ترکیب جناحی کمیسیون ویژه بررسی «برجام» +جدول

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک ,نمایندگان در نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون ویژه برجام را از میان ۲۴نامزد عضویت در این کمیسیون به شرح زیر انتخاب کردند که به ترتیب، محمد حسین نقوی حسینی، اسماعیل کوثری، محمدحسن ابوترابی‌فرد، ابراهیم کارخانه، حسین نجابت، محمد مهدی زاهدی، علیرضا […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک ,نمایندگان در نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون ویژه برجام را از میان ۲۴نامزد عضویت در این کمیسیون به شرح زیر انتخاب کردند که به ترتیب، محمد حسین نقوی حسینی، اسماعیل کوثری، محمدحسن ابوترابی‌فرد، ابراهیم کارخانه، حسین نجابت، محمد مهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، علاءالدین بروجردی، محمود نبویان، مسعود پزشکیان، منصور حقیقت پور، غلامرضا تاجگردون، عباسعلی منصوری آرانی و وحید احمدی اعضای این کمیسیون هستند.قرار است، این اعضا در روزهای آینده متن برجام را کامل بررسی کنند و پس از رسیدن به نتیجه، نظر خود را در صحن علنی مجلس اعلام کنند، اما نکته ای که در این بین وجود دارد، نظرات متفاوت بین اعضای انتخاب شده درباره کلیات توافق است.

جدول زیر نظر این نمایندگان درباره توافق را خلاصه وار بیان می کند؛

ردیف

نام نماینده

کمیسیون

تحصیلات

حوزه انتخابیه

اظهار نظر

کلیات توافق

۱

محمد نقوی حسینی

امنیت ملی

دکترای علوم سیاسی

ورامین

در ادعاها مطالب زیادی مطرح می‌شود، هم رئیس‌جمهور هم وزیر امور خارجه و هم تیم مذاکره‌کننده ادعاهایی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه ما در این داد و ستد توازن را به نفع خود تنظیم کردیم اما منتقدین هم معتقدند که برعکس در این داد و ستد توازن به شدت به ضرر ماست و بیش از آنکه ستانده باشیم امتیاز داده‌ایم/ملاک و داور اصلی ما در جمع‌بندی مذاکرات ملت بزرگ و مراجع قانونی کشور که باید جمع‌بندی مذاکرات را ارزیابی کنند.

مخالف

۲

اسماعیل کوثری

امنیت ملی

فوق لیسانس دفاع و امنیت

تهران

معایب و محاسن این دو متن به طور قطع و یقین توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص خواهد شد/ مجلس به هیچ عنوان اینگونه محدودیت‌ها را نمی‌پذیرد و به دقت حقوق مردم و کشور را پیگیری خواهد کرد.

مخالف

۳

محمدحسن ابوترابی‌فرد

شوراها و امور داخلی

خارج فقه و اصول

قزوین

بررسی متن توافق نهایی هسته‌ای «برجام » در دستور کار جلسه شورایعالی امنیت ملی کشورمان که با حضور رؤسای سه قوه و مسئولان ارشد تعیین‌شده قرار دارد و مجلس شورای اسلامی هم درباره توافق نهایی هسته‌ای طبق وظیفه قانونی خودش عمل خواهد کرد.

موافق

۴

ابراهیم کارخانه

انرژی

دکترای شیمی

همدان

همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند مسأله آنها با ما سر مسأله هسته‌ای نیست و موضوع هسته‌ای یک بهانه است تا آنها بتوانند توطئه‌های خود را علیه ملت ما ساماندهی کنند. الان هم این توطئه‌ها در قالب یک برنامه‌ای به نام برنامه جامع اقدام مشترک ساماندهی شده‌ است.

مخالف

۵

حسین نجابت

انرژی

دکترای فیزیک

تهران

با ارزیابی بیانیه مطبوعاتی که در لوزان قرائت شد، متوجه شدیم که این بیانیه از جهاتی دارای نکات مثبتی بوده و هم از جانب وجود برخی تعهدات، هشداردهنده است که باید تیم مذاکره‌کننده در نگارش متن توافق نهایی بسیار به آنها دقت کند./ اگر نکات مثبت این بیانیه محقق شود باید به معنای واقعی کلمه آن را یک پیروزی ارزشمند دانست، اما باید صبر کنیم و ببینیم طرف غربی تا چه اندازه بر حرف‌ها و تعهدات خود پایبند است.

مخالف

۶

محمد مهدی زاهدی

آموزش و تحقیقات

دکترای ریاضی

کرمان

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از قطعنامه، توافقنامه و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل به نمایندگان مجلس ارائه کند اما تا به امروز چنین اقدامی انجام نشده است/ انتظار این بود که در باره وضوع به این مهمی مرکز پژوهش ها نظر دهد.

مخالف

۷

علیرضا زاکانی

امنیت ملی

دکترای پزشکی هسته ای

تهران

ابهام آلود بودن مسیر رفع تحریم‌ها و برگشت پذیر بودن خودکار و خطرناک در «برجام» وجود دارد/در بعد اقتصادی آن چیزی که ما دنبال کردیم و به آن رسیدیم این است که تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.

