌و‌پنجمین جلسه شورای شهر رشت با دستور جلسه طرح سوال از شهردار عصر امروز (یک شنبه ۲۵ مرداد) در صحن علنی شورا برگزار و محمد علی ثابت قدم پاسخگوی ۶ سوال مطرح شده اعضای شورا شد. در روزی که صحن شورا مملو از خبرنگار و عکاس بود تا برخی خبرنگاران جایی برای نشستن نداشته باشند،برخی هم اصلا اجازه ورود پیدا نکنند و در نهایت بار دیگر نامناسب بودن طراحی صحن شورا خودنمایی کند.

به نقل از گیل نگاه, shora-raامیر‌حسین علوی و مظفر نیکومنش دو ناطق جلسه امروز بودند. در حالی که پیش‌بینی می شد این جلسه با تنش و چالش همراه باشد اما این دو عضو شورا همگان را به همدلی، همکاری و همگرایی بیشتر دعوت کردند.

مظفر نیکومنش که این روزها فرد مورد اعتماد دو طیف مخالف و موافق شهردار است، با اشاره به این که شورای شهر به عنوان پارلمان شهری برآیندی از خرد و وجدان جمعی شهر است، افزود: روزی که مردم به ما رای دادند ما را شایسته نمایندگی خرد و وجدان یافتند و امروز شاخص‌های توسعه رشت زیبنده این شهر نیست.

وی با بیان اینکه جای تاسف است که شورا و شهرداری تضعیف می‌شود، افزود: کسی که فیلم قطع درختان خیابان امام خمینی (ره) رشت را در اختیار برنامه خندوانه شبکه نسیم قرار داد تا پخش کند، به مردم این شهر خیانت کرده و خودزنی نسنجیده انجام داده است.

نیکومنش‌ با اشاره به اینکه هر طرح توسعه‌ای نیاز به قطع درختان دارد، گفت: تمام کارشناسان به این موضوع واقف هستند هر طرحی که منجر به توسعه شود تدابیری خواهد داشت که قطع درختان یکی از آن است.

وی تصریح کرد: قطع درختان خیابان امام خمینی (ره) رشت برای توسعه به شهر رشت و شهروندان صورت گرفت و زمانی که راه‌اندازی خط ویژه اتوبوس رشت توسط شورا مصوب شد باید اجرایی شود.

 شهردار پاسخ می دهد

بعد از قرائت دستور جلسه و صحبت‌های اعضای شورا،محمدعلی ثابت قدم که زودتر از زمان مقرر و بدون همراه به جمع شورا‌نشینان آمده بود با قرار گرفتن در جایگاه به بیان توضیحات خود درباره سوالات مطرح شده اعضای شورا پرداخت.( مشروح پاسخ های شهردار به شورای شهر رشت)

وی علاوه بر آنکه جواب سوالات را مکتوب در اختیار اعضای شورا قرار داده بود نکات برجسته و مورد نظر خود را در قالب پاورپوینت به اعضای شورا ارائه داد. هرچقدر ثابت قدم در ارائه توضیحات جدی بود اما ورود و خروج متناوب برخی اعضای شورا حکایت از سطح توجه و دقت نظر اندک آنها به پاسخ های شهردار بود.

ثابت قدم در پاسخ‌های خود با اشاره به انجام مطالعات برای ساماندهی زرجوب و گوهر‌رود، گفت: نقشه‌برداری دو رودخانه رشت انجام و به سازمان نقشه برداری ارائه شده است. ثابت قدم ادامه داد: ایجاد فضای سبز در حریم رودخانه‌های رشت سبب افزایش سرانه فضای سبز شهر به حد استاندارد نیز خواهد شد.

وی همچنین از موافقت اداره کل منابع طبیعی استان با واگذاری زمین در سراوان برای ساخت تصفیه‌خانه شیرابه لندفیل سراوان خبر داد.

شهردار رشت در ادامه صبت‌های خود با اشاره به جلسه خود با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بیان کرد: با واگذاری زمین در محدوده کارخانه کود آلی رشت برای نصب دستگاه زباله سوز البته با انجام اصلاحاتی برای استانداردسازی موافقت شده است.

 جناب سرهنگ قانع می شود اما …

بعد از صحبت‌های ثابت قدم  دو نفر به عنوان موافق و دو نفر مخالف شهردار صحبت کردند. محمدحسین کارگر‌نیا خود را موافق اکثر جواب‌های داده شده عنوان کرد اما جواب شهردار در مورد شهر بازی قدس و سد معبر را قانع کننده ندانست.

وی با بیان اینکه رشت از مراکز تفریحی کمی برخوردار است گفت: شهر بازی می توانست با همان دستگاه‌ها به کار خود ادامه دهد و در این مدت اقدام موثری از سوی شهردار دیده نشده است.

وی همچنین سیاست ثابت قدم در تمرکز‌زدایی و واگذاری برخورد با سد معبر به مناطق را ناکارآمد دانست.

