در کنگره ملی تجلیل از آزادگان

حجت‌الاسلام شهیدی: ۹۰ درصد آزادگان زمانی که به اسارت درآمدند زخمی بودند/هزار آزاده در لیست صلیب‌سرخ نبودند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون رئیس جمهوری گفت: بیش از هزار نفر از افسران و خلبانان ایرانی به مدت بیشتر از ۱۰ سال دور از چشم صلیب سرخ نگهداری می‌شدند که طولانی‌ترین زمان اسارت مربوط به خلبان شهید حسین لشکری بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کنگره ملی تجلیل از آزادگان با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید، سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام سید حبیب الله حسنی جانشین حوزه نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید، سردار علی فضلی، امیر سرتیپ محمد حسن نامی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امیر خجسته نماینده ایثارگر مردم همدان، غلامعلی جعفرزاده نماینده ایثارگر رشت در مجلس شورای اسلامی، عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، معاونان و مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از آزادگان سرافراز کشورمان در تالار وحدت برگزار شد.

۱۱۴۱۴۷_origسیدمحمدعلی شهیدی صبحدر کنگره ملی تجلیل از آزادگان ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور و همچنین سالروز میلاد حضرت معصومه(س) گفت: آزادگان سرافراز کشورمان بخشی از جامعه ایثارگران هستند که نقش بسیار مهمی در مقاومت و دفاع از کشورمان داشتند و ما هرچه داریم از ایثارگران است. ایران در دوران دفاع مقدس بیش از ۴۲ هزار آزاده سرافراز داشت که ۳۶ هزار نفر از آنان رزمنده و بقیه افراد عادی بودند. ۹۰ درصد آزادگان ما در زمانی که به اسارت درآمدند زخمی بودند و این موضوع نشان می دهد که آنان تا آخرین گلوله خود مقاومت کردند و خود را تسلیم دشمن نکردند.

نماینده ولی فقیه به عدم ثبت آمار تعداد زیادی از آزادگان در فهرست صلیب سرخ اشاره کرد و گفت: حدود ۲۴ هزار نفر از آزادگان ما تا زمان آزادی جزء آمار رسمی اسرا ثبت نشده بودند و هیچ نشانه‌ای از آنان وجود نداشت. این مسئله باعث شده بود که این عزیزان توسط رژیم بعثی تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار بگیرند که حدود ۵۰۰ نفر از آزادگان ما بر اثر این شکنجه‌ها در دوران اسارت مظلومانه به شهادت رسیدند.

معاون رئیس جمهوری افزود: بیش از هزار نفر از افسران و خلبانان ایرانی به مدت بیشتر از ۱۰ سال دور از چشم صلیب سرخ نگهداری می‌شدند که طولانی‌ترین زمان اسارت مربوط به خلبان شهید حسین لشکری بود. ایشان در روزهای نخست جنگ به اسارت درآمد و پس از ۱۸ سال سختی و شکنجه که ۱۲ سال آن در زندان انفرادی بود، سرانجام در سال ۷۷ به کشور بازگشت و بر اثر آسیب‌های شدیدی که بر اثر شکنجه دیده بود یک سال بعد به شهادت رسید.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بسیاری از آزادگان را مربوط به اقلیت‌های دینی و قومی دانست و گفت: همچنین بانوانی از کشورمان به اسارت بعثی‌ها در آمدند و سال‌ها در اسارت بودند و این موضوع نشان می‌دهد تمام ملت ایران یکپارچه در اجرای فرمان امام (ره) و برای دفاع از کشور به جبهه ها رفته بودند.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با بیان اینکه آزادگان در دوران اسارت با مقاومت خود درخشیدند افزود: آزادگان سرافراز امروز نیز در کشورمان نقش‌آفرین هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اردوگاه‌های عراق برای آنان دانشگاه بود. همه ملت ایران مدیون شما هستند، همانطور که مدیون شهدا و جانبازان هستند. ما خدمت در بنیاد را برای خود افتخاری می‌دانیم و هر خدمتی که برای آزادگان انجام دهیم باز هم جبران فداکاری‌های آنان را نمی‌کند، اما در حد توان خود خدمتگذار کوچکی برای شما خواهیم بود.

Share