مرور روزنامه های صبح گیلان

براساس یک نظرسنجی;نیمی از شهروندان عملکرد شهرداری رشت نسبت به سال گذشته را «خیلی بهتر» می دانند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یک ماه پس از کلنگ زنی فاز اول پروژه خطوط اتوبوسرانی تندرو و سایر فعالیت های عمرانی مصوب شهرداری رشت ، این روزها یکی از دغدغه های اصلی شورای شهر، شهردار و برخی از فعالان اجتماعی انتخاب اجرای الویت های پروژه های شهرداری و محدودیت های آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

در یک نظرسنجی اعلام شد: خواسته های شهروندان رشت از شهردار

۲۰۱۵۰۳۲۸۱۹۴۳۱۲_shahrdai14گیلان امروز نوشت:یک ماه پس از کلنگ زنی فاز اول پروژه خطوط اتوبوسرانی تندرو و سایر فعالیت های عمرانی مصوب شهرداری رشت ، این روزها یکی از دغدغه های اصلی شورای شهر، شهردار و برخی از فعالان اجتماعی انتخاب اجرای الویت های پروژه های شهرداری و محدودیت های آن است.
از همین رو، شهرداری رشت به موازات شتاب در تعریض خیابان امام خمینی و ایجاد زیرساخت ها در شکل دهی خطوط اتوبوسرانی تندرو [بی آر. تی]، برای اطلاع بیشتر از نظرات شهروندان به عنوان ذی نفعان مستقیم شهری ، نظر سنجی را در دستور کار قرار داده تا آنچه را که موافقان و مخالفان این طرح بر آن تاکید می نمودند با سنجه کمّی و عیار علمی تری اندازه گیری کند.
شیرزاد معاون برنامه ریزی و توسعه شهر داری رشت در این خصوص اظهار داشت : بر همین اساس و با انتخاب جامعه نمونه ۵۵۰ شهروند بالای ۱۸ سال، در۵ منطقه شهرداری و ۵۵ محله به چهار پرسش این طرح پاسخ دادند تا اقدامات و شتاب تحولات این روزهای شهرداری رشت از دید آنها نیز بررسی شود .
وی افزود : سرعت و عملکرد شهردار، اهمیت احداث پروژه خط بی. آر. تی، الویت بخشی طرح ها و الویت های شهرداری و منابع خبری شهروندان از اقدامات شهرداری ، پرسش هایی بود که شهروندان رشتی به آن پاسخ دادند.
معاون پژوهشی و برنامه ریزی شهر داری رشت با اشاره به نتایج تحقیق تصریح کرد : نتایج این تحقیق نشان می دهد که توسعه فضای سبز و پارک ها، تعمیر و آسفالت خیابان ها و احداث خط اتوبوسرانی بی. آر. تی و کمک به حل ترافیک مهمترین خواسته شهروندان شهر است و اکثریت شهروندان ، رشد شتابان تغییرات شهری را از کانال صدا و سیما دنبال می کنند.

