سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان مطرح کرد

اگر فردی در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده، این امر به قوت خود باقی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به اینکه یکی از شبهاتی که در فضای مختلف و رسانه‌ای علیه این شورا مطرح می‌شود موضوع نظارت استصوابی است اظهار کرد: نظارت استصوابی به معنای نظارت موثر و اثربخش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان با اشاره به اینکه یکی از شبهاتی که در فضای مختلف و رسانه‌ای علیه این شورا مطرح می‌شود موضوع نظارت استصوابی است اظهار کرد: نظارت استصوابی به معنای نظارت موثر و اثربخش است.

۱۳۹۳۰۴۲۵۰۰۰۶۳۰_PhotoAاحمد قنبریان انواع نظارت‌ها را تشریح کرد و افزود: تمام مردم ناظر بر اعمال و رفتار مسئولان هستند و این امر در انتخابات نیز وجود دارد، هر کدام از افراد می‌توانند ناظر انتخابات باشند اما وقتی می‌خواهیم در موضوعی نظارت کنیم این نظارت زمانی مفید و موثر است که اگر انحراف، خطا و اشتباهی در فرآیند امور وجود دارد باید بتوان از آن جلوگیری کرده و اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه طبق تفسیر اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات عام در تمام مراحل و استصوابی است، تصریح کرد: اگر نظارت استصوابی در فرآیند نظارت خطا، تخلف و انحرافی را مشاهده کند طبق قانون می‌تواند نسبت به جلوگیری از آن انحراف اقدام کند.

قنبریان نظارت استصوابی را نظارت موثر، اثربخش و مفید خواند و بیان کرد: نظارت استصوابی است که می‌تواند مجاری لازم برای اینکه حقی از افراد ضایع نشود و فرآیند انتخابات به نحو مطلوب باشد، را فراهم کند.

وی به بررسی صلاحیت‌ها طبق قانون اشاره کرد و گفت: مجاری و ابزار صلاحیت‌ها در قانون ذکره شده و یکی از این موارد بررسی‌های محلی و تحقیقات در کنار استعلام از مراجع چهارگانه است.

*در بررسی صلاحیت‌ها، اصل بر احراز صلاحیت است

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان متذکر شد: در بررسی صلاحیت‌ها اصل بر عدم صلاحیت یا برائت نامزدها نیست بلکه اصل بر احراز صلاحیت نامزدها است و شرایط مندرج در ماده ۲۸ قانون صلاحیت نامزدها باید برای هیئت اجرایی و نظارت احراز شود و این وظیفه هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت است که در برخی برهه‌ها هیئت‌های اجرایی به وظیفه خود درست عمل نکردند و امیدواریم در انتخابات آینده به وظیفه خود عمل کنند.

قنبریان با اشاره به اینکه در بررسی صلاحیت‌ها اصل بر احراز صلاحیت است و این امر براساس قانون اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: عملکرد شورای نگهبان نشان داده، در بررسی صلاحیت‌ها ملاحظه‌های سیاسی یا جناحی و سلیقه‌ای را لحاظ نمی‌کند.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان به رصد صلاحیت افراد از جناح‌های مختلف در بررسی صلاحیت‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ممکن است بگویند افراد منتسب به جناح خاصی بیشتر رد صلاحیت شدند اما این جناح‌ها باید در خود تجدید نظر کنند به چه دلیل افرادی در جناح آنها مطرح شدند که دارای صلاحیت نبودند و مورد توجه قرار گرفتند تا بعد رد شوند.

وی بخشی از موضوع مذکور را طراحی شده از طرف دشمنان خواند و اظهار کرد: دشمنان می‌خواهند رد صلاحیت‌ها اتفاق بیفتد و هزینه‌هایی به نظام تحمیل شود و در داخل نیز برخی آگاهانه و ناآگاهانه آن را تکرار می‌کنند.

*خارج شدن نظارت بر انتخابات از حالت فصلی مطالبه مقام معظم رهبری

قنبریان با بیان اینکه دفاتر شورای نگهبان جزو ساختار سازمانی این شورا هستند، تصریح کرد: قبل از سال ۷۹ و پس از انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی، مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان فرمودند؛ شورای نگهبان باید از حالت فصلی و ایستگاه صلواتی خارج شود.

