اختتامیه جشنواره گل های شمعدانی رشت برگزار شد:

تجلی مشارکت مردم در مدیریت شهری به بهانه شمعدانی ها+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حضور شهروندان رشتی در جشنواره گل های شمعدانی پارک توحید رشت آنچنان خوب بود که همه از استقبال مردم شگفت زده شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حضور شهروندان رشتی در جشنواره گل های شمعدانی پارک توحید رشت آنچنان خوب بود که همه از استقبال مردم شگفت زده شده اند. حضور مردم این امید را در دل همه ایجاد کرده است که شهروندان پای در مسیری به نام مشارکت برای مدیریت بهتر شهر خود گذاشته اند. مردمی که شهر را نه فقط برای مسئولین شهر بلکه برای خود می دانند و برای بهتر شدنش گام برمی دارند.

photo_2015-07-23_12-21-14-747x498مریم صابری در گیل نگاه نوشت:اولین جشنواره گل شمعدانی همزمان با عید فطر امسال در پارک توحید رشت با مشارکت گروه های مردمی و فعالین حوزه های اجتماعی،فرهنگی،محیط زیست،گردشگری و هنرمندان، کارگروه گردشگری مجمع متخصصین ایران(شعبه گیلان)، موسسه سرزمین ایده آل ما، موسسه سبزکاران بالان و با حمایت شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان، شهرداری منطقه یک رشت، سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت، معاونت خدمات شهری شهرداری رشت، آژانس گردشگری گیلان سها، گروه طراحی کابوک، شرکت مهندسی کاوشگران راه علم، سرپرستی روزنامه فرهیختگان و پایگاه خبری گیل نگاه از ۲۷ الی ۳۱ تیر ماه در پارک توحید رشت برگزار شد.  جشنواره ای که قرار بود دو روزه باشد اما استقبال روز اول آنچنان بود که جشنواره برای ۵ روز تمدید شد.

شاید رشت کمتر برنامه اینچنینی به خود دیده باشد برنامه ای با هدف آموزشی اما بدون کسالت و خستگی برای شرکت کنندگانش. برنامه ای که در آن گل شمعدانی، فضای سبز شهری شعارهای مربوط به حفظ محیط زیست هدف اصلی بود و در کنار آن موسیقی مردمی گیلان سبب شور و نشاط شهروندان رشتی در کنار رودخانه زرجوب بود.

علیرضا محمدی،مدرس دانشگاه،مشاور برنامه ریزی گردشگری و دبیر جشنواره با اعلام رضایت از این برنامه می گوید: با وجود آنکه ما این برنامه را به صورت پایلوت برای منطقه ۱ طراحی کرده بودیم اما نه تنها از دیگر مناطق شهری رشت بلکه حتی از نقاط مختلف استان گروههای مردمی برای بازدید آمده بودند. وی حتی به  تورهای گردشگری استان های دیگر اشاره می کند که وقتی از این جشنواره مطلع شدند در جشنواره حضور پیدا کردند.

محمدی هدف برگزاری جشنواره را شور و نشاط اجتماعی،  ترغیب مردم به مشارکت در امر زیباسازی با گیاهان و افزایش فضای سبز شهری عنوان می کند. وی معتقد است: زیباسازی شهری  سازمان محور نیست و نیاز به مشارکت های مردمی دارد. وی ادامه می دهد: گل و گیاه برای مردم جذابیت دارند و باید از این روحیه لطیف مردم برای جذب مشارکت های بیشتر استفاده کرد.

علاوه بر نکته ایی که محمدی به آن اشاره دارد، غرفه های مختلف این جشنواره نیز مورد توجه مردم قرار گرفته بود و کودکان در غرفه های مربوط به نقاشی حضور پررنگی داشتند. اما شاید بتوان گفت یکی از جذاب ترین قسمت های جشنواره اجرای گروه موسیقی فولکلور گیلان بود. میزان رضایت مردم از همراهی و شوقی که در زمان شنیدن ترانه های محلی گیلان داشتند کاملا مشخص بود.

 شهروند خوب برای شهر خوب

علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز دلیل موفقیت این برنامه را برگزاری صفر تا صدی آن را از سوی مردم عنوان می کند.

بهارمست با یادآوری ضرب المثل ؛آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند می گوید: همه کارهای جشنواره را گروههای مردمی با همکاری شهرداری منطقه ۱ برگزار کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت معتقد است این جشنواره می تواند به عنوان یک الگو برای شعار شهری خوب است که شهروندان خوب داشته باشد، مطرح شود.

بهارمست به سیاست محله محوری شهرداری رشت اشاره می کند و می گوید: برای افزایش مشارکت مردم در مدیریت شهری در پی ایجاد سرای محلات در ۵ منطقه شهری هستیم. این سرای محلات میزبان مردم برای برگزاری برنامه های این چنینی باشد.