به گفته وی جنسیت پاسخگویان به این پرسش ها تقریبا برابر بوده و از نظر سنی نیز بالغ بر ۴۰.۲ پاسخگویان در گروه سنی ۲۹ـ۱۸ سال، ۴۰ درصد در گروه سنی ۴۹ـ۳۰ سال و ۱۹.۸ درصد در گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر قرار داشتند .
شیرزاد جامعه اماری پاسخگویان را از حیث تحصیلی با ۱۹.۶ درصد پاسخگویان زیردیپلم، ۳۴.۷ درصد دیپلم و ۴۵.۶ درصد دارای تحصیلات عالی بر شمرد و گفت : شهروندان مورد سنجش از نظر شغلی؛ ۲۹.۱ درصد خانه¬دار، ۱۵.۱ درصد دارای شغل آزاد، ۱۰.۲ درصد بیکار، سرباز و دختر مجرد، ۹/۸ درصد دانشجو، ۸ درصد کارمند لیسانس و ۷.۵ درصد بازنشسته می باشند .
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری رشت در خصوص دیدگاه  شهروندان نسبت به سرعت و عملکرد شهرداری در سال جاری چیست یاد آور شد : به اعتقاد شهروندان، مهمترین اقدامات شهرداری در سال جاری به ترتیب اولویت ۳۸.۲ درصد آسفالت خیابان ها و محلات و سپس با اختلاف معناداری یعنی در حدود ۸/۸ درصد زیباسازی شهری ، ۸/۶ درصد افزایش فضای سبز و پارک ها، ۶.۲ درصد سر و سامان بخشیدن و افزایش فرهنگ سازی برای وضعیت دفع زباله های شهری بوده است .
وی اذعان داشت : این در حالی است که تنها ۱۴.۵ درصد از شهروندان اعلام نموده ا ند که در شهر کار خاصی توسط شهرداری انجام نگرفته است.
شیرزاد در خصوص ارزیابی شهروندان از عملکرد شهرداری در سال جدید نسبت به سال گذشته تصریح کرد : بیش از نیمی از شهروندان یعنی ۵۸.۶ درصد عملکرد شهرداری را نسبت به سال گذشته “بهتر و خیلی بهتر” ارزیابی نمودند ؛ ۳۲ درصد فرقی برایشان نداشته است و ۹.۳ درصد گزینه های بدتر و خیلی بدتر را انتخاب نموده اند .
وی همچنین درباره سرعت پروژه¬های شهرداری در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل اینگونه تشریح کرد : ۵۰.۲ درصد به سرعت«بیشتر و خیلی بیشتر» شهرداری اشاره داشته، ۳۴.۹ درصد به گزینه “فرقی نکرده” اشاره کرده¬اند و ۱۴.۷ درصد گزینه های «کندتر و خیلی کندتر» شده است را اعلام نموده اند.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری با اشاره به نتایج جالب توجه در این تحقیق در خصوص نحوه پیگیری اخبار شهرداری توسط شهروندان شهر رشت و این که نظرشان درباره اتفاقات اخیر شورای شهر و شهرداری چیست گفت : درخصوص پیگیری اخبار و رویدادهای شهرداری رشت بیش از نیمی از شهروندان یعنی در حدود ۶۴.۴ درصد شهروندان این امر را پیگیری می کنند و سایرین یعنی ۳۴.۲ درصد خبر های شهرداری و شهرداری برایشان جذابیت پیگیری ندارد .
شیرزاد منابع کسب خبر شهروندان را به شرح ذیل عنوان کرد : ۶۳.۶ افراد پیگیر منابع کسب خبر خود را عمدتا از طریق صدا و سیما مرکز گیلان دریافت می کنند ، ۱۵.۳ درصد از طریق دوستان، ۷.۱ درصد به ترتیب از طریق سایت ها و شبکه های اجتماعی و ۶.۹ درصد هم از طریق روزنامه های محلی پیگیر اخبار شهرداری بوده اند.
وی خاطر نشان کرد : در خصوص پیگیری بحث ها و چالش های اخیر بین شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت نیز تنها ۲۶.۵ درصد علاقه خود را بیان نمودند و این در حالی است که ۷۲.۲ درصد علاقه ای به این امور ندارند .
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری رشت یاد آور شد : از آنانی که به گزینه بلی اشاره کرده بودند ، خواسته شد میزان مفید و مناسب بودن این¬گونه مباحث را برای شهر و شهروندان اعلام نمایند که ۲۶.۷ درصد به گزینه های موافق و خیلی موافق، ۳۰.۱ درصد به گزینه متوسط و ۳۹.۸ درصد به گزینه های مخالف و کاملاً مخالف اشاره نمودند.
وی افزود : بالاخره از آنان خواسته شد که اظهار نمایند که با نظرات کدام یک از دو گروه موافق هستند که ۳۶.۳ درصد به گزینه شهرداری رشت، ۱۹.۹ درصد به گزینه شورای اسلامی شهر رشت و ۳۷ درصد هم به گزینه هیچکدام (بی¬طرف) اشاره نمودند.
