فرهاد پردخته

به انتخاب اصلح فکر کنیم

به انتخاب اصلح فکر کنیم «حق تعیین سرنوشت» در نظام سیاسی اسلام به عنوان یکی از ارکان مهم شکل گیری حکومت اسلامی محوریت دارد.از آنجا که در اسلام رای و انتخاب ملت در عرصه نصب کارگزاران حکومت اسلامی اعتبار دارد، مردم حق دارند که در انتخا بات حاضر شده و به نامزد مورد علاقه خود […]

به انتخاب اصلح فکر کنیم
پردختهitled

«حق تعیین سرنوشت» در نظام سیاسی اسلام به عنوان یکی از ارکان مهم شکل گیری حکومت اسلامی محوریت دارد.از آنجا که در اسلام رای و انتخاب ملت در عرصه نصب کارگزاران حکومت اسلامی اعتبار دارد، مردم حق دارند که در انتخا بات حاضر شده و به نامزد مورد علاقه خود رای دهند.
هیچ کس نیز در جایگاهی نیست که بتواند ما نع تحقق این حق گردد. به واقع آنچه در نظام های غربی مبتنی بر منشایی خیالی چون « قرارداد اجتماعی» شکل گرفته است، در اسلام اساس و بنیا نی محکم در آموزه ‌های الهی دارد.از سوی دیگر مشارکت سیاسی فعال در جامعه که مصادق بارز آن حضور در عرصه انتخابات است، به عنوان یک ضرورت شرعی و تکلیف الهی مورد تاکید قرار گرفته است، چرا که اولا نظام سیاسی اسلام بدون حضور ملت در صحنه معنا نمی‌یابد و ثانیا این حضور موجب حفظ و تقویت نظام اسلامی که به فرموده حضرت امام حفظ آن از اهم واجبات است، شده و آن را در برابر تهدیدات مختلف مصون می سازد.
مقام معظم رهبری به این حقیقت چنین اشاره دارند: «… هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به‌دست خودشان معین کنند؛ زیرا که کشور متعلق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوه‌ی مقننه معین کنند؛ مجریان خودشان را با ترتیبی که در قانون معین شده است، معین کنند. این حق مردم است و متعلق به آنهاست؛ اما تکلیف هم هست. این‌طور نیست که یکی بگوید من نمی‌خواهم از این حقم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام بسته‌ی به احقاق این حق است؛ این تکلیف است؛ باید همه شرکت کنند.»(۲۶/۱۱/۷۸).
در نگاه تکلیف مدارانه حضور در انتخابات، فرد باید به اصول دیگری نیز توجه کندکه از آن جمله می‌توان به اصل شایسته سالاری و انتخاب کاندیدای اصلح اشاره کرد. به این تعبیر رهبری: «همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.»(۳۱/۲/۷۶).
در انتخابات، رای و گزینش مردم با توصیه ‌ها و رهنمودهای دینی در مسیری صحیح و کم اشتباه قرارخواهد گرفته و این “حق انتخاب” با رهنمودهای الهی بارور شده و به سوی کمال و شایسته گزینی سوق می‌یابد.
با انتخاب شایسته و اصلح در انتخابات با حضور قدرتمند و تاثیر گذار خود باید بنیان های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تقویت کنیم.

با مشارکتی تاثیر گذار در انتخاب اصلح برای ایجاد امنیت ، امنیت اجتماعی، اقتصادی، شغلی ، فرهنگی وسیا سی بعنوان یک تکلیف برای حفظ ساختاری نظام اسلامی ، با جدیت هر چه بیشتر و حضور فعال، بدور از جنجال سیاسی وحزبی وجناحی عمل کنیم.

دولت نظام اسلامی هم کمک کند در کنار حفظ استقلال کشور با توزیع عادلانه ثروت، جلوگیری از تاراج ثروت عمومی و مبارزه حقیقی با فساد اداری ومالی و هرنوع رانت خواری ،در تقویت این مشارکت در سطحی قوی تر از گذ شته به این مشارکت (امر انتخابات) یاری رساند.

سه دهه گذشته نظام نشان داده است که تمرکز قدرت احزاب وگروه ها وجناح های سیاسی بسیاری ، آفت پذیری را افزایش داده و جریان سازی سیاسی همراه با جنجال ،حس مشارکت عمومی در انتخابات را تضعیف می کند. لذا با انتخاب شایسته و اصلح در انتخابات مجلس دهم، با حضور قدرتمند و تاثیر گذار خود باید از تمرکز قدرت غیر مردمی جلوگیری نمود و توزیع قانونمند قدرت را از طریق برگزاری انتخاباتی سالم بدون تشویش خاطر با دیدی عالمانه ،تکلیف دانست.

توصیه همه‌جانبه رهبر معظم انقلاب بر افزایش بصیرت در سال‌های اخیر را نیز در همین راستا باید تحلیل کرد. با صراحت خطاب به ملت فرمودند: «در زندگی پیچیده اجتماعی امروز، بدون بصیرت نمی‌شود حرکت کرد. جوان ‌ها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بد هند. معلمان ، روحانی، متعهدان موجود در جامعه ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگا هی و حوزوی، باید به مسئله بصیرت ا همیت بد هند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرت ‌ها لازم است.»(۱۵/۷/۸۸).
براین اساس بصیرت حکم می کند ، نباید اختلافات سیاسی ، حزبی ،جناحی را به تضاد های اجتماعی و فرهنگی تبدیل کرد و یا برای خذف همدیگر مسیر کاذب نقد ها را علم نمود ؛ بلکه باید از دیدگاه ها و نقد های سازنده و خیرخواهانه ، همه احزاب و جناح ها برای توسعه و پیشرفت در امر مشارکت عمومی به منظور انتخاب شایسته و اصلح ،در انتخاب نماینده مجلس دهم ، جهت تعیین سرنوشت و ترسیم سیاست گذاری های مهم نظام ،با فرا اندیشی ، خود نیز مشارکتی تاثیر گذار را در جامعه ایران اسلامی به نمایش گذارند . به امید انتخاباتی پر شور و با نشاط .

فرهاد پردخته
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share