 شادی و آموزش در کنار هم

اما بدون شک حضور NGO ها در این جشنواره نقطه قوت این برنامه بود. موسسه سرزمین ایده آل ما یکی از این گروه های مردن نهاد فعال در حوزه محیط زیست است که در اجرای برنامه مشارکت داشته است.

پیمان بازدیدی مدیرعامل موسسه «سرزمین ایده آل ما» از شگفتی خود از استقبال مردمی جشنواره می گوید. وی دلیل موفقیت این کار را با وجود نداشتن رسانه فراگیری مانند تلویزیون، رسانه های مستقل و شبکه های مجازی می داند و می گوید: خود گروه های مردمی سبب مشارکت بیشتر در جشنواره شدند.

وی ادامه می دهد: برای حفظ محیط زیست یکی از روش های جلب مشارکت های مردمی برگزاری جشنواره های مانند شمعدانی است. جشنواره هایی که ما را به یاد دوران کودکی و پاکیزگی بیشتر شهرمان می اندازد.

گروه محیط زیستی سبزکاران بالان نیز یکی دیگر از عوامل اجرایی این جشنواره بود. نسیم طواف زاده مدیرعامل این موسسه به گیل نگاه می گوید: مهم ترین نتیجه این برنامه شادی مردم است که به عوان سرمایه های اجتماعی مطرح هستند.

طواف زاده از شناخت بیشتر مردم در این جشنواره صحبت می کند وی می گوید: این جشنواره و ارتباط بیشتر با مردم به ما نشان داد که شهروندان مایل هستند برای شهرشان کاری انجام دهند اما نمی دانند از کجا و چطور.

وی معتقد است: جشنواره شمعدانی به مردم نشان داد که می توانند به آسانی کارهای حداقلی برای شهرشان انجام دهند. طواف زاده تعامل بیشتر NGO و مردم را از دیگر نتایج این جشنواره می داند، برنامه ای که کمک کرد مردم در جریان آموزش های غیر مستقیم قرار بگیرند.

 مشارکت مردم راه رسیدن به هدف

مرتضی عاطفی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز این جشنواره را اولین کار مشارکتی مردم در حد گسترده می داند و می گوید: برنامه ریزی فرهنگی در حوزه آموزش  و ارتفای شهروندی با مشارکت شهروندان امکان پذیر است.

عاطفی موفقیت این برنامه را خوب توصیف می کند و معتقد است این برنامه می تواند رویکرد بخش های مختلف برای آینده را مشخص کند. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت راه رسیدن به اهداف سازمان پسماند نیز فرهنگ سازی و مشارکت بیشتر مردم عنوان می کند.

وی می گوید: زبان هنر وقتی با مشارکت مردمی همراه می باشد می تواند بسیاری از گره های مشکلات شهری ما را باز کند.

 برنامه از مردم، حمایت از شهرداری

محمد پورناصرانی شهردار منطقه ۱ نیز از شگفتی خود از این جشنواره صحبت می کند. وی این جشنواره را آشتی بین مردم و شهرداری به عنوان نماینده حاکمیت عنوان می کند.

پورناصرانی در صحبت هایش تاکید می کند که باید به خواسته های خود مردم توجه کنیم. وی می گوید ما به این نتیجه رسیده ایم که مردم باید خودشان برنامه ارائه دهند و تنها حمایت و همراهی با شهرداری باشد.

شهردار منطقه ۱  امیدوار است جشنواره هایی که فرهنگ اصیل رشت را نشان دهد بیشتر پرداخته  شود.

وی می گوید: امیدواریم  برنامه های بیشتری از طرف خود مردم صورت گیرد و حمایت های سخت افزاری شهرداری نیز حتما ادامه دار خواهد بود.

 یکی از نکات جالب این برنامه صمیمت موجود در این جشنواره بود. صمیمتی که در نوع برخورد مردم مسئولین مختلف مانند نماینده مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری رشت دیده می شد . محمدعلی  ثابت قدم شهردار رشت، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی و افشین پورعلی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های گیلان از مهمانان این برنامه بودند.

اهدای جوایز به شرکت کنندگان جشنواره نیز که با یک گلدان گل شمعدانی در مسابقه شرکت کرده بودند بخش دیگر جشنواره بود. مجموعا به ده نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی از سوی شرکت های حامی جشنواره اعطا شد و نیز به تمامی مشارکت کنندگان در بخش گلدان های جشنواره، تقدیر نامه و کارت تخفیف از سوی شرکت های حامی جشنواره تعلق گرفت.

شاید بتوان به صراحت گفت که برخلاف بسیاری از دهها برنامه ای که در طول هفته برگزار می شود و شاید کسی دیگر رغتبی برای حضور دوباره در آن را نداشته باشد برگزاری دوباره چنین جشنواره ای نه تنها خواسته مدیران بلکه مردم حاضر در برنامه نیز بود.

باید ببینیم آیا موفقیت اجرای جشواره گل های شمعدانی سبب ادامه دار شدن آن خواهد شد یا مانند برخی نمونه های اندک سابق صاحبان زیادی پیدا کرده و فراموش می شود؟

Share