 کرامت افراد حفظ شود

در ادامه محمد رفیعی نوده درباره دلایل مخالف خود با شهردار به صحبت پرداخت. وی با یادآوری صحبت‌های خود با شهردار و توصیه به وی برای عدم جابجایی گسترده در شهرداری اشاره کرد و گفت: چطور قبل از آمدن آقای شهردار همه می دانستند که اولین کاری که آقای ثابت قدم می کند، تغییر مدیر خدمات شهری است؟ وی با بیان اینکه من با هیچ فردی مخالف نیستم ادامه داد: کرامت افراد باید حفظ شود.

رفیعی با اشاره به تعطیلی شهر‌بازی گفت: همان افرادی که آقای شهردار ادعا می کند بیشتر از یک ساعت کار مفید نداشتند را در شهر بازی به کار می گرفتند تا مردم نیز از امکانات آن مکان استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به موثر بودن اقدامات دوره قبل در مورد سد معبر گفت: شرایط این روزها امکان قدم زدن در خیابان ها را مشکل کرده است.

 اگر تغییر رویه نمی‌دهی برو!

بعد از رفیعی نوبت محمود باقری خطیبانی بود تا به عنوان یکی از مخالفان جدی ثابت قدم صحبت کند. باقری با اشاره به اینکه هیچ وقت به دنبال خواسته‌ای از شهردار نبوده است گفت: ثابت قدم در دوره قبلی خود شهرداری را به جولانگاهی برای ناآرامی‌ها تبدیل کرده بود و من احساس می کردم که اینبار این وضعیت تغییر خواهد کرد اما اینگونه نشد.

وی تغییر مدیران و معاونان در شهرداری را حق شهردار دانست و گفت:انتظار نمی‌رود شهردار در تغییرات سطوح پائین نیز دخالت کند.

باقری صراحتا خطاب به ثابت قدم گفت:«آقای شهردار اگر واقعاً نمی‌خواهید در روند خود تغییر دهید، بگذارید و از شهرداری بروید»

وی با انتقاد از طرح پیاده‌راه سازی گفت: آیا بافت فرسوده شهر رشت خیابان‌های اصلی منتهی به شهرداری است یا محلاتی مانند ساغریسازان و سلیمانداراب ؟

باقری همچنین ادامه داد: با اطلاعاتی که از فضای مجازی دارم کسانی که در روز انتخاب شما به عنوان شهردار نُقل پخش می کردند، می خواهند برای رفتن شما شیرینی پخش کنند.

 آیندگان از ما خواهند پرسید که چه کردید؟

آخرین عضو شورا که در صحن صحبت کرد اسماعیل حاجی‌پور بود. وی فضای طرح سوال و امکان پاسخگویی را زیبا توصیف کرد و گفت: وقتی اجازه حرف زدن به کسی ندهیم تبدیل به فریاد می شود.

حاجی پور طرح سوال و پاسخ شهردار را امری بدیهی در شورا دانست و گفت: دلیلی برای التهابات ایجاد شده وجود نداشت.

وی گفت: ثابت قدم فقط سه ماه در مسند شهرداری قرار گرفته است و من به توانایی و برنامه ریزی وی شک ندارم.

حاجی پور خواستار کم‌شدن فاصله شورا و شهردار شد و گفت: شهردار می‌تواند به صورت ماهانه گزارش پروژه‌های عمرانی را به شورا ارائه دهد و شورا نیز سوالات خود را مطرح کند.

وی همچنین با انتقاد از رویه تغییر متعدد شهرداران در رشت گفت: در ۱۵ ماه گذشته ۴ سرپرست و در ۹ ماه گذشته ۲ شهردار عوض کردیم و اگر همین‌گونه پیش برویم آیندگان از ما خواهند پرسید که چه کردید؟

 بعد از پایان صحبت های اعضای شورا شهر،ثابت قدم از صحن خارج شد و عباس صابر رئیس شورا برای ۵ دقیقه تنفس اعلام کرد. تنفسی که البته به دلیل جلسات دو یا سه نفره برخی از اعضای شورا تا ۴۰ دقیقه طول کشید. در نهایت نیز اعضای شورا ۹ رای به  مسکوت گذاشتن اعلام نظر درباره پاسخ های شهردار جلسه را به پایان بردند و تا هشتم شهریور و انتخابات هیات رییسه جدید به تعطیلات بروند تا به این ترتیب خانه «میرزا خلیل رفیع» دستکم برای چند روز، دور از تنش و جنجال باشد.

محمد حسین کارگرنیا، اسماعیل حاجی پور، رضا رسولی، سید رضا موسوی روزان، امیرحسین علوی، جمالی، فاطمه شیرزاد، مجید رجبی ویسرودی، محمد علی رفیعی نودهی به مسکوت ماندن طرح سؤال شهردار رای دادند.

 * گفتنی است یکی از حاشیه‌های پررنگ جلسه امروز حضور پرشمار، بی‌ضابطه و سلیقه ای خبرنگاران برخی رسانه‌های نزدیک به چند عضو شورا و حتی از رسانه‌های محلی شهرستان‌های فومن و شفت در صحن بود که به همین دلیل مسوولان روابط عمومی شورای شهر از ورود برخی خبرنگاران از جمله عکاس پایگاه خبری گیل نگاه به داخل صحن جلوگیری و با برخوردی زشت، آن هم به فاصله چند روز از روز خبرنگار مانع حضور وی در جلسه علنی شورای شهر شدند.

Share