مخالف

۸

مهرداد بذرپاش

صنایع و معادن

دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی

تهران

عده‌ای برای کسب نظر آژانس و آمانو از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، حتی کوششی که ممکن است دهه آینده را دهه اختلال در امنیت ملی ما رقم بزند/ امیدواریم اگر بعداً مشکلی ایجاد شد،‌ این عزیزان که این ولع شگفت‌انگیز را در جلب رضایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دارند، پاسخ اقدامات احتمالی خراب‌کارانه سرویس‌های بیگانه در خاک وطنمان باشند.

مخالف

۹

علاءالدین بروجردی

امنیت ملی

فوق لیسانس روابط بین الملل

بروجرد

مهمترین راهکار مقابله با نفوذ آمریکا پس از توافق در ایران آرمان گرایی ملت ها در ابعاد آرمان های انقلاب اسلامی و دیدگاه های امام راحل و مقام معظم رهبری و جلوگیری از استحاله انقلاب می تواند در مقابل همه هجمه های آمریکا چه در بعد اقتصادی، سیاسی و چه فرهنگی تأثیر گذار باشد.

موافق

۱۰

محمود نبویان

آموزش و تحقیقات

درس خارج فقه و اصول

تهران

بر‌ اساس معاهدات بین‌المللی امکان لغو بیانیه لوزان وجود ندارد، مبنای نگارش توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ بیانیه لوزان است که در این بیانیه هر آن چه طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم را از دست داده‌ایم.

مخالف

۱۱

منصور حقیقت پور

امنیت ملی

دکترای مدیریت استراتژیک

اردبیل

با توجه به شرایط سختی که ما در مذاکرات شاهد آن بودیم ما با ۱+۵ به یک توافق قابل قبول دست پیدا کردیم هر چند ایده‌آل به نظر نمی‌رسد/ جمع‌بندی مذاکرات وین به معنای پذیرش حتمی آن از سوی ایران نیست و این متن باید در مراجع قانونی کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و پس از این بررسی‌ها است که ایران نظر خود مبنی بر قبول یا رد آن را اعلام خواهد کرد.

موافق

۱۲

مسعود پزشکیان

بهداشت

فوق تخصص جراحی قلب

تبریز

اگر بر اساس قانون لازم باشد هرگونه توافق به تصویب مجلس برسد خلاف آن نمی‌توان ادعایی داشت اما بیانیه لوزان نیازی به تایید یا تصویب مجلس ندارد و آنچه دولت به صورت داوطلبانه نیز آن را پذیرفته و موقتا نیز در گذشته اجرا کرده است، نیاز به اجازه و تأیید مجلس ندارد ولی اگر قرار باشد این قانون به صورت دائمی اجراشود، یقینا باید به تصویب مجلس برسد و چون سیاست خارجی با هماهنگی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد و مجلس دراین اموری توان کارشناسی ندارد.

موافق

۱۳

غلامرضا تاجگردون

برنامه و بودجه

دکترای مدیریت

گچساران

موفقیت در دستیابی و رسیدن به توافق هسته‌ای که با جهد و تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی گروه مذاکره‌کننده ایران عزیزمان و صد البته با تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان و دلسوزان حاصل شد، موجبات فخر و عزت پیش از پیش هر ایرانی را فراهم آورد و کشور را غرق در شادی و سرور کرد، چراکه پرونده هسته‌ای پرونده عزت و کرامت ایران و ایرانیان بوده و خواهد بود.

موافق

۱۴

عباسعلی منصوری آرانی

امنیت ملی

کارشناسی ارشد علوم سیاسی

کاشان

به تیم مذاکره کننده کشورمان ظلم فراوانی وارد شده است زیرا در بحث های دیپلماتیک زمانی که بحث ها به صورت ملموس مطرح می شود ما سخنان وزیر امور خارجه کشورمان را قبول نداریم و به سخنان آمریکایی ها اکتفا می کنیم که این موضوع، دور از انصاف است./ آنچه اکنون مسلم است اینکه تیم ما با هوشمندی حقوق ما را احیا کرده است اما در فضای داخلی متأسفانه به این موضوعات توجهی نشده

موافق

۱۵

وحید احمدی

امنیت ملی

خارج فقه و اصول

کنگاور

دستاورد هسته‌ای موضوع ملی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، باید با حفظ وحدت و متانت در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت/ مجلس شورای اسلامی رسالت تاریخی و قانونی‌اش را به نحو احسن بر اساس منافع ملی کشور ایفا خواهد کرد.

موافق

حال باید منتظر بود و دید پس از تشکیل این کمیسیون، نمایندگان حاضر در آن به چه نتیجه ای خواهند رسید و آیا متن برنامه اقدام مشترک (برجام) به تأیید اعضای این کمیسیون خواهد رسید و اینکه مجلس بعد از آن چه تصمیمی در این مورد خواهد داشت؛ باید منظر ماند و دید!

Share