رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی:

تشکیل کارگروه معدن متشکل از ۲۰ نفر در مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۵۰۴ میلیارد تومان از محل انتفاع به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۵۰۴ میلیارد تومان از محل انتفاع به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۹۴ خبر داد.DSC_9294_resize

داریوش اسماعیلی بعد از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به برنامه‌های مجلس نهم در بخش معدن، برنامه‌های جاری و آینده اظهار کرد: جایگاه نظام مهندسی معدن از دیدگاه مجلس حائز اهمیت است.

وی به اصلاح و تصویب قوانین جدید در زمینه معدن در مجلس اشاره کرد و افزود: کمیته معدن مجلس شورای اسلامی به صورت هفتگی از مجموعه‌های معدنی بازدید می‌کند.

اسماعیلی از چهار مورد اصلاح قانون امور معدنی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و بیان کرد: قوانین مذکور تدوین و تصویب شده است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه مشکل جدی معادن در مورد استعلام‌ها است، تصریح کرد: هشت سازمان باید در مورد مذکور پاسخگو باشند و برای برطرف کردن مشکل هیئت هفت‌نفری حل اختلاف مطابق با قانون تشکیل شده است.

وی به تصویب ماده ۳۱ و ۳۵ در قانون رفع موانع رقابت‌پذیری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ماده ۲۱ مربوط به تولیدات که شامل مواد معدنی می‌شود، در مجلس به تصویب رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مواد خام معدنی در صورت صادرات مشمول معافیت مالیاتی صادراتی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: فرآوری مواد معدنی در توسعه و ایجاد اشتغال تاثیرگذار است.

رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی، پژوهش را یکی از مسائل اصلی در مجموعه معادن ذکر کرد و یادآور شد: طبق تبصره ماده ۳۱ بهره‌برداران معادن معدنی می‌توانند سالانه ۱۰ درصد از حقوق معدنی تا سقف پنج میلیارد تومان صرف پژوهش کنند و این امر با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عقد قرارداد با دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

وی از اختصاص ۵۰۴ میلیارد تومان از محل انتفاع به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۹۴ خبر داد و اظهار کرد: امسال ۱۰۸ میلیارد تومان به سازمان زمین‌شناسی تعلق می‌گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه اعتقاد داریم می‌توانیم وزارت معادن و صنایع معدنی مانند اوایل انقلاب اسلامی داشته باشیم، تصریح کرد: وضعیت معدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت ناپیدا است و این موضوع باید در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به ۲۰ اولویت مجلس نهم اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت‌ها در مورد معدن است.

وی از تشکیل کارگروه معدن متشکل از ۲۰ نفر در مجلس شورای اسلامی خبر داد و بیان کرد: مسئولان دولتی، نمایندگان مردم در مجلس و استادان دانشگاه عضو کارگروه مذکور هستند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام سید حسن ابوترابی‌فرد رئیس کارگروه مذکور است، خاطرنشان کرد: سه موضوع اکتشاف، استخراج و فرآوری در کارگروه معدن مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.

رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی به جایگاه سازمان نظام مهندسی معدن در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: سازمان مذکور بازوی قوی و ارزشمند علمی و کارشناسی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن ایران دارای رشد خوبی است، یادآور شد: فعالیت سازمان مذکور باید از شتاب بیشتری برخوردار باشد.

اسماعیلی به پیشنهاد اعتبارات سه میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی معدن در لایحه بودجه اشاره کرد و افزود: مجلس چهار میلیارد تومان به بودجه مذکور اضافه کرد و بودجه سازمان مذکور ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پایان متذکر شد: اعتقادی به نظارت شرکت‌های خصوصی بر امور معادن دیگر نداریم.

سیزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران امروز و هفتم مرداد ماه جاری در دهکده ساحلی بندر انزلی در حال برگزاری است.

/فارس

Share