شیرزاد با اشاره به اینکه نظر شهروندان در خصوص پروژه اتوبوس تندرو و قطع درختان نیز جالب توجه است گفت : میزان موافقت پاسخگویان در خصوص راه¬اندازی خط اتوبوس BRT در شهر رشت در مجموع ۸۸ درصد در حد زیاد و خیلی زیاد بوده است در حالی که ۵.۸ درصد در حد متوسط و ۶.۱ درصد هم در حد کم و خیلی کم با این پروژه موافق هستند.
وی افزود : همچنین درباره میزان تمایل به استفاده از خط اتوبوس BRT؛ ۷۷ درصد تمایل در حد زیاد و خیلی زیاد، ۱۲ درصد تمایل در حد متوسط و ۱۱.۱ درصد تمایل در حد کم و خیلی کم به استفاده از این پروژه دارند. اما در خصوص قطع درختان اطراف میدان فرهنگ ، ۳۶ درصد شهروندان موافق کامل و ۴۰.۶ درصد مخالف کامل می¬باشند و ۲۳.۱ درصد هم نظر بینابین دارند.
شیرزاد خاطر نشان کرد : میزان اهمیت اولویت¬های اصلی از نظر شهروندان در طرح¬های مختلف شهرداری نیز در ۴ پرسش مورد بررسی قرار گرفت و از پاسخگویان خواسته شد بگویند اگر جای شهردار رشت بودید اولویت های اصلی تان در شهر چه بود؟ چه کارها و فعالیت هایی را انجام می دادید؟ در میان پاسخ ها مهمترین اولویت¬ها به ترتیب عبارت است ازتوسعه فضای سبز و پارک¬ها با ۹۳.۴ امتیاز، تعمیر و آسفالت خیابان ها و کوچه ها با ۷۷.۲ امتیاز، کمک به حل ترافیک شهری با ۵۳.۴ امتیاز، جمع¬آوری آب¬های سطحی و فاضلاب شهری با ۲۷.۱ امتیاز، توجه به حمل و نقل درون شهری و تعویض ناوگان تاکسی و اتوبوس با ۲۳.۴ امتیاز.
وی تصریح کرد : در بخش پایانی پرسش نامه نیز ضرورت انجام ۱۸ طرح عمده که توسط شهرداری در دستور کار قرار دارد از پاسخگویان پرسیده شد ؛ طرح هایی مانند لایروبی رودخانه¬های زرجوب و گوهررود، طرح بهسازی مرکز دفن زباله لندفیل سراوان، رفع سد معبر در خیابان¬های اصلی، زیرگذر شهید رجائی (رشتیان)، پیاده رو فرهنگی خیابان¬های منتهی به شهرداری رشت، پارک جنگلی لاکان شهر و… در نهایت بین ۶۸ تا ۱۰۰ درصد از نظر شهروندان این طرح ها بسیار و نسبتاً ضروری اعلام شدند، و غیرضروری بودن طرح حداکثر ۵.۸ درصد بوده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهر رشت یاد آور شد : از شهروندان خواسته شد که سه اولویت اصلی خود را از ۱۸ طرح نام برده شده، ذکر نمایند که در مجموع؛ تعمیر و آسفالت خیابان¬ها و کوچه¬ها با ۸۰.۱ امتیاز،جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب شهری با ۶۸.۷ امتیاز و راه اندازی خط BRT (اتوبوس تندرو) با ۶۶.۸ امتیاز رتبه¬های اول تا سوم را به خود اختصاص داده است که نتایج اولویت ها به تفکیک مناطق شامل منطقه یک: ۱) توسعه فضای سبز و پارک¬ها با ۱۰۹ امتیاز، ۲) تعمیر و آسفالت خیابان¬ها و کوچه¬ها با ۶۲.۹ امتیاز، ۳) زیرگذر شهید رجائی (رشتیان) با ۵۴.۵ امتیاز. منطقه دو: ۱) جمع¬آوری آب های سطحی و فاضلاب شهری با ۱۰۳.۷ امتیاز، ۲) تعمیر و آسفالت خیابان¬ها و کوچه ها با ۹۹.۱ امتیاز، ۳) لایروبی رودخانه های زرجوب و گوهررود با ۸۵.۵ امتیاز ۳ـ منطقه سه: ۱) جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب شهری با ۸۳.۷ امتیاز، ۲) تعمیر و آسفالت خیابان ها و کوچه ها با ۶۳.۷ امتیاز، ۳) توسعه فضای سبز و پارک ها با ۵۹.۳ امتیاز. ۴ـ منطقه چهار: ۱) راه¬اندازی خط BRT (اتوبوس تندرو) با ۱۲۸.۱ امتیاز، ۲) تعمیر و آسفالت خیابان ها و کوچه ها با ۸۲.۷ امتیاز، ۳) توسعه فضای سبز و پارک ها با ۶۲.۸ امتیاز. ۵ـ منطقه پنج: ۱) تعمیر و آسفالت خیابان¬ها و کوچه¬ها با ۹۲.۷ امتیاز، ۲) راه¬اندازی خط BRT (اتوبوس تندرو) با ۹۱.۸ امتیاز، ۳) توسعه فضای سبز و پارک¬ها با ۵۱ امتیاز بوده است .
وی در پایان خاطر نشان کرد : اولویت بندی پروژه ها به تفکیک ۵۵ محله می باشد و اولویت های شهروندان با امتیاز درج شده است. به همین دلیل از توزیع فراوانی و درصد استفاده نشده است.