وی ایجاد بانک اطلاعاتی و شناسایی و آموزش نیروهای زبده توسط شورای نگهبان را از رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری دانست و بیان کرد: اعضای شورای نگهبان به این نتیجه رسیدند برای انجام درست وظیفه نظارتی در انتخابات باید ساختار سازمانی ثابت داشته باشند.

قنبریان به تشکیل دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها اشاره کرد و گفت: دفاتر نظارتی شورای نگهبان در شهرستان‌ها و بخش‌ها تشکیل شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه شورای نگهبان مرجع تشخیص رفتارها مطابق با شرع و قانونی اساسی است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان فعالیت غیر قانونی انجام نمی‌دهد.

سرپرست دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان فعالیت این دفتر را بر پایه سه موضوع عنوان کرد و یادآور شد: شناسایی نیروهای چابک و انقلابی و آموزش نیروها نخستین وظیفه دفاتر هیئت نظارت شورای نگهبان است.

وی از شناسایی ناظران هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان خبر داد و اظهار کرد: اطلاعات تمام ناظران در بانک اطلاعاتی شورای نگهبان وجود دارد و به طور مرتب از آموزش‌های فنی و تخصصی برخوردار می‌شوند.

قنبریان با بیان اینکه ناظران شورای نگهبان بدون هرگونه چشمداشت فعالیت می‌کنند و بنده لازم می‌دانم صمیمانه از ناظران امین تشکر کنم، تصریح کرد: آموزش، به‌روز نگه‌داشتن و آمادگی نیروها بخش نخست فعالیت دفاتر نظارت شورای نگهبان است.

سرپرست دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان، ایجاد بانک اطلاعاتی متقن راجع به تمام افرادی که در معرض نامزدی انتخابات هستند را بخش دوم فعالیت دفاتر نظارت شورای نگهبان برشمرد و بیان کرد: تمام افرادی که نامزد انتخابات شدند و می‌شوند و همچنین در معرض کاندیداتوری هستند مورد رصد دفاتر شورای نگهبان قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه هرگونه فعالیت، مواضع و رفتاری که نامزدهای انتخاباتی از خود بروز می‌دهند در بانک اطلاعاتی جمع‌آوری و نگه‌داری می‌شود، افزود: بانک اطلاعاتی شورای نگهبان در شناخت بهتر کاندیداها کمک می‌کند تا وظیفه نظارت بر انتخابات به نحو مطلوب‌تر انجام ‌شود.

قنبریان ساختار دفاتر نظارت شورای نگهبان را دائمی دانست و خاطرنشان کرد: هفت ماه قبل از برگزاری انتخابات طبق قانون هیئت نظارت بر انتخابات تشکیل می‌شود.

سرپرست دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در گیلان، تعداد اعضای هیئت نظارت در استان‌ها را پنج نفر اعلام کرد و یادآور شد: اعضای هیئت نظارت بر انتخابات در شهرستان‌ها و بخش‌ها سه نفر هستند و وظیفه نظارت بر انتخابات را به عهده دارند.

وی نظارت بر رفتار کاندیداها به پشتوانه فعالیت دفاتر شورای نگهبان را در تمام سال خواند و اظهار کرد: هیچکدام از دستگاه‌ها در کشور به اندازه شورای نگهبان نسبت به انتخابات فعالیت تخصصی نمی‌کنند و این شورا و دفاتر زیرمجموعه تنها نهادی است که به طور تخصصی و مستمر در رابطه با انتخابات فعالیت می‌کند.

*نظر شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت شدگان دوره‌های گذشته صائب است

قنبریان به احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: اکنون مشاهده می‌شود افراد مختلفی وارد عرصه فعالیت انتخاباتی می‌شوند ضمن اینکه افرادی در دوره‌های مختلف صلاحیت آنها رد شده، دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

قائم مقام هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با تاکید براینکه نظر و رای قبلی شورای نگهبان در مورد کاندیداهای انتخاباتی صائب و قطعی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، بیان کرد: اگر فردی در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده، این امر به قوت خود باقی است مگر اینکه شرایطی ایجاد شده و آثار آن رد صلاحیت از بین رفته باشد که احتمال و مصادیق آن کم است.

وی متذکر شد: آنها که در دوره‌های مختلف آمدند و با مستندات موجود در پرونده رد صلاحیت شورای نگهبان را دارند، فکر نکنند فضای سیاسی دیگری ایجاد شده یا اتفاقی در کشور افتاده و تایید می‌شوند.

/فارس

Share