img_55cb935965506
نجات دریای خزر از آلودگی ها با گسترش همکاری های بین المللی

خزر نوشت:دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان در محاصره انواع آلودگی های خانگی، صنعتی، نفتی و کشاورزی قرار دارد، از این رو در سال ۱۳۸۲ کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) شکل گرفت و از ۲۱ مرداد ۱۳۸۵ برای پنج کشور حاشیه خزر لازم الاجرا شد.
۲۱ مرداد برابر با ۱۲ آگوست توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) به عنوان روز دریای خزر نامگذاری شد.
دریای خزر با وسعت ۶۰۰ هزارو ۳۸۴ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه جهان است و طول پیرامون آن به ۷۰۰۰ کیلومتر می رسد. این دریاچه از نظر تنوع زیستی بسیار غنی بوده و حدود ۴۰۰ گونه آبزی، بومی آن هستند که ماهیان خاویاری از مهمترین آنها است.
علاوه بر منابع زنده، این دریا پس از خلیج فارس و سیبری، به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیر بستر در مقام سوم قرار دارد.
خزر برای حدود ۱۵ میلیون سکنه حاشیه خود، هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده است و منبع اصلی درآمد محسوب می شود.
فعالیت های انسانی بیش از حد و بهره برداری های اقتصادی پرشتاب و کم ملاحظه، موجب تخریب اکوسیستم های طبیعی، آلودگی محیط زیست و کاهش کیفیت آب این دریا شده است.
دخالت های شتاب زده انسانی در دریای خزر که به شکل تغییر کاربری اراضی شامل تخریب و استحصال اراضی برای ساخت و سازهای بی رویه و غیراصولی ساحلی اعم از اسکله و بندر، مجتمع های گردشگری، مسکونی و تجاری، توسعه فعالیت های اکتشاف و استخراج منابع فسیلی زیربستر، صید بی رویه آبزیان خصوصا ماهیان خاویاری، تخریب زیستگاه ها و از دست رفتن مناطق تخم ریزی ماهیان خاویاری و تخلیه مستقیم آلودگی های شهری، صنعتی و کشاورزی مناطق ساحلی به دریا برخی از تهدیدات دریای خزر است.
بار زیاد آلودگی ها با منابع مشخص و نامشخص در حوزه آبریز رودخانه های منتهی به دریا، در کنار نحوه نامناسب رفتار جوامع انسانی ساحلی با منابع خزر، مدیریت ضعیف مناطق ساحلی، تغییرات فیزیکی عظیم در رژیم طبیعی رودخانه ها مانند سدسازی، استخراج شن و ماسه و نظیر آن از عمده تهدیدات زیست محیطی امروز دریای خزر محسوب می شود.
این تهدیدات سبب اختلال وضعیت طبیعی دریای خزر شده و متاسفانه گونه های ارزشمندی چون ماهیان خاویاری و یا فک دریای خزر به عنوان تنها پستاندار زیستمند این اکوسیستم را در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار داده و حیات اکولوژیکی و اقتصادی زیست بوم خزر را متاثر ساخته است.

Pag1pdf9 s21ntitled g22ntitled ۹۱۷۴۱

Share